• تقویم روزنامه فرهیختگان ۲ ساعت قبل
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
دربارۀ حضور دختر شهید هسته‌ای ایران در پارالمپیک فرانسه؛

پاریس جای آرمیتاهاست

اگر ایران به‌دلایل مختلفی نتوانسته میزبان رقابت‌هایی به این بزرگی باشد، بهتر است از حضور در این رقابت‌ها در سایر کشورها نیز بهترین بهره‌های فرهنگی را ببرد و حتی زمینه‌ساز و مروج چنین فعالیت‌هایی میان کشورهای منطقه و جهان اسلام شود. پس حتی اگر حضور آرمیتا در این رقابت‌ها مورد سوال هم قرار بگیرد یک جواب زیبا دارد؛ او دختر دانشمند شهید ایرانی است کسی که برای عقب نشاندن فعالیت‌های هسته‌ای ایران به شهادت رسید و حالا دخترش به‌عنوان سرپرست معنوی کاروان ورزشی ایران و نمادی از دختران کشور در این رقابت‌ها حضور دارد. 

پاریس جای آرمیتاهاست

عطیه همتی، دبیرگروه نقد روز: حضور آرمیتا رضایی‌نژاد در پارالمپیک فرانسه در چند روز اخیر با حاشیه‌های زیادی در شبکه‌های اجتماعی همراه شد. برخی کاربران در حمایت از آرمیتا، حضور وی در پاریس را با عنوان «سرپرست معنوی» کاروان ورزشی ایران مورد تحسین قرار داده و این انتخاب را بسیار مناسب تلقی کرده و برخی نیز انتقاد کردند که حضور آرمیتا در این رویداد با این عنوان چه لزومی خواهد داشت؟

برداشت‌های مختلفی می‌توان از حضور آرمیتا در این سفر داشت. اما آنچه باید مورد توجه قرار گیرد اینکه رویدادهای جهانی ورزشی فقط یک رویداد ورزشی نیستند، بلکه بهترین تریبون بین‌المللی برای شناساندن هر کشور به تمام جهان است؛ چراکه تمامی دوربین‌های جهان را به خود جلب می‌کنند. 

آرمیتا رضایی‌نژاد در حافظه تاریخی همه ما دختربچه پنج‌ساله‌ای است که پدرش داریوش رضایی‌نژاد، یکی از دانشمندان هسته‌‌ای کشورمان بود که در حادثه‌ای تروریستی جلوی چشمانش به شهادت رسید. بعد از آن آرمیتا نه‌ فقط یک دختر شهید بلکه یکی از نمادهای مظلومیت ایران در مساله هسته‌ای شد. ایرانی که در مسیر دستیابی به حقوق هسته‌ای خود دانشمندان و مجاهدان علمی‌اش را به شکل مظلومانه و ناجوانمردانه‌ای از دست داد.

رویدادهای بین‌المللی در هر حوزه‌ای، خواه ورزشی و خواه علمی همواره با نام و نشان‌های معنوی از داخل ایران همراه بوده‌ و این نشان از تلفیق و درهم تنیدگی همه حوزه‌ها با یکدیگر بوده‌ است. چه بسیار سیاسیون و هنرمندانی که همراه با کاروان‌ها و تیم‌های ملی کشور خود در رویدادهای بین‌المللی شرکت کرده و همراه شدند.

در دنیای امروز دیگر قرار نیست تیم‌ها تنها با اسپانسرهای مالی خود در مسابقات شرکت کنند یا صنایع‌دستی خود را به رویدادهای مختلف برای معرفی کشور خود بیاورند. مانند مسابقات جام‌جهانی 2006 که تیم ملی ایران برای هرکدام از رقبای گروه خود یک تابلو فرش بزرگ و نفیس به همراه آورد و در آغاز بازی مقابل همه دوربین‌ها به آنها هدیه داد. 

در جام‌جهانی 2014 برزیل، کاروانی از هنرمندان و بازیگران ایرانی به این مسابقات اعزام شدند تا در کنار تیم ملی ایران به‌عنوان حامی حضور داشته باشند. اگرچه آن زمان نیز به پوشش برخی از هنرمندان در جام جهانی انتقادهایی شد، مانند شلوارک محراب قاسمخانی که مورد نقد هواداران تیم ملی قرار گرفت و منتقدان معتقد بودند باید شأن هنری و سطح پوشش هنرمندان ایرانی حفظ شود، اما باز هم این اقدام از سوی مردم و رسانه‌ها حمایت شد و در دوره‌های بعدی نیز همواره در کنار کاروان ورزشی، کاروان دیگری از هنرمندان و افراد خارج از ورزش نیز به قصد فعالیت‌های فرهنگی و حمایتی از تیم ملی به رقابت‌ها اعزام می‌شدند.

موضوعی که از سوی همه کشورها بدیهی و کاملا عادی به نظر می‌رسد. حضور آرمیتا رضایی‌نژاد نیز از این قاعده مستثنی نیست. آرمیتا این‌بار نه به‌عنوان یک بازیگر یا یک سلبریتی بلکه به‌عنوان دختر یک دانشمند شهید هسته‌ای از ایران، کاروان جانبازان و معلولین پارالمپیک جمهوری اسلامی ایران را همراهی می‌کند و شاید چون تنها عادت داریم فقط سیاسیون و بازیگران را به‌عنوان همراه معنوی در این رویدادها ببینیم، حضور او برای‌مان جدید و تازه‌ است.

رقابت‌هایی که به شکل ناجوانمردانه‌ای رژیم‌صهیونیستی در آنها حضور پیدا کرد و چندی قبل نیز در المپیک بر روی لباس نظامی سربازانش، لباس ورزشی پوشاند و آنها را راهی رقابت‌ها کرد. فرانسه‌ نیز به اسم یک رویداد ورزشی، به مهم‌ترین عناصر مسیحیت حمله کرد به‌گونه‌ای که صدای مسیحیان مذهبی را نیز در سراسر جهان درآورد و در قلب پاریس همجنس‌بازی و زن‌پوشی مردان را در جهان به نمایش گذاشت.

نگاه صرف ورزشی به چنین رقابت‌هایی ناشیانه‌ترین نگاهی است که می‌توان به این رویدادهای بزرگ بین‌المللی داشت. حضور آرمیتا و امثال او در کاروان‌های ورزشی و بین‌المللی ایران عیب نیست بلکه باید این جنس کارهای فرهنگی در سایر رویدادهای بین‌المللی نیز در دستور‌کار قرار گیرد.

بسیاری از کشورهای جهان به‌خصوص در جهان اسلام چه در المپیک و چه در جام‌جهانی از این فرصت در جهت رساندن صدای مظلومیت مردم فلسطین و غزه استفاده کردند. کشور قطر در زمان میزبانی خود در جام‌جهانی با قرآن‌خوانی جوان معلول خود افتتاحیه را متبرک کرد و حتی در راستای احترام به فرهنگ و دین و آیین خود مصرف مشروبات الکلی در رقابت‌ها را ممنوع اعلام کرد.

حال اگر ایران به‌دلایل مختلفی نتوانسته میزبان رقابت‌هایی به این بزرگی باشد، بهتر است از حضور در این رقابت‌ها در سایر کشورها نیز بهترین بهره‌های فرهنگی را ببرد و حتی زمینه‌ساز و مروج چنین فعالیت‌هایی میان کشورهای منطقه و جهان اسلام شود. پس حتی اگر حضور آرمیتا در این رقابت‌ها مورد سوال هم قرار بگیرد یک جواب زیبا دارد؛ او دختر دانشمند شهید ایرانی است کسی که برای عقب نشاندن فعالیت‌های هسته‌ای ایران به شهادت رسید و حالا دخترش به‌عنوان سرپرست معنوی کاروان ورزشی ایران و نمادی از دختران کشور در این رقابت‌ها حضور دارد. 

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

محمدامین ایمانجانی، مدیر مسئول: 

رادیکال‌ها علیه رقابت بر سر ایده‌های حکمرانی

درباره متن انتخاباتی خاتمی و اصلاح‌طلبان میانه‌رو؛

خاتمی در نهایت فایده‌گرایانه تصمیم میگیرد

دنیا علیه خیمه‌سوز‌ها؛

همه چشم‌ها رو به رفح است

نعیمه موحد، دبیر سایت فرهیختگان آنلاین:

همیشه شعبون یه بار هم رمضون!

زهرا میرزایی، دکتری حقوق زن در اسلام:

مخالف حضور زنان در هر جایی

سارا مسعودی، دانشجوی دکتری رسانه:

می‌شود امید داشت!

سیده‌فریضه سیدی‌کیانور، دکتری مدیریت ورزشی:

یک رای، یک نور

حاشیه‌‌ی تبریک روز ملی خلیج‌فارس؛

شوآف با استقلال و پرسپولیس ممنوع!

شریف لکزایی، عضو هیات‌علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی:

پاسخ مقتدرانه به یک چالش تمدنی

در پی عملیات ایران علیه اسرائیل؛

آتش‌بس غیر‌رسمی در غزه امضا شد

ما قصه غدیر را شادمانه می‌گوییم؛

اگرچه می‌دانیم عاشورایی در راه است

تحلیل حقوقی پیشنهاد حذف ساکنان خارج از کشور از واجدان شرایط؛

راه‌حل در جای دیگر است

علی مزروعی، خبرنگار گروه نقد روز:

ضربه ستیزه‌گرها به جمهوریت

صحنه‌هایی که در اختتامیه «فجر» آفریده شد؛

کلاس درس رایگان خانم‌های بازیگر برای فعالان حوزه خانواده

عطیه همتی، دبیرگروه نقد روز:

چرخش دوربین از میدان آزادی به روستا

نگاهی به فیلم «بی‌بدن» و روایت متفاوت آن از دوگانه کلیشه‌ای قصاص و بخشش

وقتی جنجال قاتل می‌شود

ابراهیم فیاض، جامعه‌شناس:

بازسازی از مسیر عدالت یا فوتبال؟

تاملی در میزان انطباق لایحه برنامه هفتم با سیاست‌های کلی نظام؛

برنامه هفتم؛ آنچه هست و آنچه باید باشد

«عادی بودن» برای عامه مردم تعریفی دارد؛

پیامدهای سیاسی یک روایت عادی

حمیدرضا مقدم‌فر عنوان کرد؛

دشمن حضور مردم پای صندوق رای را هدف گرفته

یکی از بخش‌های مهم دستگاه اطلاعاتی، بخش فرهنگی و علمی است؛

22 اصل مهم برای دستگاه‌های نظارتی در عرصه فرهنگی و علمی  

دستگاه‌های مسئول در امنیت سایبری ضعیف عمل می‌کنند؛

صیانت از ابرداده‌ها؛ ماموریت فراموش‌شده

چقدر سخت است بزرگ کردن یک انسان. آیا می‌توانم!؛

تعالی هویت زن در گرو تکریم خود

حاشیه‌نگاری دیدار رهبر انقلاب با اقشار مختلف زنان؛

باز هم پشت‌مان درآمدید

در ارتباط با خرید و اجاره مسکن برای دهک‌های درآمدی متوسط و پایین؛

تجربه تامین مالی ساخت مسکن در کره‌جنوبی

به بهانه سالروز تاسیس شورای عالی انقلاب فرهنگی؛

ترسم نرسی به کعبه ای اعرابی!

دکتر طهرانچی درباره تفتیش عقاید در هاروارد، پنسیلوانیا و...

محاکمه دانشگاه توسط دیکتاتورهای اتوکشیده

آلودگی هوا یک معضل جدی برای سلامت شهروندان؛

لطفا با ماسک مطالعه شود

ارسلان مالکی، مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن؛

تامین مسکن کشور با مشارکت عموم مردم

مصطفی غفاری، دکترای جامعه‌شناسی سیاسی و مدرس دانشگاه امام صادق(ع):

خط قرمز‌های سیاسی نباید مبهم باشد

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار