• تقویم روزنامه فرهیختگان ۲ ساعت قبل
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
در برنامه گفت‌و‌گوی تلویزیونی؛

همتی: جامعه توان تحمل شوک گرانی بنزین را ندارد

عبدالناصر همتی در برنامه گفت‌و‌گوی ویژه خبری مطرح کرد: هنوز هیئت‌دولت به جمع‌بندی درباره موضوع انرژی نرسیده است. حتما تصمیمی می‌گیریم که به نفع جامعه باشد و باعث شوک نشود.

همتی: جامعه توان تحمل شوک گرانی بنزین را ندارد

عبدالناصر همتی، وزیر اقتصاد جمعه ۹ شهریور در گفت‌وگوی تلویزیونی اظهار داشت: «۱۴ چالش مهم اقتصادی داریم که چندتای آن خیلی مهم است. نتیجه تمام عملیات دولت در ۴ محور تورم، رشد اقتصادی، کاهش فاصله درآمدی و کاهش بیکاری باید نمایان شود که اگر در این چهار مورد به نتیجه نرسیم، تلاش ها ابتر می‌ماند.»

وی ادامه داد: «برخی می گویند اسب زین شده تحویل دولت چهاردهم شده است، اما رشد اقتصادی ما هنوز تا ۸ درصد فاصله زیادی دارد، تورم هنوز نزدیک به ۴۰ درصد است.»

همتی درباره نرخ بیکاری افزود: «نرخ بیکاری را اگر با نرخ مشارکت سال ۹۸ حساب کنیم الان به ۱۳ درصد می‌رسد، یعنی بیکاران ما بیشتر شده‌اند.»

وزیر اقتصاد با بیان اینکه ۳۰۰ هزار نفر معادل ۹۰ هزار میلیارد تومان در صف وام ازدواج هستند، تاکید کرد: «نگفتم بخشی از وام ازدواج به صورت غیرنقدی پرداخت شود، فقط گفتم ممکن است کسانی بخواهند از وام ازدواج برای خرید وسایل خانگی استفاده کنند، بنابراین بانک ها می توانند برنامه ای آماده کنند که این وام را به صورت غیرنقدی و خارج از نوبت و حتی تا مبلغ ۴۰۰ میلیون تومان به متقاضیان پرداخت کنند.»

وی با اشاره به اینکه از ۸ درصد رشد اقتصادی که طبق قانون است، باید ۲.۴ درصد از آن از طریق افزایش بهره‌وری در اقتصاد باشد، بیان کرد: «ما برای رشد اقتصادی، باید شروع کار را تسهیل کنیم، آینده برای فعال اقتصادی باید پیش‌بینی‌پذیر باشد و قوانین دولتی گاه و بیگاه تغییر نکند.»

وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: «برای ایجاد ثبات در اقتصاد کشور، باید مداخلات و قیمت‌گذاری‌های دولت کمتر شود. ما نباید ریسک کسانی که می‌خواهند در بورس سرمایه‌گذاری کنند را بالا ببریم. امروز میانگین سود شرکت‌های بورسی نصف شده و از ۲۴ درصد به ۱۲ درصد رسیده است.»

وی با بیان اینکه مسئول تورم بانک مرکزی است، گفت: «ما از طریق کنترل کسری بودجه و ناترازی بانک‌ها به بانک مرکزی کمک می‌کنیم. تا این دو مشکل حل نشود، تورم کنترل نمی‌شود. کفایت سرمایه بخشی از بانک‌های بزرگ ما منفی است، در حالی که در دنیا اصلا پذیرفته نیست کفایت سرمایه بانک‌ها زیر ۸ درصد باشد.

همتی تاکید: «برای کنترل کسری بودجه باید درآمدها زیاد و هزینه‌ها کنترل شود. در خصوصی سازی و دریافت مالیات عقبیم. از طریق سامانه مودیان و پایانه‌های فروشگاهی که تقریبا کامل شده است، می‌توانیم درآمدهای مالیاتی را افزایش دهیم. البته سعی کردیم مالیات تولیدی‌ها را ۵ درصد کم کنیم و از این محل ۵ همت به تولیدکنندگان برگردانده می‌شود.»

وی با طرح این سوال که چه کسی می‌گوید تحریم بر کشور اثر نگذاشته است؟، تصریح کرد: «تحریم روند رشد و توسعه کشور را کند کرده و روابط بانکی ما را دچار مشکل کرده است. برای رفع مشکلات بانکی باید مسائلمان با FATF را حل کنیم.»

وزیر اقتصاد گفت:« حتما ارز را با همکاری بانک مرکزی تک نرخی می‌کنیم. بخشی از کسری ارزی ما به دلیل همین اختلاف ارز ترجیحی و آزاد بوده است؛ البته اصلاح ارز ترجیحی به معنای بالا رفتن قیمت دلار نیست، وقتی نرخ نیما را به نرخ بازار نزدیک کنیم، دلار بازار آزاد ارزانتر می‌شود.»

وزیر اقتصاد با تاکید بر اینکه جامعه تحمل شوک‌درمانی ندارد، بیان داشت: «در خصوص قیمت بنزین هنوز صحبتی در دولت نداشتیم. البته برخی کارشناسان نکاتی را اشاره کردند که آیا قیمت خودروهای ما مانند خودروهای خارجی است، آیا ماشین‌های ما کم مصرفند؟؛ بنابراین اصلاح قیمت بنزین هم یک پکیج کامل است.»

همتی با بیان اینکه اعتماد رو باید به بورس برگردانیم، گفت: «ناامیدی در بورس ایجاد کردیم. اگر تصمیماتی گرفته شود که در بورس تاثیر منفی ایجاد کند، حتما مخالفت خواهم کرد. وقتی نرخ بهره را شبانه با یک تصمیم بالا می‌برید، بورس این چنین می‌شود. نباید تصمیم خلق‌الساعه بگیریم تا افراد حاضر در بورس ضرر کنند.»

وی تاکید کرد: «بخشی از کسری بودجه ناشی از عدم فروش نفت و بخشی هم به دلیل اینکه در خصوصی سازی عقب هستیم. از روزی که آمده ایم تمرکز خود را بر کاهش کسری بودجه گذاشته ایم. بودجه سال آینده را با دقت و تراز بیشتر هزینه و درآمد تدوین خواهیم کرد و کاهش کسری بودجه به کاهش تورم می انجامد.»

وی مطرح کرد: «در تنظیم سیاست ها و برنامه های اقتصادی باید وزارت اقتصاد نقش کلیدی داشته باشد، چرا که از بین بانک مرکزی و سازمان برنامه و وزارت اقتصاد، تنها وزارت اقتصاد است که پاسخگوی مجلس خواهد بود، لذا این هماهنگی در دولت انجام خواهد شد.»

همتی با بیان اینکه افزایش درآمدهای مالیاتی از طریق تکمیل سامانه مودیان و پایانه های فروشگاهی دنبال خواهد شد، گفت: «عدالت مالیاتی را همزمان با شناسایی فراریان مالیاتی دنبال می کنیم. در ستاد اقتصادی دولت ماموریت ارائه برنامه تامین مالی بدون تورم تولید به وزارت اقتصاد سپرده شد که در حال تدوین ان هستیم، البته نباید برای تامین مالی صرفا فشار را به بانک ها وارد کنیم.»

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

محمدباقر شیرمهنجی، سیاست‌پژوه اقتصاد:

قیدگذاری غلط برای مشارکت مردم؛ رفتن به بیراهه

لابی باکو در تهران چگونه منافع ملی را گروگان گرفته است؟

بازگشایی سفارت به قیمت مصادره املاک ایران

محمد‌صادق تراب‌زاده‌جهرمی، پژوهشگر هسته عدالت اجتماعی مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع):

کنترل عایدی بادآورده سرمایه به‌عنوان ‌انگیزه ضد تولید

سیدمحمد صادق‌ شاهچراغ، پژوهشگر مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع):

کلان‌شاخص حکمرانی بانک مرکزی بر شبکه بانکی

دانیال داودی، دانشجوی دکتری توسعه‌ اقتصادی:

معمای «طبقه‌ متوسط» در ایران

اکبر احمدی، دانش آموخته اقتصاد:

ضعف و سوءتفاهم در تعریف «استقلال»

دانیال داودی، دانشجوی دکتری توسعه اقتصادی:

نقاط ضعف و قوت آقای اقتصاددان

دانیال داودی، دانشجوی دکتری توسعه اقتصادی:

«بخش خصوصی» در منظومه‌ فکر اقتصادی آیت‌الله خامنه‌ای

مجتبی توانگر، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس:

زورآزمایی برای حذف یک میراث مخرب

محمدباقر شیرمهنجی، پژوهشگر پژوهشکده سیاست‌پژوهی و مطالعات راهبردی حکمت:

نظام اقتصادی قانون اساسی: اسلامی، راست یا چپ؟

علی محمدی‏‏‏‌پور، مدرس دانشگاه و عضو انجمن اقتصاد انرژی ایران:

ضربه سیاستگذاری متضاد به توسعه پایدار

محمدهادی عرفان، معمار و موسس مرکز مطالعات شما:

سازمان نظام مهندسی و شهرداری‌ها، حرکت با سرعت حلزون

حمیدرضا تلخابی، دکترای جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری؛

شهرنشینی در عصر بحران‌ها

محمد نائیج‌حقیقی، پژوهشگر حوزه اقتصاد مسکن:

ماجرای مسکن ۲۵ متری ادامه دارد؟

مجتبی رجب‌زاده، کارشناس اقتصاد:

رکود از رگ گردن به اروپا نزدیک‌تر شده است!

ضرورت تفکیک بانک‌ها در راستای لایحه برنامه هفتم توسعه؛

‌انواع بانک‌ها‌ و ‌انواع مدل‌های کسب‌وکار بانکی

سیدمقداد ضیاتبار، پژوهشگر پژوهشکده سیاست‌پژوهی و مطالعات راهبردی حکمت:

مولفه‌های مشترک بحران‌های اقتصادی۱

ناصر غریب‌نژاد، پژوهشگر حقوق اقتصادی:

اقتصاد شیشه‌ای

میثم رستمی، پژوهشگر اقتصاد:

حمایت از تولید ملی: بایدها و نبایدها

ناصر غریب‌نژاد، پژوهشگر حقوق اقتصادی:

دشمنِ مردم

مجتبی رجب‌زاده

بحران اقتصادی چین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار