• تقویم روزنامه فرهیختگان ۶ ساعت قبل
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
این رقابت عادی نیست؛

پرسپولیس-فولاد؛ انتقام پشت انتقام

بازی هفته سوم بین تیم‌های پرسپولیس و فولاد اصلا یک مسابقه عادی نیست. تقابل یحیی گل‌محمدی با تیم سابقش پرسپولیس پس از سال‌ها مربیگری در آن و به دست آوردن جام‌های متعدد بدون شک کار راحتی نیست. خیلی از مربیان دیگر در طول تاریخ لیگ برتر این حس را تجربه کرده‌اند اما جدایی این مربی از تیم پرسپولیس اصلا قابل پیش‌بینی نبود.

پرسپولیس-فولاد؛ انتقام پشت انتقام

نیلوفر مژدهی، خبرنگار: در حالی که پرسپولیس درگیر مشکلات مدیریتی است و زمزمه تغییرات در این باشگاه به گوش می‌رسد اما فولاد در وضعیت آرامی قرار دارد و به‌جز تنش‌های اخیر درخصوص اجاره زمین فولاد آره‌نا به استقلال خوزستان درگیری دیگری ندارد. البته این موضوع به خودی خود یک هفته‌ای است که باشگاه فولاد را نقل محافل فوتبالی کرده است.
به جز این مورد همه‌چیز در باشگاه فولاد خوب پیش می‌رود و قبل از مصاف با پرسپولیس مشکلی وجود ندارد، به‌جز هیجان مربوط به تقابل یحیی گل‌محمدی با پرسپولیس. همان زمان که لیگ برتر قرعه‌کشی شد تقابل دو تیم در هفته سوم بولد شد و همه از چگونگی رویارویی سرمربی سابق سرخپوشان در قالب تیم فولاد مقابل پرسپولیس صحبت می‌کردند. حالا روز موعود فرا رسیده و حضور گل‌محمدی روی نیمکت فولاد در حالی که در سوی دیگر پرسپولیس قرار دارد جذاب و دیدنی خواهد بود. 

  این رقابت عادی نیست
بازی هفته سوم بین تیم‌های پرسپولیس و فولاد اصلا یک مسابقه عادی نیست. تقابل یحیی گل‌محمدی با تیم سابقش پرسپولیس پس از سال‌ها مربیگری در آن و به دست آوردن جام‌های متعدد بدون شک کار راحتی نیست. خیلی از مربیان دیگر در طول تاریخ لیگ برتر این حس را تجربه کرده‌اند اما جدایی این مربی از تیم پرسپولیس اصلا قابل پیش‌بینی نبود.
او در اوج پرسپولیس را ترک کرد به‌طوری که همان سکوهای منتقد یا همان هوادارهایی که برایش بارها هورا کشیده بودند همه از این جدایی شوکه شدند و ترک پرسپولیس از سوی گل‌محمدی اتفاقی خوشحال‌کننده برایشان نبود. با توجه به موفقیت‌هایی که یحیی با پرسپولیس کسب کرد شاید تصور می‌شد روزی که یحیی قصد جدایی پیدا کند وداعی با شکوه در یک روز خاص برای او تدارک دیده شود اما جدایی این مربی از جمع سرخپوشان تهرانی آنقدر بدون مقدمه صورت گرفت که از همان کنش‌های صفحات مجازی می‌شد حدس زد که همه دل‌شان برای پرسپولیس بدون یحیی تنگ می‌شود.
او بارها مورد انتقاد قرار گرفت و خیلی از روزها تشویق شد اما هیچ‌کس فراموش نمی‌کند که پرسپولیس بخش زیادی از موفقیت‌های خود را باید به پای این سرمربی بنویسد. 
دقیقا به همین دلیل رقابت فولاد و پرسپولیس در حالی که گل‌محمدی روی نیمکت فولاد نشسته یک مسابقه عادی نیست؛ یک رقابت فرافوتبالی است که ابعاد دیگری جز ورزش را در بر می‌گیرد. 

  یحیی راهکار شکست پرسپولیس را بلد است
شرایط فولاد با گل‌محمدی خوب است. کسب ۴ امتیاز از دو مسابقه ایده‌آل به نظر می‌رسد. آنها یک برد و یک مساوی به دست آوردند و اصلا گل نخوردند. در حال حاضر فاصله این تیم با صدر جدول فقط ۲ امتیاز است که می‌تواند به سرعت جبران شود. همین گل نخوردن تیم گل‌محمدی نقطه قوت فولاد به حساب می‌آید؛ چراکه پرسپولیس در نقطه مقابل هرچند هنوز نباخته اما در هر دو بازی خود تاکنون گل دریافت کرده و این خبر خوبی برای فولادی‌ها است.
شاگردان گل‌محمدی در دو هفته اخیر روی ارسال از جناحین عملکرد خوبی از خود نشان دادند. مسی‌ها خوش‌شانس بودند که روی ضربات خطرناک تیم فولاد گل دریافت نکردند اما واقعیت این است که سانترهای خطرناک و جاگیری مناسب بازیکنان فولاد در محوطه جریمه تیم رقیب و حتی ضربات ایستگاهی و آزاد از تیم گل‌محمدی تا اینجا یک تیم موفق ساخته است. جالب اینکه پرسپولیسی‌ها نیز از ابتدای فصل از روی همین توپ‌های بلند گل خوردند و همین کار گاریدو و شاگردانش را سخت می‌کند.
گل‌محمدی با توجه به اینکه چند روزی است تیم خود را به تهران منتقل کرده و تمرینات پرفشاری را در پایتخت برگزار می‌کنند حساب ویژه روی عملکرد دفاعی تیمش باز کرده و قصد ندارد همچنان گلی دریافت کند. این‌طور به نظر می‌رسد که او پیش از آنکه به دنبال برنده شدن در این بازی باشد به گل نخوردن فکر می‌کند و می‌خواهد حداقل امتیاز را از این بازی کسب کرده و پس از آن به دنبال برنده شدن باشد. 

  دو انتقامجو
به جز علی نعمتی که قصد دارد با ارائه یک نمایش خوب انتقام خود را از پرسپولیس گرفته و توانایی‌های خود را به رخ بکشد در آن سوی میدان نیز فرشاد احمدزاده ‌انگیزه‌های زیادی برای انتقام از یحیی گل‌محمدی دارد. علی نعمتی در پرسپولیس آن‌طور که باید و شاید ستاره نشد و حمایت سکوها را برای خود به همراه نداشت.
او پس از یحیی از پرسپولیس جدا شد و به فولاد پیوست. نعمتی در تیم پرسپولیس فرصت بازی در پست دفاع میانی را نداشت اما به نظر می‌رسد در تیم فولاد در این پست بازی می‌کند. او که فصل گذشته جایگاه خود را در تیم پرسپولیس از دست داده بود حالا برای انتقام از این تیم‌ انگیزه‌های زیادی دارد، از این رو به جز گل‌محمدی تقابل نعمتی با پرسپولیسی‌ها نیز جالب و دیدنی خواهد بود. 
فرشاد احمدزاده هم به اندازه نعمتی برای این بازی‌ انگیزه دارد. تقابل او با یحیی گل‌محمدی اهداف خاصی را دنبال می‌کند، چراکه او هیچ وقت بازیکن محبوب این مربی نبود. هرچند این بازیکن همواره یکی از بهترین‌های لیگ برتر به حساب می‌آید اما مورد علاقه گل‌محمدی نیست و همین هم باعث شد تا یحیی در دو باری که به‌عنوان سرمربی به پرسپولیس آمد این بازیکن را کنار بگذارد. حالا احمدزاده که پس از بازگشت دوباره به پرسپولیس جایگاه ثابتی در ترکیب به دست آورده و از مردان مورد اعتماد گاریدو به حساب می‌آید برای اثبات توانایی‌های خود به یحیی‌انگیزه‌های زیادی دارد و قطعا تلاش می‌کند تا این مربی را در مقابل توانایی‌های خود به زانو درآورد و از او انتقام بگیرد.
البته اخباری مبنی‌بر اینکه ممکن است احمدزاده به دلیل مشکلات پول رضایتنامه‌اش نتواند در این بازی به میدان برود شنیده می‌شد. 

  حساب ویژه برای ثبت سومین کلین‌شیت
یحیی در فصل بیست و چهارم تیم خوبی برای فولادی‌ها بسته است. آنها به واسطه یارگیری‌های سرمربی تیم‌شان دفاع مستحکمی تشکیل دادند و از ابتدای فصل تاکنون گلی دریافت نکردند. هرچند نباید از حضور دروازه‌بان ازبکستانی فولاد نیز برای رسیدن به این مهم چشم‌پوشی کرد. اتکیر یوسوپوف، دروازه‌بان ازبکستانی و تازه‌وارد فولاد که جای کریستوفر کنت و شهاب گردان در این تیم را گرفته است تاکنون موفق ظاهر شده و در بازی هفته اول مقابل نساجی و رقابت هفته دوم مقابل مس دروازه‌اش را بسته نگه داشت.
جالب است که دروازه‌بانان دیگر تیم‌ها طی دو بازی اخیر همگی گل خوردند و این دروازه‌بان فولاد است که به تنهایی دروازه خود را بسته نگه داشته و طی دو هفته اخیر کلین‌شیت کرده است. بدون شک گل‌محمدی روی توانایی‌های یوسوپوف در بازی مقابل پرسپولیس حساب ویژه‌ای کرده و با اعتماد به عملکرد او امیدوار است دروازه‌اش در هفته سوم نیز بسته بماند. 

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

درباره سعید اسماعیلی و اهمیت حفظ و نگهداشت سرمایه‌های ورزش ایران؛

هوای قهرمان دهه هشتادی‌مان را داشته باشیم

دربارۀ حواشی خودساخته کاروان ایران در پاریس؛

به طراح لباس المپیک، مدال نمی‌دهند

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار