• تقویم روزنامه فرهیختگان ۲ ساعت قبل
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
«سرمایه‌ات را حفظ کن»؛

قصۀ کوچ برنامه‌سازان کودک‌ونوجوان از تلویزیون به نمایش خانگی

توجه مدیران صداوسیما و برنامه‌سازان به کودکان در آن سال‌ها، زمینه‌ساز ساخت آثاری کم‌نظیر شده بود که امروز دیگر خبری از آن نیست.

قصۀ کوچ برنامه‌سازان کودک‌ونوجوان از تلویزیون به نمایش خانگی

فرهیختگان: «برای کودکان چه کردید؟» شاید این یکی از مهم‌ترین پرسش‌هایی است که مدیران صداوسیما باید به آن پاسخ دهند. دلیلش به اتفاقات سال‌های اخیر برمی‌گردد. به نظر می‌رسد مدیران فعلی علاقه چندانی به تولید آثار کودک‌ونوجوان نداشته و ندارند. در دهه‌های ۷۰ و ۸۰ برنامه‌های کودک از اولویت‌های اصلی تلویزیون بود و برنامه‌سازان متوجه این امر شده بودند که این گروه سنی مهم هستند و باید برایشان تولیدات مناسبی داشته باشند. 

در دهه‌های ۷۰ و ۸۰ بخش قابل‌توجهی از برنامه‌های روی آنتن به کودکان اختصاص داشتند؛ برنامه‌هایی مانند «فیتیله جمعه تعطیله»، «بستنی‌ها»، «عمو پورنگ»، «رنگین‌کمان»، «نیم‌رخ»، «خاله شادونه»، «آقای حکایتی»، «کلاه قرمزی» و... این برنامه‌ها تاثیر بسزایی بر جذب مخاطب تلویزیون داشتند و شاید یکی از دلایل آن موضوعات و محتواهایی بود که به آن پرداخته می‌شد. گویا برنامه‌سازان در آن زمان دغدغه کودکان را داشتند و می‌دانستند باید چه محتوایی برای این سن تولید کنند. 

توجه مدیران صداوسیما و برنامه‌سازان به کودکان در آن سال‌ها، زمینه‌ساز ساخت آثاری کم‌نظیر شده بود که امروز دیگر خبری از آن نیست. در دودهه اخیر اما این نوع نگاه مدیریتی وجود نداشت و باعث شد برنامه‌های کودک‌ونوجوان به‌مرور به حاشیه بروند و تمرکز روی ساخت آثار دیگر باشد. خروجی این روش یا نگاه، همین سبد خالی تولیدات جذاب و پرمخاطب آثار کودک‌ونوجوان است که می‌بینیم. همین نگاه مدیران صداوسیما باعث شد به‌مرور دغدغه‌مندان حوزه کودک از تلویزیون فاصله بگیرند و به نمایش خانگی کوچ کنند و در آنجا برای کودکان تولید محتوا کنند. 

البته این نکته را باید در نظر گرفت که هنوز هستند دغدغه‌مندانی که دوست دارند در تلویزیون برای طیف گسترده‌ای از مخاطب کودک‌ونوجوان برنامه بسازند. وقتی با این برنامه‌سازان که به نمایش خانگی رفتند درباره ساخت برنامه در تلویزیون صحبت می‌کنید یک پاسخ مشترک از همه آنها می‌گیرید آن هم اینکه «تلویزیون خانه ماست و دوست داریم در خانه خودمان محتوا تولید کنیم.» با این نوع نگاه باید دید برخورد مدیران صداوسیما در آینده چطور خواهد بود.

اگر صداوسیما بخواهد همین رویه را پیش بگیرد در آینده نه‌چندان تلویزیون از هرگونه آثار کودک‌ونوجوان تهی می‌شود و بازگشت به دهه‌های ۷۰ و ۸۰ برای برنامه‌سازان چیزی شبیه به یک آرزوی دست‌نیافتنی خواهد شد. در چنین شرایطی باید دید راهکار صداوسیما برای خروج از این بن‌بست چیست و چطور می‌تواند برنامه‌سازان کوچ کرده را به خانه اصلی‌شان یعنی تلویزیون بازگرداند.

متن کامل یادداشت کیانا تصدیق‌مقدم، خبرنگار گروه فرهنگ را در روزنامه فرهیختگان بخوانید.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

بازیگر محبوب سینما و تلویزیون در سن ۶۷ سالگی درگذشت؛

خانم حمیدی، شما اهل «شوآف» نبودی

 ایمان عظیمی، خبرنگار گروه فرهنگ؛

اینجا جای بازی نیست آقای ضیاء

خودت را بشناس طبقه‌ات را بشناس؛

«یادگار جنوب» و سینمایی که دغدغه ندارد

ضابطه‌مند کردن فضای ترجمه باید اولویت اول معاونت فرهنگی وزیر جدید ارشاد باشد؛

بیایید پینوکیو شویم آقای وزیر!

درباره وسترن «افق: یک حماسه آمریکایی» ساخته کوین کاستنر؛

در مغز سفیدها چه می‌گذرد؟

سجاد نوروزی- مدیر پردیس آزادی:

جلوی عقب‌ماندگی و رکود سینما را بگیرید

سهم طبقۀ متوسط از صنعت سریال‌سازی؛

«افعی تهران» از چه کسی انتقام گرفت؟

فرصتی برای تجدید ظهور «خوبی مردم ایران»؛

مفهوم ملت را زنده کردند

فیلم پرحاشیه «بیبدن» با قصه‌‌ای به‌اندازه از ایده‌ای مهم دفاع کرد؛

سینمای اجتماعی زنده است

درباره فیلم «بی‌بدن»؛

قصه‌گویی شرافتمندانه درباره قصاص

مصطفی قاسمیان، خبرنگار:

یک درامدی خوب و تماشاگرپسند

اهل ملت عشق باش؛

عشق و دیگر هیچ...

آقای کارگردان! چه داری می‌کنی با خودت؟!

آنتی ‌کانسپچوآل آرت ترک و کُرک و پَر ریخته حسن فتحی

مریم فضائلی، خبرنگار:

چشم‌هایمان گناه داشتند!

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

رویاهای شخصی‌ات را نفروش!

سریال پرطرفدار «حشاشین» چه می‌گوید؛

علیه شیعه یا علیه اخوان؟

راضیه مهرابی‌کوشکی، عضو هیات‌‌علمی پژوهشکده مطالعات فناوری:

فیلم «اوپنهایمر» به مثابه یک متن سیاستی

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

از شما بعید بود آقای جیرانی

ایمان‌ عظیمی، خبرنگار:

دیکته نانوشته غلط ندارد

درباره هزینه‌ای که می‌شد صرف «هفت سر اژدها» نشود؛

چرخ را از نو اختراع نکنیم

فرزاد حسنی بعد از سال‌ها، به قاب تلویزیون آمد؛

بازگشت امیدوارکننده

در نقد بهره کشی «علی ضیا» از شهرت؛

از موج ابتذال پیاده شو

محمد زعیم‌زاده، سردبیر فرهیختگان:

در عصر پساواقعیت به احمد خطر حرجی نیست اما...

سیامک خاجی، دبیر گروه ورزش:

برای خداحافظی زود بود آقای جملات قصار!

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین:

عجایب آماری دیدم در این دشت!

محمدامین نوروزی، مستندساز:

از این طرف که منم راه کاروان باز است...

فاطمه دیندار، خبرنگار:

برای درخشش سیمرغ‌های بلورین

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

کدام سینما؟کدام نقد؟

حامد عسکری، شاعر و نویسنده:

فیلم دیدن با چشم‌های تار...

چهل و دومین جشنواره فیلم فجر؛

چند نقد بر فیلم سینمایی «آپاراتچی»

«صبحانه با زرافه‌ها»؛

یک وس اندرسون ایرانی تمام‌عیار

ویژه‌نامه جشنواره فیلم فجر؛

«صبحانه با زرافه‌ها»؛ معنازدایی از جهان

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار