• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۱ ساعت قبل
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
ورزشگاه آزادی تنها مانع برگزاری شهرآورد در موعد مقرر؛

دربی ۱۰۴ کی برگزار می‌شود؟

از آنجایی که هفته دوم لیگ الیت از 9 مهرماه آغاز می‌شود برای ایجاد فاصله متناسب بین بازی‌های داخلی و آسیایی سرخابی‌ها، دیدار دربی 104 یک روز زودتر(چهارشنبه چهارم مهر) و به میزبانی استقلال برگزار می‌شود.

دربی ۱۰۴ کی برگزار می‌شود؟

فرهیختگان: هفته سوم رقابت‌های لیگ برتر در فصل جدید در حالی فردا آغاز می‌شود که پس از برگزاری دیدارهای این هفته به‌منظور برپایی اردوی تیم ملی در فیفادی شهریور لیگ برتر متوقف شده و دوباره بعد از برگزاری دو دیدار تیم ملی از سری رقابت‌های مقدماتی جام‌جهانی 2026 هفته چهارم آن پیگیری خواهد شد.

این در حالی است که با پایان فیفادی شهریور و از سرگیری رقابت‌های لیگ برتر دردسرهای جدیدتری برای سازمان لیگ ایجاد خواهد شد از این جهت که این بار لیگ قهرمانان الیت و لیگ قهرمانان 2 آسیا آغاز شده و برنامه فشرده درنظرگرفته‌شده برای این رقابت‌ها عملا سازمان لیگ را در اعلام برنامه هفته‌های بعدی با سرگیجه مواجه کرده است.

درواقع بی‌تدبیری کنفدراسیون فوتبال آسیا در اعلام برنامه لیگ الیت و در نظر نگرفتن تقویم دیدارهای ملی و دیدارهای داخلی کشورها، مشکلات سازمان لیگ را بیشتر هم کرده است تا جایی که به‌طور مثال فاصله شش‌روزه بین بازی ایران و امارات تا بازی‌های هفته نخست سرخابی‌ها در لیگ قهرمانان الیت بیشترین دردسر را برای اعلام برنامه هفته‌های بعد ایجاد کرده است.

 بازی‌های معوقه سرخابی‌ها بعد از هفته دهم!
پیش از این در گزارشی در «فرهیختگان» به‌تفصیل درباره برنامه هفتگی رقابت‌های لیگ برتر بعد از فیفادی شهریور به نکات مهمی اشاره کرده و در این خصوص نوشتیم: «با برنامه‌ریزی انجام‌شده تیم‌ها بلافاصله بعد از فیفادی کار خود را از 22 یا 23 شهریورماه در لیگ برتر از هفته چهارم پیگیری می‌کنند. در ادامه و در تاریخ 26 تا 28 شهریور هفته اول رقابت‌های لیگ الیت و لیگ 2 قهرمانان آسیا برگزار می‌شود. همچنین تیم‌ها در تاریخ 30 شهریور تا یک مهر دیدارهای هفته پنجم لیگ برتر را انجام خواهند داد و باز هم در ادامه در تاریخ‌های 5 تا 7 مهرماه دیدارهای هفته ششم لیگ برتر برگزار خواهد شد. همچنین نهم، دهم و یازدهم مهرماه نیز هفته دوم لیگ الیت و لیگ 2 قهرمانان آسیا برگزار خواهد شد.»

این در حالی است که در زمان اعلام این پیش‌نویس توسط «فرهیختگان» هنوز رقابت‌های الیت قرعه‌کشی نشده و برنامه هفتگی تیم‌ها و رقبای آنها نامشخص بودند. بنابراین براساس شنیده‌های خبرنگار «فرهیختگان» با مشخص شدن برنامه رقابت‌های الیت و لیگ قهرمانان 2 آسیا به نظر می‌رسد دیدار تیم‌های استقلال و مس رفسنجان و همچنین گل‌گهر و پرسپولیس از هفته چهارم رقابت‌های لیگ برتر با توجه به فاصله کم بین دیدارهای ملی تا رقابت‌های الیت معوق شده و به هفته‌های بعد موکول شود.

گفتنی است؛ در برنامه‌ریزی انجام‌شده از سوی سازمان لیگ در صورت تعویق این دو دیدار زمان برگزاری جدید دیدار سرخابی‌ها در برابر حریفان خود در هفته چهارم به بعد از هفته دهم رقابت‌ها موکول خواهد شد. 

 دربی شاید یک روز زودتر!
در گزارش پیشین خود همچنین به انجام دربی 104 در ابتدای مهرماه نیز اشاره کردیم. نکته قابل‌توجه اینکه بعد از دیدارهای هفته ششم رقابت‌های لیگ برتر، سرخابی‌ها باید دیدارهای هفته دوم خود در لیگ الیت را برگزار کنند و این بدان معناست که فشردگی رقابت‌های داخلی احیانا بعدا بهانه‌ای برابر ناکامی آسیایی آنها خواهد شد.

با این حال تا لحظه تنظیم این خبر هنوز از تعویق دیدار دربی خبری نبوده اما با توجه به برنامه‌ریزی جدید در سازمان لیگ و پیش‌نویس تهیه‌شده احتمالا این دیدار یک روز زودتر از موعد مقرر در پیش‌نویس قبلی یعنی در تاریخ 4 مهرماه برگزار خواهد شد. 

درواقع هفته ششم رقابت‌های لیگ برتر در تاریخ‌های 5 تا 7 مهر برگزار خواهد شد و این بدان معنا بود که دیدار دربی نیز برای یکی از این سه روز تدارک دیده شده و برنامه آن در این بازه زمانی اعلام شود اما از آنجایی که هفته دوم لیگ الیت از 9 مهرماه آغاز می‌شود برای ایجاد فاصله متناسب بین بازی‌های داخلی و آسیایی سرخابی‌ها، دیدار دربی 104 یک روز زودتر(چهارشنبه چهارم مهر) و به میزبانی استقلال برگزار می‌شود.

پیش از این گفته می‌شد برگزاری دربی در تاریخ پنجشنبه پنجم مهرماه قوت گرفته و احتمال برگزاری آن در این روز بیشتر از جمعه ششم و شنبه هفتم مهرماه هست. 

 دربی کجا برگزار می‌شود؟ 
شنیده‌های موثق از سازمان لیگ حکایت از آن دارد که تنها مانع برگزاری این دیدار بزرگ در نیم‌فصل اول به محل برگزاری آن مربوط می‌شود! به‌طور منطقی و مثل همه دیدارهای قبلی دو تیم این بازی نیز باید در ورزشگاه آزادی برگزار شود این در حالی است که گفته می‌شود این ورزشگاه برای بازسازی اساسی به دو سه ماه کار عمرانی دیگر نیاز دارد. البته کار عمرانی فعلی تا حدی چمن این ورزشگاه را بی‌کیفیت کرده اما وجود بانک چمن مطلوب در مجاورت ورزشگاه اصلی، این نگرانی را تا حد زیادی از بین می‌برد اما درصورتی‌که ورزشگاه آزادی به دربی 104 نرسد شاید معادلات برگزاری این دیدار در موعد اعلام‌شده پیچیده شده و در زمان برگزاری این مسابقه خاص و ویژه تغییراتی ایجاد شود.

در هر صورت اگر جمع‌بندی فدراسیون فوتبال و مجموعه برگزاری به این شکل باشد که دربی باید تحت هر شرایطی در موعد مقرر یعنی در هفته ششم برگزار شود طبیعتا این دیدار به احتمال زیادی در تاریخ 4 مهر در ورزشگاهی غیر از آزادی برگزار خواهد شد مگر اینکه با توجه به وضعیت فعلی و آماده نبودن ورزشگاه آزادی تصمیم به تعویق آن گرفته شود. این در شرایطی است که با وضعیت موجود از شواهد این‌طور برمی‌آید که آزادی به دربی نخواهد رسید و قطعا باید فکری برای ورزشگاه آلترناتیو آن کرد.

متن کامل گزارش محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق، خبرنگار گروه ورزش را در روزنامه فرهیختگان بخوانید.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

درباره سعید اسماعیلی و اهمیت حفظ و نگهداشت سرمایه‌های ورزش ایران؛

هوای قهرمان دهه هشتادی‌مان را داشته باشیم

دربارۀ حواشی خودساخته کاروان ایران در پاریس؛

به طراح لباس المپیک، مدال نمی‌دهند

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار