• تقویم روزنامه فرهیختگان ۷ ساعت قبل
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
در پی مراسم آیین تکریم و معارفه وزیر امور خارجه؛

پزشکیان: ما می‌خواهیم با دنیا صلح کنیم اما با ظالم دشمنیم

رئیس‌جمهور در مراسم تودیع و معارفه وزیر امور خارجه ضمن تاکید بر لزوم ارتباط با دنیای امروز مطرح کرد: هر آدمی جنایات وحشیانۀ صهیونیست‌ها را ببیند دلش به درد می‌آید آن‌وقت مدعیان دموکراسی و حقوق بشر به جنایت‌کاران کمک می‌کنند.

پزشکیان: ما می‌خواهیم با دنیا صلح کنیم اما با ظالم دشمنیم

مسعود پزشکیان عصر سه شنبه ششم شهریور ۱۴۰۳ در مراسم تودیع و معارفه علی باقری کنی و عباس عراقچی وزیران امور خارجه سابق و جدید افزود: آنچه که معتقدم در داخل و خارج باید به دنبال آن باشیم شعری است که می‌گوید «آسایش دوگیتی تفسیر این دو حرف است/با دوستان مروت با دشمنان مدارا».

رئیس جمهور در راستای اهمیت وفاق و وحدت و انسجام داخلی افزود: «یک مشکلی در داخل داریم، آنچه که در داخل است ایجاد وفاق، وحدت و انسجام است و در اینجا سرمایه اجتماعی به هر شکل قدری کاهش پیدا کرده و شاید خیلی ضعیف شده است. اگر بتوانیم وفاق و وحدت و انسجام داخلی‌ را افزایش دهیم، قدرت ما در مقابل تحریم‌ها و یا تهدیدها و شکنندگی ما در این وضعیت کاهش و در مقابل، قدرت ما افزایش پیدا خواهد کرد.»

وی درباره مدیریت داخلی و خارجی کشور تصریح کرد: «باید برای استان‌ها نقشه عملیاتی داشته باشیم و بدانیم که چه برنامه‌ای برای هر استان داریم و مطابق آن به استانداران برنامه بدهیم. برای ارتباط با کشورها همسایه همچنین نقشه‌ای لازم داریم. همه در هر جایگاهی که هستیم باید یک حرف بزنیم.»

پزشکیان درباره لزوم اهمیت ارتباط با دنیا مطرح کرد: «ارتباطات می‌تواند ما را ارتقا دهد؛ اگر بخواهیم رشد کنیم و از دنیا عقب نمانیم باید هر نوآوری و خلاقیتی که اتفاق می‌افتد را در کشور نهادینه کنیم. توصیه بر این است که ببینید و تجربه‌های شکست خورده را دوباره اجرا نکنیم و تجربه‌های خوب را پیاده کنیم. این کار سفارتخانه‌های ما است.»

رئیس جمهور ادامه داد: «سفارتخانه باید با نمایندگان و تاجران ما عجین باشند. نماینده و تاجر ما کار خود را خواهد دانست و سفیر نیز می‌داند که در این ماموریت چه چیزی باید بدهد و چه چیز بستاند.»

پزشکیان خاطرنشان کرد: «با ارتباط با کشورها براساس عزت و حکمت و مصلحت که رهبر انقلاب در چشم انداز و سیاست‌های کلی ابلاغ فرمودند، باید بتوانیم روابط را برقرار کنیم و در این صورت تحریم‌پذیر نخواهیم بود.»

وی درباره اهمیت رابطه نزدیک با کشورهای همسایه اظهار کرد: «فردا (چهارشنبه) رهبر ترکمنستان به ایران می‌آید، اکنون که رئیس جمهور شده‌ام من به ایشان چه بگویم، از ایشان چه بخواهم و چه چیزی به او بدهم، من باید بفهمم که چه کاری انجام می‌دهم اگر نفهمم، بیخود وقت تلف می‌کنم و برای مملکت هزینه درست می‌کنم و تشریفات الکی است. از اینطرف قبول و باور داریم و در سیاست‌های ما است که باید ارتباط خود را با همسایگان قوی‌تر کنیم.»

پزشکیان ادامه داد: «در تصور من غیرکارشناس خیلی ساده است. فکر می‌کنم اگر با همین کشورهای همسایه ‌ای که نزدیک ۱۵ - ۱۶ همسایه هستند ارتباط صمیمی درست و رفت و آمد خود را منطقی کنیم، تحریم‌های آمریکا هیچ‌کاری نمی‌تواند با ما بکند و همه مشکلات را در منطقه می‌توانیم با همین دادو ستدها و سرمایه‌گذاری‌های مشترک حل کنیم.»

وی افزود: «آن زمانی که مشکل دارو داشتیم، و دارو در شهر پیدا نمی‌شد و گران بود، قیمت بازار آزاد بود اما اگر دارو را با ۵۰ هزار تومان می‌شد خرید، و در بازار آزاد با ۱۰۰ تومان می‌شد خرید، همان داروی بازار آزادی ۱۰۰ تومانی را بیرون یک هزار تومان می‌فروختند و برای اینکه احتکار درست کرده بودند.»

رئیس جمهوری تصریح کرد: «روز گذشته (دوشنبه) در وزارت کشور با استانداران که بحث می‌کردیم استاندار انتخاب می‌کنیم اما نقشه برای عملیات نداریم در زمان جنگ بزرگان بودند و یک نقشه می‌کشیدند فرمانده تعیین می‌کردند و می‌گفتند این عملیات را انجام دهید.»

پزشکیان ضمن یاداوری لزوم اخوت و برادری میان مسلمانان و پیشرفت درکنار یکدیگر گفت:‌ «اروپاییان مرزهای خود را به روی یکدیگر باز کردند، پول خود را یکی کردند اما ما مسلمانان در حال دیوار کشیدن بین خود هستیم. رسول خدا(ص) پس از فتح مکه گفت، همه شما با هم برادر هستید، همه ید واحده هستید، اگر برادریم چرا برادری نمی‌کنیم. دیپلمات‌ها و کسانی که تجربه و علم دارند باید راه را نشان دهند، ما مسلمانان با هم برادریم، باید بین برادرها صلح برقرار شود.»

پزشکیان ادامه داد: «دست به دست هم دهیم در داخل و با همسایگان راهی پیدا کنیم که همه برای یک هدف روشن نقشه داشته باشیم، مشکلات را حل کنیم و ارتباطات جامعه اسامی را افزایش دهیم. به دنبال صلح با دنیا هستیم، با هیچکس دعوا نداریم اما در مقابل هر ظلمی در هر نقطه‌ای می‌ایستیم و با ظالم دشمنی خواهیم داشت.»

پزشکیان افزود: «امیدوارم خدا کمک کند که شرمنده مردم عزیز کشور نباشیم، مردم به ما امید بسته‌اند، ما نوکر و خدمتگزار مردم هستیم. نیامدیم که بر مردم حکومت کنیم، وزارت، کشیدن بار مردم است. به دنبال این هستیم که در عمل نشان دهیم خدمتگزار مردم هستیم. اگر نتوانستیم کاری را انجام دهیم صادقانه خواهیم گفت که به این دلایل نشد اما باید با تمام وجود نشان دهیم که در خدمت مردم هستیم.»

پزشکیان ادامه داد: «آمریکا با چه توجیهی اجازه می‌دهد که اسرائیل زن و مرد و بچه و پیر و جوان و بیمارستان را بمباران کند؟ مدعیان حقوق بشر و دموکراسی و بین‌المللی رژیم صهیونیستی را کمک و پشتیبانی می‌کنند. به عنوان یک انسان جدای از هر باوری که دارم، شرم‌ دارم که اینها چگونه اسم خود را انسان گذاشته‌اند و تشویق هم می‌کنند.»

رئیس جمهور گفت:‌ «امیدوارم با وحدت در جامعه اسلامی با تلاش برای بهبود روابط همسایگان، تقویت و تعمیق این روابط و نهایتا ارتباط با کشورهایی که می‌توانیم ارتباط سالم داشته باشیم انتقال تجربه و انتقال داد و ستد و هر تکنولوژی که هست بتوانیم کشور را تقویت کنیم. باید با همه دنیا در علم و توانایی و تجربه مشارکت کنیم، اگر توانی داریم به آنها منتقل کنیم و اگر آنها توانی دارند به ما منتقل کنند.»

وی با بیان اینکه همه مردم یک امت واحد هستند، گفت: «انشاءالله خداوند ما را توفیق دهد که بتوانیم راه تعیین شده و مسیری که در سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری است را با قدرت و عزت و امنیت سالم برای کشور طی کنیم.»

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

کلاس درس چهارشنبه برای رادیکال‌ها

محمدامین ایمانجانی، مدیر مسئول؛

عکس یادگاری آنتن با رادیکالیسم

دربارۀ الگویی که باید رئیس‌مجلس تعریف کند؛

رأی اعتماد، فرصت قالیباف

تضعیف جایگاه رئیس‌جمهور ضربه به ساختار قدرت ایران؛

دفاع از استعفای ظریف تخریب پزشکیان است

علی اکبری؛ خبرنگار:

بررسی کنش سیاسی ظریف

دردسرهای قهر و آشتی ظریف در سیاست داخلی؛

اصلاح‌طلبان رادیکال و اولین چالش پزشکیان

نه به رادیکالیسم در جست‌و‌جوی ایده؛

برداشت اول از کابینه پزشکیان در ۴ قاب

عطیه همتی، دبیر گروه نقد روز؛

با سهم‌خواهی رئیس‌جمهور را اذیت نکنید

محمدجعفر اسفندیاری، پژوهشگر علوم ارتباطات و رسانه: 

شمایل پزشکیان چگونه می‌تواند دولتش را سربلند کند؟

سیدجواد نقوی خبرنگار؛

سلطنت ترس و تحقیر ملی

مقاومت در میانه میدان جنگ فرسایشی؛

جنگ هیبریدی را ساده تصویرسازی نکنیم

پیمان صالحی، معاون پژوهشی وزارت علوم:

سهم پژوهش از GDP به‌صورت واقعی تخصیص داده شود

معاون علوم، مهندسی و کشاورزی دانشگاه آزاد مطرح کرد؛

قهر با رشته‌ها و علوم جدید، مسائل اصلی وزارت علوم

پیشنهادهای یک عضو هیات علمی به دولت چهاردهم؛

قبل از نسخه نوشتن برای جامعه ایرانی به این ۱۲ بند فکر کنید

مجید شاکری، پژوهشگر مطرح کرد:

7 پیشنهاد برای سیاست‌های پولی و ارزی دولت

سیدجواد نقوی، خبرنگار؛

قصه فعلا نه، استفاده از غوغا سالاری

میکائیل دیانی، فعال فرهنگی:

ترمیم شکاف‌ها؛ اولین ماموریت پزشکیان

محمدامین ایمانجانی، مدیر مسئول؛

پروژه مدد به مسعود پزشکیان

مهدی خانعلی‌زاده، پژوهشگر سیاست خارجی:

آقای پزشکیان! این شما و این جهان واقعی

محمدرضا کردلو، فعال فرهنگی:

آری، اینچنین است برادر!

در مناظره ۲ به ۲ نامزدهای ریاست‌جمهوری مجری با سوالات صریح و به‌جا بحث را داغ کرد؛

تنها ستاره مناظره

محمد زعیم‌زاده، سردبیر: 

کلید انتخابات در دست مرددها

پرویز امینی، استاد دانشگاه:

مرددین؛ سرنوشت‌سازان انتخابات چهاردهم

پیام پیغام‌های انتخاباتی؛

چرا تحریم انتخابات شکست خورد؟

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

بازگشت به راهبرد مشارکت حداکثری

«اگر دفاع ما نبود، حمله ایران به اسرائیل ویرانگر می‌شد»؛

اعتراف بایدن

سیدجواد نقوی، خبرنگار فرهیختگان؛

‌نوبل خون

حمید ملک‌زاده، پژوهشگر اندیشه‌های سیاسی:

مقاومت؛ روح پایدار انقلاب اسلامی ایران

سیدجواد نقوی، خبرنگار فرهیختگان:

عجب کشور قانون‌مداری!

صادق امامی، عضو شورای سردبیری:

در مسیر تحول

7 نکته از دیدار رمضان 1403 رهبر انقلاب با دانشجویان؛

پای درس جامع‌نگری در خانه پدری

جیش‌العدل به نیابت از تل‌آویو دست به عملیات تروریستی زد؛

تروریست‌های توسعه

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار