• تقویم روزنامه فرهیختگان ۶ ساعت قبل
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
رئیس هیات فوتبال استان خوزستان در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

«فولاد آره‌نا» ملک شخصی هیچ کس نیست

رئیس هیات فوتبال استان خوزستان می‌گوید؛ امکانات و زیرساخت‌ها نه مال نصیرزاده است نه برای رئیس فولاد. این امکانات برای دولت است و دولت هم اجازه دارد هر تصمیمی بگیرد و بقیه باید آن را اجرا کنند. امروز استقلال خوزستان مشکل پیدا کرده و فردا روزی هم که فولاد دچار مشکل می‌شود همین استقلال خوزستان باید کمکش کرده و ورزشگاهش را بدهد. 

«فولاد آره‌نا» ملک شخصی هیچ کس نیست

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق، خبرنگار گروه ورزش: دیدار تیم‌های استقلال خوزستان و استقلال تهران درحالی پنجشنبه برگزار می‌شود که هنوز مکان دقیق برگزاری این دیدار مشخص نیست. اگرچه گفته می‌شود این دیدار در ورزشگاه فولادآره‌نا برگزار خواهد شد اما زمزمه‌هایی درباره انجام بازی در ورزشگاه غدیر هم شنیده می‌شود. به این بهانه دقایقی با کاظم طالقانی، رئیس هیات فوتبال استان خوزستان به صحبت پرداختیم و سایر مسائل مربوط به فوتبال این استان را نیز با وی مرور کردیم که در ادامه می‌خوانید. 

چرا فوتبال خوزستان به این روز افتاده؟ از یک طرف تیم‌هایی که روزهای پایانی لیگ مدعی سقوط می‌شوند و از سوی دیگر زیرساخت‌هایی که نمی‌توانند مورد استفاده تیم‌ها قرار بگیرند. 
این موضوع بحث فنی دارد که من نمی‌توانم به آن ورود کنم اما به‌عنوان کسی که اطلاعات مختصری دارم می‌توانم به دلایلی اشاره کنم ازجمله نوع یارگیری یا افرادی که وارد مسائل فنی در باشگاه‌ها می‌شوند. اگر این موارد درست مدیریت شده و انجام شود مطمئنا روی روند نتیجه‌گیری تیم‌ها تاثیرگذار واقع می‌شود. این درحالی است که خوزستان استانی فوتبال‌خیز است و باید از داشته‌هایی که داریم به نحو احسن استفاده شود. به‌طور مثال سرمربی که به تیم‌های خوزستانی می‌آید نباید به دنبال اسامی سرشناس برای تیم‌هایش باشد بلکه این همه جوان فوتبالیست داریم که می‌توانند ریسک کرده و از آنها استفاده کنند. البته در کنار این نفرات می‌توانند از افراد باتجربه هم استفاده کنند. همان هزینه‌هایی که تیم‌های دیگر می‌کنند ما هم باید در همان حد هزینه کنیم و نباید این‌طور باشد که تیم‌های استان‌های دیگر از داشته‌هایی که ما داریم استفاده کنند و این فرصت به خود ما نرسد. 

در فصل جاری چطور؟ باید باز هم منتظر تیم‌های خوزستانی در قعر جدول باشیم؟
برنامه ما در سال جدید این است که هر دو هفته یا نهایتا هر ماه جلسه توجیهی را با مدیران عامل باشگاه‌های فعال در استان و به‌خصوص تیم‌های حاضر در لیگ‌های برتر و دسته اول داشته باشیم. در این بین افراد فنی را به صورت مرتب برای نظارت بر این تیم‌ها می‌فرستیم و آنها گزارش‌هایی را به من خواهند داد که براساس آن، در جلسات توجیهی که خواهیم داشت به صورت مرتب یک بازنگری کلی روی وضعیت فنی تیم‌های مختلف در سراسر استان خواهیم داشت تا به این ترتیب جلوی تکرار اتفاقات فصول قبل را گرفته و اجازه ندهیم دوباره کار ماندن تیم‌های خوزستانی به هفته‌های پایانی بکشد. شاید باشگاهی بگوید من مسئولیتی در این زمینه ندارم که حرف درستی محسوب می‌شود و خودمان به جایگاهی که داریم واقف هستیم اما به نوعی به‌عنوان مدعی‌العموم به مسائل تیم‌های مختلف استان ورود می‌کنیم تا دیگر نگرانی‌های فصول گذشته در رابطه با قعرنشینی تیم‌های خوزستانی در هفته‌های پایانی لیگ برتر تکرار نشود. 

شنیده می‌شود بحث دلالی در فوتبال در استان خوزستان بیشتر از استان‌های دیگر وجود دارد. به‌عنوان رئیس هیات فوتبال این استان در این خصوص اسناد و مدارکی دارید؟
دستگاه‌های نظارتی باید روی مساله نظارت کنند و این مباحث کار هیات فوتبال نیست. البته این مسائلی که می‌گویید در خوزستان مطرح نیست بلکه شما ببینید منشأ این فساد‌ها و کارها کجاست. از همان جا هم این مسائل شروع می‌شود! من نمی‌خواهم تهمت به کسی زده و استانی را بگویم اما شما ببینید این مسائل از کجا نشات می‌گیرد. در خوزستان اگر این مسائل باشد باید دستگاه‌های نظارتی کار خود را بکنند که شاید هم کار خود را کرده‌اند و چیزی پیدا نکرده‌اند. اگر هم پیدا کرده‌اند حتما قضیه را بررسی و دنبال خواهند کرد. اینکه دلالی در فوتبال وجود دارد برای کل کشور است اما یک‌جا را محکم می‌گیرند و درمی‌آورند و پی ادامه‌اش می‌روند. فکر می‌کنید در تهران این مسائل نیست؟ از همه‌جا بیشتر است. البته اگر موردی را با سند و مدرک هرکسی به ما بدهد ما پیگیری می‌کنیم. شنیده‌ها را زیاد توجه نکنید، من که چیزی نشنیده‌ام. باز هم تاکید می‌کنم هرکسی سند و مدرکی درباره هر نوع تخلفی در فوتبال خوزستان دارد به ما بدهد چون اینجا کمیته اخلاقی داریم که محکم‌تر از تهران با هرگونه تخلف و فساد برخورد می‌کنیم. اصلا مماشاتی در کار نیست. 

به زیرساخت‌ها برسیم. از دعوای استقلال خوزستان و فولاد بر سر فولادآره‌نا به نظر می‌رسد زیرساخت‌های استان تا حدودی مستهلک شده‌اند. چطور می‌شود که یک ورزشگاه مدرن در سراسر استان دارید و گویا بقیه را خیلی جدی نگرفته‌اید. 
ورزشگاه غدیر اهواز متعلق به دولت است و میلیاردها تومان هزینه‌اش شده است. در یک بازه زمانی 4 ساله در اختیار من بود و با هزار مشکل در این سال‌ها به هر زحمتی که بود نگهش داشتیم اما بعدا دیدیم هزینه نگهداری از این ورزشگاه خیلی بالاست. در ادامه و بعد از فرسودگی و ازبین رفتن بخش‌های ورزشگاه، آن را به استقلال خوزستان واگذار کردند تا آنها از غدیر نگهداری کنند. آنها هم که همه امکانات را ندارند، دولت هم باید کمک کند تا این ورزشگاه سرپا بماند. الان هم دولت کمک کرده تا بتوانند سیستم نور را تقویت و تجهیز کنند یا اگر ایرادی به چمن هست آن را اصلاح کنند. بحث ورودی‌ها و گیت‌هاست که فعلا بودجه نیست و باید بودجه باشد تا این مورد سر و سامان بگیرد. 

در نبود گیت‌ها استقلال خوزستان بدون ورزشگاه نمی‌ماند؟ 
الان که دارد کار می‌شود و اتفاقا درخواست داده‌ایم روز سه‌شنبه از ورزشگاه بازدید شود. گیت‌ها مثل سابق است و همان‌طور که پارسال انجام دادند امسال هم می‌توانند به همان شکل انجام بدهند. اما برای تجهیز اساسی و اصولی به گیت ورودی باید بودجه تزریق شود. 

برای بازی پنجشنبه دو تیم همنام استقلالی، فعلا فولادی‌ها مخالف برگزاری این بازی در فولادآره‌نا هستند. جالب اینکه فولادی‌ها گفته‌اند استقلال خوزستان بازی خود را در خرم‌آباد برگزار کند!
اولا که این ورزشگاه ملک شخصی فولادی‌ها نیست. صراحتا می‌گویم و مسئولان هم بشوند که فولادآره‌نا ملک شخصی هیچ‌کس نیست. این ملک برای دولت است. اینکه می‌گویند بخش خصوصی هستیم، خصوصی چه هستند؟ خصوصی که 49 درصد آن برای دولت است. اینکه می‌گویند می‌دهیم یا نمی‌دهیم، من اگر جای کسی بودم که دست‌اندرکار باشد و اگر می‌توانستم تحکم کنم چنین اجازه‌ای نمی‌دادم اینها این‌طوری حرف بزنند. می‌گفتم حتی اگر مسئول فلان‌جا هستی، بفرما از استان برو بیرون! این حرف‌ها نیست. چون آبرو و حیثیت ما می‌رود اگر نتوانیم یک بازی تیم‌مان را در اهواز برگزار کنیم، چون اینها می‌گویند ورزشگاه را نمی‌دهیم. مگر مال تو هست که ورزشگاه را می‌دهی یا نمی‌دهی؟ ورزشگاه مال استان و این مملکت است. بالاخره این مشکلات این شکلی پیش آمده و همه باید برای آبروداری استان همکاری کنند. 

نصیرزاده در گفت‌وگویی مدعی ‌شده به نفع استقلال خوزستان نیست در فولادآره‌نا میزبان استقلال باشد چون نظر هواداران فولاد روی سرمربی تیم میهمان مثبت نیست!
اصلا این چه حرفی است؟ استانت را نگاه کن که قرار است یک مسابقه در آن برگزار شود و تو باید شرایط را طوری ایجاد کنی که تیم استانت راحت بازی کند. مگر اینجا رقابتی مطرح است که این‌طوری صحبت می‌کنند؟ این اشتباه است. نباید چنین تفکری وجود داشته باشد بلکه باید این تفکر باشد که به هم‌استانی خودمان کمک کنیم. این امکانات و زیرساخت‌ها نه مال نصیرزاده است نه برای رئیس فولاد. این امکانات برای دولت است و دولت هم اجازه دارد هر تصمیمی بگیرد و بقیه باید آن را اجرا کنند. امروز استقلال خوزستان مشکل پیدا کرده و فردا روزی هم که فولاد دچار مشکل می‌شود همین استقلال خوزستان باید کمکش کرده و ورزشگاهش را بدهد. 

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

درباره سعید اسماعیلی و اهمیت حفظ و نگهداشت سرمایه‌های ورزش ایران؛

هوای قهرمان دهه هشتادی‌مان را داشته باشیم

دربارۀ حواشی خودساخته کاروان ایران در پاریس؛

به طراح لباس المپیک، مدال نمی‌دهند

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار