• تقویم روزنامه فرهیختگان ۶ ساعت قبل
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
به مناسبت ۴ شهریور، سالگرد فوت «م. امید»؛

برای مهدی اخوان ثالث که با استعمار سر ستیز داشت

چندی پیش هفتاد و یکمین سال‌روز کودتای آمریکایی ۲۸ مرداد علیه دولت دکتر مصدق بود. رویدادی که بر فضای سیاسی، اجتماعی و فرهنگی روزگار پس از آن، تاثیر بسیاری گذاشت. رسیدن شاعران به نوعی یأس و ناامیدی از پیامدهای تلخ این رویداد بود که در اشعار مهدی اخوان ثالث به وضوح به چشم می‌خورد.

برای مهدی اخوان ثالث که با استعمار سر ستیز داشت

ایمان عظیمی، خبرنگار گروه فرهنگ: مهدی اخوان ثالث، در شعر «قصه شهر سنگستان» که از یک ساختار تمثیلی برخوردار بود دیو سیاه استعمار را در هیئت دزدان دریایی تصویر می‌کرد که بی‌محابا به شهر شهزاده حمله کردند و آن را درهم شکستند. مراد از شهر سنگستان در این شعر جامعه ایران بود که زیر چکمه کودتاچیان مرداد ۳۲ رو به خاموشی سپرد و در پی پیروزی ائتلاف شوم استبداد و استعمار تا سال‌ها قد راست نکرد. 

اخوان تا قبل از سنگینی حضور کودتاچیان بر گُرده جامعه ایران شاعری بود که اعتقاد داشت باید در برابر ظلم و جور موجود سر تسلیم فرود نیاورد و عزت و آزادگی را همچون گوهری عزیز، حفظ کرد. این مهم را می‌توان در شعر «سگ‌ها و گرگ‌ها» ردگیری کرد. او این شعر را در قالب تمثیلی سرود. سگ در این شعر نماد آدم‌هایی است که برای یک لقمه بیشتر حاضر به هر کاری هستند و برای اربابان خود دم می‌جنبانند و عزت نفس برایشان هیچ محل و نشانه‌ای از اعراب ندارد. او اما در عوض گرگ‌ها را بزرگ‌منش تصویر می‌کرد و آن‌ها را همچون آزادگانی که سرما و گرسنگی را تاب می‌آورند ولی زیر یوغ هیچ اربابی نمی‌روند مورد ستایش قرار می‌داد. 

او حتی پس حوادث ۲۸ مرداد با وجود اینکه لحن اشعارش به تلخی گرایید از پا ننشست و در قالب شعر «مرد و مرکب» به انقلاب کذایی سفید با زبانی آکنده از طنز و تمسخر تاخت و از شاه در قامت یک پهلوان پنبه یاد کرد. او اصلاحات دستگاه پهلوی را برنمی‌تابید و هیچ ابایی از اشاره به این وضعیت نداشت. اخوان که اکنون سی‌وچهار سال از خداحافظی‌اش با این دنیا می‌گذرد در تمام سال‌های زندگانی‌اش پیوسته به فکر وطن بود و دمی را بدون ایرانش تصور نمی‌کرد و «ایران» را در اشعارش نماد اصالت و بازگشت به ریشه‌ها می‌دانست.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

بازیگر محبوب سینما و تلویزیون در سن ۶۷ سالگی درگذشت؛

خانم حمیدی، شما اهل «شوآف» نبودی

 ایمان عظیمی، خبرنگار گروه فرهنگ؛

اینجا جای بازی نیست آقای ضیاء

خودت را بشناس طبقه‌ات را بشناس؛

«یادگار جنوب» و سینمایی که دغدغه ندارد

ضابطه‌مند کردن فضای ترجمه باید اولویت اول معاونت فرهنگی وزیر جدید ارشاد باشد؛

بیایید پینوکیو شویم آقای وزیر!

درباره وسترن «افق: یک حماسه آمریکایی» ساخته کوین کاستنر؛

در مغز سفیدها چه می‌گذرد؟

سجاد نوروزی- مدیر پردیس آزادی:

جلوی عقب‌ماندگی و رکود سینما را بگیرید

سهم طبقۀ متوسط از صنعت سریال‌سازی؛

«افعی تهران» از چه کسی انتقام گرفت؟

فرصتی برای تجدید ظهور «خوبی مردم ایران»؛

مفهوم ملت را زنده کردند

فیلم پرحاشیه «بیبدن» با قصه‌‌ای به‌اندازه از ایده‌ای مهم دفاع کرد؛

سینمای اجتماعی زنده است

درباره فیلم «بی‌بدن»؛

قصه‌گویی شرافتمندانه درباره قصاص

مصطفی قاسمیان، خبرنگار:

یک درامدی خوب و تماشاگرپسند

اهل ملت عشق باش؛

عشق و دیگر هیچ...

آقای کارگردان! چه داری می‌کنی با خودت؟!

آنتی ‌کانسپچوآل آرت ترک و کُرک و پَر ریخته حسن فتحی

مریم فضائلی، خبرنگار:

چشم‌هایمان گناه داشتند!

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

رویاهای شخصی‌ات را نفروش!

سریال پرطرفدار «حشاشین» چه می‌گوید؛

علیه شیعه یا علیه اخوان؟

راضیه مهرابی‌کوشکی، عضو هیات‌‌علمی پژوهشکده مطالعات فناوری:

فیلم «اوپنهایمر» به مثابه یک متن سیاستی

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

از شما بعید بود آقای جیرانی

ایمان‌ عظیمی، خبرنگار:

دیکته نانوشته غلط ندارد

درباره هزینه‌ای که می‌شد صرف «هفت سر اژدها» نشود؛

چرخ را از نو اختراع نکنیم

فرزاد حسنی بعد از سال‌ها، به قاب تلویزیون آمد؛

بازگشت امیدوارکننده

در نقد بهره کشی «علی ضیا» از شهرت؛

از موج ابتذال پیاده شو

محمد زعیم‌زاده، سردبیر فرهیختگان:

در عصر پساواقعیت به احمد خطر حرجی نیست اما...

سیامک خاجی، دبیر گروه ورزش:

برای خداحافظی زود بود آقای جملات قصار!

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین:

عجایب آماری دیدم در این دشت!

محمدامین نوروزی، مستندساز:

از این طرف که منم راه کاروان باز است...

فاطمه دیندار، خبرنگار:

برای درخشش سیمرغ‌های بلورین

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

کدام سینما؟کدام نقد؟

حامد عسکری، شاعر و نویسنده:

فیلم دیدن با چشم‌های تار...

چهل و دومین جشنواره فیلم فجر؛

چند نقد بر فیلم سینمایی «آپاراتچی»

«صبحانه با زرافه‌ها»؛

یک وس اندرسون ایرانی تمام‌عیار

ویژه‌نامه جشنواره فیلم فجر؛

«صبحانه با زرافه‌ها»؛ معنازدایی از جهان

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار