• تقویم روزنامه فرهیختگان ۶ ساعت قبل
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
جذاب‌ترین دیدار فصل امروز در تبریز برگزار می‌شود؛

تراکتور-پرسپولیس؛ روز تسویه حساب

تقابل تراکتور و پرسپولیس آنقدر حساس و هیجان‌انگیز هست که بتوانیم این بازی را جزء مهم‌ترین بازی‌های فصل بیست‌وچهارم لیگ برتر قرار دهیم. تراکتور با جذب ستاره‌های پرسپولیس در فصل نقل و انتقالات تابستانی ضربه مهلکی به این باشگاه زد که رضا درویش همچنان عواقب آن را در تیمش می‌بیند.

تراکتور-پرسپولیس؛ روز تسویه حساب

نیلوفر مژدهی، خبرنگار: تقابل تراکتور و پرسپولیس آنقدر حساس و هیجان‌انگیز هست که بتوانیم این بازی را جزء مهم‌ترین بازی‌های فصل بیست‌وچهارم لیگ برتر قرار دهیم. تراکتور با جذب ستاره‌های پرسپولیس در فصل نقل و انتقالات تابستانی ضربه مهلکی به این باشگاه زد که رضا درویش همچنان عواقب آن را در تیمش می‌بیند. در واقع جدایی علیرضا بیرانوند، مهدی ترابی و دانیال اسماعیلی‌فر از پرسپولیس و پیوستن‌شان به تراکتور یک اتفاق معمولی نبود بلکه بدنه اصلی قهرمان فصل پیش آسیب دید و می‌توان ادعا کرد جای خالی آنها با توجه به تاثیرگذاری که فصل گذشته در قهرمانی این تیم داشتند و به‌نوعی ستون پرسپولیس بودند با جذب بازیکنان دیگر پرشدنی نیست.

تقویت تراکتور با ستاره‌های لیگ باعث شد آنها شروع خوبی در لیگ بیست‌وچهارم داشته باشند. آنها مس را در خانه‌اش شکست داده و دست پر به تبریز برگشتند و حالا می‌خواهند در شهر خودشان از مدافع عنوان قهرمانی میزبانی کنند. از این رو بازی دو تیم که همواره جزء بازی‌های جذاب لیگ محسوب می‌شد این بار با حضور پرتعداد بازیکنان سابق پرسپولیس در ترکیب تراکتور می‌تواند بسیار جذاب‌تر باشد و قطعا علاقه‌مندان به فوتبال منتظر واکنش بازیکنان دو تیم که تا چندی قبل هم بازی هم بودند هستند. 

اسکوچیچ به دنبال جبران
چند تقابل اخیر دراگان اسکوچیچ در بازی مقابل پرسپولیس بردی در بر نداشته است، به‌طوری‌که این مربی آخرین بار از روی نیمکت تیم فولاد موفق به شکست پرسپولیس شد. از این رو سرمربی تبریزی‌ها نه‌تنها به دنبال کسب سه امتیاز این بازی است بلکه در تلاش است تا با شکست پرسپولیس آمار جدیدی به نام خود ثبت کند. تراکتوری‌ها هرچند در خانه بازی می‌کنند اما برای این مربی شکست تیم پرسپولیس کار راحتی نیست. شاید این‌طور به نظر برسد که اسکوچیچ نمایش قابل قبولی مقابل مس داشته و آنها را با دوگل از پیش رو برداشت اما واقعیت این است که تیم محرم نویدکیا نصف و نیمه بود و با همین تیم نصفه یک توپ به تیر دروازه تراکتور کوبید.

با این حال اگر این مربی بتواند پرسپولیس را از پیش رو برداشته و در بازی امروز پیروز شود جایگاه ویژه‌ای نزد هواداران تراکتور پیدا خواهد کرد‌. به هر حال پرسپولیسی‌ها هم بیکار ننشستند و حتی انگیزه‌های بیشتری برای بازی برابر تراکتور دارند. آنها طی هفته اخیر با توجه به شناختی که از بازیکنان این تیم و ستاره‌های سابق‌شان داشتند به‌خوبی از نقاط ضعف حریف باخبر بوده و می‌توانند برنامه‌های اسکوچیچ را به هم بریزند. از هر زاویه‌ای به این بازی نگاه می‌کنیم جذاب و دیدنی خواهد بود؛ اگر تنش و حواشی موجود پیرامون این تقابل وارد بازی نشود و مربیان ترسو به میدان نروند شاهد یک رقابت تماشاگرپسند هستیم.

پرسپولیسی‌های سابق 
ترکیب پرسپولیس نشان می‌دهد که سروش رفیعی و فرشاد احمدزاده پیش از این سابقه پوشیدن پیراهن تراکتور را داشتند اما از آنها مهم‌تر حضور بازیکنان سابق پرسپولیس در ترکیب تراکتور است‌ به جز شجاع خلیل‌زاده، مهدی شیری، محمد نادری و مهدی عبدی که فصل قبل نیز در  تراکتور حضور داشتند حالا علیرضا بیرانوند، مهدی ترابی و دانیال اسماعیلی‌فر نیز به این تیم ملحق شدند که جمعی هفت‌نفره را می‌سازد. فصل قبل تقابل پرسپولیسی‌ها با شجاع خلیل‌زاده به خودی خود حساس بود و حالا با اضافه شدن سه بازیکن ارزشمند دیگر به این جمع این حساسیت چندبرابر خواهد شد. واقعیت این است که تقابل پرسپولیس با تراکتور فصل قبل که شجاع و سایر نفرات پرسپولیسی را در ترکیب خود داشت با آنچه این فصل قرار است اتفاق بیفتد بسیار متفاوت است.

حساسیت حضور بازیکنان تاثیرگذاری چون بیرانوند و ترابی که نقش پررنگی در قهرمانی فصل گذشته این تیم داشتند جذابیت این بازی را صدچندان می‌کند. بیرانوند پس از سال‌ها همراهی تیم پرسپولیس قرار است رودرروی هم‌تیمی‌های سابقش بایستد. او پیش از این ۱۲ بار با لباس پرسپولیس مقابل تراکتور بازی کرده و هشت کلین‌شیت از خود به جا گذاشته است. او هرچند به‌خوبی از دروازه‌اش مقابل تراکتور دفاع می‌کرد اما پنج گل هم از آنها دریافت کرد. حالا هواداران تراکتور توقع دارند بیرانوند همین عملکرد خوب را برای آنها در مقابل پرسپولیس تکرار کند.

آمار ترابی با پرسپولیس در لیگ برتر عالی است. او حتی فصل گذشته که چندان پرفروغ نبود هم در قهرمانی تیمش تاثیرگذار بود. با این حال ترابی در طول مدتی که با پیراهن پرسپولیس به میدان رفت دو گل به تراکتور زد و روی سه گل نیز تاثیرگذار بود و به قولی پاس گل داد از این رو تراکتوری‌ها حق دارند از او بخواهند تا همه توان خود را مقابل پرسپولیس به کار گیرد و از آن بازی‌های درخشان برایشان انجام دهد. از اسماعیل‌فر هم نباید غافل شد. او که سابقه پوشیدن پیراهن تراکتور و حتی گلزنی با این پیراهن به پرسپولیس را دارد آنقدر تواناست که بتواند در این بازی مانع از گلزنی سرخپوشان تهرانی شود.

کاملا مشخص است که این یک بازی معمولی نیست. حتی می‌توان ادعا کرد یک تیم پرسپولیسی کامل در ترکیب تراکتور قرار دارد. بدون شک رویارویی این نفرات با یکدیگر و نحوه رفتاری که با هم در میدان دارند می‌تواند از جذابیت‌های این بازی باشد. تقابل آنها می‌تواند بازی را به خشونت بکشند یا برعکس یک فوتبال تمام‌عیار را برای اثبات توانایی‌های خود به نمایش گذاشته و موجبات رضایت علاقه‌مندان به فوتبال را فراهم کند. 

آنالیز تراکتور
باورکردنی نیست اما پرسپولیس برای برنده شدن در بازی اهدافی به جز سه امتیاز دارد. آنها که هرچه تلاش کردند نتوانستند بیرانوند، ترابی و اسماعیلی‌فر را برای خود حفظ کنند نه‌تنها به سه امتیاز این بازی احتیاج دارند بلکه به‌نوعی می‌خواهند با ارائه یک بازی برتر و باز کردن دروازه تراکتور مچ بیرانوند و دو نفر دیگر را بخوابانند.

به همین دلیل طی هفته جاری آنالیز ویژه‌ای روی عملکرد این سه بازیکن داشته و نه‌تنها اسکوچیچ و تیمش را در بازی با مس مورد ارزیابی قرار دادند بلکه با توجه به شناختی که از این نفرات دارند روی نقاط ضعف‌شان کار کردند و در نظر دارند مخصوصا ترابی را از کار بیندازند. پرسپولیسی‌ها پس از سال‌ها هم‌بازی بودن با این نفرات به‌خوبی از ضعف‌های آنها مطلع هستند. از این رو هم برای باز کردن دروازه بیرانوند با توجه به نقاط ضعف او برنامه دارند و هم برای مهار ترابی در میانه زمین تراکتور فکری کردند. از این رو اسکوچیچ و شاگردانش به‌خوبی می‌دانند که این بازی رویارویی با مس نیست و آنها ‌سخت‌ترین بازی فصل خود را در هفته دوم رقابت‌های لیگ برتر تجربه می‌کنند.

بیرانوند محروم نیست
با حضور علیرضا بیرانوند در تیم تراکتور، باشگاه پرسپولیس بلافاصله شکایتی تنظیم و به‌خاطر این انتقال مدارکی ارائه داد تا به‌نوعی ثابت کنند این دروازه‌بان تخلف کرده است. این‌طور به نظر می‌رسید که رای بیرانوند و پرسپولیس تا قبل از رویارویی آنها صادر شده و تکلیف این بازی مشخص شود اما پیچیده بودن پرونده و اطلاعات جدیدی که وارد آن شد باعث شد تا به بررسی بیشتری احتیاج داشته و به مراجع دیگر انتقال پیدا کند. حالا اما پرونده تازه‌ای برای بیرانوند باز شده که نزدیکان به باشگاه مدعی هستند یک بازی روانی برای به‌هم‌ریختن تمرکز بیرانوند است.

انتشار نامه‌ای از سوی فراجا و دادستانی مبنی بر ممنوعیت صدور کارت بازی چهار بازیکن از جمله بیرانوند به دلیل مشارکت در تبلیغ برای یکی از فروشگاه‌های گوشی موبایل باعث شد تا حواشی تازه پیرامون باشگاه تراکتور و این دروازه‌بان به وجود بیاید تا جایی که این شایعه مطرح شد که ممکن است نتیجه بازی‌ تراکتور در هفته اول سه بر صفر شود و احتمالا کارت بازی برای هفته دوم صادر نخواهد شد، درحالی‌که این نامه زمانی به فدراسیون ابلاغ شد که هفته اول لیگ برتر به پایان رسیده بود.

در نتیجه حضور بیرانوند در ترکیب تراکتور بلامانع بوده و شکستی برای آنها در پی ندارد.ا ز طرفی بیرانوند برای اینکه هیچ حرف و حدیثی در این خصوص باقی نماند ۵۰ میلیون تومانی که بابت تبلیغ این کمپانی دریافت کرده بود به مراجع مربوطه بازگرداند و سند آن را منتشر کرد برای اطمینان از این موضوع با سعید مظفری‌زاده صحبت کردیم. مدیرعامل باشگاه تراکتور با تاکید بر اینکه هیچ مانعی بر سر حضور بیرانوند در ترکیب تراکتور وجود ندارد تاکید کرد او مقابل پرسپولیس بازی می‌کند مگر اینکه سرمربی نخواهد. همه این حواشی درحالی به وجود آمد که هنوز بازی دو تیم برگزار نشده از این رو می‌توان پیش بینی کرد با شروع مسابقه حواشی بیشتری پیرامون تراکتور و بیرانوند به وجود بیاید.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

درباره سعید اسماعیلی و اهمیت حفظ و نگهداشت سرمایه‌های ورزش ایران؛

هوای قهرمان دهه هشتادی‌مان را داشته باشیم

دربارۀ حواشی خودساخته کاروان ایران در پاریس؛

به طراح لباس المپیک، مدال نمی‌دهند

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید!