• تقویم روزنامه فرهیختگان ۶ ساعت قبل
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۳
  • 0
  • 0
مرزبندی با دولت را منصوری کلید زد؛

تلاش اصلاح‌طلبان برای شکست دولت چهاردهم

آذر منصوری که علی‌رغم ایفای نقش در فرآیند تعیین کابینه نقش خود را منکر شده و مدعی بود جبهه اصلاحات صرفا شان همراهی و نظارت بر عملکرد دولت دارد در جدید‌ترین موضع سیاسی خود مهم‌ترین ایده دولت پزشکیان یعنی وفاق ملی را زیر سوال برده و در توییتی با طرح مطالبه‌ای غیرمرتبط از رئیس‌جمهور ایده وفاق ملی را ناکام توصیف می‌کند.

تلاش اصلاح‌طلبان برای شکست دولت چهاردهم

فرهیختگان: با تایید صلاحیت مسعود پزشکیان در انتخابات این نگرانی به وجود آمد که برخی جریان‌های رادیکال اصلاح‌طلبان بخواهند از تریبون در اختیار او برای طرح اظهاراتی علیه منافع ملی سوءاستفاده کنند. پزشکیان اما با تکیه به تجربه سیاسی چند دهه‌ای خود در این دام گرفتار نشد. همین امر نیز باب حمله به رئیس‌جمهور و طرح مطالبات غیرمنطقی از او را توسط چهره‌ها رادیکال‌تر اصلاح‌طلبان گشود.

اگر قرار باشد فهرستی از اصلاح‌طلبانی داشته باشیم که در شئون مختلف تلاش داشته‌اند به دولت پزشکیان اعمال فشار کنند در صدر این فهرست، نام آذر منصوری جای می‌گیرد. فردی که از نخستین دقایق پیروزی پزشکیان همواره به نحوی عمل کرده که گویی به چیزی جز شکست حداکثری آن قانع نیست. اعلام برائت از دولت و همزمان سهم‌خواهی حداکثری از کابینه دستورکار پیشین آذر منصوری برای تقابل با دولت بود. پس از پایان فرآیند تعیین وزرای پیشنهادی نیز روایت شکست از تلاش‌های دولت در دستور کار آذر منصوری قرار گرفته است. مرور رویکردهای تقابلی رئیس جبهه اصلاحات می‌تواند مفر خوبی در اختیار رئیس‌جمهور قرار دهد که به او قدرت گریز از دام‌های منفعت‌طلبانه و ضدملی می‌دهد. 

آذر منصوری که علی‌رغم ایفای نقش در فرآیند تعیین کابینه نقش خود را منکر شده و مدعی بود جبهه اصلاحات صرفا شان همراهی و نظارت بر عملکرد دولت دارد در جدید‌ترین موضع سیاسی خود مهم‌ترین ایده دولت پزشکیان یعنی وفاق ملی را زیر سوال برده و در توییتی با طرح مطالبه‌ای غیرمرتبط از رئیس‌جمهور ایده وفاق ملی را ناکام توصیف می‌کند.

آذر منصوری که خیلی زود به کنشگری فعال برای به شکست کشاندن دولت چهاردهم تبدیل شده همان مسیری را تبیین می‌کند که پیش از این وزیر علوم دولت اصلاحات پیش روی رئیس‌جمهور قرار داده بود. مصطفی معین دو روز پس از پیروزی پزشکیان قبل از آنکه هنوز دولتی تحویل داده شود طی نامه‌ای چندین مطالبه ریز و درشت از جمله تغییر قانون اساسی و آزادی محکومان فتنه را مطرح کرده و از پزشکیان خواسته بود تا در صورت عدم تحقق این مطالبات از سمت خود استعفا دهد.

بعد از گذشت یک ماه به نظر می‌رسد تلاش مصطفی معین برای به شکست کشاندن دولت اصلاح‌طلبان جنبه‌ای عمومی‌تری در بین اصلاح‌طلبان پیدا کرده است تا جایی که رئیس جبهه اصلاحات نیز وارد گود شده و در کنشی کاملا منطبق بر، نامه مصطفی معین بعد از طرح یک مطالبه غیرمرتبط ایده وفاق ملی را شکست‌خورده دانسته است. 

در بین چهره‌های حامی پزشکیان در ایام انتخابات آذر منصوری نخستین فردی بود که پس از پیروزی مسیر مرزبندی با پزشکیان را کلید زد. درحالی‌که چهره‌های متعددی از جبهه اصلاحات در شورای عالی انتقال قدرت و کمیته‌های آن حضور داشتند آذر منصوری در توییتی مدعی شد جبهه اصلاحات ایران برنامه‌ای برای معرفی اعضای کابینه دولت آینده ندارد. منصوری در ادامه مدعی شد: «[این جبهه]نقش اصلی خود را صرفا همراهی و حمایت از دولت چهاردهم و نیز نظارت بر عملکرد آن می‌داند. این اظهارت خیلی زود توسط سایر اعضای شورای انتقالی زیر سوال رفت.

پس از آنکه شفیعیان از چهره‌های رسانه‌ای نزدیک به پزشکیان اعلام کرد جبهه اصلاحات در همه کمیته‌ها عضو دارد ظریف، رئیس شورای انتقال قدرت نیز تشریح کرد که به دلیل خاستگاه اصلاح‌طلبی پزشکیان در همه کمیته‌های تعیین کابینه یک کرسی به جبهه اصلاحات داده شده است. به این طریق جبهه اصلاحات به‌عنوان یکی از مهم‌ترین گروه‌های اثر‌گذار در تعیین کابینه نقش خود را منکر شده و اظهار می‌کند نقشی در تعیین کابینه ندارد. اعلام برائت از گزینه مد نظر را اصلاح‌طلبان پیش از این در تقابل با روحانی تمرین کرده بودند. آنها که در هر دو دوره ریاست‌جمهوری روحانی در کمین تبلیغاتی او فعالیت می‌کردند با نزدیک شدن به پایان دولت روحانی برای اینکه در موج انتقادات جامعه به روحانی غرق نشوند به مرزبندی با او پرداخته و تلاش کردند تا خود را جدا از دولت او معرفی کنند.

عدم نتیجه‌گیری در این رویکرد باعث شد تا سرمایه اجتماعی اصلاح‌طلبان به قدری ریزش پیدا کند که آنها به قول عبدالعلی‌‌زاده، رئیس ستاد انتخاباتی پزشکیان حتی در معرفی پنج هزار نفر ناظر برای حضور درپای صندوق رای نیز عاجز بمانند. این شکست باعث شده آنها درمورد پزشکیان به اندازه روحانی تعلل نکرده و خیلی زودتر و از همان آغاز دولت مرزبندی را شروع کنند تا علی‌رغم اثرگذاری در کابینه درآینده هیچ مسئولیتی در قبال عملکرد آن نداشته و بتوانند در انتخابات‌های عادی نیز از موضع یک مدعی وارد فضای انتخابات شوند. 

متن کامل گزارش علی مزروعی، خبرنگار گروه نقد روز را در روزنامه فرهیختگان بخوانید.

 

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۳

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دربارۀ الگویی که باید رئیس‌مجلس تعریف کند؛

رأی اعتماد، فرصت قالیباف

تضعیف جایگاه رئیس‌جمهور ضربه به ساختار قدرت ایران؛

دفاع از استعفای ظریف تخریب پزشکیان است

علی اکبری؛ خبرنگار:

بررسی کنش سیاسی ظریف

دردسرهای قهر و آشتی ظریف در سیاست داخلی؛

اصلاح‌طلبان رادیکال و اولین چالش پزشکیان

نه به رادیکالیسم در جست‌و‌جوی ایده؛

برداشت اول از کابینه پزشکیان در ۴ قاب

عطیه همتی، دبیر گروه نقد روز؛

با سهم‌خواهی رئیس‌جمهور را اذیت نکنید

محمدجعفر اسفندیاری، پژوهشگر علوم ارتباطات و رسانه: 

شمایل پزشکیان چگونه می‌تواند دولتش را سربلند کند؟

سیدجواد نقوی خبرنگار؛

سلطنت ترس و تحقیر ملی

مقاومت در میانه میدان جنگ فرسایشی؛

جنگ هیبریدی را ساده تصویرسازی نکنیم

پیمان صالحی، معاون پژوهشی وزارت علوم:

سهم پژوهش از GDP به‌صورت واقعی تخصیص داده شود

معاون علوم، مهندسی و کشاورزی دانشگاه آزاد مطرح کرد؛

قهر با رشته‌ها و علوم جدید، مسائل اصلی وزارت علوم

پیشنهادهای یک عضو هیات علمی به دولت چهاردهم؛

قبل از نسخه نوشتن برای جامعه ایرانی به این ۱۲ بند فکر کنید

مجید شاکری، پژوهشگر مطرح کرد:

7 پیشنهاد برای سیاست‌های پولی و ارزی دولت

سیدجواد نقوی، خبرنگار؛

قصه فعلا نه، استفاده از غوغا سالاری

میکائیل دیانی، فعال فرهنگی:

ترمیم شکاف‌ها؛ اولین ماموریت پزشکیان

محمدامین ایمانجانی، مدیر مسئول؛

پروژه مدد به مسعود پزشکیان

مهدی خانعلی‌زاده، پژوهشگر سیاست خارجی:

آقای پزشکیان! این شما و این جهان واقعی

محمدرضا کردلو، فعال فرهنگی:

آری، اینچنین است برادر!

در مناظره ۲ به ۲ نامزدهای ریاست‌جمهوری مجری با سوالات صریح و به‌جا بحث را داغ کرد؛

تنها ستاره مناظره

محمد زعیم‌زاده، سردبیر: 

کلید انتخابات در دست مرددها

پرویز امینی، استاد دانشگاه:

مرددین؛ سرنوشت‌سازان انتخابات چهاردهم

پیام پیغام‌های انتخاباتی؛

چرا تحریم انتخابات شکست خورد؟

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

بازگشت به راهبرد مشارکت حداکثری

«اگر دفاع ما نبود، حمله ایران به اسرائیل ویرانگر می‌شد»؛

اعتراف بایدن

سیدجواد نقوی، خبرنگار فرهیختگان؛

‌نوبل خون

حمید ملک‌زاده، پژوهشگر اندیشه‌های سیاسی:

مقاومت؛ روح پایدار انقلاب اسلامی ایران

سیدجواد نقوی، خبرنگار فرهیختگان:

عجب کشور قانون‌مداری!

صادق امامی، عضو شورای سردبیری:

در مسیر تحول

7 نکته از دیدار رمضان 1403 رهبر انقلاب با دانشجویان؛

پای درس جامع‌نگری در خانه پدری

جیش‌العدل به نیابت از تل‌آویو دست به عملیات تروریستی زد؛

تروریست‌های توسعه

سیدحسین امامی، خبرنگار اندیشه سیاسی:

نقدی بر ایده پایان دین در یک کتاب

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار