• تقویم روزنامه فرهیختگان ۲ ساعت قبل
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
«فرهیختگان» سابقه رویارویی سرخابی‌ها با حریفان مشترک در آسیا را بررسی می‌کند؛

شرایط استقلال و پرسپولیس در لیگ نخبگان چگونه است؟

قرعه تیم‌های استقلال و پرسپولیس در کمال تعجب به صورت یکسان و مشابهی با یکدیگر از گلدان درآمده که براساس آن این دو تیم در بازی‌های خانگی با پاختاکور ازبکستان، الشرطه عراق، النصر عربستان، الغرافه قطر و در دیدارهای خارج از خانه با السد قطر، الهلال عربستان، الریان قطر و الاهلی عربستان مواجه خواهند شد. 

شرایط استقلال و پرسپولیس در لیگ نخبگان چگونه است؟

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق، خبرنگار گروه ورزش: لیگ قهرمانان الیت (نخبگان) آسیا سرانجام قرعه‌کشی شد تا 24 تیم حاضر در این رقابت‌ها از دو سوی قاره کهن با رقیبان خود آشنا شوند تا به این ترتیب استارت چهل‌وسومین دوره رقابت‌های قهرمانی باشگاه‌های آسیا در شکل و فرمتی جدید با حضور غول‌های قاره کهن زده شود.

مرحله لیگ این مسابقات طی 8 هفته از 26 شهریور تا یک اسفند ادامه پیدا کرده و براساس برنامه‌ریزی انجام شده هر تیم در جدولی واحد با حضور 11 تیم دیگر تنها با هشت حریف مختلف در منطقه خود در قالب چهار بازی خانگی و چهار بازی خارج از خانه روبه‌رو خواهد شد. بر این اساس نیز قرعه تیم‌های استقلال و پرسپولیس در کمال تعجب به صورت یکسان و مشابهی با یکدیگر از گلدان درآمده که براساس آن این دو تیم در بازی‌های خانگی با پاختاکور ازبکستان، الشرطه عراق، النصر عربستان، الغرافه قطر و در دیدارهای خارج از خانه با السد قطر، الهلال عربستان، الریان قطر و الاهلی عربستان مواجه خواهند شد. 

در هر صورت این رقابت‌ها برای اولین بار است که با این شکل و فرمت برگزار می‌شود و به نظر می‌رسد تا آغاز رقابت‌ها و چه بسا در مسیر برگزاری آن ابهاماتی به وجود خواهد آمد. به‌طور مثال همزمان با پایان قرعه‌کشی این رقابت‌ها این توقع می‌رفت که برنامه زمان‌بندی 8 هفته برگزاری این رقابت‌ها و ترتیب بازی‌های هر تیم و مکان برگزاری آن از سوی کمیته مسابقات اعلام شود که این امر در عین ناباوری محقق نشده تا 24 تیم حاضر در این رقابت‌ها همچنان منتظر زمان اعلامی از سوی AFC برای اعلام برنامه دقیق رقابت‌ها باشند.

این درحالی است که یک مقام آگاه در این زمینه به «فرهیختگان» اعلام کرد: «زمان دقیق و خاصی برای اعلام برنامه‌ها مشخص نشده اما از کنفدراسیون فوتبال آسیا به ما اعلام کرده‌اند که در اسرع وقت این امر محقق خواهد شد.»

سابقه تقابل استقلال و پرسپولیس با رقبای آسیایی عربستانی‌ها 
هر دو باشگاه پرطرفدار پایتخت کشورمان باید طی دو دیدار برابر تیم‌های عربستانی یعنی الهلال و الاهلی میهمان آنها باشند و برابر النصر از رونالدو و همبازیانش میزبانی کنند. طی برگزاری رقابت‌های لیگ حرفه‌ای عربستان در فصل گذشته الهلال بدون شکست و با 96 امتیاز به‌عنوان قهرمانی رسید و تیم‌های النصر و الاهلی نیز به ترتیب دوم و سوم شدند.
نکته مهم دیگر به سابقه رویارویی سرخابی‌های ایران با این تیم‌ها مربوط می‌شود؛ جایی که استقلال 12 بار سابقه بازی با الهلال را در کارنامه دارد که هر تیم 5 پیروزی در این دیدارها را به ثبت رسانده و دو دیدار نیز با تساوی به پایان رسیده است. از تقابل این دو تیم با عناوینی مانند تقابل غول‌های آبی قاره آسیا یا ال‌کلاسیکوی این قاره یاد می‌شود. 
همچنین پرسپولیسی‌ها نیز پیش از این 15 بار با این تیم عربستانی بازی کردند که تا پیش از دیدار آخر دو تیم در یک‌چهارم نهایی فصل 2021، چهار برد سهم هر کدام از دو تیم بود و 6 بازی هم با تساوی خاتمه یافته است که با توجه به برد الهلال در این دیدار برتری تیم عربستانی در کارنامه رویارویی‌های دو تیم یک برد بیشتر شد. بدون شک تقابل با نیمار، مالکوم و میتروویچ در مسابقه بین دو تیم ایرانی با الهلال می‌تواند از نکات جذاب این دیدارها باشد. 
در رقابت با النصر نیز نکات جالب توجهی از رودررویی استقلال و پرسپولیس با این تیم عربستانی وجود دارد. در این بین تیم‌های پرسپولیس و النصر عربستان برای هشتمین بار در تاریخ به مصاف هم می‌روند. مروری بر سوابق رویارویی دو تیم مشخص می‌کند تاکنون 6 بار در چهارچوب رقابت‌های رسمی و یک بار در یک دیدار دوستانه به مصاف هم رفته‌‌اند.
3 باخت، 3 تساوی و یک برد در این دیدارها برای تیم سرخپوش کشورمان به ثبت رسیده، این درحالی است که شادی گل جنجالی طارمی در تک برد سرخ‌ها و برتری در ضربات پنالتی در راه صعود به فینال لیگ قهرمانان در فصل 2020 از خاطرات شیرینی است که برای سرخ‌ها در این دیدارها به ثبت رسیده است. اما آبی‌های ایران تنها دو دیدار با این تیم سعودی را در فصل 2011 در کارنامه دارند که یک برد برای هر دو تیم در زمین خود به ثبت رسیده است. حتی گلزنی فرهاد مجیدی در این دیدار هم ناجی استقلالی‌ها برای صعود نشد تا این تیم در این مسابقه نتواند به دور حذفی صعود کند. اما در تقابل با الاهلی این بار به شکل جالبی آمار به سود آبی‌هاست؛ جایی که در 6 مسابقه قبلی آبی‌پوشان 4 بار حریف خود را شکست داده و تنها یک باخت و یک تساوی را مقابل این حریف سعودی متحمل شده‌اند.
برتری پرگل 5 بر 2 در سال 2021 از شیرین‌ترین خاطراتی است که در تقابل این دو تیم به ثبت رسیده است. همچنین پرسپولیسی‌ها هم در تقابل با الاهلی دست بالا را دارند جایی که در 4 بازی قبلی 2 برد و یک تساوی و یک باخت را در این دیدارها به ثبت رسانده‌اند. تقابل با رونالدو، برزوویچ، تالیسکا، اوتاویو و مانه در النصر و رویارویی با ریاض محرز، فیرمینیو، فرانک کسیه و‌ مندی در الاهلی نیز به جذابیت دیدارهای سرخابی‌ها مقابل این تیم‌ها اضافه خواهد کرد. 

قطری‌ها
استقلال و پرسپولیس باید طی دو دیدار برابر تیم‌های قطری یعنی السد و الریان میهمان آنها باشند و مقابل الغرافه میزبانی کنند. در فصل گذشته لیگ ستارگان قطر السد به‌عنوان قهرمانی رسید و الریان و الغرافه به ترتیب دوم و سوم شدند. این در شرایطی است که الغرافه از مسیر پلی‌آف به لیگ الیت رسید. در این بین تیم‌های پرسپولیس و السد درحالی با هم دیدار خواهند کرد که دو تیم تاکنون 7 بار با یکدیگر بازی کرده‌اند.
از این 7 مسابقه، پرسپولیس صاحب سه برد، یک تساوی و دو باخت شده است. آخرین دیدار دو تیم در یک‌هشتم نهایی فصل 2020 با برتری سرخپوشان به پایان رسید. همچنین استقلال نیز در 10 دیدار قبلی خود برابر السد قطر تنها یک بار شکست خورده و 5 تساوی و 4 برد در سایر دیدارهای این دو تیم به ثبت رسیده است. از دیدارهای تاریخی دو تیم می‌توان به برتری شاگردان منصوریان در دیدار پلی‌آف سال 2017 در ضربات پنالتی اشاره کرد که تیم قطری از ژاوی، ستاره معروف اسپانیایی در ترکیب خود بهره می‌برد. 
در تقابل با الغرافه استقلالی‌ها دو بار تا به حال با این تیم دیدار کرده‌اند که یک برد برای آبی‌پوشان و یک تساوی در تقابل‌های قبلی این دو تیم به ثبت رسیده است. پرسپولیس نیز مقابل این رقیب قطری به 2 برد، یک تساوی و یک شکست رسیده است. برابر الریان هم باز دست بالا با نماینده‌های کشورمان است، جایی که در 10 دیدار انجام شده الریان با استقلال، نماینده ایران به 7 برد و 2 تساوی و یک شکست رسیده و جالب اینکه آخرین دیدار دو تیم نیز با برتری 5گله استقلالی‌ها همراه بوده و از سوی دیگر نیز پرسپولیس مقابل همین حریف 3 برد، یک باخت و 2 تساوی را به ثبت رسانده است. 

حریف عراقی
الشرطه عراق فصل گذشته را مقتدرانه با 87 امتیاز به‌عنوان قهرمان لیگ ستارگان عراق به پایان رساند. این تیم نیز احتمالا قرار است در تهران (در صورت رسیدن ورزشگاه آزادی به رقابت‌های الیت) میهمان استقلال و پرسپولیس باشد. برابر این تیم عراقی استقلال 5 بار صف‌آرایی کرده که اولین دیدار دو تیم با شکست تاج سابق در سال 1971 همراه بوده اما 4 دیدار دیگر طی دو سال (سال‌های 2020 و 2021) با دو برد برای استقلالی‌ها و دو تساوی همراه بوده است. اما تک تقابل پرسپولیس و تیم عراقی نیز در سال 2000 با تساوی بدون گل به پایان رسیده است. 

حریف ازبکستانی
پاختاکور ازبکستان دیگر رقیب سرخابی‌ها که این تیم هم باید میهمان این دو تیم کشورمان باشد سال گذشته در سوپر لیگ ازبکستان با 53 امتیاز به قهرمانی رسید. جالب اینکه بعد از برگزاری دیدارهای هفته پانزدهم در فصل جاری این تیم قدمت‌دار ازبکستانی با 22 امتیاز در رتبه پنجم قرار دارد. آنها در تقابل با استقلال و پرسپولیس، مقابل هرکدام دو پیروزی و یک شکست را در کارنامه دارند. البته یک تساوی نیز برابر پرسپولیسی‌ها در سابقه تقابل‌های دو تیم وجود دارد تا دست بالا در دیدارهای قبلی با این تیم ازبکستانی باشد. 

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

درباره سعید اسماعیلی و اهمیت حفظ و نگهداشت سرمایه‌های ورزش ایران؛

هوای قهرمان دهه هشتادی‌مان را داشته باشیم

دربارۀ حواشی خودساخته کاروان ایران در پاریس؛

به طراح لباس المپیک، مدال نمی‌دهند

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار