• تقویم روزنامه فرهیختگان ۶ ساعت قبل
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 1
  • 0
کابینه چهاردهم ذره بین بهارستانی‌ها؛

کمیسیون‌های مجلس درباره وزرای پیشنهادی چه نظری دادند؟

اعضای کمیسیون‌های مجلس شورای اسلامی طی سه روز گذشته طی جلساتی به بررسی صلاحیت‌ و برنامه‌های ۱۹ وزیر پیشنهادی دولت پرداختند.

کمیسیون‌های مجلس درباره وزرای پیشنهادی چه نظری دادند؟

وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم در سه روز گذشته در کمیسیون های مختلف مجلس شورای اسلامی شرکت کردند و برنامه های خود را ارائه دادند. نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز طی سه روز گذشته در جلساتی فشرده ضمن گفت و گو با وزرای پیشنهادی به بررسی صلاحیت‌ و برنامه های ۱۹ وزیر پیشنهادی دولت پرداختند و نظرات خود را درباره وزرای پیشنهادی اعلام کردند.

رای مثبت کمیسیون آموزش به ۴ وزیر پیشنهادی
بر همین اساس سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس تاکید کرد که برابر آیین نامه داخلی مجلس، بررسی برنامه‌های ۴ وزیر پیشنهادی آموزش و پروش، علوم، بهداشت و درمان و تعاون، کار و رفاه اجتماعی به کمیسیون آموزش سپرده شد که اعضای کمیسیون پس از بحث و بررسی دقیق در این باره، نهایتا ضمن بیان دغدغه‌ها و لحاظ شروطی به برنامه‌های وزرای یاد شده رأی مثبت دادند.

اعتماد کمیسیون اجتماعی به وزیر پیشنهادی دادگستری
سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس هم از نظر مثبت اعضای این کمیسیون به وزیر پیشنهادی دادگستری خبر داد و گفت که در حال حاضر هم وزیر این وزارتخانه است، سال‌ها تجربه کار در این حوزه را دارد و نماینده دوره هشتم مجلس شورای اسلامی بوده است، برنامه‌های خوبی هم در کمیسیون برای اداره وزارتخانه دادگستری ارائه کرد. در مجموع برآوردی هم که ما از اعضای کمیسیون داشتیم، وزیر پیشنهادی دادگستری تقریباً مورد قبول اعضا قرار گرفت.

نظر کمیسیون اجتماعی به ۱۶ وزیر پیشنهادی
سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس همچنین درباره جمع‌بندی جلسات ارزیابی وزرای پیشنهادی هم گفت: طی سه روز گذشته و در جریان تشکیل جلسات ارزیابی وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم در مجلس، کمیسیون اجتماعی نیز در خدمت ۱۹ وزیر پیشنهادی بود و تقریباً همه وزراء جزء وزرای پیشنهادی نفت، امور اقتصادی و دارایی و بهداشت و درمان از نظر اکثریت اعضای کمیسیون اجتماعی مورد قبول واقع شدند.

موافقت اعضای کمیسیون آموزش با برنامه‌های چهار وزیر پیشنهادی
سخنگوی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی هم با بیان اینکه اعضای کمیسیون با چند شرط اساسی به وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری رای موافق دادند، گفت: وزیر پیشنهادی علوم با کسب آرای اکثریت، توانست موافقت اعضای کمیسیون تخصصی آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی را بدست آورد

نظر کمیسیون قضایی نسبت به وزرای دفاع و اطلاعات
علی آذری سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس هم با اشاره به حضور وزرای پیشنهادی دفاع و اطلاعات در نشست کمیسیون گفت که وزرای پیشنهادی برنامه های خود را در حوزه دفاعی و امنیتی از جمله سیستم نوین و توسعه فناوری های نو و ساماندهی اتباع بیگانه ارائه و برنامه های قابل قبولی را ارائه کردند. وی افزود: در این رابطه برنامه های امیر نصیرزاده وزیر پیشنهادی دفاع و اسماعیل خطیب وزیر پیشنهادی اطلاعات مورد اقبال و تایید اعضای کمیسیون قرار گرفت.

تائید برنامه‌های وزرای پیشنهادی اقتصاد و صمت در کمیسیون اقتصادی
فاطمه مقصودی سخنگوی کمیسیون اقتصادی هم از تائید برنامه‌های وزرای پیشنهادی اقتصاد و صمت در کمیسیون متبوعش خبر داد. وی تصریح کرد که در نشست کمیسیون اقتصادی، برنامه‌های آقای همتی به رای گذاشته شد که در نهایت اعضای کمیسیون برنامه وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی را تائید کردند. همچنین پس از بررسی برگزاری نشست‌های تخصصی با آقای اتابک اعضای کمیسیون برنامه‌های وزیر پیشنهادی صمت را نیز تائید کردند.

تایید برنامه وزرای پیشنهادی کشور، اطلاعات، امور خارجه و دفاع در کمیسیون امنیت ملی
ابراهیم رضایی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی هم گفت: پس از بررسی برنامه ها و سوابق وزرای پیشنهادی امور خارجه، دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، کشور و اطلاعات کمیسیون امنیت ملی برنامه های وزرای پیشنهادی را تایید و گزارش آن را برای قرائت در صحن علنی به هیات رئیسه ارسال کرد.

نظر کمیسیون صنایع درباره وزرای پیشنهادی صمت و ارتباطات
زهرا سعیدی مبارکه سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس هم از نظر مثبت کمیسیون صنایع با وزرای پیشنهادی صمت و ارتباطات خبر داد. وی با اشاره به رأی گیری آغاز جلسه عصر امروز(چهارشنبه، ۲۴ مرداد ماه) کمیسیون صنایع و معادن مجلس درباره برنامه ها و سوابق وزرای پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت، ارتباطات و فناوری اطلاعات، دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و نفت که از وزرای مربوط به این کمیسیون تخصصی مجلس هستند، گفت: پس از برگزاری دو نشست تخصصی با وزیر پیشنهادی صمت، نمایندگان کمیسیون صنایع با اکثریت نسبی آراء با این وزیر پیشنهادی موافقت کردند.

نماینده مردم مبارکه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: همچنین اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس پس از برگزاری دو نشست تخصصی با وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات، با اکثریت آراء با این وزیر پیشنهادی موافقت کردند.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس تصریح کرد: همچنین برنامه‌های وزرای پیشنهادی دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و نفت مورد تایید اعضای این کمیسیون قرار گرفت.

وزیر پیشنهادی گردشگری نتوانست نظر کمیسیون تخصصی خود را جلب کند
طبق اعلام سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس، پس از برگزاری دو نشست برای ارزیابی وزاری پیشنهادی مربوط به این کمیسیون، وزاری پیشنهادی «فرهنگ و ارشاد اسلامی» و «ورزش و جوانان»، توانستند با اکثریت آرا تایید کمیسیون را برای برنامه‌های خود برای تصدی وزارتخانه‌های مربوطه بگیرند اما وزیر پیشنهادی «میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی»، نتوانست نظر کمیسیون فرهنگی را جلب کند.

راستینه گفت که جلسه رای‌گیری به منظور تأیید برنامه‌های این سه وزیر پیشنهادی در کمیسیون فرهنگی برگزار شد و با توجه به مواضع موافقین و مخالفین در کمیسیون پس از استماع نظرات، نهایتاً سید عباس صالحی، وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی و احمد دنیامالی، وزیر ورزش و جوانان توانستند با اکثریت آرا تأیید کمیسیون فرهنگی را برای برنامه‌های خود برای تصدی وزارتخانه‌های مربوطه و صلاحیت این جایگاه را کسب کنند.

وی ادامه داد: اما سیدرضا صالحی امیری، وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نتوانست نظر کمیسیون فرهنگی را جلب کند و اعضای کمیسیون وی و برنامه‌های او برای وزرات میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی را تأیید نکردند و مورد تصویب کمیسیون قرار نگرفت.

نظر اعضای کمیسیون امور داخلی کشور در مجلس به وزرای پیشنهادی اطلاعات و کشور
ولی الله بیاتی سخنگوی کمیسیون امور داخلی کشور در مجلس از اعلام نظر مثبت اعضای این کمیسیون نسبت به وزرای پیشنهادی اطلاعات و کشور در جریان رأی‌گیری جداگانه خبر داد.

وی اضافه کرد: نمایندگان عضو کمیسیون با اکثریت مطلق آرا طی دو رأی گیری جداگانه نظر مثبت خود را نسبت به حجت الاسلام سیداسماعیل خطیب و اسکندر مؤمنی وزرای پیشنهادی اطلاعات و کشور اعلام کردند.

نماینده مردم تفرش، آشتیان و فراهان در مجلس شورای اسلامی در ادامه تصریح کرد: این رأی گیری بعد از برگزاری دو جلسه جداگانه با هر یک از این وزرای پیشنهادی صورت گرفت که نظر اعضای کمیسیون نسبت به آن مثبت اعلام شد.

رأی موافق کمیسیون اجتماعی مجلس به وزیر پیشنهادی کار
طبق اعلام رنجبر دبیر کمیسیون اجتماعی، پس از برگزاری دو نشست برای ارزیابی وزیر پیشنهادی کار، اکثریت اعضای کمیسیون اجتماعی میدری را حائز شرایط لازم برای تصدی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تشخیص دادند. وی تاکید کرد که پس از برگزاری دومین جلسه با حضوراحمد میدری، وزیر پیشنهادی کار با بررسی برنامه‌ها، سوابق تحصیلی، صلاحیت عمومی و شاخص‌های وزارت، اکثریت اعضای کمیسیون اجتماعی میدری را حائز شرایط لازم برای تصدی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تشخیص دادند.

حمایت کمیسیون کشاورزی از وزرای پیشنهادی جهاد کشاورزی، نیرو و راه
سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس، گفت: نتیجه جمع بندی نهایی کمیسیون کشاورزی مجلس در خصوص برنامه‌های سه وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی، نیرو و راه و شهرسازی مثبت بود. سمیه رفیعی ادامه داد: نتیجه جمع بندی نهایی کمیسیون کشاورزی مجلس در خصوص برنامه‌های سه وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی، نیرو و راه و شهرسازی مثبت بود و از آنها اعلام حمایت کرد.

موافقت کمیسیون آموزش مجلس با برنامه‌های کاظمی
سخنگوی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اعضای کمیسیون با چند شرط اساسی به وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش رای موافق دادند، گفت: وزیر پیشنهادی با اکثریت آرا توانست موافقت اعضای کمیسیون تخصصی آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی را کسب نمایند.

نظر کمیسیون بهداشت مجلس درباره برنامه‌های وزرای پیشنهادی بهداشت و کار
اسحاقی سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت که نظر نهایی کمیسیون بهداشت مجلس درباره «ظفرقندی» اعلام نشده است. اسحاقی سخنگوی کمیسیون بهداشت گفت: اظهاراتی به نقل از اینجانب در مورد مطلوب بودن برنامه‌های وزیر پیشنهادی بهداشت در برخی رسانه‌ها منتشر شده که به طور کامل آن را تکذیب می‌کنم. وی تصریح کرد که کمیسیون بهداشت در مورد هیچکدام از وزرای پیشنهادی از جمله وزیر بهداشت نظر نهایی خود را اعلام نکرده است.

حمایت کمیسیون کشاورزی از وزرای پیشنهادی جهاد کشاورزی، نیرو و راه
رفیعی سخنگوی کمیسیون کشاورزی گفت: نشست اول کمیسیون کشاورزی در زمینه جمع‌بندی و ارزیابی مربوط به سوابق و برنامه‌های سه وزیر پیشنهادی جهاد، نیرو و راه بود. وی تصریح کرد: نتیجه جمع‌بندی نهایی کمیسیون در خصوص برنامه‌های سه وزیر پیشنهادی جهاد، نیرو و راه مثبت بود و از آنها اعلام حمایت کرد.

منبع: مشرق

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

تضعیف جایگاه رئیس‌جمهور ضربه به ساختار قدرت ایران؛

دفاع از استعفای ظریف تخریب پزشکیان است

علی اکبری؛ خبرنگار:

بررسی کنش سیاسی ظریف

دردسرهای قهر و آشتی ظریف در سیاست داخلی؛

اصلاح‌طلبان رادیکال و اولین چالش پزشکیان

نه به رادیکالیسم در جست‌و‌جوی ایده؛

برداشت اول از کابینه پزشکیان در ۴ قاب

عطیه همتی، دبیر گروه نقد روز؛

با سهم‌خواهی رئیس‌جمهور را اذیت نکنید

محمدجعفر اسفندیاری، پژوهشگر علوم ارتباطات و رسانه: 

شمایل پزشکیان چگونه می‌تواند دولتش را سربلند کند؟

سیدجواد نقوی خبرنگار؛

سلطنت ترس و تحقیر ملی

مقاومت در میانه میدان جنگ فرسایشی؛

جنگ هیبریدی را ساده تصویرسازی نکنیم

پیمان صالحی، معاون پژوهشی وزارت علوم:

سهم پژوهش از GDP به‌صورت واقعی تخصیص داده شود

معاون علوم، مهندسی و کشاورزی دانشگاه آزاد مطرح کرد؛

قهر با رشته‌ها و علوم جدید، مسائل اصلی وزارت علوم

پیشنهادهای یک عضو هیات علمی به دولت چهاردهم؛

قبل از نسخه نوشتن برای جامعه ایرانی به این ۱۲ بند فکر کنید

مجید شاکری، پژوهشگر مطرح کرد:

7 پیشنهاد برای سیاست‌های پولی و ارزی دولت

سیدجواد نقوی، خبرنگار؛

قصه فعلا نه، استفاده از غوغا سالاری

میکائیل دیانی، فعال فرهنگی:

ترمیم شکاف‌ها؛ اولین ماموریت پزشکیان

محمدامین ایمانجانی، مدیر مسئول؛

پروژه مدد به مسعود پزشکیان

مهدی خانعلی‌زاده، پژوهشگر سیاست خارجی:

آقای پزشکیان! این شما و این جهان واقعی

محمدرضا کردلو، فعال فرهنگی:

آری، اینچنین است برادر!

در مناظره ۲ به ۲ نامزدهای ریاست‌جمهوری مجری با سوالات صریح و به‌جا بحث را داغ کرد؛

تنها ستاره مناظره

محمد زعیم‌زاده، سردبیر: 

کلید انتخابات در دست مرددها

پرویز امینی، استاد دانشگاه:

مرددین؛ سرنوشت‌سازان انتخابات چهاردهم

پیام پیغام‌های انتخاباتی؛

چرا تحریم انتخابات شکست خورد؟

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

بازگشت به راهبرد مشارکت حداکثری

«اگر دفاع ما نبود، حمله ایران به اسرائیل ویرانگر می‌شد»؛

اعتراف بایدن

سیدجواد نقوی، خبرنگار فرهیختگان؛

‌نوبل خون

حمید ملک‌زاده، پژوهشگر اندیشه‌های سیاسی:

مقاومت؛ روح پایدار انقلاب اسلامی ایران

سیدجواد نقوی، خبرنگار فرهیختگان:

عجب کشور قانون‌مداری!

صادق امامی، عضو شورای سردبیری:

در مسیر تحول

7 نکته از دیدار رمضان 1403 رهبر انقلاب با دانشجویان؛

پای درس جامع‌نگری در خانه پدری

جیش‌العدل به نیابت از تل‌آویو دست به عملیات تروریستی زد؛

تروریست‌های توسعه

سیدحسین امامی، خبرنگار اندیشه سیاسی:

نقدی بر ایده پایان دین در یک کتاب

جعفر درونه، تحلیلگر سیاسی:

دو روی یک انتخابات

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار