• تقویم روزنامه فرهیختگان ۲ ساعت قبل
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
«فرهیختگان» بازیکنان فصل جدید تیم نکونام را بررسی می‌کند؛

اسکواد کامل استقلال بدون خطیر

برخلاف فصل قبل دیگر خبری از علی خطیر، مدیرعامل سابق آبی‌ها نیست تا جواد نکونام تیم بتواند تیمی کامل را برای فصل جدید خود ببندد.

اسکواد کامل استقلال بدون خطیر

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق، خبرنگار گروه ورزش: فصل جدید رقابت‌های لیگ برتر در حالی از فردا به‌صورت رسمی آغاز می‌شود که در این فصل نخستین دوره رقابت‌های لیگ قهرمانان نخبگان آسیا نیز برگزار می‌شود. از فوتبال ایران نیز استقلال و پرسپولیس در این دوره حاضر هستند و به این ترتیب سرخابی‌ها از اواخر تابستان تا اواخر پاییز تقویم فشرده و سنگینی را برای برگزاری رقابت‌های خود در پیش داشته باشند.

در این بین استقلال با جذب چند بازیکن اسمی از ستاره‌های لیگ ایران از یک‌سو و جذب چند خارجی مطرح از سوی دیگر خود را مهیای هر دو جام کرده تا بلکه امسال نکونام با تیمی که در اختیار دارد ناکامی فصل گذشته در راه کسب عنوان قهرمانی را جبران کرده و در این مسیر نیز در آسیا آبروداری کند. استقلالی‌ها آخرین دیدار هفته نخست را جمعه شب برابر شمس‌آذر قزوین برگزار خواهند کرد این در شرایطی است که به نظر می‌رسد همانند سال‌های اخیر با توجه به اتفاقات رخ‌داده، باز هم ترکیب کاملی در هفته اول در اختیار نکونام قرار نگیرد.

پارسال نکونام در هفته اول چشمی را در اختیار نداشت و برای امسال هم شنیده‌ها حاکی است که هنوز تکلیف مصدومیت ابوالفضل جلالی برای رسیدن به این بازی مشخص نیست، از سوی دیگر مهرداد محمدی با تنبیه انضباطی مواجه است و شرایط کارت بازی و ITC بازیکنان جدید خارجی این تیم هم برای رسیدن به بازی اول در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. امسال برخلاف فصل قبل دیگر خبری از علی خطیر ، مدیرعامل سابق آبی‌ها نیست تا سرمربی تیم بتواند تیمی کامل را برای فصل جدید خود ببندد.  در ادامه این گزارش به بررسی اسکواد استقلال مدل ۱۴۰۳ می‌پردازیم.

دروازه‌بان‌ها: حسینی و خالدآبادی
با وجود همه کش‌وقوس‌ها و هیاهوهایی که بر سر ماندن یا رفتن دو دروازه بان استقلال به‌خصوص سیدحسین حسینی از همان روزهای نخست پیش فصل به وجود آمده بود، درنهایت هر دو گلر فصل گذشته این تیم در جمع شاگردان نکونام ماندگار شده تا به کار خود با این تیم برای فصل جدید ادامه بدهند. البته با توجه به حواشی اخیر از یک‌سو و انتخاب حسینی به‌عنوان بهترین گلر فصل قبل از سوی دیگر به نظر می‌رسد مجموعه این عوامل باعث خواهد شد تا فصلی متفاوت و احتمالا درخشان پیش روی دروازه بان اول آبی‌ها و کاپیتان این تیم باشد. 

مدافعان میانی: فلاح، سلیمی، سهرابیان و سیلوا
طبق شنیده‌ها از تمرینات استقلالی‌ها، این تیم قرار است فصل جدید را با سیستم چهاردفاعه آغاز کند. البته این همان سیستمی است که این تیم کار خود را در فصل گذشته با آن آغاز کرده اما به‌خاطر نداشتن ابزار مناسب، نکونام خیلی زود تغییر عقیده داده و کار را در ادامه با سه دفاع پیش برد. حالا اما به نظر می‌رسد ابزار لازم برای بازی با دفاع خطی فراهم باشد این در حالی است که با جدا شدن محمدحسین مرادمند از لیست این تیم و اضافه شدن سامان فلاح خون تازه‌ای در رگ‌های خط دفاع آبی‌ها تزریق شده و احتمالا زوج سهرابیان – فلاح را باید یکی از زوج‌های جوان در بین خط دفاعی تیم‌های لیگ معرفی کنیم. البته وجود نفراتی مانند سلیمی و سیلوا و چه بسا چشمی باعث می‌شود تا در مواقعی که نیاز به آنها باشد خیال کادرفنی استقلال در این نقطه از زمین تا حدود زیادی راحت باشد. 

مدافعان راست: رضاییان و تورانیان
برای سیستم جدید استقلال بدون شک باید جای بهترین بازیکن فصل گذشته را در بک راست این تیم از حالا تضمین‌شده بدانیم. البته رامین می‌تواند وینگر راست هم بازی کند اما فعلا او برای بازی در دفاع راست مدنظر است. از سوی دیگر نکونام خیلی سعی کرد تا بازیکن مطمئن‌تری را نسبت به تورانیان برای ذخیره رضاییان انتخاب کند که تلاش‌های او راه به جایی نبرده تا درنهایت فعلا این بازیکن ذخیره رامین رضاییان در رقابت‌های پیش رو باشد. 

مدافعان چپ: جلالی و زکی‌پور
سیستم متفاوت استقلال برای فصل جدید نسبت به فصل قبلی باعث شده تا مثل سمت راست که باید رامین را فیکس بدانیم، از حالا جای زکی‌پور هم در سمت چپ تثبیت‌شده معرفی کنیم. البته جلالی در سیستم سه‌دفاعه جایی که پستی شبیه به پیستون چپ را داشت موفق شد در فصل گذشته عنوان آقای پاس گل را به خود اختصاص بدهد اما در سیستم جدید نیاز به بازیکنی هست که در فاز دفاعی بهتر عمل کرده و همین امر یا جلالی را نیمکت‌نشین خواهد کرد یا اینکه باعث می‌شود تا نکونام با احتمالی کم در پست وینگر چپ به او بازی بدهد. 

هافبک‌های میانی: اندونگ، رضاوند، چشمی، نیک‌نفس و ماشاریپوف
برای کمربند میانی دست نکونام امسال پر و برای انتخاب ترکیب‌ها و تاکتیک‌های متفاوت کاملا باز است. البته در سبک جدید بازی برای استقلالی‌ها، زوج چشمی – اندونگ برای وسط زمین محتمل‌تر از هر زوج دیگری به شمار می‌رود. هرچند اندونگ به‌تازگی به جمع استقلالی‌ها اضافه شده و چه بسا به دیدار اول هم نرسد اما با آماده شدن او می‌توان از حالا هافبک گابنی را یکی از ارکان اصلی ترکیب ثابت استقلال معرفی کرد. در جلوی دو هافبک میانی نیز بازیکنانی مانند ماشاریپوف و رضاوند استفاده خواهند شد. هرچند در شرایط عادی این هافبک ازبکستانی است که در ترکیب اصلی این تیم به میدان می‌رود. 

وینگرها: اسلامی، کوشکی، محمدی، کاکوتا و زیلیکیچ
با اضافه شدن سه بازیکن جدید داخلی و خارجی به این پست به‌خصوص با پیوستن کاکوتا به جمع وینگرهای استقلال از حالا باید از وینگرهای تیم نکونام به‌عنوان زهردارترین بازیکنان این پست در بین سایر تیم‌های لیگ برتری نام برده و به نظر می‌رسد با حضور بازیکنانی مانند اسلامی و کوشکی انتظارات از خط آتش این تیم نیز حسابی بالا رفته باشد. در این بین البته مهرداد محمدی تا شش هفته به‌خاطر محرومیت انضباطی توانایی همراهی تیمش را نخواهد داشت اما با رسیدن مجوز همراهی کاکوتا و حضور بازیکنانی مانند اسلامی و کوشکی از حالا می‌توان تصور خط حمله‌ای طوفانی را از خط حمله آبی‌ها داشت. ادن آزارد، ستاره بلژیکی سابق چلسی، در اظهارنظری کاکوتا را به‌عنوان یکی از بهترین استعدادهای فوتبال معرفی کرده بود. این در حالی است که برای این پست نکونام از یک بازیکن بوسنیایی به نام زیلیکیچ نیز بهره می‌برد که باید تا روز آغاز رقابت‌ها درباره بررسی و مشخص شدن کیفیت این بازیکن منتظر ماند. 

خط حمله: بلانکو و رمضانی
استقلالی‌ها هر اندازه در خطوط مختلف موفق به جذب بازیکنانی مطرح و کارآمد برای تقویت خود شدند در خط حمله نتیجه تلاش‌های کادر این تیم برای جذب یک نوک حمله زهردار راه به جایی نبرده تا این تیم با دو بازیکن متخصص در این پست که البته در سیستم آبی‌ها به یک نفر آنها نیاز است، به پیشواز فصل جدید برود. این در شرایطی است که بلانکوی آرژانتینی در فصل گذشته نشان داد اگر خوب تغذیه شود می‌تواند تمام‌کننده قهاری باشد اما در این سال‌ها رمضانی آن‌طور که باید و شاید خودی نشان نداده تا ماندن او نشان‌دهنده ناکامی در جذب یک مهاجم نوک تمام‌عیار باشد! در این بین البته چند بازیکن جوان از تیم‌های ملی جوانان و نوجوانان به ترکیب استقلال اضافه شده‌اند که این نفرات هم اگر چه طبیعتا در فصل جدید کمتر فرصت خودنمایی به آنها خواهد رسید اما آنها می‌توانند با تمرین در کنار بزرگان و ستارگان این تیم، خود را مهیای حضور در این تیم کرده و برای فصول بعدی نیز تا سال‌ها باشگاه استقلال را در پست‌های مختلف بیمه کنند. 

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

درباره سعید اسماعیلی و اهمیت حفظ و نگهداشت سرمایه‌های ورزش ایران؛

هوای قهرمان دهه هشتادی‌مان را داشته باشیم

دربارۀ حواشی خودساخته کاروان ایران در پاریس؛

به طراح لباس المپیک، مدال نمی‌دهند

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار