• تقویم روزنامه فرهیختگان ۷ ساعت قبل
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 2
  • 0
یک ممنوعیت که بازارسیاه درست کرد؛

خرده جنایت‌ آیفون در حق قانون رجیستری

قانون ممنوعیت واردات آیفون علی رغم اینکه مردم ازجمله دوستداران این برند را به استفاده از کالای قاچاق تشویق می‌کند ضمنا سبب رونق گرفتن بازارسیاهی برای ریجستری نیز می‌شود.

خرده جنایت‌ آیفون در حق قانون رجیستری

محبت یاری؛ فرهیختگان آنلاین: ابتدای پاییز 1401 بود که واردات آیفون 14 به بالا به شکل تجاری به کشور ممنوع شد. ممنوعیتی که مسئولین در توضیح علت آن گفتند:«در شرایطی که درگیر جنگ اقتصادی و کمبود منابع ارزی هستیم و برای تامین ارز مورد نیاز کالاهای اساسی و دارو دچار مشکلاتی هستیم، منطقی نیست که ما برای واردات کالاها و ازجمله گوشی‌های لوکس ارز نیمایی مصرف کنیم.»
علاقه برخی از ایرانیان به آیفون از یک سمت و چاره‌اندیشی‌های اقتصادی از سمت دیگر، سبب شد تا ورود غیر قانونی این سری از گوشی‌های اپل رواج پیدا کند. بنابراین گوشی‌های آیفون 14 و 15 که امروزه پشت ویترین مغازه‌ها می‌بینیم؛ یا قاچاق شده یا به صورت مسافری وارد کشور شده‌اند.

ماجرا در اینجا تمام نمی‌شود؛ مسئله دیگری که پیرامون این محصول اپل در کشور ما وجود دارد، بازارسیاهی است که حول ریجستری کردن گوشی‌های آیفون 14 به بالا شکل گرفته است. چراکه امسال سود بازرگانی 96 درصدی هم برای آیفون 13 نیز تصویب شد. 

این تعرفه 96 درصدی خریدار را در یک دوراهی بین آیفون قدیمی و جدید قرار می‌دهد؛ ممنوعیت واردات مدل‌های جدید و  از آن طرف سود بازرگانی بالای  مدل‌های قدیمی در گمرک باعث شده تا آیفون 15 قاچاقی، ارزان‌تر از آیفون 13 به فروش برسد. حالا خریدار که می‌تواند با قیمتی نازل تر تکنولوژی جدیدتری داشته باشد دردسرهای ریجستری را می‌پذیرد تا یک مدل 14 یا 15 داشته باشد.

طبق آخرین اخبار مربوط به تعرفه‌های گمرکی و بنابر گفته عبدالمهدی اسدی رئیس انجمن واردکنندگان موبایل، مصوبه آزادسازی واردات گوشی تلفن همراه به طور کلی در خصوص تعیین تعرفه واردات گوشی‌های بالاتر از 600 دلار است، اما این تعرفه‌ی 96 درصدی تنها به گوشی آیفون 14و 15مرتبط است و سایر گوشی‌هایی که قیمت بالای 600 دلار دارند، با تعرفه‌ی 28 درصد وارد خواهند شد.
تعیین تعرفه برای واردات گوشی آیفون بار دیگر بحث رجیستری آیفون را بر سر زبان‌ها انداخت. حالا بسیاری معتقدند شمارش معکوس برای رجیستری آیفون چهارده و پانزده آغاز شده است.

اسدی در خصوص شرط باز شدن رجیستری و واردات آیفون، اضافه کرد: شرط باز شدن واردات آیفون تصویب این مهم در کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی است. قرار بود این کمیته در 30 اردیبهشت تشکیل جلسه بدهد که متاسفانه در اثر سانحه‌ی سقوط هلی‌کوپتر رییس‌جمهور و همراهانش به شهادت رسیدند و حالا هم دوره یازدهم مجلس به پایان رسیده و باید منتظر تشکیل مجلس جدید و انتخاب کمیسیون‌ها باشیم.

این یعنی دارندگان آیفون 15 در حال حاضر سرمایه‌ای در دست دارند که آن را با قیمت پایین تری نسبت به آیفون 13 تهیه کرده و اگر مجلس جدید شرط واردات آیفون را آزاد کند، مشکل آنها به طور کلی رفع می‌شود.
آنهایی که آیفون 15 دارند می‌گویند با این انتخاب هم گوشی مدل بالاتری دستتان می‌گیرید و هم آیفون 15 برایتان تبدیل به یک سرمایه می‌شود.  می‌توانید منتظر روزی باشید که بالاخره قانونی شود. آن وقت گوشی که قاچاقی و خیلی ارزان‌تر از آیفون 13 خریده ‌اید احتمالا افزایش قیمت پیدا می‌کند و از مدل پایین‌تر هم گران‌تر می‌شود.

ریجستری چگونه شغل دوم گوشی فروش‌ها شد؟
ریجستری کردن برای استفاده از خدمات ارتباطی تلفن همراه ضروری است. سری گوشی های آیفون 14 و 15 که بنابر تمهیدات اقتصادی وارداتشان ممنوع شد در ریجستری چالش برانگیز شدند. از همان ابتدای رونمایی از آیفون و ورود آن به بازار به صورت قاچاق و مسافری دور زدن شبکه ریجستری و تلاش برای برقراری آنتن گوشی‌های آیفون به یک بازارسیاه تبدیل شد. 

انواع و اقسام ترفندهای ریجستری کردن از سمت گوشی‌فروش‌ها و یا پیج‌های ایستاگرامی وجود دارد که در قیمت بسیار متفاوت‌اند اما همگی وعده می‌دهند که مشکل آنتن‌دهی را برطرف خواهند کرد. برخی از آنها نصب نرم افزاری را که بین ۸ تا ۱۵ میلیون قیمت دارد تبلیغ می‌کنند. نرم افزاری که اطلاعات موبایل دیگری را به جای موبایل شما به شبکه‌ رجیستری اعلام می‌کند، تا مشکل برای برقراری ارتباط برطرف شود. براساس ادعای این افراد با نصب این نرم افزار آیفون ۱۵ شما با مشخصات مثلا یک موبایل میان‌رده سامسونگ در شبکه رجیستری ثبت خواهد شد.

یکی دیگر از روش‌های دور زدن ریجستری که از سمت گوشی‌فروش‌ها مطرح می‌شود؛ نصب پروفایل است که یک خدمت نرم‌افزاری به شمار می‌رود. فروشندگان به دارندگان آیفون 15 تضمین می‌دهند شش ماه یا یک سال آنتن داشته باشند. هزینه نصب پروفایل هم از یک میلیون و پانصد هزار تومان شروع می‌شود و تا 6 میلیون تومان برای مشتری تمام می‌شود.
در بعضی مواقع هم پیج‌هایی در اینستاگرام وجود دارند که به رایگان راه و روش ریجستری را آموزش میدهند. در هر صورت دور زدن ریجستری همیشه جواب نمی‌دهد چراکه به گفته کسانی که از این روش‌ها استفاده کرده‌اند در برخی از ساعات شبانه‌روز آنتنشان را از دست می‌دهند یا با پرداخت هزینه و نصب اپلیکیشن فقط در بازه زمانی کوتاه مثلا یک ماه آنتن داشتند. این گزاره که مشکل آنتن دهی با ترفندهایی که گفته شد برای همیشه حل می‌شود صرفا یک ادعاست.

سابقا نیز در تاریخ اسفند ماه 1402 چندین فقره پرونده در خصوص کلاهبرداری و تخلیه حساب با فرستادن لینک آلوده حجت ریجستری به پلیس فتا گزارش شده بود.
به نظر می‌رسد قانون ممنوعیت واردات آیفون علی رغم اینکه مردم ازجمله دوستداران این برند را به استفاده از کالای قاچاق تشویق می‌کند ضمنا سبب رونق گرفتن بازارسیاهی برای ریجستری نیز می‌شود.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

روابط‌عمومیزه شدن؛ بلای جان رسانه‌ها؛

مدیر رسانه پادوی سیاسی نیست

امیرحسین کسائی، خبرنگار:

مسجد پارک قیطریه و بانی خیر

مهدی اقراریان، رئیس کمیته نظارت و حقوقی شورای شهر تهران:

نگاهی به علت‌های ساختاری مشارکت پایین‌تر از میانگین در تهران

همه ابهامات مصوبۀ جدید شورای عالی فضای مجازی؛

ممنوع می‌کنم، پس هستم!

در پی انتقاد از به کار رفتن واژه «خلیج فارس»؛

خبرنگاران قطری، لطفا به موزه‌ها سر بزنید!

سیدجواد نقوی، خبرنگار گروه ایده حکمرانی:

از شورشی‌های یمنی تا سال 57! چراغ سبز به تحقیر ملی

علی سعد، مدیر اندیشکده حکمرانی شریف:

مهجوریت سرمایه ‌اجتماعی و تلاش برای اصلاح امور

نقدی به یک رفتار رسانه‌ای که چند بار تکرار شده است

کاش مردم سیستان‌و‌بلوچستان، توییت خانم خبرنگار را ندیده باشند

میراحمدرضا مشرف، پژوهشگر حوزه بین‌الملل:

تنش در شرق از زاویه‌ای دیگر

سهیلا عباس‌پور، خبرنگار گروه ایده حکمرانی:

کریم مجتهدی؛ فیلسوفی وقف فلسفه

پژوهشگر هسته عدالت اجتماعی مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع):

مدرسه دولتی از نوعی دیگر

حامد عسکری، شاعر و نویسنده:

بنویسید مرا، شهر مرا خشت به خشت

حامد عسکری، شاعر و نویسنده:

مردی در خیابان کشوردوست

نعمیه موحد، روزنامه‌نگار:

چرا دوباره هک شدیم؟

بچه کشتن تو مرام من نیست؛

دم ناصر خاکزادهای مدینه گرم...

در ۱۰۰ سالگی از جان جلال چه می‌خواهیم؟

ایران ۱۴۰۲ و جنبش جلال

حضور وزیر بهداشت و خبرنگار صداوسیما در اتاق زایمان؛

اتاق زایمان بیلبورد تبلیغاتی نیست

ابوالقاسم رحمانی، دستیار سردبیر:

موضع فان فانی

حامد عسکری، شاعر و نویسنده:

پرواز از پمپ‌بنزین

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان؛

از عباس آژانس تا سخنران تلویزیون + فیلم

حامد عسکری، شاعر و نویسنده؛

ملاقات بر سطح لغزنده‌ کلمات

از میدان التحریر تا دانشگاه هاروارد؛

ایران در نوک پیکان درگیری‌ است

فاطمه کنعانی، عضو هیات‌علمی پژوهشکده مطالعات فناوری:

قوی سیاه هوش‌مصنوعی و دنیای سفید کودکان

رامین شمسایی‌نیا، دانش‌آموخته دکترای علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی:

ایده «مقاومت اجتماعی» اسلام‌گرا و لکنت علوم اجتماعی متاخر

خبر بازداشت فرزند یکی از مسئولان قضایی تایید شد

فرصت و تهدید برخورد با یک دانه‌درشت دیگر

کلید اسرار بر قفل صندوق‌های قرض‌الحسنه؛

روایتی از شگرد جدید فرار مالیاتی در استان فارس

تاثیر و تأثر سینما و جامعه از منظر مرحوم دکتر عماد افروغ

سینما آینه جامعه است

به بهانه استعفای لوئیس روبیالس، رئیس فدراسیون فوتبال اسپانیا به‌خاطر اقدام غیراخلاقی در جام‌جهانی

وقتی اخلاق بر فوتبال پیروز شد

ادعای معاون وزیر آموزش‌وپرورش مبنی‌بر تعطیلی انتشارات گاج باز هم آب رفت؛

مردودی آموزش و پرورش در آزمون گاج

مهدی عبداللهی، دبیر گروه اقتصاد:

موفقیت سیاست دلارزدایی از ارز اربعین

رضا کردلو، روزنامه‌نگار:

پراکنده از اربعین

صادق نیکو، روزنامه‌نگار:

زبان رسا و البته رسانا

احمد اولیائی، عضو هیات‌علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی:

اربعین را به مثابه «فرهنگ» باید دید نه اتفاق مناسکی موسمی

نقدی بر سفر هیات فنی آب ایران جهت درخواست اجرای کامل قرارداد هیرمند

غصه ناتمام هیرمند

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار