• تقویم روزنامه فرهیختگان ۶ ساعت قبل
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
حضور نامزد انتخابات آمریکا، در «نشویل» او را به یک بیت‌کوین‌باز تبدیل نکرد؛

ترامپ از بیت‌کوین چه می‌داند؟

ملموس‌ترین نکته از شنیدن صحبت‌های ترامپ در مورد بیت‌‌کوین این بود که متوجه شدیم رابرت کندی جونیور، عمیق‌تر از دونالد ترامپ، درباره بیت‌‌کوین فکر می‌کند.

ترامپ از بیت‌کوین چه می‌داند؟

جیسون مایر در مجله بیت‌کوین نوشت:اگر شخصا در آنجا نبودید، توصیف دقیق اینکه دیدن سخنرانی دونالد ترامپ در کنفرانس بیت‌کوین چقدر طولانی و پرپیچ‌و‌خم بود برای شما دشوار خواهد بود. حتی انتظار برای عبور از امنیت و یافتن صندلی در سالن، ساعت‌ها طول کشید و هزاران نفر در اوایل روز برای یافتن صندلی در استیج ناکاموتو به تکاپو افتادند. از آنجایی که خط از سالن نمایشگاه عبور می‌کرد، یافتن توزیع یکنواختی از بیت‌کوین بازها و حامیان ترامپ (برخی از آنها هر دو بودند) بود که همه مشتاق شنیدن صحبت‌های مرد جنجالی بودند. هیجانی در فضا وجود داشت و در‌حالی که من در این هیجان شریک نبودم، در هوای نشویل نفوذ کرد. در مسیر آمدن به کنفرانس، رانندگان اوبر به‌سرعت به این نکته اشاره کردند که ترامپ در کنفرانس صحبت می‌کرد. در اطراف شهر تصاویر بزرگی از چهره ترامپ در کنار نمادهای بیت‌کوین که کنفرانس را تبلیغ می‌کردند، دیده می‌شد. «ترامپ- شیدایی» مطمئنا کنفرانس را تسخیر کرده بود اما به‌نظر می‌رسید شهر نشویل را نیز در اختیار گرفته است.
من نمی‌توانم انکار کنم که حضور دونالد ترامپ برای سخنرانی در کنفرانس بیت‌کوین در طول یک سال انتخاباتی، یک «اتفاق» بزرگ است. این یک لحظه مهم برای بیت‌‌کوین است و همه ما باید از این پیشرفت، به‌عنوان نقطه عطفی که همه ما می‌توانیم به‌عنوان بیت‌‌کوینرها به آن افتخار کنیم، قدردانی کنیم. ترامپ وعده داد که بیت‌‌کوین را وارد جریان اصلی گفت‌وگوی سیاسی کند و در نتیجه یک ارز دیجیتال رو به رشد را عادی کند که اکثر مردم هنوز آن را به‌عنوان «پول اینترنتی جعلی» رد‌ می‌کنند. این لحظه‌ای بود که قرار بود همه ما تا آخر عمر به یاد داشته باشیم. این فرصتی بود که بیت‌‌کوین در مکالمات جدی که توسط افراد جدی برگزار می‌شد، گنجانده شد. فکر می‌کردیم ترامپ به موقع در سخنرانی خود حاضر می‌شد اما یک ساعت زودتر دانستیم که این اتفاق نمی‌افتد. در عوض منتظر ماندیم. هنگامی که ترامپ سخنرانی خود را آغاز کرد، طولی نکشید متوجه شدم افرادی که ساعت‌ها در طول روز منتظر بودند، سرشان کلاه رفت. سخنرانی ترامپ یک سخنرانی گیج‌کننده، گاه نامنسجم و بی‌هدف با چند اشاره کوچک به سمت ارزهای دیجیتال بود، و... حدس می‌زنم... بیت‌کوین به‌خوبی وارد بازار شد.
اولین اشاره به بیت‌‌کوین حدود شش‌و‌نیم دقیقه پس از اظهارات وی انجام شد. من ترامپ را سرزنش نمی‌کنم که بیشتر از بیت‌‌کوین در مورد رمزارز صحبت می‌کند. اکثر سیاستمداران همین کار را انجام می‌دهند. اما زمانی که او در کنفرانس بیت‌‌کوین صحبت می‌کرد، انتظار داشتم بیشتر از عموی نابغه‌اش که در دانشگاه ام‌آی‌تی کار می‌کرد، سرش شود و مدت زمان بیشتری را صرف بحث درباره بیت‌‌کوین کند.
تمام بهترین لحظات ترامپ در طول سخنرانی‌اش درمورد بیت‌کوین، از سخنرانی روز قبل رابرت کندی جونیور کپی شد. بخش‌هایی از سخنرانی که کپی نبود، توهین‌آمیز، متکبرانه، پرخاشگر و بد اطلاع بود. اصلا ارزش تماشای سخنرانی این است که رای‌دهندگان بیت‌‌کوین که همیشه در مورد آن می‌شنوم تصمیم آسانی گرفته‌اند.
بدون شک تعداد زیادی بیت‌‌کوین‌باز وجود دارند که ترامپ را دوست دارند و سخنرانی او برایشان معقول بود. اما تعداد شگفت‌انگیزی از مردم نیز وجود دارند که همه اینها را دقیقا می‌بینند؛ سیاستمداری که برای پول و رای سرکشی می‌کند و یک جامعه ناامن بیت‌کوین که برای برخی مشروعیت قرض‌گرفته‌شده سرکشی می‌کند. بحث کردن یک نامزد پیشرو ریاست‌جمهوری درباره بیت‌کوین اثرات مثبتی دارد، اما جدی‌ترین افرادی که من در این فضا می‌شناسم نیز می‌دانند که خطراتی نیز در این زمینه وجود دارد.
مهم‌ترین این خطرات این است که جامعه بیت‌کوین با دوست‌داشتن ترامپ، خود را در آینده‌ای قابل‌پیش‌بینی از مخاطبان پیش از زمان ظهور رمزارزها بیگانه می‌کند. به نظر من این نکته‌ای است که اگر از قبل بیت‌‌کوین را دوست داشته باشید یا ترامپ را دوست داشته باشید، درک آن دشوار است. سعی کنید به یاد داشته باشید، اکثر مردم در هیچ یک از این دو دسته قرار نمی‌گیرند.
من آنقدر در فضای بیت‌کوین بوده‌ام که از ناهماهنگی شناختی عظیمی که بین بسیاری از بیت‌‌کوین‌بازها وجود دارد قدردانی کنم. برخی از این افراد آزادی‌خواهانی هستند که کاملا به آزادی فردی متعهد هستند، اما تمایلی به احترام به هویت جنسیتی افراد ندارند. برخی از این افراد محافظه‌کارانی هستند که می‌خواهند دولت کوچک‌تر شود، در‌حالی‌که همان دولت نظارت می‌کند که چه کتاب‌هایی ممنوع می‌شوند و چه افرادی مجاز به دریافت مراقبت‌های بهداشتی هستند. برخی از این افراد بیت‌کوین‌ بازهایی هستند که می‌خواهند سیستم مالی را بی‌واسطه از دولت ببینند در‌حالی‌که با هیجان، سیاستمداری که قول خرید بیت‌کوین را از طرف دولت ایالات‌متحده می‌دهد، تشویق می‌کنند. اگر من می‌توانم این ناهماهنگی شناختی و تناقض را ببینم، چرا برای جامعه‌ای که به شکاک بودن و عدم اعتماد به آن می‌بالد، چنین کاری تا این اندازه سخت است؟
من این را یک مسئولیت شخصی می‌دانم تا آنجا که می‌توانم هواداران بیت‌‌کوین را آگاه نگه دارم و در انجام این کار جدی بوده‌ام.
این بدان معناست که من می‌خواهم 57 درصد آمریکایی‌هایی را که ترامپ را دوست ندارند، در معرض بیت‌کوین به‌عنوان نیرویی برای خیر در این دنیا قرار دهم. کار من سخت است و بعد از نشویل، سخت‌تر شده است. بیایید واقعی باشیم؛ بیت‌‌کوین ترکیبی عالی از «اینترنت» و «پول» است که باید هر کسی را دچار تردید کند. بسیاری تکذیب می‌کنند بیت‌‌کوین می‌تواند ابزاری مجرمانه هم باشد یا مثل پولی در خدمت کلاهبرداران یا مجرمان. بیت‌کوین‌بازهای باتجربه ممکن است نگران هیچ‌یک از اینها نباشند اما کسانی که آنها را مدت‌ها قبل از ظهور ارزهای دیجیتال می‌شناسم، مطمئنا از احتمال آن آگاه هستند. اگر کار من این است آنها را متقاعد کنم که دوباره نگاهی بیندازند، وقتی بیت‌کوینی‌ها برای همسو شدن با یک کلاهبردار شناخته شده، فاحشه‌باز، کلاهبردار و مجرم محکوم به سر می‌برند، کار سخت‌تر هم می‌شود. مطمئنا بیت‌کوین سهم خود را از جامعه کلاهبرداران و جنایتکاران جذب خواهد کرد. بیت‌‌کوین برای آنها نیز مناسب است. اما ما نباید تسلیم شویم و بیت‌‌کوین را به‌عنوان چیزی ترامپی تغییر نام دهیم. این به‌سادگی بازاریابی بدی است. قانع‌کننده‌ترین استدلالی که در حمایت از جلب رضایت ترامپ شنیده‌ام این است که سیاستمداران دیگر را مجبور به حمایت از بیت‌کوین کرده و سیاست‌های او کشورهای دیگر را مجبور می‌کند بیت‌کوین را جدی بگیرند. این می‌تواند درست باشد، اما به همان اندازه احتمال دارد که برعکس اتفاق بیفتد. ترامپ پس از شمارش آرا، هیچ تمایل واقعی به بیت‌کوین نخواهد داشت. پس از تلاش‌های زیادی که برای اطمینان از اینکه بیت‌کوین غیرحزبی، دو حزبی و غیرسیاسی است انجام شد، این جامعه ما (واقعا تعداد انگشت شماری از بیت‌کوین‌بازهای با نفوذ و مرتبط) بود که به‌دنبال اتحاد با قطبی‌ترین چهره سیاسی در طول نسل‌ها بود. اگر ترامپ به تنهایی بیت‌‌کوین را پیدا کند یک چیز است اما این‌طور نیست. ما خودمان مرتکب این خطای اجباری شدیم یا به عبارت دقیق‌تر، به رهبران جنبش بدون رهبرمان اجازه دادیم از طرف ما اشتباه کنند. می‌توانم فریاد شما را بشنوم؛ «خب، راه‌حل شما چیست؟ به بقیه رای بدی؟!» سوال منصفانه راه‌حل من این است؛ از سیاستمداران دور شوید و به‌سمت رای‌دهندگان بروید. آنها را در جایی که هستند ملاقات کنید و به آنها در مورد راه‌هایی آموزش دهید که بیت‌کوین مشکلاتی را که برایشان مهم است حل می‌کند. واقعا همین است. بقیه کار‌ها خود به خود پیش می‌رود. ترجیحات زمانی کم را در نظر بگیرید بدون اینکه اصول خود را قربانی کنید. این بهترین راه برای ترویج پذیرش بیت‌کوین، محافظت از افراد به حاشیه رانده شده است که بیت‌کوین می‌تواند به آن کمک کند و سیاستگذارانی را که واقعا و عمیقا به بیت‌کوین اهمیت می‌دهند و از «کریپتو» اجتناب می‌کنند، جذب می‌کند. برای کسانی که فکر می‌کنند ترامپ اکنون یکی از ماست، این‌طور نیست. او جامعه ما را در لحظه‌ای که به او خدمت کند رها‌ می‌کند و ما بدتر از آن خواهیم بود؛ تحقیرشده. یک هفته پس از حضور ترامپ در نشویل،‌ او برای یک مصاحبه فاجعه‌بار با انجمن ملی روزنامه‌نگاران سیاه‌پوست نشست. به‌نظر می‌رسد که این او را به یک روزنامه‌نگار سیاه تبدیل نکرده است. همچنین حضور در نشویل او را به یک بیت‌کوین باز تبدیل نکرد. برای همه ما بهتر است که این را به‌خاطر داشته باشیم.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

محمدباقر شیرمهنجی، سیاست‌پژوه اقتصاد:

قیدگذاری غلط برای مشارکت مردم؛ رفتن به بیراهه

لابی باکو در تهران چگونه منافع ملی را گروگان گرفته است؟

بازگشایی سفارت به قیمت مصادره املاک ایران

محمد‌صادق تراب‌زاده‌جهرمی، پژوهشگر هسته عدالت اجتماعی مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع):

کنترل عایدی بادآورده سرمایه به‌عنوان ‌انگیزه ضد تولید

سیدمحمد صادق‌ شاهچراغ، پژوهشگر مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع):

کلان‌شاخص حکمرانی بانک مرکزی بر شبکه بانکی

دانیال داودی، دانشجوی دکتری توسعه‌ اقتصادی:

معمای «طبقه‌ متوسط» در ایران

اکبر احمدی، دانش آموخته اقتصاد:

ضعف و سوءتفاهم در تعریف «استقلال»

دانیال داودی، دانشجوی دکتری توسعه اقتصادی:

نقاط ضعف و قوت آقای اقتصاددان

دانیال داودی، دانشجوی دکتری توسعه اقتصادی:

«بخش خصوصی» در منظومه‌ فکر اقتصادی آیت‌الله خامنه‌ای

مجتبی توانگر، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس:

زورآزمایی برای حذف یک میراث مخرب

محمدباقر شیرمهنجی، پژوهشگر پژوهشکده سیاست‌پژوهی و مطالعات راهبردی حکمت:

نظام اقتصادی قانون اساسی: اسلامی، راست یا چپ؟

علی محمدی‏‏‏‌پور، مدرس دانشگاه و عضو انجمن اقتصاد انرژی ایران:

ضربه سیاستگذاری متضاد به توسعه پایدار

محمدهادی عرفان، معمار و موسس مرکز مطالعات شما:

سازمان نظام مهندسی و شهرداری‌ها، حرکت با سرعت حلزون

حمیدرضا تلخابی، دکترای جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری؛

شهرنشینی در عصر بحران‌ها

محمد نائیج‌حقیقی، پژوهشگر حوزه اقتصاد مسکن:

ماجرای مسکن ۲۵ متری ادامه دارد؟

مجتبی رجب‌زاده، کارشناس اقتصاد:

رکود از رگ گردن به اروپا نزدیک‌تر شده است!

ضرورت تفکیک بانک‌ها در راستای لایحه برنامه هفتم توسعه؛

‌انواع بانک‌ها‌ و ‌انواع مدل‌های کسب‌وکار بانکی

سیدمقداد ضیاتبار، پژوهشگر پژوهشکده سیاست‌پژوهی و مطالعات راهبردی حکمت:

مولفه‌های مشترک بحران‌های اقتصادی۱

ناصر غریب‌نژاد، پژوهشگر حقوق اقتصادی:

اقتصاد شیشه‌ای

میثم رستمی، پژوهشگر اقتصاد:

حمایت از تولید ملی: بایدها و نبایدها

ناصر غریب‌نژاد، پژوهشگر حقوق اقتصادی:

دشمنِ مردم

مجتبی رجب‌زاده

بحران اقتصادی چین