• تقویم روزنامه فرهیختگان ۶ ساعت قبل
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
«فرهیختگان» آخرین گمانه‌ها را بررسی می‌کند؛

نیلی‌احمدآبادی؛ جدی‌ترین گزینه پزشکیان برای وزارت علوم

سه نفر اصلی معرفی برای تصدی وزارت علوم براساس شنیده‌های «فرهیختگان» محمود نیلی‌احمدآبادی، جعفر توفیقی و رضا فرجی‌دانا هستند و نیلی‌احمدآبادی؛ جدی‌ترین گزینه است.

نیلی‌احمدآبادی؛ جدی‌ترین گزینه پزشکیان برای وزارت علوم

فرهیختگان: آخرین اخبار حکایت از معرفی وزرای دولت چهاردهم تا اواخر این هفته یا شنبه آینده به مجلس دارد و قرار است پس از آن درطول یک هفته، برنامه وزرا در کمیسیون‌های تخصصی مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد تا درنهایت رای نمایندگان در صحن علنی، تکلیف اعضای هیات دولت چهاردهم را مشخص کند.

گمانه‌زنی‌های مختلفی درباره وزرای دولت جدید تاکنون مطرح شده اما در بین وزارتخانه‌ها، کمتر به گزینه‌های وزارت علوم پرداخته شده است. تنها اظهارنظر رسمی از سمت کمیته‌های انتخاب وزرا مربوط به غلامرضا ظریفیان است که هفتم مرداد گفت بررسی گزینه‌های پیشنهادی برای وزارت علوم توسط کمیته موردنظر به پایان رسید و از بین ۱۲۰ گزینه ۱۵ نفر به شورای راهبری دولت چهاردهم معرفی شدند. او گفته در مرحله بعدی از میان آنها، شورا سه تا پنج نفر را انتخاب کرده و به رئیس‌جمهور معرفی می‌کند. 

سه نفر اصلی معرفی برای تصدی وزارت علوم براساس شنیده‌های «فرهیختگان» محمود نیلی‌احمدآبادی، جعفر توفیقی و رضا فرجی‌دانا هستند. 

محمود نیلی‌احمدآبادی مهم‌ترین گزینه وزارت علوم دولت چهاردهم محسوب می‌شود که پیش‌تر او را به‌عنوان رئیس دانشگاه تهران می‌شناختیم. او استادتمام گروه آموزشی فرآیندهای ساخت دانشکده فنی دانشگاه تهران است که دوران کارشناسی خود را در دانشگاه شیراز و دوران ارشدش را نیز در دانشگاه صنعتی شریف گذرانده است.

نیلی‌احمد‌آبادی مدتی نیز در ژاپن برای تحصیل در مقطع دکتری به دانشگاه توهوکو رفته بود، در دولت اول حسن روحانی به ریاست دانشگاه تهران منصوب شد و تا 30 شهریور 1400 نیز در همین مسند ماند. او پیش‌تر سابقه ریاست پردیس دانشکده‌های فنی دانشگاه تهران هم داشته و زمانی معاون نیروی هوایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بوده است.

مدتی مسئولیت انجمن مهندسی متالوژری را در کارنامه خود دارد و تدریس در دانشکده فنی از سال 1373 تاکنون، عضو هیات تحریریه نشریه مهندسی متالورژی، نایب‌رئیس انجمن مهندسی متالورژی، معاون پژوهشی دانشکده فنی، رئیس پردیس دانشکده‌های فنی، استاد نمونه دانشگاه تهران 1382 و رتبه دوم پژوهش کاربردی جشنواره بین‌المللی خوارزمی 1383 بخش دیگری از سوابق اوست. او مسئول بخش مهندسی جهاد دانشگاهی دانشگاه شیراز (1358 تا 1360)، مسئول صنایع سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران (1360 تا 1362) و مجری ساخت دستگاه شیلد در واحد مهندسی سپاه در منطقه عملیاتی جنوب (1362 تا 1364) هم بوده است. 

نیلی‌احمدآبادی پیش از این در دومین‌سال دولت یازدهم برای تصدی وزارت علوم و جلب‌نظر نمایندگان به مجلس معرفی شده بود که در کسب آرای موافق ناموفق بود. ریاست او بر نماد آموزش عالی ایران چه در زمان آغاز و چه در پایان دوران مسئولیت بدون‌حاشیه نبود و در هریک از این دو برهه به بهانه‌های مختلف خبرساز شد. 

متن کامل گزارش زهرا رمضانی، خبرنگار گروه دانشگاه را در روزنامه فرهیختگان بخوانید.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

علی خطیبی، معاون اداری مالی وزارت علوم:

استقلال مالی دانشگاه‌ها محقق شود

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار