• تقویم روزنامه فرهیختگان ۷ ساعت قبل
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 1
  • 0
تلویزیون یک بار دیگر با دیوار واقعیت برخورد کرد؛

پایان دعوای جلیلی-نعمتی در سیما؟

دشمن دیروز وحید جلیلی که به نماد نفوذ در صداوسیما تعبیرش می‌کرد حالا در صداوسیمایی کار می‌کند که جلیلی به‌عنوان قائم‌مقام در آن حضور دارد. شنیده شده عباس نعمتی فیلمنامه اولیه سریال غریبه را سال ۹۸ نوشته و در چند سال گذشته، بعد از چندین بار رفت‌وبرگشت و اصلاح ‌نهایی، این سریال جلوی دوربین رفته است.

پایان دعوای جلیلی-نعمتی در سیما؟

فرهیختگان: براساس خبری که منتشر شده، سریال تلویزیونی «غریبه» جایگزین «سرزمین مادری» می‌شود و احتمالا هفته آینده اولین قسمت آن از شبکه سه سیما پخش خواهد شد. این سریال که تولید گروه حادثه‌ای مرکز سیما فیلم است را سروش محمدزاده کارگردانی کرده است. جواد فرحانی تهیه‌کنندگی این سریال را برعهده دارد و گفته می‌شود به تازگی تصویربرداری این عاشقانه پلیسی به پایان رسیده ‌است.

تا اینجایی که خواندید، خبری ساده است که در مورد تولید و پخش یک سریال در تلویزیون اطلاع‌رسانی می‌کند؛ اما نکته قابل تامل، شنیده‌هایی است که در مورد فیلمنامه و فیلمنامه‌نویس این کار به دست ما رسیده است. عباس نعمتی که نامش در سال‌های نه‌چندان دور پرحاشیه شده بود، فیلمنامه سریال «غریبه» را نوشته است.

اما مگر نعمتی کیست و چرا قرار گرفتن نامش کنار این سریال در این مقطع زمانی مهم است؟ و دیگر اینکه چرا در معرفی و اطلاع رسانی، تلاش شده نام این نویسنده پنهان شود؟ چرا نسبت این شخص با مدیران فعلی تلویزیون، مهم و قابل ردیابی است؟ قضیه به سال ۱۳۹۸ ‌برمی‌گردد و نسبتی که این شخص با وحید جلیلی، قائم‌مقام فعلی سازمان صداوسیما داشت.

روزهایی که سریال «بوی باران» از تلویزیون پخش می‌شد و وحید جلیلی در فضای رسانه‌ای کشور، انتقادات تندی در مورد حضور عباس نعمتی برای نویسندگی این سریال مطرح کرد و آن را نمونه‌ای واضح از جریان نفوذ در تلویزیون تعبیر کرد.

در آن سال جدال قلمی وحید جلیلی و عباس نعمتی در رسانه‌ها که بالا گرفت یکی از اعضای ناظر و فعال در حوزه نظارت بر فیلمنامه‌های سیما مدعی شد فعالیت عباس نعمتی در صداوسیما ممنوع شد. اما حالا بعد گذشت کمتر از ۵ سال از آن روزها، دوباره نام عباس نعمتی نویسنده آن سال‌های تلویزیون مطرح است.

دشمن دیروز وحید جلیلی که به نماد نفوذ در صداوسیما تعبیرش می‌کرد حالا در صداوسیمایی کار می‌کند که جلیلی به‌عنوان قائم‌مقام در آن حضور دارد. شنیده شده عباس نعمتی فیلمنامه اولیه سریال غریبه را سال ۹۸ نوشته و در چند سال گذشته، بعد از چندین بار رفت‌وبرگشت و اصلاح ‌نهایی، این سریال جلوی دوربین رفته است.

نمی‌دانیم که این پایان دعوای جلیلی نعمتی را باید به فال نیک گرفت و امید داشت که برخی از ایده‌های پیشینی تیم تحول صداوسیما در حال اصلاح و به‌روز‌رسانی است یا که نه این استثنایی بوده که از دست مدیران در رفته است. با این حال می‌توان گفت آنچه اتفاق افتاده، نمونه عینی دیگری از برخورد سخت مدیران فعلی تلویزیون با دیوار واقعیت است که پیش از این، در رویه بازگشت ستاره‌های تلویزیونی هم دیده شد.

متن کامل یادداشت معین احمدیان، دبیر گروه فرهنگ را در روزنامه فرهیختگان بخوانید.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

 ایمان عظیمی، خبرنگار گروه فرهنگ؛

اینجا جای بازی نیست آقای ضیاء

خودت را بشناس طبقه‌ات را بشناس؛

«یادگار جنوب» و سینمایی که دغدغه ندارد

ضابطه‌مند کردن فضای ترجمه باید اولویت اول معاونت فرهنگی وزیر جدید ارشاد باشد؛

بیایید پینوکیو شویم آقای وزیر!

درباره وسترن «افق: یک حماسه آمریکایی» ساخته کوین کاستنر؛

در مغز سفیدها چه می‌گذرد؟

سجاد نوروزی- مدیر پردیس آزادی:

جلوی عقب‌ماندگی و رکود سینما را بگیرید

سهم طبقۀ متوسط از صنعت سریال‌سازی؛

«افعی تهران» از چه کسی انتقام گرفت؟

فرصتی برای تجدید ظهور «خوبی مردم ایران»؛

مفهوم ملت را زنده کردند

فیلم پرحاشیه «بیبدن» با قصه‌‌ای به‌اندازه از ایده‌ای مهم دفاع کرد؛

سینمای اجتماعی زنده است

درباره فیلم «بی‌بدن»؛

قصه‌گویی شرافتمندانه درباره قصاص

مصطفی قاسمیان، خبرنگار:

یک درامدی خوب و تماشاگرپسند

اهل ملت عشق باش؛

عشق و دیگر هیچ...

آقای کارگردان! چه داری می‌کنی با خودت؟!

آنتی ‌کانسپچوآل آرت ترک و کُرک و پَر ریخته حسن فتحی

مریم فضائلی، خبرنگار:

چشم‌هایمان گناه داشتند!

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

رویاهای شخصی‌ات را نفروش!

سریال پرطرفدار «حشاشین» چه می‌گوید؛

علیه شیعه یا علیه اخوان؟

راضیه مهرابی‌کوشکی، عضو هیات‌‌علمی پژوهشکده مطالعات فناوری:

فیلم «اوپنهایمر» به مثابه یک متن سیاستی

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

از شما بعید بود آقای جیرانی

ایمان‌ عظیمی، خبرنگار:

دیکته نانوشته غلط ندارد

درباره هزینه‌ای که می‌شد صرف «هفت سر اژدها» نشود؛

چرخ را از نو اختراع نکنیم

فرزاد حسنی بعد از سال‌ها، به قاب تلویزیون آمد؛

بازگشت امیدوارکننده

در نقد بهره کشی «علی ضیا» از شهرت؛

از موج ابتذال پیاده شو

محمد زعیم‌زاده، سردبیر فرهیختگان:

در عصر پساواقعیت به احمد خطر حرجی نیست اما...

سیامک خاجی، دبیر گروه ورزش:

برای خداحافظی زود بود آقای جملات قصار!

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین:

عجایب آماری دیدم در این دشت!

محمدامین نوروزی، مستندساز:

از این طرف که منم راه کاروان باز است...

فاطمه دیندار، خبرنگار:

برای درخشش سیمرغ‌های بلورین

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

کدام سینما؟کدام نقد؟

حامد عسکری، شاعر و نویسنده:

فیلم دیدن با چشم‌های تار...

چهل و دومین جشنواره فیلم فجر؛

چند نقد بر فیلم سینمایی «آپاراتچی»

«صبحانه با زرافه‌ها»؛

یک وس اندرسون ایرانی تمام‌عیار

ویژه‌نامه جشنواره فیلم فجر؛

«صبحانه با زرافه‌ها»؛ معنازدایی از جهان

«صبحانه با زرافه‌‌ها»؛

تهش هیچی نیست، پس لذت ببر!