• تقویم روزنامه فرهیختگان ۴ ساعت قبل
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
اعتراف وال‌استریت‌ژورنال:

سربازان اسرائیلی خسته، تاب نبرد با حزب‌الله را ندارند

رسانه آمریکایی می‌نویسد، در حالی که جنگ غزه به یازدهمین ماه نزدیک می‌شود و تبادل آتش‌ با گروه‌هایی مثل حزب‌الله لبنان تشدید می‌شود، بسیاری از نظامیان صهیونیست به نقطه فروپاشی رسیده‌اند؛ آنها خسته هستند و روحیه خود را باخته‌اند و این یکی از دلایل تردید مقام‌های صهیونیست در ورود به جنگ تمام‌عیار علیه حزب‌الله لبنان است.

سربازان اسرائیلی خسته، تاب نبرد با حزب‌الله را ندارند

رئیس سابق شورای امنیت داخلی رژیم صهیونیستی اعتراف کرد، این رژیم خودش را برای یک جنگ طولانی در نوار غزه آماده نکرده بود و با تداوم جنگ، هر چه بیشتر در زمینه حفظ آمادگی نیروهای نظامی و پشتیبانی از آنها به مشکل برمی‌خورد.

«یاکوف آمیدرور» رئیس سابق شورای امنیت داخلی رژیم صهیونیستی می‌گوید: «اسرائیل خودش را برای یک جنگ طولانی آماده نکرده بود. ما در فکر یک حمله بزرگ با نیروی هوایی و سپس یک عملیات سریع با نیروهای زمینی بودیم. این جنگ هر چه بیشتر طول بکشد، مشکلات ما برای حفظ آمادگی نیروهای جنگی و پشتیبانی از آنها بیشتر می‌شود.»

این اظهارات رئیس سابق شورای امنیت داخلی رژیم صهیونیستی در حالی از سوی روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» بازتاب داده شده که طبق گزارش این نشریه، جنگ غزه باعث فروپاشی زندگی بسیاری از سربازان ذخیره ارتش رژیم صهیونیستی شده و این خود عامل دیگری برای تحلیل رفتن ارتشی است که دارد گزینه‌هایش برای جنگ با حزب‌الله لبنان را می‌سنجد.

در این گزارش با اشاره به صحبت‌های یک سرباز ذخیره صهیونیست به نام «آدی هازان» نوشته شده که او یک روز بعد از عملیات هفتم اکتبر طوفان الاقصی از سوی ارتش رژیم صهیونیستی برای انجام عملیات نظامی علیه غزه به خدمت گرفته شد و تصور می‌کرد که طول مدت خدمت او تنها یک یا ۲ ماه خواهد بود اما حدود ۱۰ ماه گذشته و حضور در ارتش باعث شد شرکتش ورشکسته شود و خانواده‌اش غرق در بدهی و نیازمند کمک‌های خیریه شوند و همچنان نیز پایانی برای مصائب خود نمی‌بیند.

به نوشته وال استریت ژورنال، ارتش رژیم صهیونیتی اتکای زیادی به نیروهای ذخیره برای انجام عملیات‌های نظامی در زمان‌های بحران دارد.

در ادامه این گزارش تصریح شده است: «حالا در حالی که جنگ غزه در حال وارد شدن به ماه یازدهم خود بوده و تبادل آتش‌های ارتش اسرائیل با گروه‌هایی مثل حزب‌الله تشدید می‌شود، بسیاری از نظامیان اسرائیلی به نقطه فروپاشی رسیده یا نزدیک به آن هستند. آنها خسته بوده و روحیه خود را از دست داده‌اند، برای حفظ توازن بین امور خانواده خود و خدمت در ارتش به مشکل برخورده‌اند و مشکلات اقتصادی ناشی از غیبتشان در خانواده‌هایشان رو به افزایش است.»

به باور «کری کلر لین» و «داو لیبر» تحلیلگران وال استریت ژورنال فشارهایی ناشی از کمبود نیرو در ارتش رژیم صهیونیستی یکی از دلایل تردید مقام‌های این رژیم در ورود به جنگ تمام‌عیار با حزب‌الله لبنان است چون در آن صورت نیاز خواهند داشت تا همین گروه از نیروهای ذخیره خسته خود را وارد جنگ با قدرتی نظامی بسیار قوی‌تر از جنبش حماس کنند.

وال استریت ژورنال می‌نویسد: «جنگ دارد آسیب‌پذیری‌های طولانی مدت‌تر اسرائیل، همچنان که با احتمال نبرد با گروه‌های مسلح سرسخت در مرزهای خود برای سال‌های آینده مواجه می‌شود، آشکار می‌کند.»

تحلیلگران وال استریت ژورنال ارزیابی می‌کنند شاید در گذشته ارتش رژیم صهیونیستی در جنگ ۱۹۶۷ با ارتش‌های چهار کشور عربی توانست با اتکا به برتری‌های فن‌آوری و نیروهای ذخیره شش روزه به پیروزی برسد و شش سال بعد از آن هم توانست در کمتر از سه هفته حملات مصر و سوریه را دفع کند، اما این بار در وضعیت متفاوتی گرفتار و در اطرافش با گروه‌های نظامی قدرتمندی احاطه شده که شاید مجبور به سال‌ها جنگ با آنها شود، آن هم در شرایطی که احتمال شکست خوردنش بالاست.

وال استریت ژورنال با اشاره به جنایات اخیر رژیم صهیونیستی در ترور فواد شکر، یک فرمانده پرسابقه حزب‌الله لبنان و همین طور به شهادت رساندن «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی حماس در محل اسکان او در تهران که سبب تشدید تنش‌ها شده می‌نویسد، حتی اگر اسرائیل به یک توافق آتش‌بس با حماس برسد با پتانسیل یک جنگ تمام‌عیار با حزب‌الله مواجه است.

وال استریت ژورنال به این مساله اشاره می‌کند که ارتش رژیم صهیونیستی یک ارتش حرفه‌ای متکی به نیروهای داوطلب حقوق‌بگیر نیست و بنابراین نیاز به این دارد که همه یهودیان سرزمین‌های اشغالی در آن خدمت سربازی انجام دهند. در حالی که بسیاری از این یهویان و برخی از اقلیت‌های عرب ساکن سرزمین‌های اشغالی به دلایل مختلف از حضور در ارتش رژیم صهیونیستی معافیت می‌گیرند، این ارتش متکی به نیروهای ذخیره‌ای است که تعدادشان نسبت به سربازان تمام وقت ۲ برابر بیشتر است.

ارتش صهیونیستی در اوج جنگ غزه، حدود دو سوم نیروهایش را از بین ذخیره‌ها برداشته است. این در حالی است که ارتش صهیونیستی اذعان کرده بیش از ۳۰۰ سربازش از زمان شروع عملیات نظامی علیه فلسطینی‌ها، در غزه کشته و بالغ بر ۴۰۰۰ نفر از آنها زخمی شده‌اند.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سیدجواد نقوی خبرنگار؛

سلطنت ترس و تحقیر ملی

مقاومت در میانه میدان جنگ فرسایشی؛

جنگ هیبریدی را ساده تصویرسازی نکنیم

پیمان صالحی، معاون پژوهشی وزارت علوم:

سهم پژوهش از GDP به‌صورت واقعی تخصیص داده شود

معاون علوم، مهندسی و کشاورزی دانشگاه آزاد مطرح کرد؛

قهر با رشته‌ها و علوم جدید، مسائل اصلی وزارت علوم

پیشنهادهای یک عضو هیات علمی به دولت چهاردهم؛

قبل از نسخه نوشتن برای جامعه ایرانی به این ۱۲ بند فکر کنید

مجید شاکری، پژوهشگر مطرح کرد:

7 پیشنهاد برای سیاست‌های پولی و ارزی دولت

سیدجواد نقوی، خبرنگار؛

قصه فعلا نه، استفاده از غوغا سالاری

میکائیل دیانی، فعال فرهنگی:

ترمیم شکاف‌ها؛ اولین ماموریت پزشکیان

محمدامین ایمانجانی، مدیر مسئول؛

پروژه مدد به مسعود پزشکیان

مهدی خانعلی‌زاده، پژوهشگر سیاست خارجی:

آقای پزشکیان! این شما و این جهان واقعی

محمدرضا کردلو، فعال فرهنگی:

آری، اینچنین است برادر!

در مناظره ۲ به ۲ نامزدهای ریاست‌جمهوری مجری با سوالات صریح و به‌جا بحث را داغ کرد؛

تنها ستاره مناظره

محمد زعیم‌زاده، سردبیر: 

کلید انتخابات در دست مرددها

پرویز امینی، استاد دانشگاه:

مرددین؛ سرنوشت‌سازان انتخابات چهاردهم

پیام پیغام‌های انتخاباتی؛

چرا تحریم انتخابات شکست خورد؟

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

بازگشت به راهبرد مشارکت حداکثری

«اگر دفاع ما نبود، حمله ایران به اسرائیل ویرانگر می‌شد»؛

اعتراف بایدن

سیدجواد نقوی، خبرنگار فرهیختگان؛

‌نوبل خون

حمید ملک‌زاده، پژوهشگر اندیشه‌های سیاسی:

مقاومت؛ روح پایدار انقلاب اسلامی ایران

سیدجواد نقوی، خبرنگار فرهیختگان:

عجب کشور قانون‌مداری!

صادق امامی، عضو شورای سردبیری:

در مسیر تحول

7 نکته از دیدار رمضان 1403 رهبر انقلاب با دانشجویان؛

پای درس جامع‌نگری در خانه پدری

جیش‌العدل به نیابت از تل‌آویو دست به عملیات تروریستی زد؛

تروریست‌های توسعه

سیدحسین امامی، خبرنگار اندیشه سیاسی:

نقدی بر ایده پایان دین در یک کتاب

جعفر درونه، تحلیلگر سیاسی:

دو روی یک انتخابات

عباسعلی کدخدایی، عضو شورای نگهبان:

من رای نمی‌دهم!

جعفر درونه، پژوهشگر سیاسی:

نقطه عزیمت به‌‌سمت مشارکت حداکثری

درباره نامه 110 اصلاح‌طلب مشارکت‌جو؛

نه به خاتمی، سلام به واقعیت

محمد قائمی‌راد، پژوهشگر هسته مکتب امام خمینی(رحمه‌الله) مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع):

از «خواص و عوام» تا «خاصه و عامه» در اندیشه رهبری

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار