• تقویم روزنامه فرهیختگان ۲ ساعت قبل
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
آریا مام عبدالله در گفت‌وگو با «فرهیختگان» مطرح کرد؛

الفتی پتانسیل کسب مدال المپیک را دارد

آریا مام عبدالله، دارنده تنها مدال طلای ترامپولین ایران درمورد رسیدن مهدی الفتی به فینال المپیک بیان کرد: مهدی می‌تواند جزء رنک‌های برتر باشد و می‌دانیم که پتانسیل کسب مدال را هم دارد.

الفتی پتانسیل کسب مدال المپیک را دارد

یگانه عصاری، خبرنگار: سال 1403 را می‌توان یکی از بهترین سال‌های ژیمناستیک ایران دانست. سالی که دو نفر موفق به تاریخ‌سازی در این رشته شدند و یکی از آنها امروز فینال سختی را در المپیک پیش رو دارد. مهدی الفتی پس از کسب سهمیه المپیک و رسیدن به فینال، حالا روزی هیجان‌انگیز و جذاب را پیش رو دارد و آریا مام عبدالله که تاریخ‌سازی و کسب مدال طلای قهرمانی آسیا توسط او در رشته ترامپولین افتخار بزرگی برای جامعه ژیمناستیک بود. اما رسیدن مهدی الفتی به فینال چقدر قابل پیش‌بینی بود و آیا این المپین ایرانی می‌تواند با رسیدن به مدال درخشش‌های متعددش را جاودان کند؟ سوالی که آریا مام عبدالله، قهرمان آسیا و دارنده تنها مدال طلای ترامپولین ایران در گفت‌وگو با «فرهیختگان» به آن پاسخ داد.

شما امسال با قهرمانی آسیا در ژیمناستیک درخشیدید و مهدی الفتی هم به سهمیه المپیک رسید. از شرایط خودتان بگویید. اوضاع چطور است؟
امسال برای اولین بار در تاریخ ژیمناستیک ترامپولین توانستم مدال طلای قهرمانی آسیا را در کشور هنگ‌کنگ کسب کنم و برای اولین بار مهدی الفتی عزیز در وسیله پرش خرک توانست به المپیک و فینال این رقابت‌ها راه پیدا کند که این برای من، جامعه ژیمناستیک و ورزش ایران افتخار خیلی بزرگی بود. امیدوارم که به سکو هم راه پیدا کند و درخشش خود را تکمیل کند و با بیشتر مطرح شدن این رشته، بتوانیم در المپیک 2028 افراد بیشتری را در المپیک ببینیم. مسابقات پیش روی ترامپولین مسابقات انگلستان است. بعد از هنگ‌کنگ هم مسابقات پرتغال بود که چون ما در مسابقات هنگ‌کنگ شرکت کرده بودیم، نمی‌رسیدیم برای پرتغال ویزا بگیریم. الان منتظریم با اتمام المپیک، میزبانی کشورها برای ترامپولین در سایت قرار داده شود تا بدانیم در چه مسابقاتی شرکت کنیم. ولی الان مسابقات رسمی و قطعی بعد از المپیک، مسابقات جهانی انگلیس است. ششم مرداد ماه هم در دوره داوری درجه سه ترامپولین شرکت کردم و خوشبختانه با بالاترین امتیاز توانستم نفر اول باشم و کارت داوری‌ام را دریافت کنم. امیدوارم بتوانم مثل دیگر داورهای ایرانی که در سطح بین‌المللی داوری می‌کنند، داوری کنم و حق کسی ضایع نشود.

بازی مهدی الفتی را در المپیک دنبال کردید؟ رسیدنش به فینال چطور بود؟
بله و یکی از پراسترس‌ترین لحظات زندگی من بود. مهدی الفتی مثل برادر من است. هم بسیار هیجان داشتم و هم نگران بودم که آیا می‌تواند به فینال برسد یا نه. ما در دوره داوری بودیم و به‌خاطر مسابقه مهدی به ما تایم استراحت دادند که بازی را ببینیم چون همه واقعا نگران و هیجان‌زده بودند. ژیمناستیک ورزش ثانیه‌ها است و در کمترین ثانیه‌ها بزرگ‌ترین اتفاق‌ها می‌افتد. وقتی مهدی به فینال رسید آنقدر خوشحال بودم که نزدیک بود گریه کنم! پس از سال‌ها یک ژیمناست ایرانی به فینال المپیک رسیده و امروز فرصتی است که بتواند این تاریخ‌سازی را تکمیل کند. مهدی می‌تواند جزء رنک‌های برتر باشد و می‌دانیم که پتانسیل کسب مدال را هم دارد.

پیش‌بینی‌تان از مسابقه او چیست؟
می‌دانم مهدی ‌می‌تواند از رنک هشت پایین‌تر بیاید. او الان تاریخ‌ساز است و قطعا لایقش بوده است.

الفتی تا اینجا تاریخ‌ساز بوده و انتظار دیگری هم نیست. با این حال به نظر شما او می‌تواند باز هم با مدال‌آوری تاریخ‌ساز شود؟
فینالیست شدن در المپیک یکی از سخت‌ترین کارهای دنیاست. استرس و فشار آنقدر زیاد است که قابل توصیف نیست و همین که مهدی به فینال رسیده انتظار دیگری از او نداریم ولی دل‌مان می‌خواهد مهدی روی سکو برود. امیدوارم قدر مهدی الفتی دانسته شود. ما امید داریم و برایش دعا می‌کنیم که روی سکو برود. شرایط المپیک جوری نیست که بگوییم همه‌چیز دست خودت است. المپیک میدان مبارزه است و شرایط، استرس و فشار روی ورزشکار بسیار موثر است. رضا خیرخواه، سرمربی تیم ملی هم تمام تلاشش را کرده تا مهدی الفتی درخشان باشد و امیدوارم این اتفاق بیفتد.

در المپیک 2028 روی حضور و کسب سهمیه شما حساب کنیم؟
امیدوارم این اتفاق بیفتد و من تمام تلاشم را می‌کنم تا در المپیک 2028 باشم. امیدوارم با کمک فدراسیون، اردوها و امکانات هم بهتر شود. المپیک رفتن ورزشکار به حمایت مسئولان وابسته است و من نمی‌توانم قولی بدهم ولی تمام تلاشم را می‌کنم که در المپیک باشم. هم مهدی و هم من وظیفه داشتیم برای این پرچم بجنگیم و ما انجام وظیفه کردیم. انتظاری که از مسئولان دارم، این است که از دغدغه ورزشکاران مطلع باشند و بدانند باید چطور دغدغه‌های آنها را رفع کنند. رشته ما تجهیزات زیادی می‌خواهد و ورزشکار حرفه‌ای نیاز به مکمل، لباس، کفش ترامپولین، باند مچی و... دارد. در ایران فقط پنج یا شش شهر دستگاه ترامپولین دارد و من باید سه ماه قبل از اردوی تیم ملی، به شهرهایی بروم که دستگاه دارند تا بتوانم تمرین کنم. مسئولان باید دغدغه مالی ورزشکار را به حداقل برساند و حقوقی برای آنها در نظر بگیرند. من وقتی با مدال طلای قهرمانی آسیا از مسابقات برگشتم، جز فدراسیون و هیات‌ها هیچ‌کس از من حمایت نکرد ولی از فدراسیون ژیمناستیک بسیار ممنونم. در مسابقات هنگ‌کنگ بودجه واقعا کم بود ولی فدراسیون با تلاش و زحمت بسیار توانست افراد زیادی را اعزام کند و این برای ما بسیار روحیه‌بخش بود. فدراسیون از ما حمایت می‌کند ولی فقط حمایت فدراسیون و خانواده ژیمناستیک کافی نیست و باید دیگر مسئولان هم کنار فدراسیون ژیمناستیک باشند تا این افتخارآفرینی‌ها هر روز بیشتر شود.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دربارۀ حواشی خودساخته کاروان ایران در پاریس؛

به طراح لباس المپیک، مدال نمی‌دهند

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار