• تقویم روزنامه فرهیختگان ۴ ساعت قبل
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
گسترش مرزهای علمی از خاورمیانه تا غرب آفریقا؛

23000 دانشجوی غیرایرانی در دانشگاه آزاد

دانشگاه آزاد به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین دانشگاه‌‌های جهان در سال‌‌های اخیر شاهد رشد چشمگیری در جذب دانشجویان بین‌المللی بوده است. این دانشگاه با ارائه آموزش در سطح کیفی بالا و طیف گسترده‌ای از برنامه‌های درسی و خدمات حمایتی جامع به قطبی جذاب برای دانشجویان سراسر دنیا تبدیل شده است.

23000 دانشجوی غیرایرانی در دانشگاه آزاد

فرهیختگان: در حال حاضر بیش از 23 هزار دانشجوی بین‌المللی از 16 ملیت مشغول به تحصیل هستند. این تعداد در مقایسه با سال‌های گذشته افزایش قابل‌توجهی داشته و نشان‌دهنده تعهد این دانشگاه به بین‌المللی شدن و ارتقای کیفیت آموزش است. شاهد این مدعا حضور دانشگاه برای اولین‌بار در نظام رتبه‌‌بندی Round University Ranking (RUR) است که رتبه 190- 180 را کسب کرده است.

دانشجویان بین‌المللی در دانشگاه آزاد از تنوع زیادی در زمینه‌های تحصیلی، فرهنگی و زبانی برخوردارند؛ این امر به غنی شدن محیط آموزشی و ایجاد فضایی پویا و پرجنب‌وجوش برای یادگیری کمک می‌‌کند. دانشجویان بین‌المللی از کشورهای مختلفی مانند افغانستان، عراق، لبنان، سوریه، یمن، عمان، پاکستان، هند، چین، روسیه، آلمان، فرانسه و ایتالیا به دانشگاه آزاد جذب می‌‌شوند. از سوی دیگر دانشگاه آزاد برای گسترش دسترسی به آموزش عالی خود، اقدام به تاسیس واحدهای بین‌المللی در کشورهای مختلف کرده است. دانشگاه‌‌های بین‌المللی دانشگاه آزاد از نظر برنامه‌های درسی، شهریه و سایر خدمات، مشابه واحدهای داخل ایران هستند. این امر به دانشجویان بین‌المللی امکان می‌دهد در نزدیکی خانه خود تحصیل کنند و درعین‌حال از مزایای عضویت در دانشگاه آزاد بهره‌مند شوند.

دانشگاه آزاد همواره در عرصه آموزش عالی بین‌المللی پیشرو بوده است. تاسیس واحدهای بین‌المللی در کشورهای مختلف، گواه تعهد و تلاش برای گسترش دانش و علم، فراسوی مرزهای ایران است. دو نمونه بارز از این واحدها، دانشگاه آزاد مستقر در افغانستان و امارات هستند که هرکدام در شرایط خاصی به فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی ادامه می‌‌دهند. در میان آشفتگی‌‌های سیاسی و اجتماعی افغانستان، دانشگاه آزاد کابل مانند چراغی روشن به رسالت خود درقبال علم‌آموزی و تربیت نخبگان ادامه می‌دهد. این واحد آموزشی که تنها موسسه ایرانی فعال در افغانستان محسوب می‌‌شود از زمان تاسیس تاکنون، دانشگاه آزاد کابل دو هزار و 438 دانشجو را در مقطع کارشناسی‌ارشد رشته‌های «حقوق عمومی»، «حقوق جزا و جرم‌‌شناسی»، «علوم‌سیاسی»، «مدیریت‌بازرگانی» و «روابط بین‌الملل» پذیرفته است. از این میان، هزار و 10 نفر فارغ‌التحصیل‌شده و بیش از 500 دانشجو در حال حاضر مشغول به تحصیل هستند. با وجود چالش‌های موجود، دانشگاه آزاد کابل تلاش برای ارتقای سطح علمی خود را ادامه داده است. تمهید مقدمات انعقاد تفاهمنامه با وزارت تحصیلات افغانستان برای ایجاد رشته‌های فنی در مقطع کارشناسی‌ارشد ازجمله اقدامات این واحد در راستای توسعه و تنوع رشته‌‌های آموزشی است.

در قلب امارات متحده عربی هم دانشگاه آزاد واحد امارات (دبی) به‌عنوان تنها موسسه آموزش عالی ایران دارای مجوز رسمی از «Dubai Knowledge Village» فعالیت می‌‌کند. این واحد که چهارمین دانشگاه خارجی تاسیس‌‌شده در امارات است، با ارائه برنامه‌های آموزشی کیفی و بهره‌‌گیری از استادان مجرب به قطبی علمی در منطقه تبدیل شده است. دانشگاه آزاد امارات (دبی) تاکنون حدود سه‌هزار دانشجو را در مقاطع کاردانی، کارشناسی، کارشناسی‌ارشد و دکتری تخصصی تربیت کرده است. در حال حاضر بیش از 500 دانشجو در این واحد مشغول به تحصیل هستند که 82 نفر از آنها دانشجویان ایرانی تحت‌نظر «KHDA» و 431 نفر دانشجویان ایرانی داخل هستند. تنوع رشته‌‌های تحصیلی در این واحد، ازجمله کارشناسی پرستاری، مامایی و علوم تغذیه نشان می‌‌دهد دانشگاه آزاد به نیازهای بازار کار و تربیت نیروی متخصص در حوزه‌‌های مختلف توجه کرده است. اخذ موافقت اصولی از وزارت بهداشت ایران برای راه‌اندازی رشته‌های پرستاری، مامایی و علوم تغذیه در مقطع کارشناسی، بیانگر تلاش این واحد برای توسعه روابط بین‌المللی و همکاری با دانشگاه‌‌ها و مراکز علمی معتبر در سایر کشورهاست. واحد کابل و واحد امارات (دبی)، پلی میان فرهنگ‌‌ها و ملت‌ها ایجاد می‌‌کنند. بدون‌شک، تجربه و دانش ارزشمند این واحدها می‌‌تواند الگویی برای سایر دانشگاه‌های ایرانی در عرصه بین‌المللی باشد و به ارتقای جایگاه ایران در نظام آموزش عالی جهانی کمک کند.

متن کامل گزارش سارا طاهری، خبرنگار گروه دانشگاه را در روزنامه فرهخیتگان بخوانید.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

علی خطیبی، معاون اداری مالی وزارت علوم:

استقلال مالی دانشگاه‌ها محقق شود

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار