• تقویم روزنامه فرهیختگان ۷ ساعت قبل
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
«فرهیختگان» بررسی می‌کند؛

سقوط اقتصاد صهیونیست‌ها پس از ۷ اکتبر

حدود 10 ماه از زمان آغاز عملیات 7 اکتبر حماس در سرزمین‌های اشغالی می‌گذرد. نگاهی به وضعیت اقتصادی رژیم‌صهیونیستی نشان می‌دهد برخلاف سفیدشویی رسانه‌های آمریکایی و غربی، این رژیم علاوه‌بر ناتوانی در به پایان رساندن جنگ در غزه، در اقتصاد نیز وارد یک چرخه مخرب شده است.

سقوط اقتصاد صهیونیست‌ها پس از ۷ اکتبر

فرهیختگان: افزایش هزینه‌های جنگ (برآورد 67 میلیارد دلار)، افزایش هزینه‌های تجارت، افزایش تعطیلی کسب‌و‌کارها، کاهش 75 درصدی گردشگران خارجی، تنزل رتبه اعتباری و نیز تحریم کالاهای ساخت این رژیم از سوی کمپین‌های خودجوش مردمی تنها بخشی از این تهدیدات‌ است که رژیم‌اسرائیل را حسابی درمانده کرده است. 

یکی از مهم‌ترین اتفاقات پس از 7 اکتبر، به نتیجه رسیدن تهدیداتی است که کشورهای اسلامی و ازجمله مسلمانان به‌طور خودجوش علیه صهیونیست‌ها انجام دادند. یکی از آنها تحریم صادرات ترکیه به اسرائیل بود. آن‌طور که رجب طیب اردوغان اعلام کرده، توقف تجارت با اسرائیل برای تحت فشار قرار دادن این کشور جهت تن دادن به آتش‌بس در غزه صورت گرفته است.

اردوغان طی سخنانی در جمع انجمن مستقل صنعتگران و بازرگانان ترکیه در استانبول گفت: «ما برای وادار کردن اسرائیل به برقراری‌ آتش‌بس و افزایش کمک‌های بشردوستانه به غزه، اقداماتی انجام داده‌ایم.» وی در همین راستا افزود: «ما عواقب این گامی را که ضمن هماهنگی و مشورت با دنیای تجارت خود برداشته‌ایم، زیر نظر خواهیم داشت.»

با انعکاس پیامدهای فزاینده جنگ غزه بر اقتصاد اسرائیل، بانک مرکزی اسرائیل هزینه جنگ را تا سال 2025 حدود 67 میلیارد دلار برآورد کرد. کسری بودجه این رژیم در نتیجه افزایش هزینه‌های دفاعی موجب شده هزینه‌های عمومی بین ژانویه تا آوریل 2024 نسبت به مدت مشابه در سال 2023 حدود 36 درصد افزایش یافته و بخش دفاعی 67 درصد از آن را به خود اختصاص داده است.

عدم اطمینان بیشتر در نتیجه کاهش رتبه اعتباری این رژیم و همچنین بدتر شدن خطرات ژئوپلیتیکی، موجب شده بار مالی عمومی این رژیم افزایش یافته و با روند رو به رشد اخذ وام بین‌المللی برای تامین مالی جنگ (حدود 43 میلیارد دلار در سال 2023) روبه رو شود. کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند هزینه‌های مالی این رژیم بسیار بیشتر از 67 میلیارد دلار باشد.

این امر کسری بودجه این رژیم را تشدید می‌کند و بار بدهی عمومی را افزایش خواهد داد، به‌طوری که تخمین زده می‌شود کسری بودجه اسرائیل در سال 2024 به 8 درصد تولیدناخالص داخلی این رژیم برسد.

براساس گزارش شرکت اطلاعات تجاری Coface Bdi، حدود 9 ماه پس از آغاز جنگ رژیم‌صهیونیستی با حماس در 7اکتبر، درمجموع 46 هزار کسب‌وکار مجبور به تعطیلی شده‌اند. افزایش نرخ بهره، هزینه‌های تامین مالی گران‌تر، کمبود نیروی انسانی، کاهش شدید گردش مالی و عملیات، اختلالات لجستیکی و عرضه و کمک‌های ناکافی دولت از دلایل اصلی این اتفاق ذکر شده است.

این گزارش در ادامه می‌افزاید تا پایان سال 2024 انتظار می‌رود تعداد کسب‌وکارهای تعطیل‌شده به 60 هزار کسب‌وکار برسند. این عدد بسیار نزدیک به رکورد تعطیلی 76 هزار کسب‌وکار در زمان شیوع کووید 19 در سال 2020 است.

براساس آخرین گزارش آژانس رتبه‌بندی اس‌اند پی گلوبال (S&P) با طولانی شدن جنگ اسرائیل و افزایش تنش‌های منطقه‌ای این رژیم با کشورهای منطقه و ایران انتظار می‌رود جنگ با گروه حماس بیش از پیش‌بینی‌های قبلی به طول بینجامد. اتفاقی که باعث شده موسسه S&P رتبه اعتباری نسبتا بالای اسرائیل را از +A به AA- کاهش دهد.

در گزارش‌های این موسسه آمده است به دلیل افزایش مخاطرات ژئوپلیتیکی و افزایش هزینه‌های استقراض این کشور، این آژانس رتبه اعتباری اسرائیل را تنزل داده، زیرا اسرائیل با هزینه‌های نظامی و غیرنظامی بالاتری برای جنگ مواجه بوده و احساسات سرمایه‌گذاران جهانی منفی شده است. کارشناسان می‌گویند درحالی‌که دولت هنوز برنامه‌ای برای نحوه تامین هزینه‌های رو به رشد جنگ ارائه نکرده، افزایش مالیات‌ها اکنون اجتناب‌ناپذیر شده است.

در گزارش تایمز اسرائیل آمده است تنزل رتبه اسرائیل در گزارش موسسه S&P کمتر از یک هفته پس از آن صورت گرفت که ایران از بیش از 300 موشک بالستیک، پهپاد و موشک کروز برای حمله به اسرائیل استفاده کرد. 

متن کامل گزارش گروه اقتصاد را در روزنامه بخوانید.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

محمدباقر شیرمهنجی، سیاست‌پژوه اقتصاد:

قیدگذاری غلط برای مشارکت مردم؛ رفتن به بیراهه

لابی باکو در تهران چگونه منافع ملی را گروگان گرفته است؟

بازگشایی سفارت به قیمت مصادره املاک ایران

محمد‌صادق تراب‌زاده‌جهرمی، پژوهشگر هسته عدالت اجتماعی مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع):

کنترل عایدی بادآورده سرمایه به‌عنوان ‌انگیزه ضد تولید

سیدمحمد صادق‌ شاهچراغ، پژوهشگر مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع):

کلان‌شاخص حکمرانی بانک مرکزی بر شبکه بانکی

دانیال داودی، دانشجوی دکتری توسعه‌ اقتصادی:

معمای «طبقه‌ متوسط» در ایران

اکبر احمدی، دانش آموخته اقتصاد:

ضعف و سوءتفاهم در تعریف «استقلال»

دانیال داودی، دانشجوی دکتری توسعه اقتصادی:

نقاط ضعف و قوت آقای اقتصاددان

دانیال داودی، دانشجوی دکتری توسعه اقتصادی:

«بخش خصوصی» در منظومه‌ فکر اقتصادی آیت‌الله خامنه‌ای

مجتبی توانگر، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس:

زورآزمایی برای حذف یک میراث مخرب

محمدباقر شیرمهنجی، پژوهشگر پژوهشکده سیاست‌پژوهی و مطالعات راهبردی حکمت:

نظام اقتصادی قانون اساسی: اسلامی، راست یا چپ؟

علی محمدی‏‏‏‌پور، مدرس دانشگاه و عضو انجمن اقتصاد انرژی ایران:

ضربه سیاستگذاری متضاد به توسعه پایدار

محمدهادی عرفان، معمار و موسس مرکز مطالعات شما:

سازمان نظام مهندسی و شهرداری‌ها، حرکت با سرعت حلزون

حمیدرضا تلخابی، دکترای جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری؛

شهرنشینی در عصر بحران‌ها

محمد نائیج‌حقیقی، پژوهشگر حوزه اقتصاد مسکن:

ماجرای مسکن ۲۵ متری ادامه دارد؟

مجتبی رجب‌زاده، کارشناس اقتصاد:

رکود از رگ گردن به اروپا نزدیک‌تر شده است!

ضرورت تفکیک بانک‌ها در راستای لایحه برنامه هفتم توسعه؛

‌انواع بانک‌ها‌ و ‌انواع مدل‌های کسب‌وکار بانکی

سیدمقداد ضیاتبار، پژوهشگر پژوهشکده سیاست‌پژوهی و مطالعات راهبردی حکمت:

مولفه‌های مشترک بحران‌های اقتصادی۱

ناصر غریب‌نژاد، پژوهشگر حقوق اقتصادی:

اقتصاد شیشه‌ای

میثم رستمی، پژوهشگر اقتصاد:

حمایت از تولید ملی: بایدها و نبایدها

ناصر غریب‌نژاد، پژوهشگر حقوق اقتصادی:

دشمنِ مردم

مجتبی رجب‌زاده

بحران اقتصادی چین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار