• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱ ساعت قبل
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
سیاستگذاریAI به سبک سنگاپور؛

چگونه می‌توان بدون منابع به قطب هوش مصنوعی تبدیل شد؟

توسعه هوش مصنوعی به‌طور فزاینده‌ای به یک رقابت بین کشورها تبدیل شده است؛ بااین‌حال، برای کشورهایی با منابع عمومی محدود، بازارهای داخلی کوچک و دسترسی محدود به شبکه‌های دانش جهانی، موفقیت در به‌کارگیری هوش مصنوعی چالش برانگیز است.

چگونه می‌توان بدون منابع به قطب هوش مصنوعی تبدیل شد؟

فرهیختگان:  توسعه هوش مصنوعی به‌طور فزاینده‌ای به یک رقابت بین کشورها تبدیل شده است. با رشد رقابت راهبردی بین چین و ایالات‌متحده، هوش مصنوعی به جبهه جدیدی در رقابت چین و آمریکا تبدیل شده است و انتظار می‌رود برنده این رقابت، بتواند قدرت قابل‌توجهی در تعریف و تسلط بر جهان از نظر اقتصادی و جغرافیای سیاسی به دست آورد. به دلیل بازارهای داخلی و خارجی بزرگ، دسترسی بی‌نظیر به منابع مالی و نیروی کار ماهر و فراوان، هر دو کشور چین و ایالات‌متحده در زمینه تحقیق و آموزش حوزه هوش مصنوعی، پیشرو بوده و میلیاردها دلار در تجاری‌سازی هوش مصنوعی سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

بااین‌حال، برای کشورهایی با منابع عمومی محدود، بازارهای داخلی کوچک و دسترسی محدود به شبکه‌های دانش جهانی، موفقیت در به‌کارگیری هوش مصنوعی به یک چالش بسیار دشوار تبدیل شده است. با بررسی موردی سنگاپور این‌طور استدلال می‌شود که کشورهای کوچک‌تر با تدوین سیاست‌هایی که به خطرات مرتبط با توسعه و اجرای هوش مصنوعی می‌پردازند، می‌توانند یک بوم‌سازگان پویای هوش مصنوعی ایجاد کنند که نوآوری و پذیرش این فناوری را ترویج کند.

به گفته این مقاله، سنگاپور به‌عنوان کشور کوچک جزیره‌ای با منابع بسیار محدود و بازار داخلی بسیار کوچک که در میانه رقابت بزرگ هوش مصنوعی بین دو ابرقدرت قرار گرفته، به‌طورقطع یکی از موفق‌ترین کشورهای جهان در توسعه و ایجاد حاکمیت هوش مصنوعی است. بنابر پژوهشی توسط فوروم اولیور ویمان (Oliver Wyman Forum)، سنگاپور رقابتی‌ترین شهر بزرگ جهان در شاخص آمادگی هوش مصنوعی (AI Readiness Index) است.

طی سال‌ها دولت سنگاپور چندین راهبرد و برنامه ملی برای ترویج بوم‌سازگان هوش مصنوعی معرفی کرده و مبنای این کار با تحول کامل در سازوکارهای فناوری اطلاعات و دیجیتالی‌سازی کشور گذاشته شد. برنامه‌های بلندمدتی مانند برنامه ملی رایانه‌ای و برنامه رایانه‌ای کردن خدمات دولتی از دهه 1980 به اجرا درآمد و به‌روزرسانی شد تا اقتصاد و بخش عمومی را دیجیتال کند. این ابتکارات اولیه، نقشی اساسی در ادغام خدمات دیجیتال در داخل دولت و بخش خصوصی داشتند.

استفاده صعودی و بلوغ فناوری باعث شد دولت رویکردی عملی‌تر در پیاده‌سازی حاکمیت هوش مصنوعی اتخاذ کند، بنابراین سنگاپور چهارچوب مدل حاکمیت هوش مصنوعی (MAGF) را در سال 2019 معرفی کرد. این چهارچوب که در سال 2020 اصلاح شد، یک راهنمای غیرالزامی برای بخش خصوصی است. این چهارچوب، چالش‌های اخلاقی را که ممکن است با پذیرش هوش مصنوعی به وجود بیاید، موردتوجه قرار داده و راهنمایی‌هایی برای مقابله با برخی خطرات اخلاقی، فناورانه و اجتماعی آن ارائه می‌دهد.

متن کامل ترجمه علی محمولی را در روزنامه فرهیختگان بخوانید.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

علی خطیبی، معاون اداری مالی وزارت علوم:

استقلال مالی دانشگاه‌ها محقق شود

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار