• تقویم روزنامه فرهیختگان ۶ ساعت قبل
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
‌ناصر ایمانی، کارشناس مسائل سیاسی در گفت‌وگو با «فرهیختگان»؛

نمایندگان مجلس در امور اجرایی دولت دخالت نکنند

ناصر ایمانی، کارشناس مسائل سیاسی در گفت‌وگو با فرهیختگان بیان کرد: امیدوارم مجلس دخالت در امور اجرایی را کنار بگذارد و به وظیفه قانونی خود که در قانون اساسی مدون شده، یعنی قانون‌گذاری و نظارت بسنده کند

نمایندگان مجلس در امور اجرایی دولت دخالت نکنند

فرهیختگان: روز گذشته رئیس‌جمهور دولت چهاردهم سند تحلیف ریاست‌جمهوری را مقابل نمایندگان مجلس، چهره‌های سیاسی و نمایندگان کشورهای مختلف امضا کرد. آغاز به کار دولت مسعود پزشکیان با دیگر روسای‌جمهور اما متفاوت است و علت این تفاوت، همزمانی شروع دوره چهارساله دولت با مجلس است. این همزمانی در دوره‌های گذشته انتخابات مجلس و دولت وجود نداشت. دولت‌ها در دوره چهارساله خود با دو مجلس هم‌مسیر می‌شدند و تعویض ترکیب مجلس‌نشینان منجر به ناهماهنگی‌هایی در حوزه‌ قانون‌گذاری و نظارت می‌شد. این موضوع درنهایت تحقق هدف ریل‌گذاری مجلس برای دولت را دشوار می‌کرد. سقوط هلیکوپتر حامل رئیس‌جمهور اما منجر به انتخاباتی زودهنگام شد و تقریبا یک‌سال زودتر از موعد مقرر، رئیس‌جمهور جدید انتخاب شد و همین موضوع زمان آغاز به کار قوای مجریه و مقننه را همزمان کرد. بنابراین همزمانی تشکیل دولت و مجلس از فرصت‌هایی است که اعضای هیات دولت و نمایندگان مجلس باید آن را مغتنم بشمارند و از آن در راه پیشبرد امور کشور استفاده کنند.
حالا نوبت به همکاری دولت و مجلس جدید با یکدیگر شده و این دو قوه مهم کشور تا چهارسال آینده امور کشور را پیش‌خواهند برد. پیرو بررسی این موضوع با ناصر ایمانی، کارشناس مسائل سیاسی گفت‌وگو کرده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

ناصر ایمانی، کارشناس مسائل سیاسی معتقد است اکنون فرصت خوبی برای مجلس و دولت ایجاد شده و باید آن را غنیمت شمرد. وی در این باره توضیح داد: «در این مقطع زمانی به‌خاطر زود تمام‌ شدن دولت شهید رئیسی، دولت و مجلس تقریبا با هم شروع به کار کرده و با هم چهارسال را تمام می‌کنند. از این جهت فرصت مغتنمی است که معمولا دوره‌‌های ریاست‌جمهوری ما به‌گونه‌ای آغاز می‌شد که نصفش در این مجلس بوده و نصفش در یک مجلس دیگر؛ این موضوع باعث می‌شد بعدا رویکردهای دومجلس باهم متفاوت باشد و دولت برای انجام کارهایش به سختی بیفتد. مجلس جدید رویکرد جدید دارد و اینها دولت را تا مدتی دچار تنش می‌کند. الان الحمدلله مجلس و دولت همزمان هستند و این فرصت مغتنمی برای دولت و مجلس است. در سال‌های گذشته و دوره‌های قبلی مجلس، موضوعی که هم برای مجلس و هم برای دولت‌ها دچار اشکال می‌شده، دخالت‌های برخی از نمایندگان مجلس در امور اجرایی بوده است. این اصلا زیبنده مجالس نبوده و برای دولت‌ها و مسئولان اجرایی مشکل‌آفرین بوده است. من امیدوارم این مجلس این رویه را کنار بگذارد و به وظیفه قانونی خود که در قانون اساسی مدون شده، یعنی قانون‌گذاری و نظارت بسنده کند.»

وی افزود: «اگر مجلس بتواند خوب قانون‌گذاری کند و نظارت در سطح ملی و نه اینکه برخی از نمایندگان به دلیل اینکه بخواهند برای حوزه‌های انتخابی خودشان تلاش کنند و از اهرم نظارت استفاده کنند این را کنار بگذارند و نظارت را یک امر ملی ببینند. این خیلی به پیشبرد دولت و هم به جایگاه قانونی مجلس که خیلی بالاست، کمک خواهد کرد. در حوزه قانونگذاری هم تلاش جدی باید به این صورت باشد که قوانین از طریق لوایح رسیدگی شود و نه از طریق طرح‌ها؛ مگر در موارد خاص. بنا بر این باشد که مجلسی‌ها دست به طرح نشوند و بگذارند که این کار از طریق لوایح انجام شود. لوایح وقتی باشد، هماهنگی بین دولت و مجلس خواهد بود. این خیلی برای کشور مفید است.»

ایمانی با طرح این سوال که دولت دکتر پزشکیان با مجلس موجود چه رابطه‌ای خواهند داشت، گفت: «به نظر می‌رسد دولت و مجلس از دو گرایش فکری هستند اما بنده این نگرانی را ندارم. فکر می‌کنم همکاری خوبی به نسبت دولت‌ها و مجالس دیگر در این دوره با همدیگر خواهند داشت. دلایلش این است که اولا پزشکیان یک مجلسی محسوب می‌شود. وی به‌خوبی مجالس و حساسیت‌ها و نوع کارکرد آن را می‌شناسد. بنابراین می‌تواند با این امتیازی که دارد، مشکلات خود را با مجالس کمتر کند. نکته دوم ریاست مجلس است. من تصور می‌کنم به‌خاطر رابطه خوبی که بین رئیس‌جمهور و قالیباف است، مشکلات احتمالی که ممکن است بر سر راه دولت باشد، با همکاری رئیس و هیات‌رئیسه مجلس قابل ترمیم است.»

کارشناس مسائل سیاسی اظهار کرد: «نکته بعدی این است که برخی تصور می‌کنند ما الان دولتی از یک جناح سیاسی داریم و مجلسی از جناح سیاسی دیگر، اولا این‌طور نیست، چون شخص پزشکیان و دولتی که تشکیل خواهد داد به اصطلاح کلمه از یک جناح سیاسی خاص نیست. بنابراین مشکلات جدی با مجلس نخواهد داشت و همکاری وجود خواهد داشت. این دو را از یک جنس می‌بینم. اگرچه جای این مطلب هم باقی است آقایانی که همواره می‌گفتند یکدست‌شدن قوا برای کشور خوب نیست، الان هم نباید ترسی داشته باشند که دولت از یک جناح باشد و مجلس از جناح دیگر. ولی نمی‌دانم چرا بعضا بعد از انتخاب پزشکیان می‌شنویم برخی از آقایان یک جناح می‌گویند ممکن است مجلس در راه دولت مشکل بیافریند. خب مگر همین‌ها نمی‌گفتند یکسان‌سازی قدرت خوب نیست؟ الان یکسان‌سازی نیست و باید بپذیرند. اگر الان مجلس و دولت از جریان همان آقایان بود می‌گفتند همه چیز خوب است؟ بنابراین من فکر می‌کنم به آن دلایلی که عرض کردم دولت پزشکیان در دوره چهارساله خود مشکل خاصی با مجلس نخواهد داشت.»

متن کامل گفت‌وگوی علی ملکی، خبرنگار گروه نقد روز با ناصر ایمانی، کارشناس مسائل سیاسی در روزنامه فرهیختگان بخوانید.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

پیمان صالحی، معاون پژوهشی وزارت علوم:

سهم پژوهش از GDP به‌صورت واقعی تخصیص داده شود

معاون علوم، مهندسی و کشاورزی دانشگاه آزاد مطرح کرد؛

قهر با رشته‌ها و علوم جدید، مسائل اصلی وزارت علوم

پیشنهادهای یک عضو هیات علمی به دولت چهاردهم؛

قبل از نسخه نوشتن برای جامعه ایرانی به این ۱۲ بند فکر کنید

مجید شاکری، پژوهشگر مطرح کرد:

7 پیشنهاد برای سیاست‌های پولی و ارزی دولت

سیدجواد نقوی، خبرنگار؛

قصه فعلا نه، استفاده از غوغا سالاری

میکائیل دیانی، فعال فرهنگی:

ترمیم شکاف‌ها؛ اولین ماموریت پزشکیان

محمدامین ایمانجانی، مدیر مسئول؛

پروژه مدد به مسعود پزشکیان

مهدی خانعلی‌زاده، پژوهشگر سیاست خارجی:

آقای پزشکیان! این شما و این جهان واقعی

محمدرضا کردلو، فعال فرهنگی:

آری، اینچنین است برادر!

در مناظره ۲ به ۲ نامزدهای ریاست‌جمهوری مجری با سوالات صریح و به‌جا بحث را داغ کرد؛

تنها ستاره مناظره

محمد زعیم‌زاده، سردبیر: 

کلید انتخابات در دست مرددها

پرویز امینی، استاد دانشگاه:

مرددین؛ سرنوشت‌سازان انتخابات چهاردهم

پیام پیغام‌های انتخاباتی؛

چرا تحریم انتخابات شکست خورد؟

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

بازگشت به راهبرد مشارکت حداکثری

«اگر دفاع ما نبود، حمله ایران به اسرائیل ویرانگر می‌شد»؛

اعتراف بایدن

سیدجواد نقوی، خبرنگار فرهیختگان؛

‌نوبل خون

حمید ملک‌زاده، پژوهشگر اندیشه‌های سیاسی:

مقاومت؛ روح پایدار انقلاب اسلامی ایران

سیدجواد نقوی، خبرنگار فرهیختگان:

عجب کشور قانون‌مداری!

صادق امامی، عضو شورای سردبیری:

در مسیر تحول

7 نکته از دیدار رمضان 1403 رهبر انقلاب با دانشجویان؛

پای درس جامع‌نگری در خانه پدری

جیش‌العدل به نیابت از تل‌آویو دست به عملیات تروریستی زد؛

تروریست‌های توسعه

سیدحسین امامی، خبرنگار اندیشه سیاسی:

نقدی بر ایده پایان دین در یک کتاب

جعفر درونه، تحلیلگر سیاسی:

دو روی یک انتخابات

عباسعلی کدخدایی، عضو شورای نگهبان:

من رای نمی‌دهم!

جعفر درونه، پژوهشگر سیاسی:

نقطه عزیمت به‌‌سمت مشارکت حداکثری

درباره نامه 110 اصلاح‌طلب مشارکت‌جو؛

نه به خاتمی، سلام به واقعیت

محمد قائمی‌راد، پژوهشگر هسته مکتب امام خمینی(رحمه‌الله) مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع):

از «خواص و عوام» تا «خاصه و عامه» در اندیشه رهبری

درباره جوانب مختلف ردصلاحیت روحانی

او باید در انتخابات شکست می‌خورد

مرتضی قاضی، نویسنده:

صادق الوعد

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار