• تقویم روزنامه فرهیختگان ۳ ساعت قبل
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
توصیه حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به روسای جمهور چه بود؟

مروری بر بیانات رهبر انقلاب در 9 تنفیذ گذشته

فردا در حالی دهمین حکم ریاست جمهوری باحضور رهبر انقلاب تنفیذ می شود که رسیدگی به معیشت مردم، محور توصیه‌های ایشان به رؤسای جمهور منتخب در ادوار گذشته بوده است.

مروری بر بیانات رهبر انقلاب در 9 تنفیذ گذشته

مسعود پزشکیا،ن رئیس جمهور منتخب قرار است فردا یکشنبه ۷ مرداد ماه در محضر رهبر معظم انقلاب حاضر شده و از سوی ایشان حکم تنفیذ ریاست جمهوری اش را طبق بند ۹ اصل ۱۱۰ قانون اساسی دریافت کند.

از زمان تصویب مردمی قانون اساسی در همه پرسی آذر ۱۳۵۸ و سپس برگزاری اولین انتخابات ریاست جمهوری در بهمن ۱۳۵۸ تا کنون ۱۴ انتخابات برگزار شده که ۴ رئیس جمهور منتخب در سال های ۱۳۵۸، ۱۳۶۰ (۲ انتخابات ریاست جمهوری به دلیل شهادت محمدعلی رجایی) و ۱۳۶۴ حکم تنفیذ خود را از بنیانگذار جمهوری اسلامی امام خمینی (ره) و ۹ رئیس جمهور (بدون در نظر گرفتن پزشکیان) حکم تنفیذ را از رهبر معظم انقلاب دریافت کرده اند.

ضمن اینکه همه مراسمات تنفیذ گذشته با حضور رؤسای جمهور قبلی انجام می شد و این نخستین بار در زمان زعامت حضر آیت الله خامنه ای است که رئیس جمهور پیشین یعنی شهید آیت الله رئیسی حضور فیزیکی ندارد.

نخستین تنفیذ در دوره پنجم؛ توصیه رهبر انقلاب در حکم تنفیذ هاشمی: رعایت تقوا، ارتباط با مردم و قشرهای ضعیف و رعایت عزت و عظمت اسلام
حضرت آیت الله خامنه ای نخستین حکم تنفیذ خود بعد از پذیرش مسئولیت رهبری انقلاب اسلامی را در سال ۱۳۶۸ برای هاشمی رفسنجانی صادر کردند. رهبر انقلاب در حکم تنفیذ ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی تاکید کردند: «رئیس جمهور محترم و کسانی را که در اداره ی کشور توفیق همکاری با ایشان را خواهند داشت به رعایت تقوی و تداوم یاد خدا و حسن سلوک و ارتباط با مردم و بخصوص قشرهای ضعیف و محروم که صاحبان انقلاب و سربازان همیشه در صحنه آن می باشند و رعایت عزت و عظمت اسلام و استقلال سیاسی و اقتصادی و فرهنگی جمهوری اسلامی در تنظیم روابط خارجی توصیه می کنم و ملت عزیز را نیز به همکاری و حمایت کامل از این مسئولین دلسوز و لایق دعوت می نمایم و امید و اطمینان کامل دارم که با وحدت کلمه ی ملت و تلاش مخلصانه ی مسؤولین و حرکت عمومی همه‌ی اقشارمردم در همکاری و کمک به مجریان امور، این ملت بزرگ خواهد توانست به همه ی آرزوهای بزرگ خود دست یابد و کید و کینه ی دشمنان پلید را به ناکامی بکشد و فروغ امید را در دل همه ی ملت های مستضعف جهان برافروزد.

دوره ششم؛ توصیه رهبر انقلاب به هاشمی رفسنجانی برای گزینش مدیرانی با تقوا
رهبر انقلاب بار دیگر در سال ۱۳۷۲ حکم ریاست جمهوری حجت الاسلام هاشمی رفسنجانی را برای تشکیل دولت ششم تنفیذ کردند.

دوره هفتم؛ دو دستور مهم رهبر انقلاب: توجه به اقشار ضعیف، ریشه‌کن شدن بی‌عدالتی
حضرت آیت الله خامنه ای در مرداد ماه سال ۱۳۷۶ حکم سید محمد خاتمی رئیس جمهور منتخب در انتخابات ریاست جمهوری دوم خرداد ۱۳۷۶ را تنفیذ کردند. رهبر انقلاب در تنفیذ حکم خاتمی آورده بودند: «لازم میدانم جناب رئیس جمهور محترم و کسانی را که ان‌شاءاللَّه در کنار و همکار ایشان خواهند بود، به این نکته توجه دهم که خدمت به ملت عظیم‌الشأن ایران، افتخاری بزرگ و ابدی است. اجر الهی و اخروی و سرافرازی دنیوی و اخروی این مسئولیت، آنگاه که با اخلاص و برای خدا باشد، با هیچ کار و تلاش و عبادتی قابل قیاس نیست. این فرصت ارزشمند را که مانند همه چیز جهان، گذرا و تمام شدنی است، مغتنم شمارند و به قدر همه‌ی وسع و توان خود، به این ملت عزیز و صمیمی و هوشمند خدمت کنند.»

دوره هشتم؛ سیر منویات رهبری از اقتصاد به فرهنگ و مردم سالاری دینی یعنی مشارکت مردم برای رشد فضایل اخلاقی
مقام معظم رهبری در سال ۱۳۸۰ حکم ریاست جمهوری حجت الاسلام سید محمد خاتمی را برای دومین بار تنفیذ کردند.

دوره نهم؛ تأکید بر پیگیری آرمان های والای انقلاب؛ ساده زیستی، خاکساری در برابر مردم و خدمتگزاری
حضرت آیت الله خامنه ای در مرداد ماه ۱۳۸۴ حکم ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد را تنفیذ کردند. ایشان در حکم تنفیذ احمدی نژاد آورده بودند: «سخن صریح و قاطع و صادقانه‌ی آقای احمدی نژاد در تعهد به خدمتگزاری و رفع محرومیت و مبارزه با فساد، و لحن افتخارآمیز ایشان در پایبندی به اسلام و آرمان‌های انقلاب، که با منش مردمی و ساده‌زیستی همراه بود، دلها و آراء مردم را متوجه ایشان کرد.»

دوره دهم؛ مردودی برخی خواص در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸/ رهبر انقلاب: به آسیب دیدگان حوادث ۸۸ رسیدگی شود
مقام معظم رهبری مرداد ماه ۱۳۸۸ حکم ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد را برای دومین بار تنفیذ کردند. انتخاباتی که با حاشیه های زیادی همراه بود. در حکم تنفیذ احمدی نژاد آمده بود: «رأی به رئیس جمهور منتخب، رأی به گفتمان پربرکت و عزتمدار انقلاب اسلامی است؛ رأی به استکبارستیزی و ایستادگی شجاعانه در برابر سلطه‌طلبان بین‌المللی است؛ رأی به مبارزه با فقر و فساد و تبعیض و مبارزه با اشرافی‌گری است؛ رأی به ساده‌زیستی و نزدیکی با مردم و غم‌گساری از ضعیفان و مستضعفان است؛ رأی به کار و تلاشِ بی‌وقفه و خستگی‌ناپذیر است.»

دوره یازدهم؛ رهبر انقلاب خطاب به روحانی: درست است که تحریم‌ها هست اما دل به بیرون نبندید
حضرت آیت الله خامنه ای حکم ریاست جمهوری حجت الاسلام حسن روحانی را در مرداد ۱۳۹۲ تنفیذ کردند. ایشان در این حکم آورده بودند: «آن‌چه ملت ایران همواره و اکنون، از حضور انتخاباتیِ پرشور و بی‌تنش به دست آورده است، تنها نقش‌آفرینی در مدیریت کشور و برگزیدن و برکشیدن خدمتگزارانی تازه‌نفس برای دوره‌ئی تازه نیست، بلکه فراتر از آن، نشان‌دادن پختگی و بلوغ سیاسی‌ئی است که اقتدار ملیِ او را با حکمت و عقلانیت درمی‌آمیزد و او را در افکار عمومی جهان، در رتبه‌ی والائی از عزّت و شکوه می‌نشاند.»

دوره دوازدهم؛ رهبر انقلاب: «تعامل بین المللی» ما را از دشمنی دشمنان غافل نکند
رهبر معظم انقلاب در مرداد ماه ۱۳۹۶ حکم دومین ریاست جمهوری حسن روحانی را تنفیذ کردند. در متن این حکم خطاب به حسن روحانی آمده است: «به رئیس جمهور منتخب مؤکّداً توصیه میکنم که این منصب خطیر را وسیله‌ای برای کسب رضای الهی و ذخیره‌ای برای هنگامه‌ی لقاء پروردگار قرار دهند و همّت خود را متوجّه استقرار عدالت، و جانب‌داری از محرومان مستضعف، و اجرای احکام اسلام ناب، و تقویت وحدت و عزّت ملّی، و توجّه به توانمندی‌ها و ظرفیّتهای عظیم کشور، و صراحت در بزرگداشت ارزشها و مبانی انقلاب اسلامی نمایند.»

دوره سیزدهم؛ رهبر انقلاب: مسیری که آقای رئیسی برای احیای ارزش های انقلاب در پیش گرفته اند، مسیر درستی است
مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری شهید آیت الله سید ابراهیم رئیسی از سوی رهبر معظم انقلاب در مرداد ماه ۱۴۰۰ و درست زمانی برگزار شد که به دلیل مشکلات متعددی که بعضا ناشی از بی توجهی دولت قبل به تأکیدات رهبر معظم انقلاب در خصوص دل بستن به درون و نه بیرون از کشور بود و همچنین مشکلات ناشی از شیوع کرونا و بی عملی دولت قبل در واردات واکسن به بهانه عدم امضای اف ای تی اف، فضای سنگین ناامیدی در کشور ایجاد کرده بود؛ همین مسائل سبب رغبت مردم به مرحوم شهید آیت الله سید ابراهیم رئیسی و انتخاب ایشان شد.
ایشان در حکم تنفیذ شهید آیت الله رئیسی آورده بودند: «امروز میهن عزیزمان، تشنه‌ی خدمت و آماده‌ی حرکت جهشی در همه‌ی عرصه‌ها، و نیازمند مدیریّتی باکفایت و جهادی و دانا و شجاع است که بتواند توانمندی‌های آشکار و نهفته‌ی ملّت، بویژه جوانان را که بسیار فراتر از مشکلات است، بسیج کرده و به میدان کار و تلاش سازنده آورَد؛ موانع را از سر راه تولید بردارد؛ سیاست تقویت پول ملّی را بِجِد دنبال کند، و قشرهای متوسّط و پایین جامعه را که سنگینیِ مشکلات اقتصادی بر دوش آنها است، توانمند سازد؛ مدیریّتی که با مشی فرهنگی خردمندانه، مسیر اعتلای مادّی و معنوی ملّت ایران را هموار کرده، حرکت کشور به سمت جایگاه شایسته‌اش را شتاب بخشد.»

منبع: ایرنا

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سیدجواد نقوی، خبرنگار؛

قصه فعلا نه، استفاده از غوغا سالاری

میکائیل دیانی، فعال فرهنگی:

ترمیم شکاف‌ها؛ اولین ماموریت پزشکیان

محمدامین ایمانجانی، مدیر مسئول؛

پروژه مدد به مسعود پزشکیان

مهدی خانعلی‌زاده، پژوهشگر سیاست خارجی:

آقای پزشکیان! این شما و این جهان واقعی

محمدرضا کردلو، فعال فرهنگی:

آری، اینچنین است برادر!

در مناظره ۲ به ۲ نامزدهای ریاست‌جمهوری مجری با سوالات صریح و به‌جا بحث را داغ کرد؛

تنها ستاره مناظره

محمد زعیم‌زاده، سردبیر: 

کلید انتخابات در دست مرددها

پرویز امینی، استاد دانشگاه:

مرددین؛ سرنوشت‌سازان انتخابات چهاردهم

پیام پیغام‌های انتخاباتی؛

چرا تحریم انتخابات شکست خورد؟

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

بازگشت به راهبرد مشارکت حداکثری

«اگر دفاع ما نبود، حمله ایران به اسرائیل ویرانگر می‌شد»؛

اعتراف بایدن

سیدجواد نقوی، خبرنگار فرهیختگان؛

‌نوبل خون

حمید ملک‌زاده، پژوهشگر اندیشه‌های سیاسی:

مقاومت؛ روح پایدار انقلاب اسلامی ایران

سیدجواد نقوی، خبرنگار فرهیختگان:

عجب کشور قانون‌مداری!

صادق امامی، عضو شورای سردبیری:

در مسیر تحول

7 نکته از دیدار رمضان 1403 رهبر انقلاب با دانشجویان؛

پای درس جامع‌نگری در خانه پدری

جیش‌العدل به نیابت از تل‌آویو دست به عملیات تروریستی زد؛

تروریست‌های توسعه

سیدحسین امامی، خبرنگار اندیشه سیاسی:

نقدی بر ایده پایان دین در یک کتاب

جعفر درونه، تحلیلگر سیاسی:

دو روی یک انتخابات

عباسعلی کدخدایی، عضو شورای نگهبان:

من رای نمی‌دهم!

جعفر درونه، پژوهشگر سیاسی:

نقطه عزیمت به‌‌سمت مشارکت حداکثری

درباره نامه 110 اصلاح‌طلب مشارکت‌جو؛

نه به خاتمی، سلام به واقعیت

محمد قائمی‌راد، پژوهشگر هسته مکتب امام خمینی(رحمه‌الله) مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع):

از «خواص و عوام» تا «خاصه و عامه» در اندیشه رهبری

درباره جوانب مختلف ردصلاحیت روحانی

او باید در انتخابات شکست می‌خورد

مرتضی قاضی، نویسنده:

صادق الوعد

آرزویی که بستر آن فراهم نیست؛

تمایل به شیوه‌های کنترلگری نوین

سرباز روح الله رضوی؛ فعال رسانه ای:

الجزیره و آفریقای جنوبی؛ جای ایران را نخواهد گرفت

محسن فایضی؛

چقدر بی انصاف‌اند

نگاه سطحی اپوزسیون سلبریتی؛

این جهل نیست خیانت به تاریخ و انسانیت است

سیدجواد نقوی، خبرنگار؛

بحران‌زدگی برندینگ برهانی

در حاشیه اظهارات جدید وزیر سابق خارجه؛

تاریخ را با تراژدی‌هایش بخوانید

کنشگران سیاست و نوار باریک انسانیت؛

در آینه فلسطین به خودتان نگاه کنید

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار