• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۷ ساعت قبل
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۱
  • 0
  • 0

یک سخنرانی حدودا یک ساعته در کنگره آمریکا

درست در زمانی که آمریکا در گیر و دار انتخابات ریاست جمهوری است، انتخاباتی که بایدن به عنوان متحد اصلی آنها از آن کناره گیری کرده است، نتانیاهو چهارمین سخنرانی خود را در کنگره آمریکا انجام داد.

یک سخنرانی حدودا یک ساعته در کنگره آمریکا

مائده زمان فشمی، خبرنگار: یک سخنرانی حدودا یک ساعته، در کنگره آمریکا. سخنرانی با پس زمینه فریاد آزادی فلسطین در بیرون درب های کنگره از مردمی که حامی فلسطین هستند و معترض به حضور نخست وزیر رژیم صهیونیستی در کنگره.

چهارشنبه بود که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در میان تشویق های اعضای مانده کنگره که حاضر به شنیدن حرف هایش شدند، به پشت تریبون رفت تا ادامه یاوه گویی هایش را در کنگره ادامه دهد.

دعوت دو حزبی از او، که مشترکا توسط چهار رهبر ارشد کنگره صادر شد، بلافاصله با انتقاد شدید دموکرات‌ها مواجه شد، تعداد بسیاری از قانون‌گذاران در هر دو مجلس اعلام کردند که قصد دارند این سخنرانی را تحریم کنند. این سخنرانی در حالی انجام شد که نتانیاهو تلاش جدی برای بازسازی وجهه رو به زوال خود در داخل و خارج از اسرائیل انجام می دهد. حضور او در آمریکا اما اعتراض‌های گسترده‌ای را به دنبال داشت.

مایک جانسون، رئیس جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا، زمانی که اختلاف‌ها در واشنگتن بر سر نحوه مدیریت صهیونیست ها در جنگ غزه به وجود آمد، ایده دعوت از نتانیاهو را به عنوان نشان حمایت از او شروع کرد.

جانسون از شومر کمک گرفت و او به همراه حکیم جفریس، رهبر اقلیت مجلس نمایندگان و میچ مک کانل، رهبر اقلیت سنا دعوت نامه را تدوین کردند.

این چهارمین سخنرانی نتانیاهو در کنگره آمریکا بود، درست در زمانی که آمریکا در گیر و دار انتخابات ریاست جمهوری است، انتخاباتی که بایدن به عنوان متحد اصلی آنها از آن کناره گیری کرده است.

از زمان شروع جنگ، نتانیاهو با انتقاد شدید هم در داخل و هم در خارج از اسرائیل به دلیل مدیریت دولتش در جنگ و بحران انسانی متعاقب آن مواجه شده است. او در داخل با پرسش‌های فزاینده‌ای در مورد آنچه که بسیاری از اسرائیلی‌ها می‌گویند تلاشی برای طولانی‌تر کردن جنگ با اجتناب از توافق آتش‌بس و شکست در بازگرداندن گروگان‌های باقی‌مانده در اسارت حماس است، مواجه است. او و دولتش همچنین با اتهامات بسیاری در خارج از سرزمین های اشغالی مبنی بر ارتکاب جنایت علیه بشریت و نقض قوانین بشردوستانه برای رفتار با غیرنظامیان فلسطینی از طریق قحطی و بمباران شدید مناطقی که امن تلقی می شوند، مواجه هستند.

جنبه سیاسی سفر نتانیاهو این بود که محبوبیت او در داخل سرزمین های اشغالی کاهش یافته و این سفر - حداقل در ابتدا - به عنوان فرصتی برای نشان دادن خودش به عنوان یک دولتمرد جهانی تلقی شد که مورد استقبال قانونگذاران و رهبران نزدیکترین متحد اسرائیل و جهان قرار گرفت.

حکم بازداشت توسط دادگاه کیفری بین‌المللی به اتهام جنایات جنگی علیه او تنظیم شده و او و سایر مقامات ارشد صهیونیست در حال مبارزه با یک پرونده نسل‌کشی هستند که توسط آفریقای جنوبی به دیوان بین‌المللی دادگستری، عالی‌ترین دادگاه جهان، ارائه شده است.

نتانیاهو در این سخنرانی حدودا یک ساعته، بیش از 50 بار از سوی حاضران در کنگره به صورت ایستاده تشویق شد. آن هم زمان هایی که یا از کمک های آمریکایی ها تمجید می کرد یا زمانی که داشت ادعاهای دروغین و واهی را علیه مردم غزه، نیروهای مقاومت، حامیان آمریکایی فلسطین و ایران مطرح می کرد.

تحریم و اعتراض

آمریکای تحت ریاست جمهوری بایدن به عنوان یکی از سرسخت ترین حامیان صهیونیست ها، در این جنگ رویکردی حمایتی را در پیش گرفته و چندین بسته تسلیحات نظامی با فناوری پیشرفته و همچنین سایر اشکال کمک ارسال کرده است. این رویکرد هزینه زیادی برای بایدن به همراه داشته زیرا همچنان انتقادات تند بسیاری از سوی مردم و هم حزبی هایش وجود دارد که می‌گویند نتانیاهو قوانین بین‌المللی را نقض می‌کند.

هفت اتحادیه بزرگ، از جمله اتحادیه کارگران اتومبیل و اتحادیه بین‌المللی کارکنان خدمات، در نامه‌ای مشترک از بایدن خواسته‌اند تا فورا تمام کمک‌های نظامی به صهیونیست ها را متوقف کند. این کمک ها همچنین خشم بسیاری از جوانان آمریکایی را برانگیخته و آنها با ساختن اردوگاه های حامی فلسطینیان در دانشگاه ها اعتراض خود به مدیریت دولت بایدن در این جنگ را مطرح کردند.

با ادامه تشدید تنش ها در بحبوحه افزایش تعداد شهدا در غزه، تعداد بیشتری از دموکرات ها تصمیم خود را برای عدم شرکت در سخنرانی جنجالی نتانیاهو ابراز کردند.

سخنرانی که هفته هاست سناتورها و نمایندگان کنگره از تحریم آن می گفتند، هرچه به زمان برگزاری اش نزدیک تر می شد، تعداد تحریم کنندگان هم بیشتر می شد.

برنی سندرز، سناتور کهنه کار یهودی گفته بود این اولین بار است یک جنایتکار جنگی در کنگره سخنرانی می کند و همین موضوع هم مایه شرمساری است. رشیده طلیب، نماینده فلسطینی تبارمجلس نمایندگان هم این سخنرانی را جشنی برای نسل کشی مردم غزه عنوان کرد.

آکسیوس هم از اینکه بیش از 100 سناتور در این جلسه شرکت نخواهند کرد خبر داده بود.

نتانیاهو در کنگره ای سخنرانی کرد که بیش از صدها نماینده و سناتور، نانسی پلوسی، رئیس سابق مجلس نمایندگان و کامالا هریس، گزینه نامزدی انتخابات ریاست جمهوری از حزب دموکرات آن را تحریم کرده بودند.

یکی از اتفاقاتی که نظر رسانه و کاربران فضای مجازی را به خود جلب کرد، حضور رشیده طلیب، نماینده فلسطینی تبار مجلس نمایندگان آمریکا با چفیه و تابلویی با نوشته جنایتکار جنگی در سخنرانی حاضر شد.

یا جری نادلر، نماینده یهودیان که در هنگام سخنرانی در حال خواندن کتاب جانی بزرگ، کتابی علیه نتانیاهو بود.

نتانیاهو در حالی در ساختمان کنگره سخنرانی می کرد که هزاران معترض حامی فلسطین در بیرون کنگره تجمع و به او و نسل کشی در نوار غزه که منجر به شهادت نزدیک به 40 هزار نفر شده، اعتراض کردند. معترضان خواستار آتش بس فوری در غزه شدند و تصمیم اعطای یکی از بالاترین افتخارات ممکن برای رهبر خارجی به نخست وزیر رژیم صهیونیستی را محکوم کردند.

پلیس بیش از 300 نفر از تحصن کنندگان در ساختمان کنگره که یهودیان آمریکایی حامی فلسطین بودند را دستگیر کرد. به معترضان با اسپری فلفل حمله کرد و علاوه بر آمریکایی های حامی فلسطین، الجزیره گفته که پلیس خانواده اسرای صهیونیست را هم در این تجمعات بازداشت کرده است.

دروغ های تکراری

نتانیاهو که از روزهای ابتدایی حمله به غزه بارها دروغ های بسیاری را درباره حماس و اتفاقات عملیات طوفان الاقصی مانند بریدن سر نوزادان و تجاوز به زنان مطرح کرده بود، بار دیگر انبوهی از دروغ و ادعاها را به کنگره آمریکا آمد اما نتوانست مدرکی برای آنها ارائه کند.

نتانیاهو و صهیونیست ها از زمان آغاز جنگ در هفتم اکتبر، که جرقه آن با عملیات غافلگیرانه حماس در جنوب سرزمین های اسغالی آغاز شد، با تکرار ادعاهایی که به طور همه جانبه رد شده اند، تلاش کردند حمایت و همدردی جهانی را به دست آورند.

آنها گفتند که حماس در این عملیات، نوزادان را سر برید، ادعایی که در ابتدا توسط جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا تکرار شد. هیچ مدرکی وجود نداشت که این اتفاق افتاده باشد، اما نتانیاهو در سخنرانی خود در کنگره این ادعاها را تکرار کرد.

استفاده از زیرساخت‌های غیرنظامی توسط حماس همچنین ادعای دیگری بود که صهیونیست ها بارها از آن برای توجیه حمله به مدارس و بیمارستان‌ها، تخریب سیستم مراقبت‌های بهداشتی غزه و مدارسی که توسط سازمان ملل به عنوان پناهگاه استفاده می‌شوند، استفاده می‌کند. این ادعا نیز هرگز ثابت نشده است.

لحظه ای که بیش از همه، مخاطبان سخنرانی را شوکه کرد، زمانی بود که نتانیاهو اعلام کرد که صهیونیست ها غیرنظامیان را در جنوب غزه نکشته اند.

موضوعی که با تشویق حاضران در کنگره مواجه شد.

ادعاهای نخست وزیر رژیم صهیونیستی مبنی بر اینکه اکثریت قریب به اتفاق قربانیان را نظامیان تشکیل می دادند و نه غیرنظامیان، یکی از شرم آورترین لحظات توسط کاربران شبکه های اجتماعی توصیف شد.

به گفته مقامات بهداشتی غزه، بیش از 39 هزار نفر در غزه به دلیل بمباران و محاصره خفقان صهیونیست ها که این منطقه ساحلی را تا آستانه قحطی پیش برده به شهادت رسیده اند و بیش از 90 هزار مجروح شده اند. تخمین دیگری که توسط مجله پزشکی لنست انجام شده می گوید که تعداد قربانیان ممکن است از 180 هزار نفر فراتر رود.

اکثر جمعیت حدود 2 میلیون نفری این منطقه، بارها آواره شده اند.

سخنان نتانیاهو درباره این موضوع آنقدر عجیب و غیرواقعی بود که جرمی دایموند، خبرنگار سی ان ان، ادعای مربوط به تلفات غیرنظامیان را «خنده دار» توصیف کرد.

خبرنگار اورشلیم شبکه خبری آمریکایی برخی از ادعاهای نتانیاهو، از جمله ادعاهای مربوط به کمک را نقض کرد. این روزنامه نگار از دادگاه کیفری بین المللی دفاع کرد که به عنوان بخشی از پرونده جنایات جنگی خود علیه مقامات صهیونیست، می گوید که اسرائیل مانع از رسیدن کمک های بشردوستانه به این منطقه می شود.

نتانیاهو در سخنرانی خود تلاش کرد اتهامات دیوان کیفری بین المللی را پس بزند و مدعی شد که صهیونیست ها تمام تلاش خود را برای محافظت از غیرنظامیان انجام می دهد و مدعی شد که از آغاز جنگ 40 هزار کامیون کمک رسانی وارد غزه شده که در مجموع حدود نیم میلیون تن مواد غذایی را شامل می شود.

او درباره دریافت کمک‌های زیادی صحبت می‌کند، اما شواهد بسیار بسیار واضحی وجود دارد که نشان می‌دهد اسرائیل کمک کافی را به غزه اجازه نداده، و آن‌ها به اندازه کافی برای رفع منازعات نظامی برای ایجاد مسیرهای امن برای ورود این کمک‌ها اقدام نکرده‌اند.

سخنرانی روز چهارشنبه نتانیاهو در کنگره، بی شباهت به سخنرانی اش در سال 2015 و زمان ریاست جمهوری اوباما نیست. چه از لحاظ تحریم ها و چه از لحاظ شرایط داخلی در آمریکا.

در سال 2015 که قرار بود نتانیاهو در کنگره سخنرانی کند، 56 نماینده و سناتور دموکرات آن را تحریم کرد. تعدادی که در سال های اخیر رشد داشته و حالا به بیش از 50 درصد رسیده است.

نتانیاهو در این سفر به دعوت هر دو حزب به آمریکا سفر کرد و مانند سال 2015 که به دعوت قانونگذاران جمهوری خواه به واشنگتن آمد کاخ سفید را دور زد تا در آن سال تحقیر خود را نسبت به اوباما، رئیس جمهور وقت آمریکا نشان دهد.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۱

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

مکرون درصدد مواجهه مستقیم با پوتین است؛

امانوئل فرزندخوانده ناپلئون

احسان فرزانه، پژوهشگر اندیشه سیاسی:

پیشروی تاریخ از آوارهای غزه تا هاروارد

سیدجواد نقوی، خبرنگار گروه ایده حکمرانی:

سرخوردگی تراپیست‌های عصر مدرن؟

سیدسعید لواسانی، استاد دانشگاه:

جوانه زدن در غزه، تکثیر در اروپا

رژیم صهیونیستی دفاتر الجزیره را بست؛

سرکوب رسانه بعد از دانشگاه

حمایت دوست‌داران دانش از حق و حقیقت؛

5 نکته درباره اعتراضات دانشجویی در آمریکا

تمدن و فرهنگ یا مکانیکی و ساختگی؟

ناسیونالیسم اسرائیلی: هویت، غیریت و استعمار

سیدسعید لواسانی، استاد دانشگاه:

اسرائیل و مساله یهود

مودی برای تحکیم ناسیونالیسم هندو عطش وصف‌ناپذیری دارد؛

پایان هند سکولار

میراحمدرضا مشرف، پژوهشگر حوزه بین‌الملل:

درسی که هندی‌ها از حمله ایران به رژیم‌صهیونیستی آموختند

صادق امامی، عضو شورای سردبیری:

تصویرسازی وارونه برای نجات بی‌بی

گفتن آنچه که نتوان گفتن:

اسرائیل شکست خورده است

پس از گذشت 6 ماه از آغاز بحران در غزه؛

وضعیت بین‌المللی اسرائیل؛ سند پیروزی حماس

کیهان برزگر، استاد روابط بین‌الملل:

جنگ غزه و ارزش استراتژیک روابط تهران - ریاض

محمد زعیم، سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما، الجزیره و لال‌بودگی رسانه‌ای

تعجب بریتانیایی‌ها برای انتخابات ریاست‌جمهوری؛

باید با کفش‌های حامیان ترامپ هم راه رفت!

دکتر کیهان برزگر، استاد روابط بین‌الملل:

تاثیر جنگ غزه بر افکار عمومی ایران

نگاهی به آخرین تحولات در صحنه‌ مبهم انتخابات آمریکا؛

ترامپ و بایدن به نوامبر 2024 می‌رسند؟

میراحمدرضا مشرف، پژوهشگر حوزه بین‌الملل:

محور مقاومت و بازدارندگی شکست‌خورده آمریکا در منطقه

سیدجواد نقوی، خبرنگار فرهیختگان؛

ذهن‌های در حال سقوط

یادداشت شفاهی مجید تفرشی، پژوهشگر؛

ترکی ‌الفیصل و تعریف رویکرد جدید برای مجاهدین

میراحمدرضا مشرف، پژوهشگر حوزه بین‌الملل:

نشست دوحه نتایج و دستاوردهای نامعلوم

میراحمدرضا مشرف، پژوهشگر حوزه بین‌الملل:

تحولات پاکستان از منظر همسایگان

میراحمدرضا مشرف، پژوهشگر حوزه بین‌الملل:

انتخابات پاکستان؛ نظامیان مقهور اراده مردم

نگاهی به آخرین وضعیت انتخابات ریاست جمهوری 2024 ایالات‌متحده‌ ؛

نگرانی اصلی دموکرات‌ها‌ بایدن است، نه ترامپ!

رئیس دانشکدگان هنر و رسانه دانشگاه آزاد؛

تاوان دانشگاه در مخالفت با صهیونیست‌ها

جنایت دمشق؛ انتقام صهیونیست‌ها از شکست در غزه،

سید‌رضی موسوی به رفقای مجاهدش پیوست

عوامل تاثیر‌گذار بر مسائل امنیتی ایران و پاکستان کدامند؟؛

امنیت مرزی‌؛ پاشنه‌آشیل روابط تهران و اسلام‌آباد

صهیونیست‌ها به رفعت‌ العریر‌ نویسنده و استاد دانشگاه فلسطینی هم رحم نکردند؛

نویسنده‌ها یواش می‌میرند

انتقام از کسانی که به تمیز‌ترین شکل ممکن درحال آدم‌کشی هستند؛

چگونه تمیز آدم بکشیم؟

میراحمدرضا مشرف، پژوهشگر حوزه بین‌الملل:؛

جنگ غزه حقیقت فلسطین را از دل افسانه‌سازی‌ها بیرون کشید

نابودی رژیم صهیونیستی؛

چه کسی پیروز شد؟

اثری که چشم‌ها و دل‌های آزادگان غرب را متوجه یک موضوع کرد؛

اثر غزه‌ای

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر:

هابرماس و خلسه علوم انسانی

میراحمدرضا مشرف، پژوهشگر حوزه بین‌الملل:

درخواست محاکمه بایدن به جرم مشارکت در نسل‌کشی

توحید ورستان، دکترای اقتصاد انرژی:

درهم‌تنیدگی جنگ غزه و بخش انرژی

میراحمدرضا مشرف، پژوهشگر حوزه بین‌الملل:

پشت‌پرده اصرار اسرائیل برای تخلیه کامل غزه