• تقویم روزنامه فرهیختگان ۲ ساعت قبل
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
«فرهیختگان» در آستانه آوردگاه پاریس بررسی می‌کند؛

2024؛ دیجیتالی‌ترین المپیک

مسابقات المپیک ماحصل سال‌ها برنامه‌ریزی، 250 هزار ساعت آزمایش و ترکیبی از 15 فروشنده مختلف فناوری و همکاری هزاران نیروست.

2024؛ دیجیتالی‌ترین المپیک

فرهیختگان: المپیک 2024 فرانسه آغاز شد و یکی از داغ‌ترین موضوعاتی که حول محور این رویداد مطرح می‌شود فناوری‌های هوشمندی است که قرار است در این بازی‌ها مورد استفاده قرار گیرند. طبق گمانه‌زنی‌های مطرح‌شده، این بازی‌ها آغازگر یک انقلاب مبتنی‌بر هوش مصنوعی در حوزه پخش مسابقات و تعامل با طرفداران بازی‌ها خواهد بود.

با هدایت کمیته بین‌المللی المپیک (IOC) و خدمات پخش بازی‌های المپیک (OBS)، فناوری‌های پیشرفته هوش مصنوعی قرار است چگونگی تجربه بازی‌ها را دوباره تعریف کنند. مسابقات المپیک ماحصل سال‌ها برنامه‌ریزی، 250 هزار ساعت آزمایش و ترکیبی از 15 فروشنده مختلف فناوری و همکاری هزاران نیروست.

همان‌طور که المپیک از بازی‌های ساده‌ای از ابتدای سال 1896 آتن آغاز شد، در حال حاضر به غول مدرنی تبدیل شده است که استفاده از فناوری‌های نوآورانه هم در آن افزایش یافته است. درواقع فناوری تا جایی در این بازی‌ها نفوذ کرده که هرکدام از بازی‌های این رویداد بدون وجود فناوری‌های جدید قادر به انجام نخواهند بود.

به‌رغم اینکه این بازی‌ها همواره ویترینی از پتانسیل انسانی بوده اما رقابت‌های امسال نسبت به حضور پیشرفت‌های فناورانه برجستگی چشمگیری دارد. کمیته بین‌المللی المپیک (IOC) در سندی به نام «دستور کار هوش مصنوعی» استراتژی کاملی در مورد چگونگی استفاده از هوش مصنوعی در المپیک در آوریل امسال منتشر کرد که به بررسی راه‌هایی برای بهبود چگونگی کمک هوش مصنوعی به ورزش و بازی‌های المپیک می‌پردازد. 

بازی‌های المپیک حجم بی‌نظیری از داده‌ها را تولید می‌کند؛ از عملکرد ورزشکاران گرفته تا مشارکت تماشاگران. تجزیه و تحلیل‌های مبتنی‌بر هوش مصنوعی درحال بررسی این داده‌ها هستند تا روندها، الگوها و شاخص‌های عملکردی را کشف کنند که زمانی قادر به مطالعه و ثبت آن نبودند.

داده‌هایی که از این فرآیند تجزیه و تحلیل به دست می‌آید، مزیت رقابتی را افزایش می‌دهد و نوآوری‌ها را در روش‌های آموزشی و توسعه تجهیزات ایجاد می‌کند. در این رقابت‌ها ورزشکاران با استفاده از تجزیه و تحلیل داده‌هایشان با کمک الگوریتم‌های هوش مصنوعی به ضعف و قوت‌های خود پی‌می‌برند، درنتیجه می‌توانند برای بالا بردن توانمندی‌هایشان هدف‌گذاری کنند. 

سیستم هوش مصنوعی امگا برای کنترل پیچیدگی‌های ورزش‌های مدرن طراحی شده است، جایی که میلی‌ثانیه‌ها می‌توانند نتیجه را تعیین کنند. این بخش بیشتر به جنبه‌های فنی چگونگی ادغام هوش مصنوعی با سیستم‌های زمان‌بندی برای ارائه نتایج دقیق می‌پردازد. سیستم‌های هوش مصنوعی برای آموزش و پردازش همزمان به حجم وسیعی از داده‌ها متکی هستند.

سیستم امگای هوش مصنوعی، داده‌ها را از چند حسگر، دوربین و تاریخچه جمع‌آوری و آنها را در یک مدل منسجم ادغام می‌کند. این یکپارچه‌سازی به سیستم اجازه می‌دهد داده‌های زمان واقعی را به‌سرعت و با دقت پردازش کند و بازخورد و تجزیه‌وتحلیل فوری را ارائه دهد. علاوه‌بر این، الگوریتم‌های یادگیری ماشینی در مرکز سیستم هوش مصنوعی امگا قرار دارند. این الگوریتم‌ها با استفاده از مجموعه داده‌های گسترده از رویدادهای قبلی آموزش داده می‌شوند که سیستم را قادر می‌سازند الگوها را تشخیص دهند و نتایج را پیش‌بینی کنند.

یکی از کاربردهایی که از فناوری در این مسابقات المپیک استفاده می‌شود، بالا بردن عملکرد و توانمندی ورزشکاران است. یکی از فناوری‌هایی که در مسابقات امسال به کار خواهد رفت، فناوری‌های پوشیدنی و هوشمندی هستند که قرار است جای سیگنال‌های آنالوگ قدیمی را برای اندازه‌گیری و ثبت عملکردهای ورزشی مانند زمان صرف‌شده برای تکمیل یک مسابقه پر کنند.

باوجوداین، سیگنال‌های دیجیتال در سال‌های اخیر مانند استفاده از دوربین‌های دیجیتال به استاندارد بالایی برای رویدادهای المپیک تبدیل شده‌اند. در مسابقات امسال ورزشکاران علاوه‌بر مهارتی که با خود دارند فناوری‌های پوشیدنی را هم با خود حمل می‌کنند که هم علائم بیومتریک و سلامت آنها را بررسی می‌کنند و هم داده‌های عملیاتی را برای بهبود عملکرد ورزشکاران ارائه می‌دهند. از جمله فناوری‌های نوین این مسابقات می‌توان به لباس‌های هوشمندی اشاره کرد که برای ورزشکاران طراحی شده است. این لباس‌های هوشمند مجهز به حسگرهایی هستند که قابلیت تشخیص حرکات بدن ورزشکاران را دارد و به این ترتیب، فناوری‌های پوشیدنی به‌کاررفته در لباس آنها، به‌عنوان مربی‌های بی‌صدا در کنار ورزشکاران عمل می‌کنند.

یکی از چشمگیرترین نوآوری‌های المپیک پاریس دوربین‌های تصویربرداری امگا بدن است. این دوربین‌ها که در زمان ظهور عملکردی ابتدایی داشتند اکنون به لطف فناوری هوش مصنوعی برای ایجاد مدل‌های سه‌بعدی واقعی از ورزشکاران مورد استفاده قرار می‌گیرند که امکان ردیابی دقیق حرکات در ورزش‌هایی مانند شیرجه و ژیمناستیک را فراهم می‌کند. این فناوری معیارهای دقیقی مانند فاصله بین شیرجه‌زن و تخته شیرجه یا زاویه پای یک ژیمناست در طول پرش‌ها را در اختیار داوران قرار می‌دهد. 

حمل‌ونقل یکی از جنبه‌های حیاتی مسابقات المپیک به شمار می‌رود. اما در این میان، فناوری می‌تواند فرآیند حمل‌ونقل را کارآمدتر و پایدارتر کرده و تردد ورزشکاران و تماشاگران را تسهیل کند. تویوتا، خودروساز ژاپنی راه‌حل‌های فناورانه‌ای را برای حمل‌ونقل در روزهای المپیکی ارائه کرده است. 

خودروهایی برای معلولان: تویوتا 250 دستگاه خودروی برقی Accessible People Movers (APM) را برای مسابقات المپیک بازطراحی کرده تا به این طریق، حمل‌ونقل ورزشکاران، تماشاچیان و کارکنان در اطراف ورزشگاه‌ها و دهکده المپیک به‌راحتی امکان‌پذیر شود. این خودروی پاک سرعت پایینی داشته و برای طی کردن مسافت‌های کوتاه مورد استفاده قرار می‌گیرد. این خودروها علاوه‌بر اینکه سرویس‌دهی به افراد را برای مسیرهای کوتاه برعهده می‌گیرد، اما به‌طور خاص برای جابه‌جایی افراد معلول طراحی شده‌اند. 

تبدیل ویلچر عادی به ویلچر برقی: تویوتا، نوآوری دیگری را هم به المپیک عرضه کرده که دستگاه‌های موتورمانندی هستند که قادرند ویلچرهای عادی را به ویلچرهای الکتریکی تبدیل کنند تا افراد آزادی حرکت بیشتری را تجربه کنند. 

اسکوترهای برقی برای معلولان: استفاده از اسکوترهای برقی C+Walk S هم در اختیار کارکنان معلول این رویداد قرار گرفته تا تردد آنها تسهیل شود. این اسکوترها با باتری لیتیومی حرکت می‌کنند و در پیاده‌روها و جاده‌ها قادر به ترددند. 

اجاره خودرو با اپلیکیشن: همچنین این خودروساز ژاپنی یک سیستم اجاره خودرو را تعبیه کرده است که افراد بتوانند با اپلیکشن موبایلی به‌راحتی خودرو کرایه کنند. بنابراین افراد بدون هزینه بالا می‌توانند از خودروهای سازگار با محیط‌زیست استفاده کنند. 

متن کامل گزارش ندا اظهری، مترجم را در روزنامه فرهیختگان بخوانید.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار