• تقویم روزنامه فرهیختگان ۶ ساعت قبل
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
خوانندگان پاپ‌ برای نجات رپ دست‌به‌کار شدند؛

رپرها و چالش‌های دریافت مجوز

تیرماه امسال، سه همکاری بین خوانندگان پاپ و رپ اتفاق افتاد که این چراغ امید را در دل رپرهای دیگر روشن کرد. در سال‌های نه‌چندان دور، پذیرفتن انواع موسیقی پاپ هم در دستگاه رسمی فرهنگ با دشواری‌هایی همراه بود اما نکته جالب این است که حالا موسیقی پاپ رسمیت یافته و انگار قرار است به برادر ناتنی خودش یعنی موسیقی رپ رسمیت ببخشد.

رپرها و چالش‌های دریافت مجوز

فرهیختگان: این بحث مفصلی است که آیا حیات و هویت هنر اعتراضی مثل موسیقی رپ نیازمند دریافت مجوز از نهادهای رسمی است یا خیر؟ پاسخ به این سوال هم به اقتضای نوع مواجهه و به‌کارگیری این هنر متفاوت است. اگر به موسیقی رپ به‌عنوان یکی از قالب‌های مهم و محبوب بین طرفداران موسیقی نگاه کنید قطعا نگاه و تصمیم نهادهای رسمی برای به‌کارگیری این جنس موسیقی تغییر خواهد کرد و سازوکاری طراحی می‌کنند که فعالان این موسیقی هم در تولید محتوا نقش داشته باشند.

با این حال در تمام سال‌هایی که رپ فارسی به دل جامعه ایران آمده است، مدیران فرهنگی درنهایت محافظه‌کاری و شاید از سر کم‌اطلاعی نسبت به خاستگاه اصلی موسیقی رپ، روی خوشی به آن نشان نداده‌اند. در یک ماه گذشته اتفاقاتی رخ داد که برای چندمین بار گمانه‌های رسمیت یافتن موسیقی رپ بیشتر شد.

ما هم از سر کنجکاوی برای آگاه شدن از وضعیت موسیقی رپ و بررسی مجدد نسبت دولت سیزدهم با این جنس موسیقی، چندباری با مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد تماس گرفتیم، اما پاسخی از جانب او دریافت نکردیم. 

اما قضیه از چه قرار است؟ تیرماه امسال، سه همکاری بین خوانندگان پاپ و رپ اتفاق افتاد که این چراغ امید را در دل رپرهای دیگر روشن کرد. در سال‌های نه‌چندان دور، پذیرفتن انواع موسیقی پاپ هم در دستگاه رسمی فرهنگ با دشواری‌هایی همراه بود اما نکته جالب این است که حالا موسیقی پاپ رسمیت یافته و انگار قرار است به برادر ناتنی خودش یعنی موسیقی رپ رسمیت ببخشد.

تلویزیون هنوز در برخوردش با رپ نتوانسته چهارچوبی مشخص کند. امیر حسین مدرس و رضا عطاران در سال 1384 برای تیتراژ سریال «متهم گریخت» موسیقی را آماده کرده بودند که مدل خواندن عطاران را تبعیت از موسیقی رپ تعبیر می‌کردند. این جزء اولین حضورهای رپ در قاب تلویزیون بود.

از مواجهه‌های دیگر رپ و تلویزیون می‌شود به6 فروردین امسال اشاره کرد. زمانی که رپر جوانی با نام هنری «امیر خلوت» در برنامه تلویزیونی «به وقت بهار» حاضر شد. او در این برنامه قطعه‌ای را اجرا کرد که به‌طور واضح مجوزی از جانب نهادهای رسمی فرهنگ نداشت و همین پرسش‌هایی درباره رویکرد جدید تلویزیون نسبت به موسیقی رپ ایجاد کرد. ضمن اینکه در همین ایام نوروز حمید صفت به‌عنوان یکی از خواننده‌های اسم‌ورسم‌دار موسیقی رپ، در سریال نوروزی «هفت سر اژدها» حضور داشت و جالب‌تر اینکه در این سریال به اجرای موسیقی رپ پرداخت. 

دی‌ماه سال گذشته محمدمهدی اسماعیلی، وزیر ارشاد در پاسخ به رسانه‌ها درباره رسمیت رپ فارسی گفته بود: «بنای وزارتخانه بر ایجاد تحول جدی و استفاده از همه‌ گونه‌ها هست ولی در موضوع خاص رپ باید همه‌ جوانب در نظر گرفته شود و من فکر می‌کنم بتوانیم در آینده نزدیک جمع‌بندی خود را در این باره اعلام کنیم.»

گمان می‌رفت که سیاست‌های دولت سیزدهم در پذیرش این جنس از موسیقی تلطیف شده اما یک ماه بعد از این صحبت حواشی‌ای درست شد که قرار است کنسرت رپ برگزار شود. اسماعیلی در پاسخ به یکی از خبرنگاران گفت: «این اشکالی بود که پدید آمد، ما هیچ مجوزی صادر نکرده‌ایم. معاونت هنری ما امروز اعلام موضع می‌کند. خبری هم که اعلام شده کذب است.» به نظر می‌رسد موسیقی رپ و علاقه‌مندانش مسیر خود را پیدا کرده‌اند و در جایی خارج از قواعد تعریف‌شده فرهنگ رسمی فعالیت می‌کنند. نهادها و بخش‌های فرهنگی هم بدشان نمی‌آید که این وضعیت بلاتکلیف خود در مواجهه با این هنر را ادامه بدهند. 

متن کامل گزارش مریم فضائلی، خبرنگار گروه فرهنگ را در روزنامه بخوانید.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سهم طبقۀ متوسط از صنعت سریال‌سازی؛

«افعی تهران» از چه کسی انتقام گرفت؟

فرصتی برای تجدید ظهور «خوبی مردم ایران»؛

مفهوم ملت را زنده کردند

فیلم پرحاشیه «بیبدن» با قصه‌‌ای به‌اندازه از ایده‌ای مهم دفاع کرد؛

سینمای اجتماعی زنده است

درباره فیلم «بی‌بدن»؛

قصه‌گویی شرافتمندانه درباره قصاص

مصطفی قاسمیان، خبرنگار:

یک درامدی خوب و تماشاگرپسند

اهل ملت عشق باش؛

عشق و دیگر هیچ...

آقای کارگردان! چه داری می‌کنی با خودت؟!

آنتی ‌کانسپچوآل آرت ترک و کُرک و پَر ریخته حسن فتحی

مریم فضائلی، خبرنگار:

چشم‌هایمان گناه داشتند!

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

رویاهای شخصی‌ات را نفروش!

سریال پرطرفدار «حشاشین» چه می‌گوید؛

علیه شیعه یا علیه اخوان؟

راضیه مهرابی‌کوشکی، عضو هیات‌‌علمی پژوهشکده مطالعات فناوری:

فیلم «اوپنهایمر» به مثابه یک متن سیاستی

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

از شما بعید بود آقای جیرانی

ایمان‌ عظیمی، خبرنگار:

دیکته نانوشته غلط ندارد

درباره هزینه‌ای که می‌شد صرف «هفت سر اژدها» نشود؛

چرخ را از نو اختراع نکنیم

فرزاد حسنی بعد از سال‌ها، به قاب تلویزیون آمد؛

بازگشت امیدوارکننده

در نقد بهره کشی «علی ضیا» از شهرت؛

از موج ابتذال پیاده شو

محمد زعیم‌زاده، سردبیر فرهیختگان:

در عصر پساواقعیت به احمد خطر حرجی نیست اما...

سیامک خاجی، دبیر گروه ورزش:

برای خداحافظی زود بود آقای جملات قصار!

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین:

عجایب آماری دیدم در این دشت!

محمدامین نوروزی، مستندساز:

از این طرف که منم راه کاروان باز است...

فاطمه دیندار، خبرنگار:

برای درخشش سیمرغ‌های بلورین

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

کدام سینما؟کدام نقد؟

حامد عسکری، شاعر و نویسنده:

فیلم دیدن با چشم‌های تار...

چهل و دومین جشنواره فیلم فجر؛

چند نقد بر فیلم سینمایی «آپاراتچی»

«صبحانه با زرافه‌ها»؛

یک وس اندرسون ایرانی تمام‌عیار

ویژه‌نامه جشنواره فیلم فجر؛

«صبحانه با زرافه‌ها»؛ معنازدایی از جهان

«صبحانه با زرافه‌‌ها»؛

تهش هیچی نیست، پس لذت ببر!

درباره فیلم جدید سروش صحت؛

قرار صبحانه با خودمان

هومن جعفری، خبرنگار:

مردی که سازش نمی‌کرد

در روزگار بی‌مایگی حضور قاف غنیمتی است؛

برای «قاف» و عمو اکبر

تولد قاف به میزبانی اکبر نبوی با همکاری «فرهیختگان»؛

«قاف» نمی‌خواهد متکلم‌ وحده باشد

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ؛

هنوزم نقش بازی می کنی آقای فرخ نژاد؟

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار