• تقویم روزنامه فرهیختگان ۶ ساعت قبل
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
بهتاش فریبا در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

خرید بوسنیایی‌ها بدون مجوز نکونام اشتباه است

بهتاش فریبا معتقد است؛ خریدهای بوسنیایی استقلال اشتباهاتی هستند که بدون مجوز کادرفنی جذب شدند.

خرید بوسنیایی‌ها بدون مجوز نکونام اشتباه است

فرهیختگان: آرام آرام به آغاز فصل جدید رقابت‌های لیگ برتر نزدیک می‌شویم و به همین منظور تیم‌ها با جذب نفرات مدنظر، فاز جدیدی از دوران آماده‌سازی به‌منظور حضور پرقدرت در فصل جدید را استارت زده‌اند. این در شرایطی است که سقف بودجه به مانند فصل گذشته ابهاماتی را در بازار نقل و انتقالات ایجاد کرده است.

درواقع ارقامی که این روزها برای جذب بازیکنان جابه‌جا می‌شود این سوال را ایجاد کرده آیا واقعا سقف بودجه اعلامی از سوی فدراسیون فوتبال رعایت می‌شود؟ در هر صورت صحبت با بهتاش فریبا، پیشکسوت استقلالی فوتبال ایران را در این خصوص آغاز کردیم و درنهایت با سوال درباره وضعیت استقلال به پایان رساندیم. بخش‌هایی از این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید.

در جریان اخبار در این روزها هستید؟ مثلا خبر دارید چه رقم‌هایی دارد در نقل و انتقالات تابستانی بین تیم‌ها و بازیکنان ایرانی ردوبدل می‌شود؟
بله این رقم‌ها هست دیگر. پس سقف بودجه چه می‌گوید؟ 

درباره سقف هم شنیده می‌شود برخی تیم‌ها خواستار افزایش آن شده‌اند. 
قرار است این اتفاق بیفتد؟

استقلال و سپاهان این درخواست را داده‌اند اما پرسپولیس با افزایش سقف بودجه مخالفت کرده است. 
پرسپولیس مخالف بوده؟ خودشان پارسال بیشترین خرج را کردند. حالا مخالفت می‌کنند؟ به صورت کلی اصلا نمی‌دانم داستان این سقف و مسائل مرتبط چه هستند؟ از روز اول هم مخالف بودم. پارسال هم دیدید که یک‌سری از تیم‌ها در این خصوص چقدر سختی کشیدند، این درحالی است که بیشتر تیم‌ها این موضوع را رعایت کردند. برای یک‌سری هم که رعایت نکردند، امتیازات‌شان را کسر کردند و سپس دوباره امتیازات کسر شده را برگرداندند. فکر می‌کنم پارسال در بین تیم‌های بالای جدول، تنها تیمی که بابت رعایت سقف متضرر شد، استقلال بود. امسال هم این پیشنهاد را به تیم‌ها به‌ویژه استقلالی‌ها می‌کنم که اصلا به این مسائل گوش نکرده و کار خودشان را بکنند. بالاخره اگر امتیازی کم شود، دوباره آن را برمی‌گردانند؛ سابقه هم داشته است. بنابراین موضوع سقف بودجه به نظرم نمی‌تواند ریشه و اساس درستی داشته باشد. این درحالی است که خیلی از تیم‌ها اصلا به این ارقامی که برای سقف تعیین شده نمی‌رسند اما در کل این یک‌چیز نانوشته‌ای بود که در هیچ جای دنیا انجام نشده است. 

پس اعتقاد دارید باید این سقف و محدود کردن تیم‌ها برای نقل و انتقالات منتفی شود؟
ببینید در هر صورت 4 تیم از ایران قرار است در لیگ‌های آسیایی شرکت کنند و با این حریفانی که ما داریم، قطعا کارمان سخت می‌شود. شما امارات و قطر را هم رها کنید و فقط عربستان را بگیرید. با این نفراتی که گرفته‌اند و با این پول‌هایی که پرداخت شده، ما باید بتوانیم حداقل یک مبارزه پایاپای را به نمایش بگذاریم. هرچند با منتفی شدن سقف، باز هم این تقابل پایاپای نخواهد بود چون پول یک بازیکنی که جذب می‌کنند سه برابر کل بودجه باشگاه‌های ماست. به همین دلیل باید سقف را منتفی کنند و اجازه بدهند تیم‌های ایرانی در آسیا حرف برای گفتن داشته باشند. همین قوانین من‌درآوردی که وضع می‌شود کار را سخت می‌کند و تبعاتش هم می‌شود اینکه خیلی وقت است در آسیا به مقام قهرمانی نرسیده‌ایم. این امر خیلی هم سخت شده و چه‌بسا رویا شده باشد اما حداقل اگر سقف را بردارند شاید بتوانیم با این تیم‌ها یک مبارزه جانانه داشته باشیم. شما نگاه کنید با این وضعیت روزبه‌روز فاصله‌مان با تیم‌های عربی بیشتر می‌شود. 

حتما مطلع شدید که یک بازیکن به سهمیه خارجی تیم‌ها در لیگ برتر اضافه شد. 
وقتی این کار را می‌کنید چه توجیهی می‌تواند داشته باشد؟ توجیهش این است که بازیکن خارجی ارزان‌تر از بازیکن ایرانی شده و واقعیت هم همین است. می‌بینید بازیکنان با چه رقم‌هایی جابه‌جا می‌شوند. تازه این چیزی است که ما نصفه‌ونیمه می‌دانیم و حال اینکه زیر میز و پشت پرده چقدر پول می‌دهند، جای خودش است. قراردادی که ثبت می‌شود، قطعا پشتش چیزهای دیگری هم هست. سال‌های گذشته هم داشتیم که هواداران می‌آمدند و پول‌هایی می‌دادند. پس بنابراین وقتی راه را می‌بندند، تیم‌ها مجبورند از راه‌های دیگر و راه‌های غیرقانونی اقدام کنند. به نظرم باید سقف تیم‌ها را آزاد بگذارند، به‌خصوص این چند تیمی که قرار است در آسیا بازی کنند، بلکه بتوانند حداقل نیمچه مبارزه‌ای با تیم‌های حریف داشته باشند. 

درباره استقلال هم صحبت کنیم. وضعیت این تیم بعد از خریدهای جدید را چطور ارزیابی می‌کنید؟
به نظرم استقلال الان شرایط بدی ندارد. یارگیری‌های خوبی هم کرده است. الان با هرکسی که صحبت می‌کنید دنبال یک پلی‌میکر و یک سنترفوروارد است. ما هم از روز اول گفتیم برای تقویت واقعی باید این دو پست را جدی بگیرند و دو بازیکن مطرح و طراز اول را جذب کنند. البته در ایران و حتی دنیا بازیکن برای حضور در پست بازیساز کم شده اما طبیعتا استقلال هم اگر بخواهد این دو پست را تقویت کند باید دو بازیکن خارجی را جذب کند. ما چنین بازیکنی در کنار یک مهاجم سرعتی دریبل‌زن لازم داریم. البته الان هم وینگرهای سرعتی و خوبی داریم. 

نفراتی که جذب کردند را چطور ارزیابی می‌کنید؟
درباره رامین رضاییان که اصلا نباید حرفی زد چون تکلیف روشن است. سامان فلاح که یک بازیکن جوان است و به تیم ملی رسیده و عملکرد خوبی در این مدت داشته و طبیعتا می‌تواند به تیم کمک کند. اما به دلیل اینکه ما باید در فصل بعدی در سه جبهه آسیایی و داخلی بجنگیم، پس باید بازیکنان جایگزین‌مان هم بازیکنان خوبی باشند. به نظرم کوشکی هم که جذب شده بازیکن خوبی است اما نظر شخصی‌ام این است که به جز رامین رضاییان، اسلامی در فصل بعدی بیشترین کمک را به ما می‌کند. اسلامی همان بازیکنی است که ما می‌خواهیم. یک بازیکن پابه‌توپ، رونده، پاسور و باهوش و البته خستگی‌ناپذیر. اسلامی خیلی می‌دود و اگر خودش را مثل بازی‌هایی که پارسال انجام داد، در استقلال هم حفظ کند -چون خیلی از جوان‌هایی که به تیم‌های بزرگ می‌روند اوضاع‌شان به هم می‌ریزد- و روند رو به رشدش را همان‌طوری که در ذوب‌آهن بود در استقلال هم ادامه بدهد، به نظر من یکی از بازیکنانی است که در فصل بعدی خیلی می‌تواند به تیم کمک کند. 

درباره خریدهای بوسنیایی تیم که بدون نظر نکونام جذب شده‌اند، چه صحبتی دارید؟
یکی از آنها را که می‌گویند بد نیست. البته می‌گویند از بازیکنی که در پست وینگر بازی می‌کند رونمایی شده است. طبیعتا او در بازی‌های تدارکاتی هم می‌تواند بیشتر خودش را نشان بدهد؛ هرچند بازی‌های دوستانه و درون‌تیمی با بازی‌های رسمی خیلی فرق دارد. به همین دلیل باید وارد چرخه مسابقات شوند تا ببینیم چه چیزی از آب درمی‌آیند. البته این نفرات به اشتباه و بدون هماهنگی با کادر فنی جذب تیم شده‌اند اما برخی مواقع هم اشتباه، درست از آب درمی‌آید. یعنی اگر ببینند این بازیکنان کیفیت بالایی دارند، طبیعتا هر مربی‌ای باشد آنها را انتخاب می‌کند. 

متن کامل گزارش محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق، خبرنگار گروه ورزش با بهتاش فریبا را در روزنامه فرهیختگان بخوانید.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار