• تقویم روزنامه فرهیختگان ۶ ساعت قبل
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
«فرهیختگان» حمایت‌های تاریخی رهبر انقلاب از نتیجه انتخابات را بررسی می‌کند؛

ایستاده پای صندوق رای

ادوار مختلف انتخابات فارغ از رای‌آوردن افراد از حزب و جناحی خاص، همواره با تاکید رهبر انقلاب بر مشارکت هرچه بیشتر و صیانت از رای‌های مردم و حمایت از رئیس‌جمهور و کابینه دولت همراه بوده است.

ایستاده پای صندوق رای

فرهیختگان: دوره‌های چهار یا هشت‌ساله دولت‌ها همیشه همراه با یک حمایت ویژه گذرانده شده و حتی در بزنگاه‌ها و چالش‌های سخت نیز جریان این حمایت قطع نشده است. «حمایت کردن از خدمتگزاران در کشور، وظیفه‌ای است که هم من دارم، هم همه دارند؛ این مربوط به اعلام موضع انتخاباتی نیست.» این بخشی از سخنان رهبر انقلاب در اردیبهشت‌ماه 88 است.

این سخنان اولین و آخرین ادبیات حمایتی ایشان از دولت‌ها نبوده است. چنانچه 15 سال بعد و در دیدار نمایندگان و رئیس مجلس نیز شنوای آن بودیم. «تعامل سازنده مجلس با دولت»، «موفقیت رئیس‌جمهور و دولت جدید، موفقیت همه ماست» و استفاده از عبارت «حفظه‌الله» برای رئیس‌جمهور منتخب توسط رهبر انقلاب، بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌ها پیدا کرد.

از قضا مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور منتخب هم با توجه به اینکه نماینده منتخب تبریز است، در این دیدار حضور داشت. ادبیات مثبت و نگاه حمایتی رهبر انقلاب از رئیس‌جمهور منتخب مورد استقبال افراد و گروه‌های مختلف سیاسی نیز قرار گرفت و بار دیگر بر حفظ وحدت و همبستگی ملی تاکید شد.

رهبر انقلاب در ادوار مختلف انتخابات بر مشارکت حداکثری تاکید داشته‌اند، البته حفظ و صیانت از آرای مردم و احترام به منتخب آنان مورد توجه ایشان بوده. این تاکیدات اما نشان‌دهنده اهمیت بالای مشارکت مردم در انتخابات به‌عنوان نمادی از دموکراسی و اقتدار ملی است. ایشان همواره در روزهای سخت و حساس دولت‌های مختلف، ادبیات مثبت خود را تغییر ندادند و از تصمیم سران قوا به‌عنوان منتخبان مردم حمایت کردند. این حمایت‌ها به‌منظور تقویت جایگاه دولت، ایجاد همبستگی ملی، و پیشبرد اهداف انقلاب و نظام جمهوری اسلامی ایران صورت می‌گیرد. 

مناظرات سال 88 با منازعاتی میان شخصیت‌های سیاسی حاضر در آن و حتی شخصیت‌های غایب آن همراه بود. این منازعات تا جایی بالاگرفت که آیت‌الله خامنه‌ای در 29 خردادماه همان سال قسمتی از خطبه‌ دوم نمازجمعه خود را به این منازعات و دفاع از حیثیت امر سیاسی اختصاص دادند.

ایشان با بیان اینکه هر دو طرف در این عیب متاسفانه مشترک بودند توضیح دادند: «از یک طرف صریح‌ترین اهانت‌ها به رئیس‌جمهور قانونی کشور شد. حتی از دو سه ماه قبل از مناظرات هم این سخنرانی‏ها را برای من می‏آوردند و من می‌دیدم یا گاهی می‏شنیدم؛ تهمت‌هایی زدند، حرف‌هایی گفتند؛ به کی؟ به کسی که رئیس‌جمهور قانونی کشور است، متکی به آرای مردم است. نسبت‌های خلاف دادند، رئیس‌جمهور مملکت را که مورد اعتماد مردم است، به دروغ‏گویی متهم کردند! اینها خوب است؟!»

علی‌رغم اینکه برخی با هدف ایجاد دو‌قطبی و دامن زدن به اختلافات سیاسی و اجتماعی همیشه تلاش می‌کنند تا دولت‌ها را از مسیر پیشبرد امور و پیروی از سیاست‌های کلی نظام خارج بدانند، رهبر انقلاب در همان خطبه نمازجمعه به موارد مطرح‌شده درخصوص اختلاف میان ایشان و هاشمی‌رفسنجانی واکنش نشان داده و گفتند: «البته در موارد متعددی با آقای هاشمی اختلاف‌نظر داریم، که طبیعی هم هست؛ ولی مردم نباید دچار توهم بشوند، چیز دیگری فکر کنند.» علاوه‌بر این توضیح درباره شخصیت ناطق نوری هم از موضوعات خطبه دوم رهبر انقلاب در این نوبت از نمازجمعه بود: «در مورد آقای ناطق نوری هم همین‌جور. آقای ناطق نوری هم از شخصیت‌های خدوم انقلاب است؛ ایشان هم خدمات زیادی کرده و در دلبستگی ایشان به این نظام و انقلاب هیچ شکی نیست.»

از سوی دیگر در سال ۹۲ رای 50.7 درصدی حسن روحانی از لحاظ اینکه انتخابات به دور دوم کشیده شود محل بحث بود و گزینه‌هایی همچون بازشماری و هرگونه تردید در فرآیند اخذ رای می‌توانست انتخابات را دو مرحله‌ای کند. اما در این بزنگاه هم صیانت از آرای صندوق انجام شد و روحانی به ریاست‌جمهوری رسید. 

در ماجرای سال 88 و اتفاقات رخ‌داده طی آن، برخی افراد ادعاهایی مبنی‌بر تقلب در انتخابات مطرح کردند و ساختارهای رسمی و قانونی کشور را زیر سوال برده و خواهان برگزاری مجدد انتخابات شدند. رهبر انقلاب اما به حفظ «مکانیسم‌های قانونی» که در‌بر‌دارنده رای مردم بود تاکید کردند.

ایشان در جلسه ۲۶ خرداد ۸۸ با نمایندگان نامزدهای انتخاباتی در این باره گفتند: «ممکن است کسانی اشکالاتی و اعتراضاتی را بر مجاری گوناگون امور در انتخابات ثبت کرده باشند و اعتراض داشته باشند. خب راه‌های قانونی وجود دارد و رسیدگی به اینها حتما باید انجام بگیرد... راه، راه قانونی است. من به آقای مهندس موســوی هم گفتم؛ ایشان هم قبول کرد از من که راه، راه قانونی است؛ از همان طریق قانونی مشی کنند، من هم قرص و محکم پشتش می‌ایستم.»

چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری با مشارکت 40درصدی برگزار شد که در دور اول هیچ نامزدی نتوانست بیش از نیمی از آرا را کسب کند. درنتیجه مسعود پزشکیان و سعید جلیلی به دور دوم رفتند و درنهایت پزشکیان با 16میلیون و 300 هزار رای و در واقع کمترین نسبت به روسای جمهور گذشته راهی پاستور شد. با این حال اما همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، رهبر انقلاب در دیدار نمایندگان مجلس، خود را حامی دولت دانسته و نسبت به همدلی مجلس و دولت تاکیدکردند.

درنهایت ادوار مختلف انتخابات فارغ از رای‌آوردن افراد از حزب و جناحی خاص، همواره با تاکید رهبر انقلاب بر مشارکت هرچه بیشتر و صیانت از رای‌های مردم و حمایت از رئیس‌جمهور و کابینه دولت همراه بوده است. این تاکیدات نقش مهمی در استحکام و پایداری نظام جمهوری اسلامی کشور ایفا می‌کند و به تقویت همبستگی ملی می‌انجامد. 

متن کامل گزارش علی ملکی، خبرنگار گروه نقد روز را در روزنامه فرهیختگان بخوانید.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار