• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۳-۰۴-۲۱ - ۱۲:۴۲
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
واکنش ها به تغییر قیمت یک رمزارز؛

افزایش قیمت بیت‌کوین، تقصیر آلمان بود!

ماه گذشته، دولت آلمان شروع به فروش بیت‌کوین از کیف پولی کرد که توسط اداره پلیس جنایی فدرال این کشور اداره می‌شد، این اقدام باعث سقوط قیمت این رمزارز شد.

افزایش قیمت بیت‌کوین، تقصیر آلمان بود!

فرهیختگان: دولت آلمان به مدت چندین هفته صدها میلیون دلار بیت‌کوین فروخته و گفته می‌شود فروش این حجم زیاد یکی از عوامل کلیدی سقوط قیمت این ارز دیجیتال بوده است. ماه گذشته، دولت آلمان شروع به فروش بیت‌کوین از کیف پولی کرد که توسط اداره پلیس جنایی فدرال این کشور اداره می‌شد، که در محلی به آن اداره مبارزه با جرایم ملی یا BKA می‌گویند. بر اساس داده‌هایی که توسط یک شرکت تحلیل بلاک‌چین ‌ردیابی شده است، این نهاد مالی در ماه ژوئن 900 بیت‌کوین به ارزش تقریبی 52 میلیون دلار که از یک وب‌سایت غیرقانونی پخش فیلم تعطیل‌شده ضبط شده بود را فروخته است. هفته گذشته، دولت آلمان‌ ۳۰۰۰ بیت‌کوین‌ به ارزش تقریبی ۱۷۲ میلیون دلار فروخت. سپس روز دوشنبه، پلیس این کشور ۲۷۰۰ بیت کوین دیگر به ارزش ۱۵۵ میلیون دلار از این ارز دیجیتال را به فروش رساند. دولت ذخایر ارزهای دیجیتال خود را به صرافی‌هایی مانند کوین‌بیس، بست‌استامپ و کارکن منتقل کرده است.

همزمان با فروش آلمانی‌ها، قیمت بیت‌کوین کاهش شدیدی داشت. بر اساس اطلاعات دریافتی، بیت‌کوین هفته‌ گذشته به زیر ۵۵۰۰۰ دلار سقوط کرد و به پایین‌ترین سطح خود از فوریه ۲۰۲۴ رسید. فروش بیت‌کوین آلمان تنها نگرانی سرمایه‌گذاران رمزارز نیست. این ارز دیجیتال همچنین تحت تاثیر پرداخت میلیاردها دلار ارز دیجیتال از صرافی ورشکست‌شده بیت‌کوین یعنی مت‌گاگس به طلبکاران بوده است. این صرافی در سال ۲۰۱۴ ورشکست شد.

چرا آلمان ۲ میلیارد دلار بیت‌کوین دارد؟

در ژانویه ۲۰۲۴، پلیس ایالت زاکسن در شرق آلمان از کشف و ضبط نزدیک به ۵۰ هزار بیت‌کوین به ارزش حدود ۲.۲ میلیارد دلار در آن زمان خبر داد. این محموله توسط پلیس ساکسونی بزرگ‌ترین‌ترین توقیف بیت‌کوین توسط مقامات جمهوری فدرال آلمان تا به امروز بوده‌ است. این وجوه از اپراتورهای یک سایت غیرقانونی نمایش فیلم که در سال ۲۰۱۳ فعال بوده ضبط و به یک کیف پول رمزنگاری متعلق به اداره پلیس جنایی فدرال آلمان منتقل شد. در حال حاضر BKA آلمان بیش از ۳۰ هزار بیت‌کوین دارد. با قیمت‌های فعلی، دارایی‌های دولت تقریباً 1.9 میلیارد دلار ارزش دارد. با این حال، همه از تصمیم آلمان برای فروش ذخایر بیت‌کوین خود راضی نیستند. جوآنا کوتار، یکی از اعضای بوندستاگ پارلمان این کشور ماه گذشته در پستی در شبکه اجتماعی ایکس تاکید کرد که دولت به جای فروش بیت‌کوین خود، باید این توکن را به عنوان یک «ارز ذخیره استراتژیک» نگه دارد. کوتار گفت که به اولاف شولز، صدراعظم آلمان، کریستین لیندنر، وزیر دارایی و میشائیل کرچمر، وزیر زاکسن، نامه نوشته است تا به آنها بگوید فروش بیت‌کوین «نه تنها معقول نیست، بلکه احمقانه است.»‌

برخلاف تصور هواداران خشمگین کریپتو، این کشور آلمان نیست که میلیون‌ها دلار بیت‌کوین می‌فروشد، بلکه یک ایالت کوچک آلمان به نام زاکسن است.  از زمان مصادره نزدیک به سه میلیارد دلار بیت‌کوین در ماه ژانویه، ایالت زاکسن آلمان بیش از نیمی از دارایی‌های اولیه خود را فروخته و باعث ناراحتی در بازار شده است.  برای روزها، رسانه‌های خبری در سراسر جهان از فروش صدها میلیون دلار بیت‌کوین (BTC) توسط آلمان و مشکلات متعاقب آن در بازارها و فروش عمده در قیمت‌های کریپتو گزارش می‌دهند.  اول، این خود آلمان نیست که این ارز دیجیتال را می‌فروشد. ایالت کوچکی در شرق کشور به نام زاکسن است. دوم، اگرچه طرفداران کریپتو تصمیم خود را مبنی‌بر کنار گذاشتن مقدار زیادی از بیت‌کوین محبوب خود گرفته‌اند، اما ساکسونی چاره‌ای ندارد. 

اما آنچه در آلمان اتفاق می‌افتد یک استراتژی سرمایه‌گذاری بد نیست، بلکه به‌گفته یک کارشناس «صرفا رویه استانداردی است که در مورد دارایی‌های مصادره‌شده در تحقیقات جنایی اعمال می‌شود.» لنارت آنته، یکی از بنیانگذاران و مدیرعامل آزمایشگاه تحقیقاتی بلاک‌چین در آلمان، گفت: «دفتر دادستانی کل زاکسن مسئول انحلال دارایی‌های مصادره شده است و فروش آن به‌سختی تعجب‌آور است. دارایی‌های توقیف‌شده همیشه در یک دوره معین نقد می‌شوند.» او حدس زد دلیل تعلق این کیف به BKA کشور- نه خود ساکسونی - احتمالا به این دلیل است که آژانس پلیس در تحقیقات اولیه شرکت داشته و دانش فنی لازم برای رسیدگی به چنین مقدار زیادی بیت‌کوین را دارد.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

محمدباقر شیرمهنجی، سیاست‌پژوه اقتصاد:

قیدگذاری غلط برای مشارکت مردم؛ رفتن به بیراهه

لابی باکو در تهران چگونه منافع ملی را گروگان گرفته است؟

بازگشایی سفارت به قیمت مصادره املاک ایران

محمد‌صادق تراب‌زاده‌جهرمی، پژوهشگر هسته عدالت اجتماعی مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع):

کنترل عایدی بادآورده سرمایه به‌عنوان ‌انگیزه ضد تولید

سیدمحمد صادق‌ شاهچراغ، پژوهشگر مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع):

کلان‌شاخص حکمرانی بانک مرکزی بر شبکه بانکی

دانیال داودی، دانشجوی دکتری توسعه‌ اقتصادی:

معمای «طبقه‌ متوسط» در ایران

اکبر احمدی، دانش آموخته اقتصاد:

ضعف و سوءتفاهم در تعریف «استقلال»

دانیال داودی، دانشجوی دکتری توسعه اقتصادی:

نقاط ضعف و قوت آقای اقتصاددان

دانیال داودی، دانشجوی دکتری توسعه اقتصادی:

«بخش خصوصی» در منظومه‌ فکر اقتصادی آیت‌الله خامنه‌ای

مجتبی توانگر، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس:

زورآزمایی برای حذف یک میراث مخرب

محمدباقر شیرمهنجی، پژوهشگر پژوهشکده سیاست‌پژوهی و مطالعات راهبردی حکمت:

نظام اقتصادی قانون اساسی: اسلامی، راست یا چپ؟

علی محمدی‏‏‏‌پور، مدرس دانشگاه و عضو انجمن اقتصاد انرژی ایران:

ضربه سیاستگذاری متضاد به توسعه پایدار

محمدهادی عرفان، معمار و موسس مرکز مطالعات شما:

سازمان نظام مهندسی و شهرداری‌ها، حرکت با سرعت حلزون

حمیدرضا تلخابی، دکترای جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری؛

شهرنشینی در عصر بحران‌ها

محمد نائیج‌حقیقی، پژوهشگر حوزه اقتصاد مسکن:

ماجرای مسکن ۲۵ متری ادامه دارد؟

مجتبی رجب‌زاده، کارشناس اقتصاد:

رکود از رگ گردن به اروپا نزدیک‌تر شده است!

ضرورت تفکیک بانک‌ها در راستای لایحه برنامه هفتم توسعه؛

‌انواع بانک‌ها‌ و ‌انواع مدل‌های کسب‌وکار بانکی

سیدمقداد ضیاتبار، پژوهشگر پژوهشکده سیاست‌پژوهی و مطالعات راهبردی حکمت:

مولفه‌های مشترک بحران‌های اقتصادی۱

ناصر غریب‌نژاد، پژوهشگر حقوق اقتصادی:

اقتصاد شیشه‌ای

میثم رستمی، پژوهشگر اقتصاد:

حمایت از تولید ملی: بایدها و نبایدها

ناصر غریب‌نژاد، پژوهشگر حقوق اقتصادی:

دشمنِ مردم

مجتبی رجب‌زاده

بحران اقتصادی چین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار