• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۳-۰۴-۲۰ - ۱۶:۴۵
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
رد خون در آثار هنری؛

نگاهی به هنر عاشورایی هیأت‌ها در محرم 1403

هنر عاشورایی، تنها به بازنمایی واقعه‌‌ کربلا محدود نمی‌شود، بلکه پیام‌رسانی است برای انتقال پیام‌های این حماسه به نسل‌های آینده. مفاهیمی مانند ایثار، فداکاری، ظلم‌ستیزی، آزادگی و شهادت در هر قالبی که قرار بگیرد، حرف‌های زیادی برای زدن پیدا می‌کند و هنر واسطه‌ای است تا سر نهفته در هرکدام را نشان دهد. 

نگاهی به هنر عاشورایی هیأت‌ها در محرم 1403

فرهیختگان: از قدیم الایام، هنر و عاشورا پیوندی ناگسستنی باهم داشته‌‌اند، گویی در گذر زمان، این دو مقوله باهم ترکیب شده‌اند و شور و شعور حماسه‌ کربلا را در قالب‌های گوناگون هنری به تصویر کشانده‌اند.

هنر، زبانی گویا و رسا برای بازخوانی حماسه‌‌ عاشوراست. حماسه‌ای که هر لحظه‌اش تجلی دلاوری، شهادت و شجاعت است. نقاشان، با قلم‌موی خود، رشادت و فداکاری امام حسین (ع) و یاران باوفایش را بر تابلو نقش می‌بندند. شاعران، با سرودن حماسه‌ها و مرثیه‌ها، نغمه‌‌ جان‌سوز عاشورا را در گوش جان عاشقان می‌خوانند و مستمعان تکرار می‌کنند. تعزیه‌خوانان، با حرکات موزون و نوای حزن‌انگیز، واقعه‌‌ کربلا را به تماشا می‌گذارند و گویی تماشاگران را به سفری در زمان می‌برند تا عظمت این واقعه را از نزدیک لمس کنند. 

هنر عاشورایی، تنها به بازنمایی واقعه‌‌ کربلا محدود نمی‌شود، بلکه پیام‌رسانی است برای انتقال پیام‌های این حماسه به نسل‌های آینده. مفاهیمی مانند ایثار، فداکاری، ظلم‌ستیزی، آزادگی و شهادت در هر قالبی که قرار بگیرد، حرف‌های زیادی برای زدن پیدا می‌کند و هنر واسطه‌ای است تا سر نهفته در هرکدام را نشان دهد. 

یکی از کارهایی که در چندسال اخیر بسیار موردتوجه قرار گرفته و هیات‌ها برای معرفی و شناسایی خودشان از آن استفاده می‌کنند، ساخت کلیپ است. معمولا کلیپ‌ها با مداحی‌هایی ساخته می‌شوند که از محرم سال قبل به‌یادگار مانده است. 

یکی دیگر از مسائلی که در ویژگی‌های بصری هیات‌ها تاثیر مستقیم می‌گذارد، جایگاهی است که برای مداح و سخنران مشخص شده است. به‌جز منبر یا سکویی که او را از جمعیت بالاتر می‌آورد، پشت سر گرداننده‌های مراسم یکی از قاب‌هایی است که چشم بیننده را به خود خیره می‌کند. در سیاهی دیوارها و لباس روضه‌خوان‌ها و گریه‌کن‌ها، نصب یک طرح در پشت سر افراد حس و حالی بیننده را تشدید می‌کند. 

مورد دیگری که در ویژگی‌های بصری هیات‌ها تاثیر مستقیم می‌گذارد، جایگاهی است که برای مداح و سخنران مشخص شده است. به‌جز منبر یا سکویی که او را از جمعیت بالاتر می‌آورد، پشت سر گرداننده‌های مراسم یکی از قاب‌هایی است که چشم بیننده را به خود خیره می‌کند. در سیاهی دیوارها و لباس روضه‌خوان‌ها و گریه‌کن‌ها، نصب یک طرح در پشت سر افراد حس و حالی بیننده را تشدید می‌کند.

متن کامل این گزارش را در روزنامه فرهیختگان بخوانید.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سهم طبقۀ متوسط از صنعت سریال‌سازی؛

«افعی تهران» از چه کسی انتقام گرفت؟

فرصتی برای تجدید ظهور «خوبی مردم ایران»؛

مفهوم ملت را زنده کردند

فیلم پرحاشیه «بیبدن» با قصه‌‌ای به‌اندازه از ایده‌ای مهم دفاع کرد؛

سینمای اجتماعی زنده است

درباره فیلم «بی‌بدن»؛

قصه‌گویی شرافتمندانه درباره قصاص

مصطفی قاسمیان، خبرنگار:

یک درامدی خوب و تماشاگرپسند

اهل ملت عشق باش؛

عشق و دیگر هیچ...

آقای کارگردان! چه داری می‌کنی با خودت؟!

آنتی ‌کانسپچوآل آرت ترک و کُرک و پَر ریخته حسن فتحی

مریم فضائلی، خبرنگار:

چشم‌هایمان گناه داشتند!

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

رویاهای شخصی‌ات را نفروش!

سریال پرطرفدار «حشاشین» چه می‌گوید؛

علیه شیعه یا علیه اخوان؟

راضیه مهرابی‌کوشکی، عضو هیات‌‌علمی پژوهشکده مطالعات فناوری:

فیلم «اوپنهایمر» به مثابه یک متن سیاستی

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

از شما بعید بود آقای جیرانی

ایمان‌ عظیمی، خبرنگار:

دیکته نانوشته غلط ندارد

درباره هزینه‌ای که می‌شد صرف «هفت سر اژدها» نشود؛

چرخ را از نو اختراع نکنیم

فرزاد حسنی بعد از سال‌ها، به قاب تلویزیون آمد؛

بازگشت امیدوارکننده

در نقد بهره کشی «علی ضیا» از شهرت؛

از موج ابتذال پیاده شو

محمد زعیم‌زاده، سردبیر فرهیختگان:

در عصر پساواقعیت به احمد خطر حرجی نیست اما...

سیامک خاجی، دبیر گروه ورزش:

برای خداحافظی زود بود آقای جملات قصار!

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین:

عجایب آماری دیدم در این دشت!

محمدامین نوروزی، مستندساز:

از این طرف که منم راه کاروان باز است...

فاطمه دیندار، خبرنگار:

برای درخشش سیمرغ‌های بلورین

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

کدام سینما؟کدام نقد؟

حامد عسکری، شاعر و نویسنده:

فیلم دیدن با چشم‌های تار...

چهل و دومین جشنواره فیلم فجر؛

چند نقد بر فیلم سینمایی «آپاراتچی»

«صبحانه با زرافه‌ها»؛

یک وس اندرسون ایرانی تمام‌عیار

ویژه‌نامه جشنواره فیلم فجر؛

«صبحانه با زرافه‌ها»؛ معنازدایی از جهان

«صبحانه با زرافه‌‌ها»؛

تهش هیچی نیست، پس لذت ببر!

درباره فیلم جدید سروش صحت؛

قرار صبحانه با خودمان

هومن جعفری، خبرنگار:

مردی که سازش نمی‌کرد

در روزگار بی‌مایگی حضور قاف غنیمتی است؛

برای «قاف» و عمو اکبر

تولد قاف به میزبانی اکبر نبوی با همکاری «فرهیختگان»؛

«قاف» نمی‌خواهد متکلم‌ وحده باشد

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ؛

هنوزم نقش بازی می کنی آقای فرخ نژاد؟