• تقویم روزنامه فرهیختگان ۲ ساعت قبل
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
بررسی تبلیغات در سرویس‌های پخش فیلم؛

پلتفرم‌های نمایش ایرانی از چه راهی پول درمی‌آورند؟

حوزه تبلیغات یکی از راه‌های درآمدی سرویس‌های پخش فیلم است. پلتفرم‌های ایرانی ترکیبی است از چند مدل مطرح جهانی است که هم از مخاطب حق اشتراک می‌گیرند و هم در ابتدا و وسط فیلم و سریال تبلیغ پخش می‌کنند.

پلتفرم‌های نمایش ایرانی از چه راهی پول درمی‌آورند؟

فرهیختگان: یکی از نقدهای جدی که از جانب کاربران فضای مجازی به پلتفرم‌های ایرانی می‌شود، مربوط به حوزه تبلیغات است. مشترکان این پلتفرم‌ها معترضند، چرا باید حق اشتراک و پول اینترنت بدهند و تبلیغات دلخواه صاحبان پلتفرم بین سریال و برنامه‌ها پخش شود. با تمام نقدهایی که به آنها می‌شود، سهم تبلیغات نه‌تنها کمتر نشده است، بلکه حضور پررنگ‌تری از قبل پیدا کرده است.

حالا سعید مقیسه، رئیس سازمان ساترا در گفت‌وگویی که با مهر داشت، توپ را به زمین دیگری پرت کرده و گفته است: «اینکه تبلیغ آوردن وسط سریال قانونی است یا خیر نیاز به دقت‌های حقوقی دارد.» او در ادامه عنوان کرد که فروش اشتراک تنها راه برای درآمدزایی پلتفرم‌ها نیست و روش‌های دیگری هم وجود دارد و شیوه‌های کسب درآمد پلتفرم‌ها را این‌گونه برشمرد: «عده‌ای محل درآمدشان ترافیک است، عده‌ای تبلیغات است، عده‌ای با اکانت یا فروش محتوای درون برنامه درآمد کسب می‌کنند. عده‌ای هم همین که ویژندشان دیده شود برایشان کفایت می‌کند و درنهایت انواع مختلفی نسبت به مدل تبلیغاتی وجود دارد که مبتنی‌بر هر مدلی، رفتار سکو با کاربر هم متفاوت است.» 

بگویید چه هستید تا بگوییم چگونه پول بگیرید‌

یکی از موضوعاتی که می‌تواند به موضوع شفافیت کمک کند، تعریف درستی است که از نوع آن پلتفرم و چگونگی تولید محتوا و کسب درآمدش گفته می‌شود. VOD مخفف عبارت Video on Demand به معنی «ویدئو هنگام درخواست» به سیستم توزیع محتوایی گفته می‌شود که امکان استفاده از محتوا در هر زمانی می‌دهد. Vodها را می‌توان به انواع گوناگونی تقسیم کرد. نوع اشتراک، محتوا و ارائه‌دهنده انواعی است که می‌توان پلتفرم‌ها را برحسب آنها تقسیم‌بندی کرد. برای مثال اگر معیار ما مدل اشتراکی باشد، سرویس‌های پخش فیلم به چهار دسته تقسیم می‌شوند. دسته‌بندی و تعریف مشخص هرکدام از انواع پلتفرم‌ها باعث می‌شود تا نحوه‌‌ درآمدزایی در سرویس‌های خارجی مشخص باشد و پلتفرم‌ها برحسب قانون مشخصی عمل ‌کنند. 

در بین پلتفرم‌های پخش فیلم، ما به صورت جداگانه سرویسی نداریم که کسب درآمدش مبتنی‌بر این شیوه باشد. اما فیلیمو، نماوا و فیلم‌نت قسمتی با اسم اکران آنلاین، پردیس نماوا یا سینما آنلاین دارند که همین کار را انجام می‌دهند. 

پلتفرم‌های ایرانی ترکیبی است از چند مدلی که گفته شد. به نوعی آنها هم خرما را می‌خواهند و هم خدا را! هم از مخاطب حق اشتراک می‌گیرند و هم در ابتدا و وسط فیلم و سریال تبلیغ پخش می‌کنند. کاربران در ازای پرداخت اشتراک 150 یا 160 هزار تومانی در ماه انتظار پخش تبلیغات را ندارند، اما گزینه‌‌ دیگری هم ندارند که آن را انتخاب کنند. 

متن کامل این گزارش را در روزنامه فرهیختگان بخوانید.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

روزنامه فرهیختگاننظرسنجی

مناظره‌های دور دوم، چقدر شما و اطرافیانتان را به مشارکت در انتخابات ترغیب کرده است؟



مشاهده نتایج

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سهم طبقۀ متوسط از صنعت سریال‌سازی؛

«افعی تهران» از چه کسی انتقام گرفت؟

فرصتی برای تجدید ظهور «خوبی مردم ایران»؛

مفهوم ملت را زنده کردند

فیلم پرحاشیه «بیبدن» با قصه‌‌ای به‌اندازه از ایده‌ای مهم دفاع کرد؛

سینمای اجتماعی زنده است

درباره فیلم «بی‌بدن»؛

قصه‌گویی شرافتمندانه درباره قصاص

مصطفی قاسمیان، خبرنگار:

یک درامدی خوب و تماشاگرپسند

اهل ملت عشق باش؛

عشق و دیگر هیچ...

آقای کارگردان! چه داری می‌کنی با خودت؟!

آنتی ‌کانسپچوآل آرت ترک و کُرک و پَر ریخته حسن فتحی

مریم فضائلی، خبرنگار:

چشم‌هایمان گناه داشتند!

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

رویاهای شخصی‌ات را نفروش!

سریال پرطرفدار «حشاشین» چه می‌گوید؛

علیه شیعه یا علیه اخوان؟

راضیه مهرابی‌کوشکی، عضو هیات‌‌علمی پژوهشکده مطالعات فناوری:

فیلم «اوپنهایمر» به مثابه یک متن سیاستی

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

از شما بعید بود آقای جیرانی

ایمان‌ عظیمی، خبرنگار:

دیکته نانوشته غلط ندارد

درباره هزینه‌ای که می‌شد صرف «هفت سر اژدها» نشود؛

چرخ را از نو اختراع نکنیم

فرزاد حسنی بعد از سال‌ها، به قاب تلویزیون آمد؛

بازگشت امیدوارکننده

در نقد بهره کشی «علی ضیا» از شهرت؛

از موج ابتذال پیاده شو

محمد زعیم‌زاده، سردبیر فرهیختگان:

در عصر پساواقعیت به احمد خطر حرجی نیست اما...

سیامک خاجی، دبیر گروه ورزش:

برای خداحافظی زود بود آقای جملات قصار!

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین:

عجایب آماری دیدم در این دشت!

محمدامین نوروزی، مستندساز:

از این طرف که منم راه کاروان باز است...

فاطمه دیندار، خبرنگار:

برای درخشش سیمرغ‌های بلورین

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

کدام سینما؟کدام نقد؟

حامد عسکری، شاعر و نویسنده:

فیلم دیدن با چشم‌های تار...

چهل و دومین جشنواره فیلم فجر؛

چند نقد بر فیلم سینمایی «آپاراتچی»

«صبحانه با زرافه‌ها»؛

یک وس اندرسون ایرانی تمام‌عیار

ویژه‌نامه جشنواره فیلم فجر؛

«صبحانه با زرافه‌ها»؛ معنازدایی از جهان

«صبحانه با زرافه‌‌ها»؛

تهش هیچی نیست، پس لذت ببر!

درباره فیلم جدید سروش صحت؛

قرار صبحانه با خودمان

هومن جعفری، خبرنگار:

مردی که سازش نمی‌کرد

در روزگار بی‌مایگی حضور قاف غنیمتی است؛

برای «قاف» و عمو اکبر

تولد قاف به میزبانی اکبر نبوی با همکاری «فرهیختگان»؛

«قاف» نمی‌خواهد متکلم‌ وحده باشد

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ؛

هنوزم نقش بازی می کنی آقای فرخ نژاد؟