• تقویم روزنامه فرهیختگان ۲ ساعت قبل
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
با تغییر دولت فرصت تغییرات بزرگ در فوتبال ایران فراهم است، زمان را از دست ندهید؛

فرق دارد چه کسی سرمربی تیم ملی باشد

با توجه به اینکه تیم ملی در گروه راحتی قرار گرفته و دغدغه چندانی برای صعود به جام‌جهانی ندارد این بهترین فرصت است تا وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال تصمیمی منطقی و آینده‌نگرانه گرفته و به سراغ استخدام یک سرمربی بزرگ و صاحب‌سبک خارجی بروند.

فرق دارد چه کسی سرمربی تیم ملی باشد

سیامک خاجی، دبیر گروه ورزش: تیم ملی ایران این نگرانی را داشت که با وجود قرار گرفتن در سبد نخست قرعه‌کشی مرحله سوم انتخابی جام‌جهانی ممکن بود در گروه مرگ قرار گرفته و کارش برای حضور در جام‌جهانی 2026 دشوار شود. البته با توجه به اینکه در دوره پیش روی جام‌جهانی قرار است 48 تیمی شده و سهمیه قاره آسیا با 8.5 تیم افزایش یافته است عملا نرسیدن به جام‌جهانی برای یکی از قدرت‌های برتر فوتبال قاره مانند ایران اتفاقی دور از ذهن به نظر می‌رسد و هر چقدر هم که سرمربی تیم ملی و دستیارانش تلاش کنند تا نشان دهند بسیاری از تیم‌های آسیایی می‌توانند برای فوتبال ما مشکل‌ساز شوند اما ناگفته پیداست که تیم ما با انبوهی از ستاره‌ها و بازیکنان سرشناس و لژیونر به‌راحتی می‌تواند جواز حضور در جام‌جهانی 2026 را کسب کند.

پس از برگزاری قرعه‌کشی این مرحله نیز مشخص شد که تیم ما در گروهی آسان قرار گرفته و حتی صدرنشینی در چنین گروهی که قدرت‌های سنتی فوتبال آسیا در آن حضور ندارند دور از دسترس نیست. اگر چه امیر قلعه‌نویی، سرمربی تیم ملی بلافاصله پس از قرعه‌کشی در مصاحبه‌ای عنوان کرد که تیم ما در گروه سختی قرار گرفته است. این در حالی است که به اذعان بسیاری از کارشناسان ما در این دوره و با توجه به تیم‌هایی که می‌توانستند در گروه ما قرار بگیرند کار راحتی برای صعود داریم و شاید ادعای سرمربی تیم ملی بیشتر برای این بوده که فشار را از روی تیمش بردارد. 

با این حال مرور حرف‌های چند وقت اخیر قلعه‌نویی نشان می‌دهد که او معمولا سعی می‌کند رقبای تیم ملی را قدرتمند جلوه داده و از طرفی با تاکید بر این نکته فوتبال در آسیا پیشرفت کرده و قدرت تیم‌ها به هم نزدیک شده است حتی از برتری برابر تیم‌هایی چون سوریه، فلسطین و هنگ‌کنگ نیز یک موفقیت بزرگ و ویژه برای خود و دستیارانش بسازد. البته این نکته که سرمربی تیم ملی بالاخره قبول کرد که تیمش در جام ملت‌ها ایرادات فنی داشته بسیار مثبت است اما روندی که تیم ملی در ماه‌های اخیر داشته و به‌خصوص حاشیه‌هایی که به‌تدریج افشا می‌شود نگرانی‌های زیادی را به دنبال داشته است. 

از سوی دیگر تیم ملی به هیچ عنوان نمایشی تاکتیکی و چشم‌نواز حتی برابر رقبای درجه دو و سه خود ارائه نمی‌کند و این موضوع برای تیمی که حالا دیگر هدفش نه‌فقط صعود به جام‌جهانی بلکه حضوری موفق در این تورنمنت و رسیدن به مراحل بالاتر است اصلا قابل قبول نیست. 

حتی شنیده می‌شود سرمربی تیم ملی از طریق یکی از دستیارانش به برخی بازیکنان ملی‌پوش و پدیده‌های شاغل در لیگ ایران پیغام داده که بهتر است لژیونر شده و حضور در لیگ‌های درجه دو اروپایی را به بازی در لیگ برتر ایران ترجیح دهند. قلعه‌نویی که زمانی یکی از منتقدان جدی کارلوس کی‌روش بود حالا ایده‌ها و کنش‌های او را تکرار می‌کند. 

با مرور تمامی این اتفاقات و با توجه به اینکه تیم ملی در گروه راحتی قرار گرفته و دغدغه چندانی برای صعود به جام‌جهانی ندارد این بهترین فرصت است تا وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال تصمیمی منطقی و آینده‌نگرانه گرفته و به سراغ استخدام یک سرمربی بزرگ و صاحب‌سبک خارجی بروند تا در فرصت دوساله باقی‌مانده تا شروع رقابت‌های جام‌جهانی 2026 او فرصت کافی برای شناخت از ملی‌پوشان و آماده‌سازی آنها برای حضوری موفق در این تورنمنت مهم را داشته باشد تا به کمک ایده‌های نو و مدرن فوتبال روز دنیا بتوانیم در جام‌جهانی حرفی برای گفتن داشته باشیم و به صرف حضور در این تورنمنت اکتفا نکنیم. این می‌تواند یکی از مهم‌ترین ماموریت‌های دولت جدید پس از انتخابات پیش رو باشد تا تیم ملی از وضعیت نگران‌کننده کنونی خارج شود. 

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک