• تقویم روزنامه فرهیختگان ۷ ساعت قبل
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
مربی ایتالیایی تیم ملی در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

از اول هم گفته بودم ماتزاری به ایران نمی‌آید

مربی ایتالیایی تیم ملی می‌گوید؛ از اول هم گفته بودم ماتزاری به ایران نمی‌آید چرا که شرایط این سرمربی با فضای فوتبال ایران هیچ تطابقی ندارد.

از اول هم گفته بودم ماتزاری به ایران نمی‌آید

فرهیختگان: آنتونیو مانیکونه، مربی ایتالیایی تیم ملی فوتبال این روزها به‌واسطه اتفاقاتی که پیرامون فوتبال ایتالیا وجود دارد بیشتر از هر زمان دیگری مورد توجه رسانه‌های بین‌المللی و بعضا داخلی قرار گرفته است. از حضور پرنوسان تیم ملی ایتالیا در جام ملت‌های اروپا 2024 و دیدار با سوئیس از مرحله یک‌هشتم نهایی این رقابت‌ها گرفته تا قطعی شدن انتقال یکی از بهترین مهاجمان ایران یعنی مهدی طارمی به اینترمیلان یکی از تیم‌های پرافتخار فوتبال ایتالیا.

همه اینها در حالی هستند که قرعه‌کشی رقابت‌های مقدماتی جام‌جهانی نیز به‌تازگی صورت گرفته و تیم ملی ایران در گروه نسبتا ساده‌ای با تیم‌های قطر، امارات، ازبکستان، قرقیزستان و کره شمالی هم‌گروه شده است. بنابراین درباره مباحث مطرح‌شده با دستیار ایتالیایی قلعه‌نویی در تیم ملی فوتبال ایران در «فرهیختگان» دقایقی هم‌کلام شدیم که بخش‌هایی از آن را در ادامه می‌خوانید. 

صحبت را درباره قرعه تیم ملی ایران در مرحله سوم انتخابی جام‌جهانی 2026 آغاز کنیم. قرعه کشورمان در این رقابت‌ها را چطور می‌بینید؟

روی کاغذ شاید گروه‌مان مناسب یا شاید راحت به نظر برسد ولی مهم میدان و مستطیل سبز است که نتیجه را تعیین می‌کند. بنابراین در چنین شرایطی هیچ تیمی از پیش بازنده نیست. همه تیم‌ها برای رسیدن به جام‌جهانی تلاش می‌کنند و فاصله قدرت‌ها در قاره آسیا کم شده است. این در حالی است که قطر، قهرمان آسیا و تیم فوق‌العاده منسجم ازبکستان هم در گروه ما هستند و نباید آنها را هم دست‌کم گرفت. 

جالب اینکه دوباره با ازبکستان همگروه شده‌ایم، این در حالی است که حضور قهرمان دو دوره رقابت‌های جام ملت‌های آسیا نیز حساسیت‌های حضور در چنین گروهی را افزایش می‌دهد. هم قطر و هم ازبکستان از تیم‌های قدرتمند و منسجم آسیا به شمار می‌روند. قطر قهرمان آسیاست اما الان فاصله قدرت‌ها در آسیا کاهش پیدا کرده است. شاید روی کاغذ گروه آسانی داشته باشیم اما باز هم تاکید می‌کنم که در زمین است که تیم‌ها قدرت خود را به رخ هم می‌کشند و می‌توانند نتیجه را با قدرتی که به رخ حریف خود می‌کشند تعیین کنند. 

جوان‌گرایی در تیم ملی را چطور ارزیابی می‌کنید؟ برنامه و پلن‌هایی که مدنظرتان بود در این مدت و با حضور نفرات جدید پیاده شده است؟

جوان‌گرایی در تیم ملی باید با شیب ملایمی انجام شود و نباید این‌طور باشد که ‌یک‌باره و یک‌شبه این کار را انجام داد. در این خصوص ما نمی‌توانیم به‌یک‌باره نسل را جابه‌جا کنیم و این کار باید با صبر و حوصله انجام شود. اگر بخواهیم این کار ناگهانی انجام بدهیم این مورد تبعات خاص خودش را خواهد داشت. بنابراین ما آرام‌آرام به دنبال آن هستیم تا بازیکنان جوانی که مدنظرمان هستند را جایگزین کنیم. البته در این مورد هواداران تیم ملی باید صبر و حوصله داشته باشند و از بازیکنان جوانی که به تیم ملی می‌آیند، حمایت کنند. هواداران نباید با حضور این دسته از بازیکنان جوان و کم‌تجربه توقعات آن‌چنانی داشته باشند تا هم آنها و طرح و برنامه‌هایی که ما داریم تحت‌الشعاع این اتفاقات قرار نگیرند. 

به حضور طارمی در فوتبال ایتالیا و تیم اینتر میلان برسیم. اتفاقی که سال‌ها فوتبال‌دوستان ایرانی منتظر آن بودند (حضور مهدی طارمی در یک تیم بزرگ اروپایی) سرانجام محقق شد. در این خصوص چه صحبتی دارید؟

وقتی صحبت از مهدی طارمی می‌شود صحبت از یک بازیکن حرفه‌ای بین‌المللی مطرح است. قطعا سیمونه اینزاگی با جذب مهدی می‌داند چطوری از او بازی بگیرد. طارمی یک بازیکن قوی است و با این هدف به ایتالیا می‌رود که با قدرت به کار خود ادامه داده تا نماینده شایسته‌ای برای تیم ملی و فوتبال ایران باشد. برای مهدی در ادامه مسیر فعالیتش در فوتبال ایتالیا آرزوی موفقیت می‌کنم. 

بعد از مذاکرات ناموفق ماتزاری با پرسپولیسی‌ها، گفته می‌شد شما در این زمینه پادرمیانی کرده‌اید. این موضوع صحت داشت؟

من در این موضوع و مذاکرات بعدی هیچ نقشی نداشتم و این را از طریق بخش رسانه‌ای تیم ملی هم به اطلاع فوتبال‌دوستان رساندم. این در حالی است که از همان ابتدا هم به دوستان نزدیکم گفته بودم که ماتزاری به ایران نمی‌آید و به آنها گفتم که می‌دانم که این چهره هرگز به ایران نخواهد آمد. شرایط این سرمربی با فضای فوتبال ایران هیچ تطابقی نداشته و همان‌طور که گفتم از اول هم هیچ تلاش یا صحبتی را به این منظور با وی نداشتم. 

متن کامل گفت‌وگوی محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق، خبرنگار گروه ورزش با مربی تیم ملی را در روزنامه فرهیختگان بخوانید.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار