• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۳-۰۴-۰۵ - ۱۰:۵۱
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
تاریکخانه نمایش خانگی؛

وی‌اودی‌های ایرانی چه اطلاعاتی را از کاربران پنهان می‌کنند؟

سرویس‌های وی‌اودی کشورمان هنوز شفافیت پایینی دارند و بعضی حقوق کاربران را برای دانستن اطلاعات مرتبط با این کسب‌وکارها به رسمیت نمی‌شناسند.

وی‌اودی‌های ایرانی چه اطلاعاتی را از کاربران پنهان می‌کنند؟

فرهیختگان: از اواخر سال 1402، درصد رضایت کاربران از هر محصول فیلیمو که به وسیله لایک یا دیس‌لایک توسط کاربران ثبت می‌شد و میانگین آن در خروجی این سرویس قابل مشاهده بود، از خروجی فیلیمو حذف شده است. حال دیگر نمی‌شود با استناد به آمار رسمی، فهمید هر محصول این پلتفرم چقدر توانسته رضایت کاربران آن را به دست بیاورد. این درحالی است که نماوا و فیلم‌نت رقبای اصلی آن همچنان درصد رضایت کاربران را نمایش می‌دهند.

برای درک اهمیت این عدد، خوب است بدانیم رضایت پایین از «زخم کاری: بازگشت» و افت قسمت به قسمت آن، از دلایلی بود که شکست فصل دوم این سریال محبوب را اثبات کرد. «زخم کاری» که در فصل اول هیچ قسمتی لایک کمتر از 94 درصد نداشت، در فصل دوم حتی یک بار هم نتوانست این رقم را تجربه کند و همواره از آن کمتر بود. درصد رضایت کاربران از این فصل از قسمت 6 آن به بعد، به زیر 90 درصد سقوط کرد و حتی بعضی از قسمت‌های پایانی آن کمتر از 80 درصد لایک می‌گرفت که با استانداردهای دیگر محصولات فیلیمو، شکست سختی را نشان می‌داد.

همین حالا هم افت تدریجی رضایت از رئالیتی‌شوی مافیایی «پدرخوانده» در پلتفرم فیلم‌نت، نشان‌دهنده قرارگیری این اثر در شرایط نزولی است. چون از این دست معیارها در صنعت نمایش خانگی بسیار کم وجود دارد، درصد رضایت کاربران اهمیت ویژه‌ای می‌یابد.

اقدام پلتفرم فیلیمو در پنهان کردن درصد رضایت، تنها عمل ضدشفافیت پلتفرم‌ها نیست و این سرویس‌ها در این زمینه ید طولایی دارند. با توجه به آنچه فیلیمو و دیگر سرویس‌ها طی سال‌های اخیر انجام داده‌اند، به نظر می‌رسد وی‌اودی‌های ایرانی شفافیت را در حد کمی رعایت می‌کنند و به کاربران برای دانستن بسیاری از اطلاعات حق نمی‌دهند.

این درحالی است که در خارج از ایران، این‌گونه نیست. مرور چند مثال، مساله را روشن‌تر می‌کند. یکی از اعداد مهم سرویس‌های وی‌اودی، تعداد کاربران آن است و فیلیمو، فیلم‌نت، نماوا و دیگران درحالی آماری رسمی از شمار کاربران و مشترکان خود ارائه نمی‌کنند که این امر در اغلب پلتفرم‌های شاخص جهانی رایج به شمار می‌رود. مثلا نتفلیکس هر 3 ماه یک بار آمار تعداد مشترکان خود را اعلام می‌کند، حتی اگر نسبت به دوره قبل افت کرده باشد. دیزنی پلاس، مکس، پارامونت پلاس، هولو، پیکاک و... نیز تعداد مشترکان خود را شفاف می‌کنند. طی سال‌های اخیر احتمالا تنها تجربه پلتفرم‌های ایرانی، یک بار اعلام شمار کاربران فیلیمو در اسفند 99 است که آن هم با 3 ماه تأخیر رخ داد. 

در این میان البته نقش ساترا به‌عنوان تنظیم‌گر، نامشخص است و روشن نیست آیا برای انتشار این دست اطلاعات، پلتفرم‌ها را تشویق می‌کند یا نه. در صورتی که به شکل معمول، تنها وظیفه‌ای که از نهاد  تنظیم‌گر انتظار می‌رود، ممیزی نیست و مخاطبان از این سازمان توقع دارند در استیفای حقوق کاربران، از پلتفرم‌ها شفافیت را مطالبه کند، ولی گویی ساترا بیش از هرچیز در مساله ممیزی حرف برای گفتن دارد و کمتر از مسئولان این سازمان درباره این‌گونه اطلاع‌رسانی‌ها که از حقوق کاربران است، شنیده‌ایم. 

متن کامل گزارش مصطفی قاسمیان، خبرنگار گروه فرهنگ را در روزنامه فرهیختگان بخوانید.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سهم طبقۀ متوسط از صنعت سریال‌سازی؛

«افعی تهران» از چه کسی انتقام گرفت؟

فرصتی برای تجدید ظهور «خوبی مردم ایران»؛

مفهوم ملت را زنده کردند

فیلم پرحاشیه «بیبدن» با قصه‌‌ای به‌اندازه از ایده‌ای مهم دفاع کرد؛

سینمای اجتماعی زنده است

درباره فیلم «بی‌بدن»؛

قصه‌گویی شرافتمندانه درباره قصاص

مصطفی قاسمیان، خبرنگار:

یک درامدی خوب و تماشاگرپسند

اهل ملت عشق باش؛

عشق و دیگر هیچ...

آقای کارگردان! چه داری می‌کنی با خودت؟!

آنتی ‌کانسپچوآل آرت ترک و کُرک و پَر ریخته حسن فتحی

مریم فضائلی، خبرنگار:

چشم‌هایمان گناه داشتند!

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

رویاهای شخصی‌ات را نفروش!

سریال پرطرفدار «حشاشین» چه می‌گوید؛

علیه شیعه یا علیه اخوان؟

راضیه مهرابی‌کوشکی، عضو هیات‌‌علمی پژوهشکده مطالعات فناوری:

فیلم «اوپنهایمر» به مثابه یک متن سیاستی

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

از شما بعید بود آقای جیرانی

ایمان‌ عظیمی، خبرنگار:

دیکته نانوشته غلط ندارد

درباره هزینه‌ای که می‌شد صرف «هفت سر اژدها» نشود؛

چرخ را از نو اختراع نکنیم

فرزاد حسنی بعد از سال‌ها، به قاب تلویزیون آمد؛

بازگشت امیدوارکننده

در نقد بهره کشی «علی ضیا» از شهرت؛

از موج ابتذال پیاده شو

محمد زعیم‌زاده، سردبیر فرهیختگان:

در عصر پساواقعیت به احمد خطر حرجی نیست اما...

سیامک خاجی، دبیر گروه ورزش:

برای خداحافظی زود بود آقای جملات قصار!

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین:

عجایب آماری دیدم در این دشت!

محمدامین نوروزی، مستندساز:

از این طرف که منم راه کاروان باز است...

فاطمه دیندار، خبرنگار:

برای درخشش سیمرغ‌های بلورین

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

کدام سینما؟کدام نقد؟

حامد عسکری، شاعر و نویسنده:

فیلم دیدن با چشم‌های تار...

چهل و دومین جشنواره فیلم فجر؛

چند نقد بر فیلم سینمایی «آپاراتچی»

«صبحانه با زرافه‌ها»؛

یک وس اندرسون ایرانی تمام‌عیار

ویژه‌نامه جشنواره فیلم فجر؛

«صبحانه با زرافه‌ها»؛ معنازدایی از جهان

«صبحانه با زرافه‌‌ها»؛

تهش هیچی نیست، پس لذت ببر!

درباره فیلم جدید سروش صحت؛

قرار صبحانه با خودمان

هومن جعفری، خبرنگار:

مردی که سازش نمی‌کرد

در روزگار بی‌مایگی حضور قاف غنیمتی است؛

برای «قاف» و عمو اکبر

تولد قاف به میزبانی اکبر نبوی با همکاری «فرهیختگان»؛

«قاف» نمی‌خواهد متکلم‌ وحده باشد

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ؛

هنوزم نقش بازی می کنی آقای فرخ نژاد؟

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار