• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۳-۰۳-۲۹ - ۱۶:۵۹
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
در یکشنبه انتخاباتی دانشکده فنی دانشگاه تهران چه گذشت؟

حرکت نکردن پزشکیان در بن‌بست رادیکالیسم

مسعود پزشکیان در جریان حضورش در دانشگاه ضمن وارد کردن نقد به رقبا، روی این موضوع تاکید می‌کرد که باید جانب انصاف را رعایت و نباید به کسی توهین کنیم. عبور نکردن او از خط قرمزها و چهارچوب‌های نظام درعین حفظ روحیه اصلاح‌طلبی نشان می‌داد پزشکیان قصد ندارد در مسیر رادیکالیسم حرکت کند.

حرکت نکردن پزشکیان در بن‌بست رادیکالیسم

فرهیختگان: بالاخره پای نامزدهای انتخاباتی به دانشگاه‌ها هم باز شد. مسعود پزشکیان اولین چراغ را در دانشکده فنی دانشگاه تهران روشن کرد که البته کم حاشیه نداشت. نطق‌های تند نمایندگان انجمن اسلامی، اعتراض برخی از اعضای بسیج دانشجویی به تریبون نداشتن برای صحبت مقابل مسعود پزشکیان، پاسخ‌های پزشکیان و تاکید روی این موضوع که کسی حق ندارد، به رهبری توهین کند، از جمله حاشیه‌های حضور پزشکیان در دانشگاه تهران بود. اما نکته جالب توجه این بود که علی‌رغم اظهارات تند و تیز دانشجوها، شعارها، کف و سوت‌ها، اظهارات مسعود پزشکیان تفاوت چندانی با صحبت‌های پیشین او نداشت. او همچنان روی یک خط میانه حرکت کرد که علی‌رغم اظهارات انتخاباتی حتی ذره‌ای به سمت رادیکالیسم اصلاح‌طلبان سرریز نکرد.

نماینده انجمن اسلامی دانشگاه شریف، نماینده انجمن اسلامی دانشگاه تهران و علوم پزشکی تنها نمایندگان دانشجویی بودند که برای صحبت مقابل مسعود پزشکیان فرصت پیدا کردند که البته نطق‌های تند و آتشینی هم مطرح کردند. «ابتدا باید توضیح دهید که اکنون چه چیزی تغییر کرده، جز آنکه تاریخ مصرف اصلاح‌طلبان برای مردم گذشته است. شما گذر مردم از اصلاحات را ندیده‌اید؟ خانه‌های حلقه قدرت مگر چقدر از شهرها فاصله دارند؟ چرا تصور می‌کنید که مردم نمی‌دانند کابینه‌ها به اجبار پر از افراد فرمایشی می‌شوند؟ آیا نمی‌دانید سازمان نظامی که افتخار پوشیدن پیراهن آن را دارید، اکنون به یک تشکیلات سیاسی و امنیتی نیز بدل شده است؟» این بخشی از اظهارات نماینده انجمن اسلامی دانشگاه شریف مقابل مسعود پزشکیان بود. نماینده انجمن اسلامی شریف در بخشی دیگر از اظهارات خود گفت: «در سرزمینی که اصحاب قدرت ساخته‌اند، خواهران‌مان به یمن گشت ارشاد امنیت حضور در خیابان را ندارند، ما ربوده شدن زنان و دختران‌مان را به جرم گیسوان‌شان دیده‌ایم. مگر فراموش کرده‌اید که مردم در اعتراضات سراسری 1401 برای چه به خیابان آمده بودند و دولت وقت چگونه چشم بر ریخته شدن خون‌شان بست.»

نماینده انجمن اسلامی دانشگاه تهران نیز از دیگر سخنرانان مقابل نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری بود. او در بخشی از صحبت‌های خود گفت: «وعده تدبیر را با آخرین امید دانشگاه گره زدند تا دی و آبان خونین را میراث دولت کنند و مایه شرم انگشت‌های جوهری شوند.» اظهارات نماینده‌های انجمن اسلامی، تند و تیز بود و گاهی هم از خط قرمزها عبور کرد، نکته جالب توجه این بود که در چند سال اخیر در رویدادهای مهم دانشجویی و در رفت‌وآمد مسئولان کشوری در دانشگاه‌ها، کنش انجمن اسلامی‌ها تا حد زیادی کاهش پیدا کرده بود و کمترین ردی از اظهارنظر و نقد از جانب آنها دیده نمی‌شد. در جریان حضور مسئولان در دانشگاه هم تقریبا نماینده‌ای از انجمن اسلامی دانشگاه‌ها دیده نمی‌شد. حالا اما روز یکشنبه و در جریان حضور مسعود پزشکیان در دانشگاه، نماینده دو انجمن اسلامی مقابل پزشکیان نطق کردند و جالب این بود که سهمیه‌ای برای صحبت به نماینده دیگر تشکل‌های دانشجویی مثل بسیج دانشجویی و انجمن مستقل داده نشد که البته با واکنش اعضای این تشکل‌ها همراه شد.

پاسخ‌ها و صحبت‌های پزشکیان به اظهارات دانشجویان و نطق‌های انتخاباتی‌اش اما مهم و جالب توجه بود. «وقتی نقد می‌کنیم نباید توهین کنیم. نباید به کسانی توهین کنیم که یک عده را مقابل خودمان قرار دهیم. توهین دعوا به وجود می‌آورد. باید اختلافات را حل و تحمل خودمان را بیشتر کنیم.» پزشکیان در واکنش به اظهارات دانشجویان درمورد اتفاقات اخیر پاییز 1401 این‌طور واکنش نشان داد. او در ادامه به این موضوع اشاره کرد که: «در جریان مهسا امینی، من تنها کسی بودم که صحبت کردم و چیزی نگفتم که اعتقاد خود را زیر سوال ببرم. این اعتقاد واقعی من است که باید حق و حقوق همه افراد حفظ شود.» پزشکیان به نقدهای تند و تیز دانشجویان درباره اتفاقات پاییز این‌طور واکنش نشان داد و اشاره کرد، ضمن اینکه نقد خود را مطرح کرده اما حدود و چهارچوب‌ها را رد نکرده است. پزشکیان در بخش دیگری از صحبت‌های خود ضمن اینکه نقدی به عدم تحقق آزادی وارد کرد، گفت: «من قرار نیست با کسی دعوا کنم. ما همه عیب داریم، ولی مزیت‌هایی هم داریم. بیایید خوبی‌های هم را ببینیم. هرکسی بهتر است باید انتخاب شود. نه کسی که از جناح من است. آزادی این نیست که من فقط حرف بزنم و پست‌ها را بگیرم، باید براساس شایستگی باشد.» پزشکیان گریزی هم به مساله حجاب زد و گفت: «درباره حجاب در مجلس گفتم این روش امکان ندارد به نتیجه برسد. ما کاری می‌کنیم که زنان و دختران نسبت به باورهای ما منتفر می‌شوند و این فاجعه است.» تاکید پزشکیان بر توهین نکردن به رهبری تقریبا مهم‌ترین و پرواکنش‌ترین بخش صحبت‌های مسعود پزشکیان بود، پزشکیان در ادامه و با تاکید بر توهین نکردن به دیگران، گفت: «بنده رهبری را قبول دارم و اصلا ذوب در او هستم. اما کسی حق ندارد به کسی که من به او اعتقاد دارم، توهین کند.» مسعود پزشکیان درباره اظهارات دانشجویان به بازداشت و زندانی شدن برخی هم گفت: «زندان جزء مسئولیت‌های من نیست. با یک قوه دیگر است. من اختیار این کار را ندارم. چرا از من سوال می‌کنید؟ آنهایی که شعار دادند، اختیار نداشتند، من به شما خیانت نخواهم کرد.»

متن کامل گزارش زهرا طیبی، خبرنگار نقد روز را در روزنامه فرهیختگان بخوانید.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

محمدامین ایمانجانی، مدیر مسئول: 

رادیکال‌ها علیه رقابت بر سر ایده‌های حکمرانی

درباره متن انتخاباتی خاتمی و اصلاح‌طلبان میانه‌رو؛

خاتمی در نهایت فایده‌گرایانه تصمیم میگیرد

دنیا علیه خیمه‌سوز‌ها؛

همه چشم‌ها رو به رفح است

نعیمه موحد، دبیر سایت فرهیختگان آنلاین:

همیشه شعبون یه بار هم رمضون!

زهرا میرزایی، دکتری حقوق زن در اسلام:

مخالف حضور زنان در هر جایی

سارا مسعودی، دانشجوی دکتری رسانه:

می‌شود امید داشت!

سیده‌فریضه سیدی‌کیانور، دکتری مدیریت ورزشی:

یک رای، یک نور

حاشیه‌‌ی تبریک روز ملی خلیج‌فارس؛

شوآف با استقلال و پرسپولیس ممنوع!

شریف لکزایی، عضو هیات‌علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی:

پاسخ مقتدرانه به یک چالش تمدنی

در پی عملیات ایران علیه اسرائیل؛

آتش‌بس غیر‌رسمی در غزه امضا شد

ما قصه غدیر را شادمانه می‌گوییم؛

اگرچه می‌دانیم عاشورایی در راه است

تحلیل حقوقی پیشنهاد حذف ساکنان خارج از کشور از واجدان شرایط؛

راه‌حل در جای دیگر است

علی مزروعی، خبرنگار گروه نقد روز:

ضربه ستیزه‌گرها به جمهوریت

صحنه‌هایی که در اختتامیه «فجر» آفریده شد؛

کلاس درس رایگان خانم‌های بازیگر برای فعالان حوزه خانواده

عطیه همتی، دبیرگروه نقد روز:

چرخش دوربین از میدان آزادی به روستا

نگاهی به فیلم «بی‌بدن» و روایت متفاوت آن از دوگانه کلیشه‌ای قصاص و بخشش

وقتی جنجال قاتل می‌شود

ابراهیم فیاض، جامعه‌شناس:

بازسازی از مسیر عدالت یا فوتبال؟

تاملی در میزان انطباق لایحه برنامه هفتم با سیاست‌های کلی نظام؛

برنامه هفتم؛ آنچه هست و آنچه باید باشد

«عادی بودن» برای عامه مردم تعریفی دارد؛

پیامدهای سیاسی یک روایت عادی

حمیدرضا مقدم‌فر عنوان کرد؛

دشمن حضور مردم پای صندوق رای را هدف گرفته

یکی از بخش‌های مهم دستگاه اطلاعاتی، بخش فرهنگی و علمی است؛

22 اصل مهم برای دستگاه‌های نظارتی در عرصه فرهنگی و علمی  

دستگاه‌های مسئول در امنیت سایبری ضعیف عمل می‌کنند؛

صیانت از ابرداده‌ها؛ ماموریت فراموش‌شده

چقدر سخت است بزرگ کردن یک انسان. آیا می‌توانم!؛

تعالی هویت زن در گرو تکریم خود

حاشیه‌نگاری دیدار رهبر انقلاب با اقشار مختلف زنان؛

باز هم پشت‌مان درآمدید

در ارتباط با خرید و اجاره مسکن برای دهک‌های درآمدی متوسط و پایین؛

تجربه تامین مالی ساخت مسکن در کره‌جنوبی

به بهانه سالروز تاسیس شورای عالی انقلاب فرهنگی؛

ترسم نرسی به کعبه ای اعرابی!

دکتر طهرانچی درباره تفتیش عقاید در هاروارد، پنسیلوانیا و...

محاکمه دانشگاه توسط دیکتاتورهای اتوکشیده

آلودگی هوا یک معضل جدی برای سلامت شهروندان؛

لطفا با ماسک مطالعه شود

ارسلان مالکی، مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن؛

تامین مسکن کشور با مشارکت عموم مردم

مصطفی غفاری، دکترای جامعه‌شناسی سیاسی و مدرس دانشگاه امام صادق(ع):

خط قرمز‌های سیاسی نباید مبهم باشد

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار