• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۳-۰۳-۲۹ - ۱۶:۱۷
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
فدراسیون همچنان منتظر همکاری شرکت توسعه و تجهیز؛

استارت لیگ برتر با ‌VAR؟

یکی از مسئولان فدراسیون به «فرهیختگان» گفت: فدراسیون برای وارد کردن تجهیزات ویدئویی با یک شرکت توافقات خوبی داشته و اگر اعتبارات آن تا اول تیرماه در اختیار فدراسیون قرار گیرد فصل جدید رقابت‌های لیگ با Var برگزار خواهد شد، در غیر این صورت این موضوع به تاخیر خواهد افتاد.

استارت لیگ برتر با ‌VAR؟

فرهیختگان: مسئولان فدراسیون تقریبا 10 روز پیش بود که صراحتا اعلام کردند اعتباری که دولت برای ورود تجهیزات ویدئویی به فوتبال کشورمان در نظر گرفته بود مدت زیادی است که در اختیار شرکت توسعه و تجهیز بوده و هنوز این پول در اختیارشان قرار نگرفته است.

در همین راستا نیز وزیر ورزش واکنش نشان داده و از شرکت توسعه و تجهیز خواست این اعتبار در نظر گرفته شده را در اختیار فدراسیون قرار دهد. الان با گذشت 10 روز از این مصاحبه وزیر، شرکت توسعه و تجهیز هیچ واکنش رسمی در رسانه‌ها از خود نشان نداده و فدراسیون فوتبال همچنان منتظر است تا این بودجه در اختیار آنها قرار گیرد.

در این مورد یکی از مسئولان فدراسیون به «فرهیختگان» گفت: «واقعیت امر این است که فدراسیون برای وارد کردن تجهیزات ویدئویی با یک شرکت توافقات خوبی داشته و اگر اعتبارات آن تا اول تیرماه در اختیار فدراسیون قرار گیرد فصل جدید رقابت‌های لیگ با Var برگزار خواهد شد، در غیر این صورت این موضوع به تاخیر خواهد افتاد و حداقل 4، 5 هفته اول لیگ var نخواهیم داشت. در واقع برای اینکه مقدمات این کار را فراهم کنیم نیاز به حداقل دو ماه زمان داریم. در شرایط فعلی با خبر هستیم که شرکت توسعه و تجهیز در حال نهایی کردن انتقال اعتبارات اشاره شده به فدراسیون فوتبال است و امیدواریم این اتفاق تا قبل از یکم تیرماه رخ دهد.»

گفتنی است؛ فینال رقابت‌های جام حذفی بین تیم‌های سپاهان اصفهان و مس‌رفسنجان در حالی روز پنجشنبه این هفته برگزار می‌شود که تا دو روز مانده به برگزاری این دیدار نه‌تنها محل برگزاری این رقابت هنوز به صورت قطعی مشخص نشده بلکه با وجود تلاش‌های فدراسیون فوتبال برای برگزاری این دیدار با‌VAR ، هنوز تکلیف این امر هم قطعی نشده بود. درخصوص محل برگزاری این دیدار از چند روز قبل با اعتراض هر دو باشگاه، این گمانه‌زنی مطرح شد که قرار است این بازی در ورزشگاه آزادی برگزار شود و این در صورتی است که در «فرهیختگان» به این موضوع اشاره کردیم برای برطرف شدن ایرادات آزادی، این ورزشگاه در دست مرمت و تعمیر قرار گرفته است.

از سوی دیگر نیز ورزشگاه آزادی در‌حال‌حاضر از معدود ورزشگاه‌هایی محسوب می‌شود که رقابت‌های فوتبالی می‌تواند با کمک‌‌داور ویدئویی در آن برگزار شود.  البته چندی پیش نیز به این موضوع پرداختیم که دو دیدار رفت و برگشت دربی تنها دیدارهایی بودند که فیفا با تبصره و پرداخت هزینه‌هایی، مجوز برگزاری آنها با VAR را داده و تا پایان فصل دیگر خبری از این تکنولوژی تا گرفتن مجوز قطعی از سوی فیفا نخواهد بود.

با همه این تفاسیر اما با همکاری شرکت توسعه و تجهیز برای برگزاری فینال جام حذفی در ورزشگاه آزادی از یک سو و نامه‌نگاری دقیقه نودی و ارائه برخی تضمین‌ها، گویا برگزاری این مسابقه با VAR در ورزشگاه آزادی تهران قطعی شده باشد. 

بر همین اساس بعد از اعلام تاج مبنی‌بر احتمال وجود VAR در دیدار فینال حذفی، به تازگی این درخواست برای فیفا از سوی فدراسیون ایران ارسال شده و این در حالی است که این برای چندمین‌بار است که رئیس فدراسیون فوتبال بدون هماهنگی با ارکان زیرمجموعه‌اش در فدراسیون و اقدام قبلی درباره مسائل مختلف، درخصوص موارد اینچنینی به موضع‌گیری پرداخته تا به این ترتیب دردسرهای بعدی برای پیگیری برخی اظهارات رئیس فدراسیون که جنبه اجرایی دارند، ایجاد شود.

چندی پیش، سایت فدراسیون فوتبال با انتشار اطلاعیه‌ای رسمی، از برگزاری لیگ بعد با استفاده از فناوری کمک داور ویدیویی خبر داده است که البته با توجه به زمان‌بر بودن تجهیز استادیوم‌های کشور به این فناوری، به نظر می‌رسد که شروع لیگ آینده با تأخیر همراه شود. در متن اطلاعیه فدراسیون فوتبال آمده است: «در پی دستور اخیر وزیر ورزش و جوانان به شرکت توسعه و تجهیز اماکن ورزشی برای تجهیز ورزشگاه‌های میزبان رقابت‌های باشگاهی فوتبال به VAR و خرید هفت دستگاه کمک داور ویدیویی، با پیگیری‌های انجام شده از سوی فدراسیون فوتبال و شرکت توسعه، موانع اداری موجود برطرف شده و بدین ترتیب، فصل آتی رقابت‌های لیگ برتر با استفاده از VAR برگزار خواهد شد.»

بر اساس این گزارش، دولت به منظور خرید هفت دستگاه VAR مبلغ ۱۱۰ میلیارد تومان تأمین اعتبار کرده است.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار