• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۳-۰۳-۲۹ - ۱۶:۱۶
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
ادعای ظریف در مناظره با ایزدی؛

در دولت روحانی می‌توانستیم به برجام برگردیم

محمدجواد ظریف در برنامه میزگرد سیاست خارجی که به عنوان مشاور مسعود پزشکیان حاضر شده بود، خطاب به فواد ایزدی گفت: شمردن تحریم با عدد، آدرس غلط دادن به مردم است.

در دولت روحانی می‌توانستیم به برجام برگردیم

مسعود پزشکیان نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در برنامه میزگرد سیاسی همراه با محمد جواد ظریف و صناعی حضور یافت.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: «ما دیگر فرصت نداریم در حالی که کشورهای منطقه با شتاب در حال توسعه هستند. ایران یک هویت فراگیر فرهنگی و یک واقعیت یکپارچه راهبردی است. با سیاست خارجی واقع‌گرا و تحول‌آفرین از همه ظرفیت‌های انسانی و جغرافیایی برای سربلندی ملت ایران گام خواهیم برداشت. مردم ایران همواره فرصت بوده‌اند. نباید فرصت‌ها را محدود کرد. با احیای برجام و fatf این‌ها شدنی خواهد بود. دستگاه دیپلماسی با عقلانیت و خلاقیت پیگیر نیازهای مردم ایران خواهد بود. سیاست خارجی ما اعمال‌گرا، واقع‌گرا و توسعه گرا خواهد بود.»

وی افزود: «سیاست خارجی ما بهترین بازار و بهترین سرمایه گذاران را برای ایران جذب خواهد کرد. با افتخار ایران فرهنگی و تمدنی را در جهان مطرح خواهیم کرد. تحت هیچ شرایطی تقویت و گسترش روابط همه جانبه با همسایگان را کنار نمی‌گذاریم. معتقد هستم کشورهای برادر و همسایه و منطقه نباید تلاش کنند بر دیگران مسلط شوند و بر منطقه یکه تازی کنند. باید با کشورهای مشابه پیمان عدم تعرض امضا کنیم. روابط ایران را با متحدان منطقه‌ای برقرار کنیم.»

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: «منافع خود را برون سپاری نخواهیم کرد. نه قدرت‌های شرق باید تصور کنند تنها گزینه‌های ما هستند و نه قدرت‌های غربی باید فکر کنند که راهی به جز پذیرش آنها هستیم. نداشتن رابطه سیاسی با آمریکا نباید به تشنج هزینه آفرین بیامیزد. از دل مناسبات کلان بین‌المللی پیگیر منافع ایران خواهیم بود. قرار بود تحریم‌ها را دور بزنیم اما آن‌ها ما را دور زدند. ایران را بخشی از راه حل مسائل جهان خواهیم کرد، نه مشکل.»

محمد جواد ظریف در ادامه بیان کرد: «بسیار باعث افتخار من است در کنار شخصیتی صادق و وطن‌پرست در این جلسه حضور داشته باشم. نکته‌ای می گویم که سیاست خارجی جمهوری اسلامی بر اساس قانون اساسی توسط مقام معظم رهبری به صورت اصول کلی مطرح می‌شود. در این سیاست خارجی بسیار اهمیت دارد چه کسی در خیابان پاستور و خانه رئیس جمهور نشسته است.»

وی افزود: «رئیس جمهور است که سیاست‌ها را می‌سازد و اجرا می‌کند. کسی که با نگرش مثبت به سیاست خارجی هم خودش خط دارد و هم معتقد است باید از کارشناسان استفاده کند. این فرد می‌تواند در آینده کشور نقش داشته باشد. بدون سیاست خارجی مستقر و با اجماع ملی نمی‌توانیم دیپلماسی اقتصادی خوبی داشت باشیم. بدون سیاست خارجی معقول و متین نمی‌توانیم با دوست‌های خود هم رابطه داشته باشیم. این سیاست خارجی می‌تواند برای این مردم و این کشور راهگشا باشد.»

فواد ایزدی با اشاره به سوالی در یکی از گفتگوها مبنی بر اینکه «دولت شما دولت سوم آقای روحانی است» گفت: «به نظر من با حضور همراهان شما خیلی هم دور از ذهن نیست. در ایام مذاکرات برجام برخی بودند که هشدار می‌دادند که اعتماد به آمریکا هوشمندانه نیست. تصور اینکه امضای کری الزام ایجاد می‌کند که در برجام بمانند به عقیده برخی درست نبود. خوشبینی‌ای به آینده برجام وجود داشت. اردیبهشت ۹۲ آقای روحانی گفتند آمریکایی‌ها کدخدای ده هستند با کدخدا بستن راحت تر است. و شد یکی از مواضع اصلی دولت آقای روحانی. اگر دولت شما متفاوت از دولت آقای روحانی است چه تفاوت‌هایی با هم دارید؟»

پزشکیان گفت: «می‌خواهیم تا آخر دعوا کنیم یا حلش کنیم؟ اگر قرار است حل کنیم شما کارشناسان باید بگویید چطور؟ این نمودار، منحنی رشد اقتصادی با مهار تورم است. ما اگر بتوانیم تحریم‌ها را حل کنیم مردم راحت‌تر می‌توانند زندگی کنند. هیچ مستند علمی نداریم که بگوییم در دنیا کسی تحریم بوده و راحت زندگی کرده است. این مشکل سیاستمداران کشور است که چطور آن را حل کنند. یا باید تحریم را حل کنیم یا زندگی مردم را به فلاکت بکشانیم. قطعاً باید اقتدار داخلی را حفظ کنیم. با همین جریان غزه و فلسطین با دست بالا می‌توانیم سر میز مذاکره بنشینیم.»

پزشکیان در جواب سوال «چه کسی از برجام خارج شد» تاکید کرد: «شما مدام کلید روی فرد می‌کنید. شما اگر فکر می‌کنید و مدعی هستید درست می‌کنید راه حل ارائه دهید. الان مردم نان شب ندارند بخورند. خیلی از مردم زندگی روزمره ندارند. می‌خواهید بگویید تا آخر در تحریم می‌مانیم چون آمریکا فلان می‌کند؟ امکان ندارد با ارتباط با کشورهای همسایه این محقق شود.»

ایزدی گفت: «ما ترامپ نیستیم. برجام اگر خوب بود ترامپ راحت خارج نمی‌شد. شما نهج البلاغه زیاد می‌گوئید. دولت آمریکا نفوذ زیادی در بانک جهانی دارد و شما در مناظره دیشب بارها از آمار آن صحبت کردید. مسئولین بانک جهانی با داده‌های آماری خود بازی کردند تا جایگاه عربستان و آذربایجان را بالا ببرند.»

پزشکیان گفت: «گفتم ۴۰ کشور را مطالعه کردند. از نظر علمی به نوشته‌های مدیریتی دقت کنید. بالاخره باید یک را مسئول کرد و به او گفت چه کار بکند یا نکند. دستورالعمل اجرایی هست و مسئولی باید آن را اجرا کند. هر کاری که دارید باید به طرف بگویید چه کند. چه بانک جهانی بگوید که هر کس دیگر به عنوان اصل علمی باید به آن توجه کند. ما بودجه می‌نویسم و بدون کار پول‌ها تمام می‌شود. بحث علمی چپ و راست ندارد. این‌ها چه ربطی به بانک جهانی دارد؟ بحث علمی، بحث علمی است. وزیر بهداشت بودم از اینها در سیستم خود بهره می‌بردم. به جای این‌که به هم انگ بچسبانیم بحث علمی کنیم. من تجربه را در پنج موضوع می‌گویم.»

ظریف خاطرنشان کرد: «من دو تحریم آمریکایی دارم. بانک ما را کجا و نفت و پتروشیمی و کشتی رانی ما را کجا تحریم کردند؟ قانون کاتسا هیچ تحریم جدیدی ندارد به این دلیل که برجام اجازه نمی‌داد آمریکا تحریم جدیدی اضافه کند. بعضی دوستان نوشتند خروج ترامپ جنگ زرگری است. این بحث‌ها را نکنیم. تنها کشوری که از خروج برجام آمریکا استفاده کرد ایران است. ما توانسته بودیم ظرفیت غنی سازی را از ۲۰ به ۶۰ ببریم. بایدن قرار بود برگردد. یکی اسرائیل با ترور شهید فخری زاده مانع آن شد و دیگری قانون راهبردی مجلس. اگر تعداد تحریم‌ها در هشت سال دولت روحانی شد ۱۵۰۰ در دولت شهید رئیسی شد ۲۵۳۰ تحریم. اگر می‌خواهیم با عدد سر مردم شیره بمالیم درست بمالیم. ببینید مردم تورم و رشد اقتصادی شما و فروش نفت شما را کجا بردند. سیاست بایدن این بود که پیچ را شل کند. اجازه دهید ترامپ برگردد ببینید چه می‌کنید. مهم این است چه تفکری در پاستور می‌نشیند.»

ظریف تاکید کرد: «حجت الاسلام خاتمی زیر نظر رهبری دنیا را متحول کرد. دولت روحانی هم توانست ایران را سربلند کند. اگر برجام بد بود چرا ترامپ با استفاده از برجام از آن خارج نشد. مگر ترامپ از قرارداد آب و هوا هم خارج نشد؟ شوروی سابق هم بد خارج شده بود؟ قرآن بخوانیم. بدترین حیوانات کسانی هستند که کفر کردند و ایمان نمی‌آورند آنهایی که با آنها عهد بستیم و هر بار عهد می‌شکنند. اگر همین کفار پیمان شکن آمدند و صلح خواستند. اسلام بر اساس صلح است. اگر اینها خواستند سر تو کلاه بگذارند خدا برای تو کافی است. همان‌قدر که سلاح و نیرو مهم است مردم هم مهم هستند به مردم اهمیت دهید و آنها را کوچک نکنید.»

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

محمد زعیم‌زاده، سردبیر: 

کلید انتخابات در دست مرددها

پرویز امینی، استاد دانشگاه:

مرددین؛ سرنوشت‌سازان انتخابات چهاردهم

پیام پیغام‌های انتخاباتی؛

چرا تحریم انتخابات شکست خورد؟

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

بازگشت به راهبرد مشارکت حداکثری

«اگر دفاع ما نبود، حمله ایران به اسرائیل ویرانگر می‌شد»؛

اعتراف بایدن

سیدجواد نقوی، خبرنگار فرهیختگان؛

‌نوبل خون

حمید ملک‌زاده، پژوهشگر اندیشه‌های سیاسی:

مقاومت؛ روح پایدار انقلاب اسلامی ایران

سیدجواد نقوی، خبرنگار فرهیختگان:

عجب کشور قانون‌مداری!

صادق امامی، عضو شورای سردبیری:

در مسیر تحول

7 نکته از دیدار رمضان 1403 رهبر انقلاب با دانشجویان؛

پای درس جامع‌نگری در خانه پدری

جیش‌العدل به نیابت از تل‌آویو دست به عملیات تروریستی زد؛

تروریست‌های توسعه

سیدحسین امامی، خبرنگار اندیشه سیاسی:

نقدی بر ایده پایان دین در یک کتاب

جعفر درونه، تحلیلگر سیاسی:

دو روی یک انتخابات

عباسعلی کدخدایی، عضو شورای نگهبان:

من رای نمی‌دهم!

جعفر درونه، پژوهشگر سیاسی:

نقطه عزیمت به‌‌سمت مشارکت حداکثری

درباره نامه 110 اصلاح‌طلب مشارکت‌جو؛

نه به خاتمی، سلام به واقعیت

محمد قائمی‌راد، پژوهشگر هسته مکتب امام خمینی(رحمه‌الله) مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع):

از «خواص و عوام» تا «خاصه و عامه» در اندیشه رهبری

درباره جوانب مختلف ردصلاحیت روحانی

او باید در انتخابات شکست می‌خورد

مرتضی قاضی، نویسنده:

صادق الوعد

آرزویی که بستر آن فراهم نیست؛

تمایل به شیوه‌های کنترلگری نوین

سرباز روح الله رضوی؛ فعال رسانه ای:

الجزیره و آفریقای جنوبی؛ جای ایران را نخواهد گرفت

محسن فایضی؛

چقدر بی انصاف‌اند

نگاه سطحی اپوزسیون سلبریتی؛

این جهل نیست خیانت به تاریخ و انسانیت است

سیدجواد نقوی، خبرنگار؛

بحران‌زدگی برندینگ برهانی

در حاشیه اظهارات جدید وزیر سابق خارجه؛

تاریخ را با تراژدی‌هایش بخوانید

کنشگران سیاست و نوار باریک انسانیت؛

در آینه فلسطین به خودتان نگاه کنید

وقایع نقش جهان و مصائب توییتری شدن سیاست

سانتی‌مانتال‌ها مشغول کارند

محمدسعید صفاری، پژوهشگر مرکز رشد دانشگاه امام‌صادق(ع):

انقلاب خمینی کبیر؛ راهبر وارثان عالم

محسن فرجیان روزنامه‌نگار:

رسانه کارآمد و هزینه‌های آن

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر:

دست سردبیر، گاوبازی اپوزیسیون و پروژه ما

سیدجواد نقوی خبرنگار فرهیختگان؛

بی‌بی‌سی نمی‌تواند خودش را احیا کند؟‌ +فیلم

حبیب‌الله بابایی، عضو هیات‌علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی:

«قله» کجاست؟

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار