• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۳-۰۳-۲۶ - ۲۰:۱۷
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
جلیلی در «میزگرد فرهنگی»؛

در زمینۀ حجاب نباید از آخر با ماجرا برخورد کرد

سعید جلیلی در برنامه میزگرد فرهنگی بیان کرد: در زمینۀ حجاب نباید از آخر با ماجرا برخورد کرد بلکه دولت من از ۱۳۰ دستگاه فرهنگی خواهد خواست که توضیح بدهند چه کرده‌اند

در زمینۀ حجاب نباید از آخر با ماجرا برخورد کرد

سعید جلیلی، نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری عصر امروز شنبه در میزگرد فرهنگی در شبکه دوم سیما  حضور پیدا کرد. در این برنامه، محمدهادی همایون و شهرام یزدانی مشاوران جلیلی هستند همچنین شهاب اسفندیاری، حسین انتظامی و الهام یاوری سه کارشناس حوزه فرهنگ در این میزگرد حضور دارند.

سعید جلیلی اظهار کرد: «شعار من برای دولت خود یک جهان فرصت، یک ایران جهش و هر ایرانی یک نقش پرشکوه است. شعار نباید فقط قشنگ باشد بلکه عصاره برنامه دولت باشد.»

وی ادامه داد: «در عرصه فرهنگ یک جهان فرصت در اوج خود قرار دارد. از مزیت‌های نسبی فرهنگ ما این است که فرصت‌های زیادی برای ما فراهم می کند. موفقیت‌های ما به دلیل فرصت‌های فرهنگی ما بوده است. به مدد فرهنگ، قدرت خوبی به دست آورده‌ایم ولی فرصت‌های بیشتری در عرصه فرهنگ وجود دارد. هنر دولت باید این باشد که فرصت‌های فرهنگ را  بشناسد و آن را به صحنه بیاورد. فرهنگ بستری است که نقش‌های هر ایرانی را هم افزا می کند و دل‌ها را به هم پیوند می دهد. این پیوند را به جهان و حوزه تمدنی کشور بدهد.»

این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری افزود: «نباید به جای ایجاد این پیوندها، آشوب یا سکوت مرداب گونه شکل گیرد. فرهنگ قوی ایرانی اسلامی ما به قوت ما افزوده است. ما فرهنگ مقاومت و ما می توانیم را داشته‌ایم و قدرت فرهنگی امروز نقطه قدرت ماست و دشمن هم به همین دلیل فرهنگ ما را هدف قرار داده‌اند.»

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: «برخی مصادیق مثل حجاب و فیلترینگ، پاسخ فرهنگی دارد نه امنیتی. عرصه فضای مجازی ابعاد مختلف دارد و با زندگی مردم عجین شده است. در فضای مجازی هم آسیب وجود دارد ولی باید مسئولیت‌پذیری ایجاد کرد نه محدودیت. اگر مسئولیت‌پذیری ایجاد شد، ضایعات آن به حداقل می‌رسد و فرصت آن بیشتر می شود. مفهوم مسوولیت پذیری مبنای عمیق فرهنگی است و باید باور داشته باشیم.»

جلیلی همچنین گفت: «یک جهان فرصت در عرصه فرهنگ وجود دارد و باید به برنامه دولت تبدیل شود. رئیس‌جمهور رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی است و می تواند نقش مهمی در تقویت فرهنگی داشته باشد. رئیس‌جمهور باید در زمینه بودجه‌های فرهنگی برای اثربخشی  برنامه داشته باشد. مدیران فرهنگی باید پخته و باتجربه بوده و عمق فرهنگی را بشناسند. مدیر فرهنگی نمی تواند با مقوله فرهنگ شناخت سطحی داشته باشد. او باید رابطه فرهنگ با سایر عرصه‌ها را بفهمد.»

وی با بیان اینکه ۱۳۰ دستگاه بودجه فرهنگی می‌گیرند، افزود: «این دستگاه‌ها باید مدیریت شوند تا در جهت هدف تعیین شده حرکت کنند. در عرصه فرهنگ دولت باید نقش آفرین باشد و زمینه را برای نقش آفرینی جامعه فراهم کند تا مردم با توجه به توانمندی خود در این عرصه ورود کنند.»

جلیلی در ادامه در پاسخ به پرسشی در خصوص تدبیر دولت برای جلویگری از اختلاف در جامعه به خاطر مسائل فرهنگی مثل حجاب، بیان کرد: «بعد از حوادث ۱۴۰۱، در چنیدن دانشگاه حضور یافتم و در یک دانشگاه جلسه ما هفت ساعت طول کشید و پرسش و پاسخ مطرح می‌شد. جای سوال دارد که چرا برخی مقامات کشورهای اروپایی نسبت به کشتار زنان در فلسطین توجهی ندارد ولی برای یک خانم در ایران اشک تمساح می‌ریزند؟ باید بررسی کرد چرا این مسائل پیش آمده است. من زمانی که در وزارت خارجه مسئولیت داشتم، سفری به نروژ رفته بودم و یک خانم دیپلمات در نروژ به من گفت چهار سال در ایران ماموریت داشتم و دوره فقه در دانشگاه خوانده‌ام و گفت چرا از نگاه خود به زن دفاع نمی‌کنید؟ باید فرصت‌های فرهنگی را شناخت و از آن بهره برد. زن ما با فرهنگ ایرانی اسلامی نقش پرشکوهی ایفا کرده است. در غرب گفته می شود در مساله زن و خانواده به بن بست رسیده است. حجاب و زن نقطه قوت ما است و باید تمدن خود را در این زمنیه به رخ جهان بکشیم. در انگلیس زنان در ۱۹۲۰ حق رای به دست آورند و در برخی کشورها در ۱۹۵۰ حق رای به دست آوردند ولی در تاریخ اسلام داریم که زنان با پیامبر بیعت کرده‌اند. ما باید بررسی کنیم ۱۳۰ دستگاه فرهنگی چگونه عمل کرده‌اند و چه اثرگذاری داشته اند؟ در این عرصه باید صحنه را شناخت و مقهور صحنه سازی مکرون و بایدن نشد.»

وی همچنین گفت: «اگر عمق راهبردی را درک نکنیم، مسائل فرهنگی را درک نمی کنیم. موضوع زن یک موضوع اصلی است. ما زن خانه دار و پزشک و روستایی  و سرپرست خانواده داریم که دولت باید برای همه آنها برنامه داشته باشد. هر چیزی در کشور چه حجاب چه سایر مسائل دیگر قانون دارد و قانون نباید سلیقگی باشد و قانون فصل‌الخطاب است.»

 

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

محمد زعیم‌زاده، سردبیر: 

کلید انتخابات در دست مرددها

پرویز امینی، استاد دانشگاه:

مرددین؛ سرنوشت‌سازان انتخابات چهاردهم

پیام پیغام‌های انتخاباتی؛

چرا تحریم انتخابات شکست خورد؟

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

بازگشت به راهبرد مشارکت حداکثری

«اگر دفاع ما نبود، حمله ایران به اسرائیل ویرانگر می‌شد»؛

اعتراف بایدن

سیدجواد نقوی، خبرنگار فرهیختگان؛

‌نوبل خون

حمید ملک‌زاده، پژوهشگر اندیشه‌های سیاسی:

مقاومت؛ روح پایدار انقلاب اسلامی ایران

سیدجواد نقوی، خبرنگار فرهیختگان:

عجب کشور قانون‌مداری!

صادق امامی، عضو شورای سردبیری:

در مسیر تحول

7 نکته از دیدار رمضان 1403 رهبر انقلاب با دانشجویان؛

پای درس جامع‌نگری در خانه پدری

جیش‌العدل به نیابت از تل‌آویو دست به عملیات تروریستی زد؛

تروریست‌های توسعه

سیدحسین امامی، خبرنگار اندیشه سیاسی:

نقدی بر ایده پایان دین در یک کتاب

جعفر درونه، تحلیلگر سیاسی:

دو روی یک انتخابات

عباسعلی کدخدایی، عضو شورای نگهبان:

من رای نمی‌دهم!

جعفر درونه، پژوهشگر سیاسی:

نقطه عزیمت به‌‌سمت مشارکت حداکثری

درباره نامه 110 اصلاح‌طلب مشارکت‌جو؛

نه به خاتمی، سلام به واقعیت

محمد قائمی‌راد، پژوهشگر هسته مکتب امام خمینی(رحمه‌الله) مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع):

از «خواص و عوام» تا «خاصه و عامه» در اندیشه رهبری

درباره جوانب مختلف ردصلاحیت روحانی

او باید در انتخابات شکست می‌خورد

مرتضی قاضی، نویسنده:

صادق الوعد

آرزویی که بستر آن فراهم نیست؛

تمایل به شیوه‌های کنترلگری نوین

سرباز روح الله رضوی؛ فعال رسانه ای:

الجزیره و آفریقای جنوبی؛ جای ایران را نخواهد گرفت

محسن فایضی؛

چقدر بی انصاف‌اند

نگاه سطحی اپوزسیون سلبریتی؛

این جهل نیست خیانت به تاریخ و انسانیت است

سیدجواد نقوی، خبرنگار؛

بحران‌زدگی برندینگ برهانی

در حاشیه اظهارات جدید وزیر سابق خارجه؛

تاریخ را با تراژدی‌هایش بخوانید

کنشگران سیاست و نوار باریک انسانیت؛

در آینه فلسطین به خودتان نگاه کنید

وقایع نقش جهان و مصائب توییتری شدن سیاست

سانتی‌مانتال‌ها مشغول کارند

محمدسعید صفاری، پژوهشگر مرکز رشد دانشگاه امام‌صادق(ع):

انقلاب خمینی کبیر؛ راهبر وارثان عالم

محسن فرجیان روزنامه‌نگار:

رسانه کارآمد و هزینه‌های آن

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر:

دست سردبیر، گاوبازی اپوزیسیون و پروژه ما

سیدجواد نقوی خبرنگار فرهیختگان؛

بی‌بی‌سی نمی‌تواند خودش را احیا کند؟‌ +فیلم

حبیب‌الله بابایی، عضو هیات‌علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی:

«قله» کجاست؟

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار