• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۳-۰۳-۲۵ - ۱۹:۰۸
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
قاضی‌زاده در «میزگرد فرهنگی»:

رهبری همه وزارت‌خانه‌ها با آموزش‌ و پرورش است

امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی ، نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری امروز میهمان «میزگرد فرهنگی» شبکه دو سیما بود.

رهبری همه وزارت‌خانه‌ها با آموزش‌ و پرورش است

همزمان با آغاز برنامه‌های تبلیغاتی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری، میزگرد فرهنگی کاندیداها نیز  از روز گذشته (۲۴ خرداد) روانه آنتن شبکه دو سیما شده است. امروز در دومین روز از برگزاری میزگرد فرهنگی، سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، نامزد چهاردهمین دوره  انتخابات ریاست جمهوری مهمان این برنامه بود. داود رحیمی سجاسی و لاله  فرهنگ متین به عنوان مشاور، او را در این برنامه همراهی کردند. همچنین الهام یاوری، شهاب اسفندیاری و حسین انتظامی کارشناسان این میزگرد بودند که به طرح سوال پرداختند.

در ابتدای برنامه قاضی زاده هاشمی نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری اظهار کرد: «چون خانواده را مهم می‌دانم، اسم دولت را «دولت خانواده» گذاشتم. وی با پرداختن به موضوع زنان و با تاکید بر این نکته که زنان فرصت هستند نه مسئله گفت: بعد از انقلاب یک سرمایه گذاری ویژه ای روی بانوان شده است. زنان در اقتصاد خانوار  و همچنین نظام تعلیم تربیت ما نقش دارند.»

وی با اشاره به این که هنوز بعد از چهل سال االگوی مطلوبی برای زنان ارائه نشده، در خصوص نگاه عادلانه به زنان در جامعه افزود: «لازم است که نگاهمان به بانوان با توجه به اقتضائات آنها باشد؛ چون طراحی‌های ما مردانه است، با زنان مثل مردان برخورد می‌کنیم. عدالت اجتماعی اقتضا می‌کرد که روحیات و فیزیولوژیک‌شان متفاوت باشد. نظام اداری را باید برای آنها متفاوت تعریف می‌کردیم.»

او ادامه داد: «در عصر تهاجم فرهنگی اتفاقاتی در جامعه افتاده که سن ازدواج افزایش یافته است. نزدیک ۱۳ میلیون مجرد داریم. میزان اعتیاد در بانوان افزایش یافته است.»

قاضی زاده هاشمی در ادامه به مسئله آموزش و پرورش پرداخت و گفت:« یکی از اصلی ترین وزارت خانه ها آموزش و پرورش است. عملکرد وزارت فرهنگ در دولت شهید رئیسی یک عملکرد گسترده و عظیم بود اما از نظر رویکرد هنوز فاصله بسیار زیادی برای فعال کردن حلقه های مردمی وجود دارد. اگر میگوییم اصلی ترین عنصر خانواده است اصلی ترین وزارت خانه ها نیز آنهایی هستند که از خانواده پشتیبانی می‌کنند.»

قاضی زاده بر این نکته تاکید کرد که نظام و تعلیم و تربیت ما به طور اساسی باید تغییر کند؛ وی در این خصوص اظهار داشت: «نظام آموزش و پرورشی که ما داریم انسان های شبیه به هم تولید می‌شود. نظام آموزش و پرورش ما انسان پایه نیست. استعداد یابی باید در سن پایین انجام شود و در طول تعلیم و تربیت به سمت همان استعداد تعیین شده حرکت کند.»

وی مهم ترین رویکرد خور را پرداختن به وزارت آموزش و پرورش خواند و گفت: «بیشترین بودجه ما باید به وزارت آموزش و پرورش تعلق بگیرد. قاضی زاده در ادامه برنامه با تاکید بر اهمیت آموزش و پرورش گفت: تمام برنامه های دیگر در وزارت خانه های مختلف همه در بال آموزش و پرورش اتفاق می‌افتد.»

قاضی زاده هاشمی ریشه اعتراضات پاییز ۱۴۰۱ را فرهنگی توصیف کرد و گفت:« بر خلاف فتنه های قبلی فتنه سال ۱۴۰۱  را فرهنگی می‌دانم. مواضع من در زمان اغتشاشات خیلی صریح بود و خیلی از شبکه های بیگانه من را مورد حمله قرار دادند. وی ادامه داد: بنده قبل از برنامه ریزی دولت برای حضور در دانشگاه در زمان اغتشاشات بیش از 10 دانشگاه رفتم.»

قاضی زاده هاشمی، نامزد چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در میز گرد فرهنگی به موضوع اینترنت  و فضای مجازی پرداخت و گفت: «من معتقدم همانطور که جمع هنری را خود هنرمندان اداره می‌کنند بهترین قضات برای فضای مجازی خود مردم هستند. جامعه ما یک جامعه عفیف است. باید تا بخشی در فضای مجازی مردم را آزاد بگذاریم. وی ادامه داد: اینترنت جزو کالاهای اساسی ما است. ما که صنعت فضایی داریم باید جزو تولید کننده های اینترنت جهان باشیم.»

قاضی زاده هاشمی در ادامه به مسئله گردشگری پرداخت و اظهار داشت: «حسن حوزه گردشگری این است که درصد اشتغال آن بسیار بالا است.کشوری مثل کره جنوبی 71 میلیارد دلار درآمد از تولیدات فرهنگی دار؛ فرهنگی غنی ایرانی خیلی بیشتر از کره قابلیت عرضه دارد. وی با اشاره به اینکه بیشترین گردشگر ما گردشگر مذهبی است، افزود: چه اشکالی دارد بستر گردشگری حلال و خانواده محور را در ایران فراهم کنیم؟ تعداد زیادی اماکن متعلق به دولت داریم که باید اینها را به صورت رایگان در اختیار مردم قرار دهیم.»

قاضی زاده هاشمی در پاسخ به این سوال که درباره ممیزی‌هایی که در فضای رسانه‌ها وجود دارد و مشکلات این موضوع چه اقدامی انجام می‌دهید؟ گفت: «هم‌نشینی با هنرمندان همیشه در فرهنگ ما وجود دارد. جامعه اسلامی ارزش‌های فطری بزرگی دارد و نباید بترسیم از اینکه این ارزش‌ها دچار خدشه شود. بعضی جا‌ها قوانین بالادستی مشکل ساز می‌شود. جلوی هر کار فراقانونی را باید گرفت. من به حوزه اجرا آمده ام که قوانین را اجرا کنم. حقوق قانونی مردم حتما باید در هر زمینه‌ای رعایت شود.»

او همچنین اشاره کرد که وزیر ارشاد را با مشورت فرهنگیان وهنرمندان انتخاب می‌کنم، زیرا قرار نیست دستور دهد، بلکه قرار است با تعامل به یک جمع‌بندی برسد.او در این رابطه گفت: «من قائل نیستم که غیر هنرمندان از آنها مراقبت کنند هر جریانی به خوبی می‌تواند از خود مراقبت کند. ما وقتی میگوییم کار را به مردم می‌سپاریم یعنی اجرا، اداره و حمایت را به مردم می‌سپاریم.»

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

محمد زعیم‌زاده، سردبیر: 

کلید انتخابات در دست مرددها

پرویز امینی، استاد دانشگاه:

مرددین؛ سرنوشت‌سازان انتخابات چهاردهم

پیام پیغام‌های انتخاباتی؛

چرا تحریم انتخابات شکست خورد؟

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

بازگشت به راهبرد مشارکت حداکثری

«اگر دفاع ما نبود، حمله ایران به اسرائیل ویرانگر می‌شد»؛

اعتراف بایدن

سیدجواد نقوی، خبرنگار فرهیختگان؛

‌نوبل خون

حمید ملک‌زاده، پژوهشگر اندیشه‌های سیاسی:

مقاومت؛ روح پایدار انقلاب اسلامی ایران

سیدجواد نقوی، خبرنگار فرهیختگان:

عجب کشور قانون‌مداری!

صادق امامی، عضو شورای سردبیری:

در مسیر تحول

7 نکته از دیدار رمضان 1403 رهبر انقلاب با دانشجویان؛

پای درس جامع‌نگری در خانه پدری

جیش‌العدل به نیابت از تل‌آویو دست به عملیات تروریستی زد؛

تروریست‌های توسعه

سیدحسین امامی، خبرنگار اندیشه سیاسی:

نقدی بر ایده پایان دین در یک کتاب

جعفر درونه، تحلیلگر سیاسی:

دو روی یک انتخابات

عباسعلی کدخدایی، عضو شورای نگهبان:

من رای نمی‌دهم!

جعفر درونه، پژوهشگر سیاسی:

نقطه عزیمت به‌‌سمت مشارکت حداکثری

درباره نامه 110 اصلاح‌طلب مشارکت‌جو؛

نه به خاتمی، سلام به واقعیت

محمد قائمی‌راد، پژوهشگر هسته مکتب امام خمینی(رحمه‌الله) مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع):

از «خواص و عوام» تا «خاصه و عامه» در اندیشه رهبری

درباره جوانب مختلف ردصلاحیت روحانی

او باید در انتخابات شکست می‌خورد

مرتضی قاضی، نویسنده:

صادق الوعد

آرزویی که بستر آن فراهم نیست؛

تمایل به شیوه‌های کنترلگری نوین

سرباز روح الله رضوی؛ فعال رسانه ای:

الجزیره و آفریقای جنوبی؛ جای ایران را نخواهد گرفت

محسن فایضی؛

چقدر بی انصاف‌اند

نگاه سطحی اپوزسیون سلبریتی؛

این جهل نیست خیانت به تاریخ و انسانیت است

سیدجواد نقوی، خبرنگار؛

بحران‌زدگی برندینگ برهانی

در حاشیه اظهارات جدید وزیر سابق خارجه؛

تاریخ را با تراژدی‌هایش بخوانید

کنشگران سیاست و نوار باریک انسانیت؛

در آینه فلسطین به خودتان نگاه کنید

وقایع نقش جهان و مصائب توییتری شدن سیاست

سانتی‌مانتال‌ها مشغول کارند

محمدسعید صفاری، پژوهشگر مرکز رشد دانشگاه امام‌صادق(ع):

انقلاب خمینی کبیر؛ راهبر وارثان عالم

محسن فرجیان روزنامه‌نگار:

رسانه کارآمد و هزینه‌های آن

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر:

دست سردبیر، گاوبازی اپوزیسیون و پروژه ما

سیدجواد نقوی خبرنگار فرهیختگان؛

بی‌بی‌سی نمی‌تواند خودش را احیا کند؟‌ +فیلم

حبیب‌الله بابایی، عضو هیات‌علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی:

«قله» کجاست؟

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار