• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۳-۰۳-۲۴ - ۱۴:۵۷
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
در «میزگرد سیاسی» شبکه سه چه گذشت؟

پورمحمدی: بروکراسی ما سد راه پیشرفت ماست

برنامه «میزگرد سیاسی» شبکه سه سیما با حضور آقای مصطفی پورمحمدی نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری برگزار شد.

پورمحمدی: بروکراسی ما سد راه پیشرفت ماست

پورمحمدی، نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری در ابتدای برنامه اظهار کرد: بحث سیاست خارجی بسیار مهم و اساسی است. بسیاری از نیازمندی‌ها در گروی ارتباطات است. کشور باید در به عرصه‌های مختلف مثل امنیت و اقتصاد اهمیت دهد. نکته دیگر عزت و پرستیژ است و کشور باید با جایگاهی مناسب به حیات خود اهمیت دهد. 

او گفت: در جامعه ما نکته مهمی وجود دارد و پیامی برای انسان‌ها داریم. ما مدعی ساختن جامعه نیکو برای انسان‌ها هستیم. انقلاب اسلامی مدعی رهاورد مهمی است و بدون تردید با دنیای پیرامونی باید در ارتباط باشیم تا بتوانیم پیام خود را برسانیم.

 پورمحمدی بیان کرد: باید بتوانیم از حقوق مظلومان دفاع کنیم و در مقابل قدرت‌های ظالم، جبهه مظلومان را تقویت کنیم و نظم مطلوبی برای دیگران ایجاد کنیم.

پورمحمدی در ادامه با تاکید بر این که سیاست خارجی امتداد سیاست داخلی است گفت: مناسبات خارجی بعضا برای رقابت و بعضا برای تامین اهداف است. استعداد لازم را باید برای تامین خواسته‌ها داشته باشیم. رهبری همیشه بیان کردند که ما باید دولت و ملت قدرتمندی داشته باشیم تا از حقوق خود در داخل و خارج دفاع کنیم.

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری با اشاره به اینکه امروز در عرصه بین‌الملل در جایگاه مناسبی هستیم، گفت: در تعارض با دشمنان و اقدامات آن‌ها باید ظرفیت‌های خود را تقویت کنیم.

 پورمحمدی بیان کرد: ما در منطقه حساسی هستیم و این منطقه از گذشته مورد توجه همه اقوام بوده است. از جهت موقعیت سیاسی، مادی و منابع و دسترسی‌های آبی  تاثیرگذاریم و در یک میدان سخت قرار داریم و این میدان سخت شرایط ویژه‌ای دارد.

 این نامزد انتخاباتی در ادامه برنامه با بیان این نکته که نه دشمنی ها ابدی است و نه دوستی ها اظهار داشت: ما نباید اجازه دهیم دشمنان شاخص های اقتصادی ما را جابه جا کنند. توسعه نفوذ ما برای دشمنان غیرقابل تحمل است.

وی همچنبن بیان کرد: در حوزه‌های ائتلاف‌های کوچک و بزرگ؛ استفاده از نیروهای مجرب و مسلط دیپلماتیک و به خصوص متعهد به منافع ملی که ایران‌شناس باشند، لازمه موفقیت است.مهم این است که فهم درستی از نیازها داشته باشیم و تکنیک درستی برای خواسته های خود داشته باشیم. امروز دیپلماسی ما باید بطور مشخص برای برداشتن موانع برنامه ریزی کند.

پورمحمدی در پاسخ به سوالی درباره  پوست اندازی جهانی قدرت و چگونگی حل تحریم‌ها و چالش‌ها گفت: هدف گذاری درست در تعیین خط اهمیت بسزایی دارد. دو هدف اصلی در اولویت ما قرار دارد که تامین امنیت و منافع کشور است. تمامی توجه خود را باید معطوف به امنیت پایدار متکی به خود و پیش‌دستانه در مقابل تعرض‌ها قرار دهیم.

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: ما در اغلب کشمکش‌ها با از دست دادن سرزمین و ایجاد مشکلات فراوان روبرو بودیم، اما در ۴۵ سال اخیر و پس از انقلاب مشکلات به خوبی مدیریت شده و توان نظامی ما افزایش یافته است.

وی ادامه داد: من نه سال مدیر اطلاعات خارجی کشور بودم و با نیاز‌های کشور که از طرق آشکار حل نمی‌شده و با دیپلماسی پنهان انجام می‌گرفته آشنایی دارم. دیپلماسی مردمی تاثیرات متعددی دارد و حوزه نفوذ را گسترده و توان ضربه زدن دشمن را کاهش می‌دهد.

پور محمدی در ادامه گفت: ما جزء موفق‌ترین کشور‌ها در امنیت ملی هستیم، البته کنش‌گری دیپلمات‌های ما در تحقق این خواسته نقش بسزایی دارد. منافع ملی در کشور ما یک ویژگی برجسته دارد . پانزده همسایه داریم که فرهنگ‌ها و توان‌های اقتصادی‌ متفاوتشان نیاز‌های ما را برطرف می‌کنند.

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری بیان کرد: ما با طراحی که با داد و ستد پیرامونی داریم تحریم‌ها را جبران می‌کنیم و عده‌ای که نمی‌خواهند پیشرفت ما را ببینند به این امر دور زدن تحریم‌ها می‌گویند.

وی اظهار کرد: گام‌های خوبی در دولت رئیسی برداشته شد و ایجاد حوزه دیپلماسی اقتصادی امر خوبی بود. وزارت خارجه باید هدف‌گذاری در رفع موانع اقتصادی به صورت کارشناسی داشته باشد و این را ماموریت خود بداند. روابط ما با روسیه، چین و آفریقا در موقعیت خوبی است و و این ما هستیم که باید از این موقعیت به درستی استفاده کنیم.

ابراهیم متقی،کارشناس سیاست خارجی حاضر در این میزگرد اظهار کرد : در دوران مسئولیت آقای پورمحمدی ما گریبان گیر یک بحران امنیتی در افغانستان و شهادت چندین دیپلمات خودمان بودیم و ایران و افغانستان تا آستانه یک جنگ پیش رفتند. در آن زمان الگویی برای زمانی که طالبان به مزار شریف میرسند وجود نداشت و به همین دلیل بحران های بعدی شکل گرفت.

پورمحمدی، نامزد انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری خطاب به کارشناس گفت: در اذهان عمومی این نکته که شما گفتید وجود ندارد.چون سی سال از آن گذشته از ذهن من گذشته بعد از این همه مسئولیت متعدد زیاد در خاطرم نیست.

پورمحمدی ادامه داد: محیط افغانستان محیط تعریف شده منظم و کلاسیکی نیست. غیرقابل باور بود که طالبان توانستند شهر به شهر را بگیرند و برای همه بسیار غافلگیر کننده بود. این اصلا حوزه مورد توجه طالبان نبود. عوامل داخلی هم روی مزار شرزیف محاسبه دیگری میکردند. یک مسئله این بود که طالبان از تعرض به مراکز دیپلماتیک پرهیز کنند. بعد هم طالبان گفتند که عوامل سرخود این کار را کردند. ما باید نوعی تصمیم بگیریم که کشور را به مخاطره نیندازیم.

ماجرای شهادت دیپلمات‌های ایرانی در مزارشریف، در زمان مسئولیت پورمحمدی از زبان وی:

پورمحمدی با انتقاد از سفارتخانه ها گفت: دیپلماسی باید متعهد به توسعه منافع ملی باشد و برای اوقات فراغت نیست. سفارتخانه های ما محل استراحت است!

وی با بیان این که ما سیاستگذاری ناموفق زیاد داشتیم، تاکید کرد: تزلزل در روابط بسیار مضر است و به بازیگران جهانی قدرت بازی میدهد. ما دیپلماسی خود را به تعارف گذراندیم.هر سفیری را که حکمش را امضا میکنم باید متعهد باشد و نگوید در شان من نیست. منافع ملی جسارت و از خود گذشتگی میخواهد.

پورمحمدی، نامزد انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در میزگرد سیاسی گفت: آمریکا و اسرائیل خلاف موجودیت خود تغییر نمیکنند اما حوادثی میتواند این رویکردها را برای فضای کوتاه تغییر دهد / یک مو از خرس کندن هم غنیمت است. ماهیت آمریکا و اسرائیل تغییر نمیکند اما نباید موقعیت‌ها را در کشمکش ها را از دست داد و غفلت نکرد.

وی ادامه داد: باید لحظه ها را به خوبی شناخت و شکارچی خوبی بود. بروکراسی ما چنگ انداخته جلوی پیشرفت ما و باید از چنگال اختاپوس دیوانسالاری رها شویم.

 

 

 

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

محمد زعیم‌زاده، سردبیر: 

کلید انتخابات در دست مرددها

پرویز امینی، استاد دانشگاه:

مرددین؛ سرنوشت‌سازان انتخابات چهاردهم

پیام پیغام‌های انتخاباتی؛

چرا تحریم انتخابات شکست خورد؟

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

بازگشت به راهبرد مشارکت حداکثری

«اگر دفاع ما نبود، حمله ایران به اسرائیل ویرانگر می‌شد»؛

اعتراف بایدن

سیدجواد نقوی، خبرنگار فرهیختگان؛

‌نوبل خون

حمید ملک‌زاده، پژوهشگر اندیشه‌های سیاسی:

مقاومت؛ روح پایدار انقلاب اسلامی ایران

سیدجواد نقوی، خبرنگار فرهیختگان:

عجب کشور قانون‌مداری!

صادق امامی، عضو شورای سردبیری:

در مسیر تحول

7 نکته از دیدار رمضان 1403 رهبر انقلاب با دانشجویان؛

پای درس جامع‌نگری در خانه پدری

جیش‌العدل به نیابت از تل‌آویو دست به عملیات تروریستی زد؛

تروریست‌های توسعه

سیدحسین امامی، خبرنگار اندیشه سیاسی:

نقدی بر ایده پایان دین در یک کتاب

جعفر درونه، تحلیلگر سیاسی:

دو روی یک انتخابات

عباسعلی کدخدایی، عضو شورای نگهبان:

من رای نمی‌دهم!

جعفر درونه، پژوهشگر سیاسی:

نقطه عزیمت به‌‌سمت مشارکت حداکثری

درباره نامه 110 اصلاح‌طلب مشارکت‌جو؛

نه به خاتمی، سلام به واقعیت

محمد قائمی‌راد، پژوهشگر هسته مکتب امام خمینی(رحمه‌الله) مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع):

از «خواص و عوام» تا «خاصه و عامه» در اندیشه رهبری

درباره جوانب مختلف ردصلاحیت روحانی

او باید در انتخابات شکست می‌خورد

مرتضی قاضی، نویسنده:

صادق الوعد

آرزویی که بستر آن فراهم نیست؛

تمایل به شیوه‌های کنترلگری نوین

سرباز روح الله رضوی؛ فعال رسانه ای:

الجزیره و آفریقای جنوبی؛ جای ایران را نخواهد گرفت

محسن فایضی؛

چقدر بی انصاف‌اند

نگاه سطحی اپوزسیون سلبریتی؛

این جهل نیست خیانت به تاریخ و انسانیت است

سیدجواد نقوی، خبرنگار؛

بحران‌زدگی برندینگ برهانی

در حاشیه اظهارات جدید وزیر سابق خارجه؛

تاریخ را با تراژدی‌هایش بخوانید

کنشگران سیاست و نوار باریک انسانیت؛

در آینه فلسطین به خودتان نگاه کنید

وقایع نقش جهان و مصائب توییتری شدن سیاست

سانتی‌مانتال‌ها مشغول کارند

محمدسعید صفاری، پژوهشگر مرکز رشد دانشگاه امام‌صادق(ع):

انقلاب خمینی کبیر؛ راهبر وارثان عالم

محسن فرجیان روزنامه‌نگار:

رسانه کارآمد و هزینه‌های آن

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر:

دست سردبیر، گاوبازی اپوزیسیون و پروژه ما

سیدجواد نقوی خبرنگار فرهیختگان؛

بی‌بی‌سی نمی‌تواند خودش را احیا کند؟‌ +فیلم

حبیب‌الله بابایی، عضو هیات‌علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی:

«قله» کجاست؟

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار