• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۳-۰۳-۲۲ - ۱۳:۳۵
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
توسعه حجم بازار جهانی انیمیشن و شتاب آسیا؛

پیشتازان انیمیشن جهان کدام کشورها هستند؟

یکی از بزرگترین مقاصد انیمیشن آمریکاست و تقاضا برای انیماتور در سراسر این کشور در حال افزایش است.

پیشتازان انیمیشن جهان کدام کشورها هستند؟

فرهیختگان: بازار جهانی انیمیشن با سرعتی قابل توجه در حال رشد است و هم از جانب تولید و هم از جانب مخاطبان، حجم این بازار دارد مرتب افزایش پیدا می‌کند. این البته به آن معنا نیست که این صنعت چالش‌هایی پیش روی خود ندارد. رشد تکنولوژی اگرچه کار تولید انیمیشن را آسان‌تر می‌کند اما شاغلان در این حرفه خودشان را در برابر هوش مصنوعی در معرض تهدید می‌بینند. 

ارزش بازار جهانی فیلم‌های انیمیشن در سال 2021 به 350.23 میلیارد دلار رسید و همان زمان اعلام شد که انتظار می‌رود این رقم تا سال 2030 به 560.32 میلیارد دلار برسد؛ هرچند تحلیل‌های بعدی این رقم را مقداری کاهش داد. بازار جهانی انیمیشن اکنون که در سال ۲۰۲۴ میلادی هستیم، بیش از 394 میلیارد دلار ارزش دارد و به سرعت در حال گسترش است، اما طبق گزارش Markets N Research، انتظار می‌رود حجم گردش مالی این صنعت تا سال 2030 به 528 میلیارد دلار برسد که مقداری از پیش‌بینی قبلی کمتر است.

بخش قابل توجهی از رشد صنعت انیمیشن ناشی از توسعه بخش‌های ارتباطات و فناوری و افزایش استفاده از اینترنت در سطح جهانی است. در ایالات متحده گزارش شده که 58900 شغل برای انیماتورها ایجاد خواهد شد. یکی از بزرگترین مقاصد انیمیشن آمریکاست و تقاضا برای انیماتور در سراسر این کشور در حال افزایش است. اداره آمار کار پیش‌بینی می‌کند بین سال‌های2021 تا2031 میلادی، 3200 شغل جدید برای هنرمندان و انیماتورهای چندرسانه‌ای در ایالات متحده ایجاد خواهد شد.

سه نکته کلیدی در تحلیل بازار انیمیشن وجود دارد که قبل از بررسی باقی آمارها و داده‌ها می‌بایست به آنها توجه کرد.
۱- آمریکای شمالی با بالاترین سهم بازار با 33.94 درصد در سال 2023 پیشتاز بازار جهانی بود.
۲- بر اساس نوع محصول، بخش انیمیشن‌های سه‌بعدی بیشترین سهم بازار را با 44.16 درصد در سال 2023 به خود اختصاص داد.
۳- بخش رسانه و سرگرمی بیش از 29.75 درصد از سهم درآمد صنعت انیمیشن را در سال 2023 ایجاد کرد و تخمین زده می‌شود که بخش تولید با سریع‌ترین نرخ رشد مرکب سالانه CAGR در دوره پیش‌بینی شده گسترش یابد.

حالا با توجه به این نکات می‌توان سراغ اعداد و ارقامی رفت که نشان می‌دهند رقبای آمریکا که عمده آنها در آسیا متمرکز هستند، در مقایسه با کشوری که پیشتاز و صاحب اصلی بازار انیمیشن است، چه روندی را طی کرده‌اند.

اندازه بازار انیمیشن ایالات متحده در سال ۲۰۲۳ میلادی 55.66 میلیارد دلار تخمین زده شد و پیش‌بینی می‌شود تا سال 2033 حدود 121.81 میلیارد دلار ارزش داشته باشد. یعنی رقم CAGR آن معادل 8.3 درصد از سال 2024 تا 2033 خواهد بود. به عنوان جدی‌ترین رقیب صنعت انیمیشن آمریکا، می‌توان از انیمه‌های ژاپنی نام برد. اندازه بازار جهانی انیمه در سال 2019 به 26.055 میلیارد دلار رسید و از 28.61 میلیارد دلار در سال 2023 به 60.06 میلیارد دلار تا سال 2031 خواهد رسید که در دوره پیش‌بینی شده (2031-2024) CAGR آن با  9.8 درصد رشد مواجه خواهد بود.

به طور کلی‌تر، اندازه بازار انیمیشن آسیا و اقیانوسیه در سال ۲۰۲۳ میلادی 100.31 میلیارد دلار محاسبه شد و تخمین زده می‌شود که تا سال 2033 با CAGR قابل توجه 7.5 درصد، از سال 2024 تا 2033 به رقمی در حدود 216.00 میلیارد دلار برسد.

متن کامل گزارش میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ را در روزنامه فرهیختگان بخوانید.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سهم طبقۀ متوسط از صنعت سریال‌سازی؛

«افعی تهران» از چه کسی انتقام گرفت؟

فرصتی برای تجدید ظهور «خوبی مردم ایران»؛

مفهوم ملت را زنده کردند

فیلم پرحاشیه «بیبدن» با قصه‌‌ای به‌اندازه از ایده‌ای مهم دفاع کرد؛

سینمای اجتماعی زنده است

درباره فیلم «بی‌بدن»؛

قصه‌گویی شرافتمندانه درباره قصاص

مصطفی قاسمیان، خبرنگار:

یک درامدی خوب و تماشاگرپسند

اهل ملت عشق باش؛

عشق و دیگر هیچ...

آقای کارگردان! چه داری می‌کنی با خودت؟!

آنتی ‌کانسپچوآل آرت ترک و کُرک و پَر ریخته حسن فتحی

مریم فضائلی، خبرنگار:

چشم‌هایمان گناه داشتند!

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

رویاهای شخصی‌ات را نفروش!

سریال پرطرفدار «حشاشین» چه می‌گوید؛

علیه شیعه یا علیه اخوان؟

راضیه مهرابی‌کوشکی، عضو هیات‌‌علمی پژوهشکده مطالعات فناوری:

فیلم «اوپنهایمر» به مثابه یک متن سیاستی

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

از شما بعید بود آقای جیرانی

ایمان‌ عظیمی، خبرنگار:

دیکته نانوشته غلط ندارد

درباره هزینه‌ای که می‌شد صرف «هفت سر اژدها» نشود؛

چرخ را از نو اختراع نکنیم

فرزاد حسنی بعد از سال‌ها، به قاب تلویزیون آمد؛

بازگشت امیدوارکننده

در نقد بهره کشی «علی ضیا» از شهرت؛

از موج ابتذال پیاده شو

محمد زعیم‌زاده، سردبیر فرهیختگان:

در عصر پساواقعیت به احمد خطر حرجی نیست اما...

سیامک خاجی، دبیر گروه ورزش:

برای خداحافظی زود بود آقای جملات قصار!

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین:

عجایب آماری دیدم در این دشت!

محمدامین نوروزی، مستندساز:

از این طرف که منم راه کاروان باز است...

فاطمه دیندار، خبرنگار:

برای درخشش سیمرغ‌های بلورین

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

کدام سینما؟کدام نقد؟

حامد عسکری، شاعر و نویسنده:

فیلم دیدن با چشم‌های تار...

چهل و دومین جشنواره فیلم فجر؛

چند نقد بر فیلم سینمایی «آپاراتچی»

«صبحانه با زرافه‌ها»؛

یک وس اندرسون ایرانی تمام‌عیار

ویژه‌نامه جشنواره فیلم فجر؛

«صبحانه با زرافه‌ها»؛ معنازدایی از جهان

«صبحانه با زرافه‌‌ها»؛

تهش هیچی نیست، پس لذت ببر!

درباره فیلم جدید سروش صحت؛

قرار صبحانه با خودمان

هومن جعفری، خبرنگار:

مردی که سازش نمی‌کرد

در روزگار بی‌مایگی حضور قاف غنیمتی است؛

برای «قاف» و عمو اکبر

تولد قاف به میزبانی اکبر نبوی با همکاری «فرهیختگان»؛

«قاف» نمی‌خواهد متکلم‌ وحده باشد

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ؛

هنوزم نقش بازی می کنی آقای فرخ نژاد؟

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار