• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۳-۰۳-۲۱ - ۱۷:۳۷
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
فرهیختگان بررسی می‌کند؛

تحلیل گفتمان اقتصادی زاکانی و پورمحمدی

روز گذشته اسامی نهایی احراز صلاحیت علیرضا زاکانی، سعید جلیلی، امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی، مصطفی پورمحمدی، محمدباقر قالیباف و مسعود پزشکیان از طرف شورای نگهبان اعلام شد. گروه اقتصادی روزنامه فرهیختگان به بررسی بخشی از اظهارات هر کدام از این ۶ نفر در حوزه اقتصاد و مباحث پیرامونی آن پرداخته پرداخته است.

تحلیل گفتمان اقتصادی زاکانی و پورمحمدی

فرهیختگان در مطلبی گفتمان اقتصادی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری را بررسی کرده است. در قسمت سوم این مطلب نگاه اقتصادی مصطفی پورمحمدی و علیرضا زاکانی به مقوله‌های اقتصادی را مرورمی‌کنیم.

مصطفی پورمحمدی: دولت قرار

3 اصل دولت قرار 

پورمحمدی اخیرا در زمان ثبت‌نام انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: «ما سرشار از آرزوهای بالابلندی بودیم اما امروز در جایی که می‌خواستیم نیستیم. بی‌گمان گام‌های بلندی برداشتیم و دستاوردهای انکارناپذیری داریم اما ناکامی‌ها و کاستی‌های آزاردهنده نیز کم نبوده است.» وی گفت: «من فراز و فرودهای سیاستگذاری کشور را می‌شناسم و می‌توانم بگویم در ۴۵ سال گذشته با مسائل پیدا و رازهای پنهان و مشکلات خرد و کلان داخلی و خارجی آشنا هستم.» پورمحمدی در ادامه با بیان اینکه من صرفا از دور دستی بر آتش نداشته‌ام و بی‌خبر از ظرفیت‌های این سرزمین نیستم، عنوان کرد: «من به توان برجسته جوانان و زنان کشورم و همچنین هوش مصنوعی باور عمیق دارم. نگرانی‌های مردم را نباید نادیده گرفت. یقین دارم می‌توانستیم در شرایطی بسیار بهتر از این باشیم از این رو اندوهگینم. پورمحمدی نام دولت خود را «دولت قرار» و اولویت‌های آن را 1- عدالت، 2- ثروت و 3- قدرت برشمرد و گفت قرار من با شما تحقق این سه اولویت کلیدی است.» 

نحوه توزیع یارانه‌ها 

واقعیت این است که میزان مصرف ما به‌خصوص در انرژی بسیار بالاتر از نرم‌های متعارف بوده و عملا باید در کاهش آنها بکوشیم و لذا افرادی که مصرف خود را کاهش ندهند با هزینه بسیاری مواجه می‌شوند. بحث یارانه‌ها یکی از معضلات و مشکلات اقتصاد ایران است و مادامی که اتکای سیستم اقتصادی کشور به یارانه‌هاست، به‌طور حتم ما با این مشکلات مواجه هستیم. بر اینکه اگر بخواهیم سیستم اقتصادی را اصلاح کنیم، حذف یارانه‌ها یکی از موضوعات مهم محسوب می‌شود، بیشترین یارانه پرداختی دولت اکنون در بخش سوخت و انرژی است و اگر بخواهیم یارانه‌ها را حذف کنیم، قیمت سوخت به‌شدت بالا می‌رود. هر دولتی ناچار است برای اینکه یارانه را از سیستم اقتصادی و درآمدی شهروندان خارج کرده و در عین حال فشار کمتری به شهروندان وارد شود، آن را به نحوی جبران کند؛ لذا وجوهی که اکنون قرار است در قالب طرح تحول اقتصادی به شهروندان پرداخت شود، براساس حذف یارانه‌هاست نه کمک به شهروندان و ما باید این موضوع را به‌طور شفاف و صادقانه با مردم در میان بگذاریم. اختصاص یارانه‌ها به مردم می‌تواند به‌صورت پرداخت پول، کارت اعتباری یا مواردی مشابه باشد به‌گونه‌ای که این وجوه فقط برای مصارفی خاص مثلا درخصوص انرژی قابل برداشت باشد. به عبارتی من طرفدار مدل توزیع یارانه با کارت اعتباری هوشمند و هدفمند هستم (مصاحبه در تاریخ ۴ دی 1387) 

علیرضا زاکانی؛ دولت خدمت در راه شهید جمهور

4 رویکرد تحولی زاکانی 

ما در برنامه خود چهار رویکرد تحولی داریم که رویکرد اول ناظر به حوزه اقتصاد مدیریت است؛ چراکه هم‌اکنون اقتصاد ما دولتی است. در این زمینه اساس حرکت ما بر مبنای جهش تولید و رفع موانع پیش روی تولید است. مقابله با مفاسد اقتصادی و بروکراسی و برداشتن موانع جدی تولید هدف مقدماتی ماست و در بخش تولید کاری خواهیم کرد که منجر به خلق ثروت و قدرت برای همگان شود. (اظهارات در تاریخ 12/3/1400) 

ترانزیت

کریدور شمال و جنوب را در حوزه ریلی ساماندهی می‌کنیم تا ۴۰ درصد از مدت زمان رسیدن کالا از هند به شمال اروپا کاهش و هزینه‌های انتقال کالا از این مسیر ۳۰ درصد کاهش یابد. در این زمینه حتی کانال سوئز اهمیت خود را از دست می‌دهد و امکان و اقتضائات بالایی برای ما ایجاد می‌کند. 

تورم

در ۵۰ سال اخیر تنها کشوری هستیم که تورم دو رقمی ۲۰ درصد داشتیم و الان جزء پنج کشوری هستیم که تورم بالای ۲۰ درصد داریم. این موضوع نه‌تنها افتخار محسوب نمی‌شود بلکه چیزی جز سیاهی نیست. تک‌رقمی کردن تورم در کوتاه‌مدت با رکود همراه می‌شود و سرکوب قیمت در تولید نیز به جای تنظیم بازار و اصلاح نظام تولید و خدمات همچنین حذف رانت‌ها و دلالی، کشور را دچار مشکلات جدی می‌کند. 

بانک‌ها

در حال حاضر ۷۰۰ هزار میلیارد تومان ناترازی عملکرد بانک‌ها و نقدینگی بیش از هزار میلیارد را داریم. در کوتاه‌مدت، کنترل نرخ ارز به رفع تورم و ثبات بازار ارز کمک می‌کند و مدیریت منابع و نرخ سود بانکی در این جهت موثر است. در میان‌مدت هم نیازمند اصلاح ساختار بودجه هستیم که از طریق تولید و مالیات، دولت را اداره کنیم. بانک مرکزی نباید اجیر دولت باشد و دست دولت در جیب بانک مرکزی بماند. (اظهارات به تاریخ 15/3/1403) 

هزینه‌کرد مالیات

ما امکانی را ایجاد می‌کنیم که مالیات شرکت‌ها در همان منطقه و استان پرداخت ‌شود و بخشی از این مالیات در همان منطقه هزینه و به مردم سهم داده شود. این تمرکززدایی امکانی به ما می‌دهد که از قاعده هرم اجتماعی تحول بزرگی را رقم بزنیم و در همین بخش اقتصاد و مدیریت گام بزرگی را در جهت مفاسد اقتصادی و اداری و بروکراسی اداری برداریم. (اظهارات به تاریخ 15/3/1403) 

بورس 

نباید نگاه درآمدی به بورس داشت بلکه دولت باید برای بورس هزینه کند. ما حتما شرایطی را پیش خواهیم برد که بورس به جایگاه مطمئن و با ریسک‌پذیری منطقی خود برسد. یکی از اختلالات در بازار بورس، قیمت‌گذاری است و اختلال بعدی نیاز دولت به این بازار بود که دست در جیب بازار سرمایه کرد، درحالی‌که دولت حق ندارد از مال مردم بردارد. (اظهارات به تاریخ 15/3/1403) 

مسکن

می‌توان از طریق تعاونی‌ها به‌درستی انبوه‌سازی کرد و همچنین بافت‌های فرسوده را اصلاح کرد تا تبدیل به سکونتگاه شود. باید خانه از سوداگری بیرون آمده و نسبت مالیات بر آن شفاف شود. خانه مقوله سوداگری نیست.در تهران ۳۵۰ هزار خانه خالی وجود دارد که برای سوداگری استفاده می‌شوند و در عین حال یک میلیون خانه هم کمبود داریم. (اظهارات به تاریخ 27 /10/1401) 

بخش اول و دوم بررسی دیدگاه‌های اقتصادی نامزدهای چهاردهمین دوره از انتخابات ریاست جمهوری را در سایت فرهیختگان بخوانید.

 

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

محمد زعیم‌زاده، سردبیر: 

کلید انتخابات در دست مرددها

پرویز امینی، استاد دانشگاه:

مرددین؛ سرنوشت‌سازان انتخابات چهاردهم

پیام پیغام‌های انتخاباتی؛

چرا تحریم انتخابات شکست خورد؟

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

بازگشت به راهبرد مشارکت حداکثری

«اگر دفاع ما نبود، حمله ایران به اسرائیل ویرانگر می‌شد»؛

اعتراف بایدن

سیدجواد نقوی، خبرنگار فرهیختگان؛

‌نوبل خون

حمید ملک‌زاده، پژوهشگر اندیشه‌های سیاسی:

مقاومت؛ روح پایدار انقلاب اسلامی ایران

سیدجواد نقوی، خبرنگار فرهیختگان:

عجب کشور قانون‌مداری!

صادق امامی، عضو شورای سردبیری:

در مسیر تحول

7 نکته از دیدار رمضان 1403 رهبر انقلاب با دانشجویان؛

پای درس جامع‌نگری در خانه پدری

جیش‌العدل به نیابت از تل‌آویو دست به عملیات تروریستی زد؛

تروریست‌های توسعه

سیدحسین امامی، خبرنگار اندیشه سیاسی:

نقدی بر ایده پایان دین در یک کتاب

جعفر درونه، تحلیلگر سیاسی:

دو روی یک انتخابات

عباسعلی کدخدایی، عضو شورای نگهبان:

من رای نمی‌دهم!

جعفر درونه، پژوهشگر سیاسی:

نقطه عزیمت به‌‌سمت مشارکت حداکثری

درباره نامه 110 اصلاح‌طلب مشارکت‌جو؛

نه به خاتمی، سلام به واقعیت

محمد قائمی‌راد، پژوهشگر هسته مکتب امام خمینی(رحمه‌الله) مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع):

از «خواص و عوام» تا «خاصه و عامه» در اندیشه رهبری

درباره جوانب مختلف ردصلاحیت روحانی

او باید در انتخابات شکست می‌خورد

مرتضی قاضی، نویسنده:

صادق الوعد

آرزویی که بستر آن فراهم نیست؛

تمایل به شیوه‌های کنترلگری نوین

سرباز روح الله رضوی؛ فعال رسانه ای:

الجزیره و آفریقای جنوبی؛ جای ایران را نخواهد گرفت

محسن فایضی؛

چقدر بی انصاف‌اند

نگاه سطحی اپوزسیون سلبریتی؛

این جهل نیست خیانت به تاریخ و انسانیت است

سیدجواد نقوی، خبرنگار؛

بحران‌زدگی برندینگ برهانی

در حاشیه اظهارات جدید وزیر سابق خارجه؛

تاریخ را با تراژدی‌هایش بخوانید

کنشگران سیاست و نوار باریک انسانیت؛

در آینه فلسطین به خودتان نگاه کنید

وقایع نقش جهان و مصائب توییتری شدن سیاست

سانتی‌مانتال‌ها مشغول کارند

محمدسعید صفاری، پژوهشگر مرکز رشد دانشگاه امام‌صادق(ع):

انقلاب خمینی کبیر؛ راهبر وارثان عالم

محسن فرجیان روزنامه‌نگار:

رسانه کارآمد و هزینه‌های آن

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر:

دست سردبیر، گاوبازی اپوزیسیون و پروژه ما

سیدجواد نقوی خبرنگار فرهیختگان؛

بی‌بی‌سی نمی‌تواند خودش را احیا کند؟‌ +فیلم

حبیب‌الله بابایی، عضو هیات‌علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی:

«قله» کجاست؟

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار