• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۳-۰۳-۲۱ - ۱۴:۴۳
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
فرهیختگان بررسی می‌کند؛

تحلیل گفتمان اقتصادی قاضی‌زاده و قالیباف

روز گذشته اسامی نهایی احراز صلاحیت علیرضا زاکانی، سعید جلیلی، امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی، مصطفی پورمحمدی، محمدباقر قالیباف و مسعود پزشکیان از طرف شورای نگهبان اعلام شد. گروه اقتصادی روزنامه فرهیختگان به بررسی بخشی از اظهارات هر کدام از این ۶ نفر در حوزه اقتصاد و مباحث پیرامونی آن پرداخته پرداخته است.

تحلیل گفتمان اقتصادی قاضی‌زاده و قالیباف

فرهیختگان: در مطلبی گفتمان اقتصادی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری را بررسی کرده است. در قسمت دوم این مطلب نگاه اقتصادی محمدباقر قالیباف و امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی به مقوله‌های اقتصادی را مرورمی‌کنیم.

محمدباقر قالیباف؛ تلاش برای حل مشکلات مردم

یارانه‌ها
ارزش 45 هزار تومان یارانه به کمتر از 15 هزار تومان رسیده است. ما باید در درازمدت و کوتاه‌مدت برنامه‌ریزی برای این عزیزان داشته باشیم. معمولا دولت‌ها از این مساله حمایت می‌کنند. بخشی از این محرومان و کم‌درآمدها همین حاشیه‌نشین‌ها هستند. دولت هم در گذشته تدبیر کرده با یارانه به اینها کمک کند، اما گله مردم این است که در هفت سال گذشته با توجه به افزایش تورم و گرانی که اتفاق افتاده ارزش آن 45 هزار تومان امروز به کمتر از 15 هزار تومان رسیده است. گله اول آنها این است که چرا این یارانه افزایش پیدا نمی‌کند، همپای تورم کشور (مناظره انتخابات سال 1396)
 
لزوم برخورد با 4 درصد برخوردار کشور
واقعیت این است که امروز شکاف طبقاتی در جامعه ما بیشتر شده و فرصت‌های اجتماعی امروز نابرابرند، یعنی بهره‌ای که آن چهار درصد می‌برند هیچ‌وقت بقیه 96 درصد مردم نمی‌برند. در حوزه اجتماعی بحث‌هایی که می‌شود به این نقطه می‌رسیم که در جامعه ما چهار درصد وجود دارند و از همه چیز برخوردار هستند و 96 درصد جامعه برخوردار نیستند و آن کسانی هم که برخوردار هستند با رانت برخوردار شدند. در حال حاضر بیش از سه میلیون مسکن خالی در کشور داریم، سوال کنیم که چرا این تعداد مسکن در کشور خالی است؟ متعلق به چه کسانی است؟ این تعداد مسکن متعلق به همان چهار درصد برخوردار جامعه است. بنده معتقدم باید با آن چهار درصد برخوردار کشور برخورد شود. همان‌طور که اشاره کردم، اگر کسی رانت چند میلیاردی گرفته، باید حتما برخورد شود.
 
نکته‌ای که در اینجا باید به آن اشاره شود، در سال 95 بیش از 530 هزار میلیارد وام پرداخت کرده‌ایم، ببینید این وام‌ها را به چه کسانی دادیم. عده‌ای این وام‌ها را گرفتند و چند 10 میلیون نفر مثل وام ازدواج نیز در نوبت هستند. اگر آن سیستم مدیریت را درست نکنیم، موفق نخواهیم شد که بر مشکلات فائق شویم. من با جدیت این را می‌گویم این چهار درصد همین دلالان زالوصفت هستند.
 
دانشگاه و مدارس
پژوهش در کشور دچار مشکل است. حتما تجهیزات کمک آموزشی دچار مشکل است. مدارس ما و دانشگاه‌های ما دچار مشکل هستند. معیشت معلمان دچار مشکل است. بازنشستگان معلمی دچار مشکل هستند، حق‌التدریسی‌ها دچار مشکل هستند، سال‌ها می‌گذرد اما حق‌التدریس خود را دریافت نمی‌کنند. در مدارس اتفاقی می‌افتد و بچه‌ها در آن می‌سوزند. ما این حوادث را دیده‌ایم، من هم این را قبول دارم.
 
سیاست خارجی
سیاست خارجی یکی از مهم‌ترین موضوع هر حکومتی است. دولت‌ها همان‌طور که به مسائل داخلی توجه دارند با توجه به اتفاقاتی که در جهان می‌افتد یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است که اشراف داشته باشند. هم باید به قدرت و دیپلماسی توجه بکنیم، هم به دیپلماسی مذاکره و عمومی توجه کنیم و هم به دیپلماسی اقتصادی توجه کنیم. دولت مردم در سیاست خارجی خود در این شرایط موجود اولویت را به دیپلماسی اقتصادی داده است.
 
وزارت امور خارجه و تجارت بین‌الملل
یکی از اشکالات امروز ما در دولت این است که انسجامی در حوزه تجارت بین‌الملل نداریم. این کار در وزارتخانه‌های مختلف توزیع شده است و اشکال دارد. ان‌شاءالله در برنامه مدون ماست که در وزارت امور خارجه تجارت بین‌الملل داشته باشیم. با اولویت دیپلماسی خارجی برای همسایگان و کشورهای منطقه 400 میلیون نفر در بازار منطقه هستند که باید به آن توجه کنیم و رویکردمان را نیز عوض کنیم. کشور ما از ابتدا، قبل و بعد از انقلاب رویکردش واردات است. ما باید این را تغییر بدهیم به صادرات و همه سفارتخانه‌های ما در خدمت تجار و صنعتگران و کارآفرینان ما و هر کدام از آنها نماینده فروش کالای ایرانی برای اشتغال و تولید برای جوانان عزیزمان باشند.
 
برجام
بنده هم به سهم خودم هر جا که فرصتی شد و دستی بر قلم بردم سعی کردم تا قدرشناسی کنم. البته، باور دارم که مذاکره محل داد و ستد است و با توجه به شرایط بین‌المللی امروز، مجموعه برجام در نگاهی کلی بدون شک، موفقیت بزرگی است (اظهارات در تاریخ آبان ماه 94 )
 
پذیرفتن FATF
در شرایط فعلی، پذیرفتن توصیه‌های FATF، قطعا به ضرر ماست، اما پاسخ سریع و صریح «بله» یا «نه»، منافع ملی امروز و فردای ما را تامین نمی‌کند (حساب شخصی خود در توییتر، ۲ اردیبهشت ۱۳۹۸)
 
امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی؛ دولت خانواده

دولت خانواده

دولت خانواده به خانواده بزرگ ایران متعهد می‌شود که تا با همراهی مردم طی یک دوره چهارساله، تورم و بیکاری تک‌رقمی، رفع فقر مطلق، رشد اقتصادی ۶ تا ۸ درصدی، افزایش دوبرابری امید به آینده و کاهش محسوس آسیب‌های اجتماعی را محقق سازد. (اظهارات به تاریخ 14 /3/ 1403) 

حقوق بازنشستگان

 افزایش ۲۰ درصدی حقوق بازنشستگان در سال 1402 درحالی اعمال شد که بازنشستگان در طول سال ۱۴۰۲ بار‌ها از حقوق پایین خود گلایه داشتند. در سال ۱۴۰۳ نیز با افزایش ۲۰ درصدی همراه است. در سال 1403 همسان‌سازی حقوق بازنشستگان و منابع آن در بودجه لحاظ و در جداول نهایی سهم ۴۰ درصدی برای اجرا مصوب شد. (اظهارات به تاریخ 14 /3/ 1403) 

نظام مالیاتی 

 باید مالیات اشخاص حقوقی را کاهش داده و اخذ مالیات از اشخاص حقیقی را افزایش دهیم. با تشکیل نظام جامع مالیاتی مردم یکبار و به صورت تجمیع شده مالیات‌ها را پرداخت می‌کنند. (اظهارات در تاریخ 16/3/1400) 

ارز 4200 تومانی

 سیاست ما ارز تک‌نرخی و واقعی برای جلوگیری از قاچاق کالا در کنار سامان دادن به شبکه توزیع کشور است و تمامی کالاها باید در بورس کالا عرضه شوند. از سوی دیگر در صورت تغییر قیمت‌ها دارایی‌های دولت نیز افزایش می‌یابد که باید از آن در جهت حمایت از مصرف‌کنندگان نهایی بهره‌برداری کند. (اظهارات در تاریخ 16/3/1400) 

ایجاد 4 میلیون شغل 

در حوزه اشتغال برنامه ضربتی دوساله داریم و برای تمام افراد فاقد شغل علاقه‌مند به کار، بسته‌ای تهیه کردیم تا آنها را به شغل قابل قبولی برسانیم. چهار میلیون شغل جدید ایجاد خواهیم کرد و نرخ بیکاری را از ۱۳-۱۲ درصد به ۶ درصد - به‌خصوص در حوزه‌های فناورانه - می‌رسانیم. (اظهارات در تاریخ 16/3/1400) 

حل مشکل بازار سرمایه در 3 روز 

بازار سرمایه ما کوچک و دولتی است که رانت اطلاعاتی در آن وجود دارد و تحمل این حجم پول را ندارد. ما ۲۰۰ کد حقوقی متخلف را به دادگاه معرفی کرده‌ایم و باید در وهله اول منابع این شرکت‌ها به صندوق تثبیت بازار هدایت شود. حذف قیمت دستوری، ارائه مشوق‌های مالیاتی به شرکت‌های بورسی، تعاملی شدن بازار سرمایه، ایجاد ابزارهای بیمه‌گر در بازار از دیگر راهکارهای درازمدت ما برای ساماندهی بازار بورس است. سه روزه می‌شود مشکل حاد بازار سرمایه را حل کرد. به یک دستور حکومتی از رئیس‌جمهور نیاز دارد. من در مورد بورس شکایت کردم و بازخواست کردم. این مسیر را رها نمی‌کنم و امیدوارم در روزهای ابتدایی دولت سلام مشکل بورس حل شود. (اظهارات در تاریخ ۵ خرداد ۱۴۰۰) 

مسکن

ساخت مسکن در ۸ سال اخیر با روند بسیار ضعیفی انجام شده است. برای سه دهک پایین جامعه که توان مشارکت مالی ندارند، پیش‌بینی کرده‌ایم که برای آنها مسکن تامین کنیم و به جای مشارکت اولیه مالی در درازمدت و 30 ساله هزینه‌ها را برگردانند. (اظهارات در تاریخ ۵ خرداد ۱۴۰۰) 

تحریم‌ها

تاکید ما بر رفع تحریم‌ها است. همچنین وقتی با قاچاق مبارزه کنیم بازار سیاه هم از بین خواهد رفت و هم در اقتصاد داخلی و هم در توسعه اقتصاد و مذاکرات به نتیجه خواهیم رسید. (اظهارات در تاریخ ۵ خرداد ۱۴۰۰)

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

محمد زعیم‌زاده، سردبیر: 

کلید انتخابات در دست مرددها

پرویز امینی، استاد دانشگاه:

مرددین؛ سرنوشت‌سازان انتخابات چهاردهم

پیام پیغام‌های انتخاباتی؛

چرا تحریم انتخابات شکست خورد؟

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

بازگشت به راهبرد مشارکت حداکثری

«اگر دفاع ما نبود، حمله ایران به اسرائیل ویرانگر می‌شد»؛

اعتراف بایدن

سیدجواد نقوی، خبرنگار فرهیختگان؛

‌نوبل خون

حمید ملک‌زاده، پژوهشگر اندیشه‌های سیاسی:

مقاومت؛ روح پایدار انقلاب اسلامی ایران

سیدجواد نقوی، خبرنگار فرهیختگان:

عجب کشور قانون‌مداری!

صادق امامی، عضو شورای سردبیری:

در مسیر تحول

7 نکته از دیدار رمضان 1403 رهبر انقلاب با دانشجویان؛

پای درس جامع‌نگری در خانه پدری

جیش‌العدل به نیابت از تل‌آویو دست به عملیات تروریستی زد؛

تروریست‌های توسعه

سیدحسین امامی، خبرنگار اندیشه سیاسی:

نقدی بر ایده پایان دین در یک کتاب

جعفر درونه، تحلیلگر سیاسی:

دو روی یک انتخابات

عباسعلی کدخدایی، عضو شورای نگهبان:

من رای نمی‌دهم!

جعفر درونه، پژوهشگر سیاسی:

نقطه عزیمت به‌‌سمت مشارکت حداکثری

درباره نامه 110 اصلاح‌طلب مشارکت‌جو؛

نه به خاتمی، سلام به واقعیت

محمد قائمی‌راد، پژوهشگر هسته مکتب امام خمینی(رحمه‌الله) مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع):

از «خواص و عوام» تا «خاصه و عامه» در اندیشه رهبری

درباره جوانب مختلف ردصلاحیت روحانی

او باید در انتخابات شکست می‌خورد

مرتضی قاضی، نویسنده:

صادق الوعد

آرزویی که بستر آن فراهم نیست؛

تمایل به شیوه‌های کنترلگری نوین

سرباز روح الله رضوی؛ فعال رسانه ای:

الجزیره و آفریقای جنوبی؛ جای ایران را نخواهد گرفت

محسن فایضی؛

چقدر بی انصاف‌اند

نگاه سطحی اپوزسیون سلبریتی؛

این جهل نیست خیانت به تاریخ و انسانیت است

سیدجواد نقوی، خبرنگار؛

بحران‌زدگی برندینگ برهانی

در حاشیه اظهارات جدید وزیر سابق خارجه؛

تاریخ را با تراژدی‌هایش بخوانید

کنشگران سیاست و نوار باریک انسانیت؛

در آینه فلسطین به خودتان نگاه کنید

وقایع نقش جهان و مصائب توییتری شدن سیاست

سانتی‌مانتال‌ها مشغول کارند

محمدسعید صفاری، پژوهشگر مرکز رشد دانشگاه امام‌صادق(ع):

انقلاب خمینی کبیر؛ راهبر وارثان عالم

محسن فرجیان روزنامه‌نگار:

رسانه کارآمد و هزینه‌های آن

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر:

دست سردبیر، گاوبازی اپوزیسیون و پروژه ما

سیدجواد نقوی خبرنگار فرهیختگان؛

بی‌بی‌سی نمی‌تواند خودش را احیا کند؟‌ +فیلم

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار