• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۳-۰۳-۱۲ - ۱۰:۲۵
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
۵ دلیل برای یک جام؛

چرا استقلالی‌ها باید به قهرمانی امیدوار باشند؟

شاگردان جواد نکونام امشب به مصاف پیکان می‌روند اما در شرایطی که در هفته آخر لیگ یک امتیاز از رقیب سنتی خود کمتر دارند، همچنان می‌توانند به قهرمانی امیدوار باشند.

چرا استقلالی‌ها باید به قهرمانی امیدوار باشند؟

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق، خبرنگار گروه ورزش: تیم فوتبال استقلال در یکی از دو دیدار حساس امشب از هفته پایانی رقابت‌های لیگ برتر درحالی در ورزشگاه دستگردی تهران به مصاف پیکان می‌رود که با اختلاف یک امتیازی پشت سر پرسپولیس ایستاده و در صورت برتری مقابل حریف درحالی می‌تواند عنوان قهرمانی را از آن خود کند که پرسپولیس در دیدار رو در رو با مس رفسنجان دچار لغزش شده و امتیاز از دست بدهد.  با این حال به جز عوامل ‌انگیزشی و امیدوارهایی که در بین آبی‌ها همچنان برای کسب عنوان قهرمانی زنده است، عوامل دیگری هم وجود دارند که با اشاره به آنها می‌توان این استنباط را مطرح کرد که چرا استقلالی‌ها نباید برای کسب عنوان قهرمانی خیلی هم ناامید باشند. 

خاطرات فصل اول و هشتم لیگ
درباره فصل اول رقابت‌های لیگ برتر و کورس پایاپای سرخابی در هفته پایانی در شماره قبلی «فرهیختگان» به تفصیل اشاره کردیم. فصلی که استقلال برای قهرمانی فقط یک امتیاز می‌خواست اما حالا پرسپولیسی‌ها برای قطعیت در کسب عنوان قهرمانی باید حتما حریف خود را شکست بدهند. این در شرایطی است که در فصل هشتم رقابت‌ها نیز شاگردان قلعه‌نویی درحالی به قهرمانی رسیدند که ذوب‌آهن هم برای کسب این عنوان فقط به یک تساوی نیاز داشت اما در هفته پایانی شکست پرگل این تیم برابر فولاد باعث شد تا آبی‌پوشان که 3 امتیاز از حریف خود عقب بودند؛ با یک برد حداقلی در مشهد به این مهم دست پیدا کرده و جام قهرمانی را بالای سر ببرند. 

نمایش مس مقابل استقلال
مس رفسنجان درحالی در نیم‌فصل دوم کار را با محرم نویدکیا ادامه داد که از هر لحاظ پیشرفت این تیم محسوس بوده تا جایی که مس با نویدکیا خود را تا میانه جدول رده‌بندی بالا کشیده و در جام حذفی هم تا جمع 4 تیم برتر رقابت‌ها صعود کرده است. این در شرایطی است که به جرات یکی از بهترین نمایش‌های مس با محرم نویدکیا به دیدار با استقلال مربوط می‌شود. دیداری که اگر مس رفسنجان خوش‌شانس‌تر بود می‌توانست به جای یک امتیاز با 3 امتیاز این دیدار را به پایان برساند. بنابراین نمایش ایده‌آل و درخشش مسی‌ها باعث شده تا استقلالی‌ها به تکرار آن در بازی امشب برابر پرسپولیس هم خوشبین باشند تا در صورت برتری تیم محبوب خود، به قهرمانی برسند. 

محرم و استقلالی‌ها
گذشته از عملکرد مس در بازی با استقلال، عملکرد نویدکیا و تاثیرگذاری این چهره در روند فنی مسی‌ها باعث شده تا تیمی منسجم و یکدست در نیم‌فصل دوم رقابت‌ها پدید آید که برخلاف نیم‌فصل اول حریف راحت و لقمه سهلی برای رقبایش محسوب نمی‌شود. درواقع نویدکیا تیمی ساخته که دیگر به‌راحتی تسلیم نمی‌شود و برای اعاده حیثیت تا لحظه آخر می‌جنگد. از سوی دیگر به جز قابلیت‌های فنی که در اندیشه‌های سرمربی جوان مس رفسنجان موج می‌زند، حضور چند بازیکن استقلالی ازجمله منتظر محمد، فرشید باقری و سجاد شهباززاده و درخشش احتمالی آنها مقابل پرسپولیس مثل دیدارهای اخیر مس باعث شده تا خوشبینی‌ها در نزد هواداران استقلال همچنان زنده بماند. 

رکوردهایی که باید نتیجه بدهند
استقلالی‌ها تا این جای کار در فاز دفاعی بهترین و بیشترین رکوردهای فصل را به خود اختصاص داده‌اند؛ رکوردهایی که بعید است حتی با وجود از دست دادن قهرمانی در هفته پایانی از دست رفته و به تیم دیگری برسد. از یک‌سو آبی‌ها بهترین خط دفاعی را در اختیار دارند و از سوی دیگر کمترین شکست برای آنها به ثبت رسیده است. همچنین به احتمال بسیار زیاد به مانند فصل بیست‌ویکم یک بار دیگر دستکش طلایی به سیدحسین حسینی خواهد رسید. همه اینها در حالی هستند که در صورت برتری مقابل پیکان، شاگردان نکونام به تعداد امتیازی می‌رسند که همواره تا پیش از این (به جز فصل بیست‌ویکم و شاید فصل بیست‌وسوم) این تعداد امتیاز قهرمان رقابت‌ها را تعیین کرده است.

نکو؛ متخصص برگرداندن ورق
شاید بتوان سرمربی استقلال را در تغییرات رقابت و برگرداندن ورق در لحظات حساس و بزنگاه‌ها یک متخصص عنوان کرد. نکونام به جز گلی که در فصل دوازدهم به ثمر رساند تا قهرمانی را برای استقلال بیمه کند در سال 1387 هم با عملکردی مطلوب و بعضا با گل‌هایش اوساسونا را در لالیگا نگه داشت. 10 سال بعد نکونام این بار در نخستین تجربه سرمربیگری خود درحالی‌که در کمتر از نیم ‌فصل موفق شده بود خونه به خونه بابل را به‌عنوان مدعی صعود معرفی کند، در نیم‌فصل دوم با پیوستن به نساجی در کورس با تیم سابق خود، با تفاضل گل بهتر نسبت به تیم بابلی، نساجی را بعد از 24 سال راهی لیگ برتر کرد.

متن کامل این گزارش را در روزنامه فرهیختگان بخوانید

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار