• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۳-۰۳-۱۰ - ۱۷:۱۲
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
چهره‌هایی که برای نامزدی انتخابات ریاست‌جمهوری آمدند؛

روز اول در ستاد انتخابات چه گذشت؟ + فیلم

ثبت‌نام کاندیداهای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری از صبح پنجشنبه ۱۰ خرداد آغاز شده و امروز شاهد حضور چندین چهره سیاسی بودیم که برای این دوره ریاست جمهوری اعلام آمادگی کردند.

روز اول در ستاد انتخابات چه گذشت؟ + فیلم

فرهیختگان آنلاین: فرآیند ثبت‌نام کاندیداهای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری از صبح امروز -پنج‌شنبه ۱۰ خرداد - آغاز شد. کاندیداها به مدت پنج روز (تا ۱۴ خرداد) فرصت دارند با حضور در ستاد انتخابات کشور در این انتخابات ثبت‌نام کنند. 

ستاد انتخابات کشور از کاندیداها خواسته اگر حائز شرایط قانونی هستند، در این مدت برای ثبت‌نام به وزارت کشور مراجعه کنند. پس از اتمام این فرصت پنج‌روزه، شورای نگهبان از ۱۵ خرداد به مدت هفت روز صلاحیت‌ها را بررسی می‌کند تا در نهایت اسامی کاندیداهای تأیید صلاحیت شده در ۲۲ خرداد به وزارت کشور اعلام شود.

براساس اصل ۱۳۱ قانون اساسی چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری که پیش از این مقرر بود در خردادماه سال ۱۴۰۴ برگزار شود، پس از شهادت رئیس‌جمهوری و همراهانش در سانحه تلخ سقوط بالگرد در استان آذربایجان شرقی، بصورت زودهنگام و هشتم تیرماه امسال برگزار خواهد شد.

صباغیان چراغ اول را روشن کرد
اما محمدرضا صباغیان، نماینده بافق در مجلس شورای اسلامی صبح امروز چراغ اول را روشن کرد و در اولین روز از ثبت‌نام‌ها برای کاندیداتوری انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری وارد ستاد انتخابات وزارت کشور شد و با گذراندن مراحل اولیه برای کاندیداتوری ثبت‌نام کرد.

وی گفت: اولویت اول من اصلاح ساختار سیاسی و اداری و قرار دادن چرخ دنده‌ها در جای خود است. باید مدیریت واحد شهری را اجرا کنیم.

کواکبیان با شعار «دولت مردم سالار با شعار صداقت با مردم» نامزد شد
مصطفی کواکبیان، دبیرکل حزب مردم‌سالاری با حضور در ستاد انتخابات کشور برای داوطلبی در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ثبت‌نام کرد. وی همچنین بیان کرد که نام دولت من «دولت مردم سالار با شعار صداقت با مردم» اسست. وی در شرح برنامه‌های خود گفت: واردات کشور سه برابر صادرات است و نرخ تورم دو رقمی و نرخ بیکاری بسیار بالاست.کاهش وابستگی بودجه به درآمدهای نفتی و توسعه سرمایه گذاری داخلی جزو برنامه های من است

مقتدایی برای کاندیداتوری ثبت‌نام کرد
دیگر چهره سیاسی امروز عباس مقتدایی بود که برای کاندیداتوری انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری وارد ستاد انتخابات وزارت کشور شد و با گذراندن مراحل اولیه برای کاندیداتوری ثبت نام کرد. وی اکنون نماینده مردم اصفهان و ورزنه در مجلس دوازدهم است و سابقه دو دوره نمایندگان مجلس شورای اسلامی را در کارنامه سوابق خود دارد.

او بیان داشت: انتخابات ریاست جمهوری امید کشور را هرچه بیشتر خواهد کرد و طمع دشمنان را خاتمه خواهد داد. در این مقطع احساس کردم که لازم است ثبت نام کنم. همه هموطنان ما باید مورد توجه قرار بگیرند. با درایت رهبر انقلاب به خوبی توانستیم یک موضوعی که برای هر کشور می‌توانست مشکل آفرین باشد را به خوبی از سر بگذرانیم. باید قدردان ملت ایران باشیم که خط اسلام را دنبال می کنند.

رئیس جبهه مستقلین و اعتدالگرایان هم آمد
قدرتعلی حشتمیان، رئیس جبهه مستقلین و اعتدالگرایان ایران و رئیس دوره‌ای خانه احزاب ایران نیزدر اولین روز از ثبت‌نام‌ها برای کاندیداتوری انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری ثبت‌نام کرد.

حشمتیان با اشاره به برخی مشکلات کشور گفت :من اطلاع دارم در گوشه‌ای از کشور مستضعفی کارت ملی گرو می گذارد تا سر ماه یارانه واریز شود تسویه کند. چرا به داد مردم نمی رسید؟ با فاسدان باید برخورد کنید. دولت آقای رئیسی با کشورهایی که قطع رابطه کرده بودیم رابطه برقرار کرد من هم همین راه را ادامه خواهم داد.

سعید جلیلی با ثابتی ثبت‌نام کرد
سعید جلیلی نیز بعد از ظهر پنجشنبه ۱۰ خرداد ۱۴۰۳ در حالی که امیرحسین ثابتی، نماینده مردم پایتخت در مجلس او را همراهی می‌کرد، با حضور در ستاد انتخابات کشور برای کاندیداتوری انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری ثبت‌نام کرد. وی اکنون عضو شورای راهبردی روابط خارجی و عضو حقیقی مجمع تشخیص مصلحت نظام است.

او همچنین سابقه دبیری شورای عالی امنیت ملی و ریاست گروه مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران از سال ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۲، معاونت اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه ، مدیریت بررسی‌های جاری دفتر رهبری، معاونت اداره اول آمریکا در وزارت خارجه و همچنین ریاست اداره بازرسی وزارت خارجه را در کارنامه سوابق خود دارد.

جلیلی متولد ۱۵ شهریور ۱۳۴۴ است و تا کنون ۲ مرتبه نامزد انتخابات ریاست جمهوری شده است؛ او در رقابت‌های انتخاباتی یازدهمین دوره ریاست جمهوری در سال ۱۳۹۲ در رقابت با حسن روحانی، محمد باقر قالیباف، محسن رضایی، علی اکبر ولایتی و محمد غرضی با کسب ۴ میلیون و ۱۶۸ هزار و ۹۴۶ رای نفر سوم شد و در انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری در سال ۱۴۰۰ نیز با شعار «دولت جهش و جهاد: جهاد بزرگ برای جهش ایران» نامزد انتخابات شد که در نهایت به نفع سید ابراهیم رئیسی دیگر کاندیدای انتخابات کناره گیری کرد.

محسن اسلامی سخنگوی ستاد انتخابات کشور در خصوص شرایط دواطلبان جهت ثبت نام گفت: «امسال برعکس ادوار گذشته،به جهت این‌که تدبیر خوبی در خصوص شرایط داوطلبان صورت گرفته است، کسانی که دارای شرایط سنی ۴۰ تا ۷۵ سال و مدرک فوق‌لیسانس و بالاتر و همچنین سابقه ۴ سال مدیریت کلان کشور را دارند و همینطور فاقد سوءسابقه و پیشینه هستند می‌توانند برای ثبت نام به وزارت کشور مراجعه کنند و ما در ستاد انتخابات کشور بصورت دقیق مدارک مربوطه را توسط همکاران حقوقی وزارت کشور بررسی می‌کنیم و چنانچه دارای شرایط باشند به سالن اصلی ثبت‌نام هدایت می‌شوند و ثبت‌نام صورت می‌گیرد.»

سیدمجید میراحمدی، رئیس کمیته ستاد امنیت انتخابات کشور نیز در حاشیه اولین روز ثبت‌نام از نامزدهای چهاردهمین انتخابات ریاست‌جمهوری در جمع خبرنگاران گفت: به میزانی که آمادگی زیرساختی در کشور فراهم شده است امکان برگزاری انتخابات به صورت الکترونیک فراهم شده است.  این موضوع در حوزه ستاد برگزاری انتخابات است که با کمک وزارت خارجه این روند شروع شده است.

وی همچنین اظهار داشت: « تا به این لحظه ۴ نفر در روز اول واجد شرایط اولیه ثبت‌نام بودند.»

 

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

محمد زعیم‌زاده، سردبیر: 

کلید انتخابات در دست مرددها

پرویز امینی، استاد دانشگاه:

مرددین؛ سرنوشت‌سازان انتخابات چهاردهم

پیام پیغام‌های انتخاباتی؛

چرا تحریم انتخابات شکست خورد؟

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

بازگشت به راهبرد مشارکت حداکثری

«اگر دفاع ما نبود، حمله ایران به اسرائیل ویرانگر می‌شد»؛

اعتراف بایدن

سیدجواد نقوی، خبرنگار فرهیختگان؛

‌نوبل خون

حمید ملک‌زاده، پژوهشگر اندیشه‌های سیاسی:

مقاومت؛ روح پایدار انقلاب اسلامی ایران

سیدجواد نقوی، خبرنگار فرهیختگان:

عجب کشور قانون‌مداری!

صادق امامی، عضو شورای سردبیری:

در مسیر تحول

7 نکته از دیدار رمضان 1403 رهبر انقلاب با دانشجویان؛

پای درس جامع‌نگری در خانه پدری

جیش‌العدل به نیابت از تل‌آویو دست به عملیات تروریستی زد؛

تروریست‌های توسعه

سیدحسین امامی، خبرنگار اندیشه سیاسی:

نقدی بر ایده پایان دین در یک کتاب

جعفر درونه، تحلیلگر سیاسی:

دو روی یک انتخابات

عباسعلی کدخدایی، عضو شورای نگهبان:

من رای نمی‌دهم!

جعفر درونه، پژوهشگر سیاسی:

نقطه عزیمت به‌‌سمت مشارکت حداکثری

درباره نامه 110 اصلاح‌طلب مشارکت‌جو؛

نه به خاتمی، سلام به واقعیت

محمد قائمی‌راد، پژوهشگر هسته مکتب امام خمینی(رحمه‌الله) مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع):

از «خواص و عوام» تا «خاصه و عامه» در اندیشه رهبری

درباره جوانب مختلف ردصلاحیت روحانی

او باید در انتخابات شکست می‌خورد

مرتضی قاضی، نویسنده:

صادق الوعد

آرزویی که بستر آن فراهم نیست؛

تمایل به شیوه‌های کنترلگری نوین

سرباز روح الله رضوی؛ فعال رسانه ای:

الجزیره و آفریقای جنوبی؛ جای ایران را نخواهد گرفت

محسن فایضی؛

چقدر بی انصاف‌اند

نگاه سطحی اپوزسیون سلبریتی؛

این جهل نیست خیانت به تاریخ و انسانیت است

سیدجواد نقوی، خبرنگار؛

بحران‌زدگی برندینگ برهانی

در حاشیه اظهارات جدید وزیر سابق خارجه؛

تاریخ را با تراژدی‌هایش بخوانید

کنشگران سیاست و نوار باریک انسانیت؛

در آینه فلسطین به خودتان نگاه کنید

وقایع نقش جهان و مصائب توییتری شدن سیاست

سانتی‌مانتال‌ها مشغول کارند

محمدسعید صفاری، پژوهشگر مرکز رشد دانشگاه امام‌صادق(ع):

انقلاب خمینی کبیر؛ راهبر وارثان عالم

محسن فرجیان روزنامه‌نگار:

رسانه کارآمد و هزینه‌های آن

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر:

دست سردبیر، گاوبازی اپوزیسیون و پروژه ما

سیدجواد نقوی خبرنگار فرهیختگان؛

بی‌بی‌سی نمی‌تواند خودش را احیا کند؟‌ +فیلم

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار