• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۳-۰۳-۰۹ - ۱۱:۵۶
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
در گفتگو با «فرهیختگان» مطرح شد؛

نمایندگان درِ اتاق‌های خود را روی کارشناسان باز کنند

آغاز دور جدید مجلس بهانه‌ای شد تا از فعالان دانشجویی بخواهیم هم جمع‌بندی خود را از فعالیت مجلس یازدهم و هم نکات‌شان را نسبت به اولویت‌های مجلس دوازدهم مطرح کنند. گفتگو با عضو اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان را در ادامه بخوانید.

نمایندگان درِ اتاق‌های خود را روی کارشناسان باز کنند

حمیدرضا معروفخانی، دبیر سیاسی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان: برخلاف دو نظام قبل که مجلس در آنها نقش تزئینی داشت، جمهوری اسلامی نقشی برای مجلس شورای اسلامی خود در قانون اساسی تعریف کرد تا به‌عنوان یکی از قوای سه‌گانه کشور و شاید بالاتر از دو قوه دیگر نقش اصلی تعیین مسیر حرکت کشور را برعهده بگیرد و عملکرد دو قوه دیگر منوط به پیگیری انجام و رقم خوردن تصمیمات این قوه عاقله حساس باشد. هرچند برخی ادوار آن از جایگاه خود عدول کرده و مجلس را به محلی برای دعواهای سیاسی تبدیل کردند و در درازمدت موجب تضعیف جایگاهی شدند که امام امت از آن به راس امور یاد می‌کرد. عمر مجلس یازدهم هم با سرعت سپری شد و به ادوار پیش از خود پیوست و همچون سایر دوره‌‌‌ها آنچه از خود به‌جای گذاشت عملکردش در استفاده از ظرفیت‌‌‌های تقنینی و نظارتی خود در راستای خدمت به مردم است که پیش روی ملت قرار گرفته و محل بحث امروز ماست.

به‌جرات می‌توان گفت مجلس یازدهم درطول چهارسال عمرش مهم‌ترین حوادث دهه اخیر کشور را به خود دید و همچنین اتفاقات مهم جهانی را لمس کرد؛ رخدادهایی که به‌مراتب بیشتر از ادوار نهم و دهم بودند، از آغاز فعالیت در روزهای سخت کرونایی در ایران و جهان و انتخابات حساس آمریکا تا جنگ روسیه و اکراین و حماسه طوفان الاقصی در عرصه بین‌الملل و شرایط سخت اقتصادی و بی‌تکلیفی دولت دوازدهم در پایان عمر خود تا مشخص شدن هشتمین رئیس‌جمهور و شهادت ایشان، مواردی بودند که این مجلس را با چالش‌های مهمی مواجه می‌کردند.
اولین مطلبی که می‌توان از عملکرد کلی مجلس مطرح کرد، فعالیت بدون حاشیه نمایندگان و تمرکز بر تصویب قوانین کاربردی در جهت حل مسائل کلیدی به‌ویژه اقتصادی بود. تصویب قوانین مهمی مثل تسهیل صدور مجوز‌های کسب‌وکار، رتبه‌بندی فرهنگیان بعد از سال‌‌‌های طولانی، همسان‌سازی حقوق بازنشستگان، جهش تولید مسکن، جوانی جمعیت و حمایت از خانواده و همچنین تقویت شرکت‌های دانش‌‌‌بنیان برگ زرینی در کارنامه مجلس یازدهم محسوب می‌‌‌شود که ثمرات برخی از آنها ظاهرشده و نتایج برخی در زمان‌‌‌های دور و نزدیک در سفره مردم نمود پیدا خواهد کرد؛ ان‌شاءالله.

از طرفی در معرفی درست و اصولی طرح‌هایی همچون صیانت از کاربران فضای مجازی که به قصد سروسامان دادن به فضای مجازی یله و رهای ایران رقم خورد ناتوان بودند و در مقابله با رسانه‌های خارجی و برخی رسانه‌‌‌های داخلی نتوانستند صدای خود را به مردم برسانند. مورد دوم از ضعف‌‌‌های مجلس یازدهم که بیم تکرار آن در مجلس دوازدهم هم می‌‌‌رود، برخی مصاحبه‌‌‌ها و جهت‌گیری‌های تعدادی از نمایندگان است که اختلافات داخلی خود را به میان مردم کشاندند و موجب بدبینی مردم به مجلس و نظام شدند.

فلذا در مقایسه مجلس یازدهم با ادوار ده‌‌‌گانه قبل از خود، می‌‌‌توان آن را در رتبه‌‌‌های بالایی تعریف کرد اما در مقایسه با آنچه می‌‌‌توانست باشد باید گفت هنوز تا نقطه ایده‌‌آل خود فاصله بسیاری دارد. بااین‌حال می‌توان امیدوار بود نمایندگان مجلس دوازدهم با عبرت‌گیری از نمایندگان پیشین قدر فرصت خدمت به مردم را دانسته و با رفع نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت مجلس یازدهم، به‌سمت تحقق دولت اسلامی نظریه‌پردازی شده توسط مقام‌معظم‌رهبری قدم بردارند.

آنچه بیش از همه موجب توفیق دوره دوازدهم تازه‌نفس می‌‌‌شود حفظ نسبت خود با ولایت، درنظر گرفتن مصالح عمومی کشور و مردم و اولویت دادن آنها بر مصالح شخصی و استانی، عدم وابستگی به قدرت و مادیات و درنهایت درنظر گرفتن خداوند در همه امورشان است که می‌‌‌تواند آنان را در این مسئولیت موفق بدارد و موجب سعادت اخروی‌شان شود، همانگونه که سعادت ابدی شهید جمهور، دکتر رئیسی را رقم زد. همچنین در بعد تخصصی نمایندگان باید با باز کردن در اتاق‌‌‌های خود‌ ‌‌روی مردم و کارشناسان و متخصصان به‌دنبال علت‌العلل مسائل کشور باشند و به تصویب طرح‌ها و لوایحی بپردازند که در حوزه‌‌‌های اقتصاد، آموزش، فرهنگ، درمان و... راه روشنی را برای آینده ایران اسلامی نزدیک به قله رقم بزند. همچنین بیداری دانشجویی وظیفه خود می‌‌‌داند که علاوه‌بر مطالبه‌‌‌گری از مسئولان کشور ازجمله نمایندگان مجلس شورای اسلامی، به بیان دغدغه‌‌‌ها، راهکارها و پیشنهادهای خود به این خادمان ملت بپردازد.

متن کامل این مصاحبه را در روزنامه فرهیختگان بخوانید.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار