• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۳-۰۳-۰۹ - ۱۱:۵۱
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۱
  • 1
  • 0
طریقه هم زدن حلیم در امتحان نهایی!

وقتی «عدالت آموزشی» در طراحی سوالات گم شد

قصه این است که قرار بود با حذف کنکور و افزایش سهم امتحانات نهایی در گزینش دانشجو برای دانشگاه‌ها، تبعیض و بی‌عدالتی را در کنکور کاهش دهیم و امکان قبولی را به برابری نزدیک کنیم، اما نتیجه‌ای که عاید شده خلاف اینهاست.

وقتی «عدالت آموزشی» در طراحی سوالات گم شد

زینب مرزوقی، خبرنگار گروه نقد روز: در سال‌های اخیر و با افزایش تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور، حواشی مختلفی پیش آمد و نشان داد که آموزش‌و‌پرورش از عهده مدیریت این حواشی برنمی‌آید. حواشی مثل تقلب‌ در جلسات امتحان نهایی، از تقلب‌ به شکل و سیاق قدیم گرفته تا شیوه‌های امروزی و به‌کار گرفتن میکروفون‌های ریز در زیر ماسک‌ها. این تنها یکی از چند حاشیه امتحانات نهایی و خطای فاحش مدیریتی آموزش‌و‌پرورش در برگزاری امتحانات نهایی است. یکی از چالش‌های دیگر، لو رفتن سوالات آزمون نهایی است.
سال گذشته در کانال‌های مختلفی، پیش از برگزاری امتحانات نهایی یا حین برگزاری امتحان، سوالات برخی از امتحانات در کانال‌های تلگرامی بارگذاری می‌شد. سوای اینکه چگونه و از چه طریقی سوالات منتشر شد و منتشر‌کنندگان سوالات خود دانش‌آموزان بودند یا افرادی خارج از فضای آموزش‌و‌پرورش، اساسا لو رفتن سوالات امتحان نهایی که قرار بود بار کنکور را کم کند، مساله است.
امسال دقیقا همین ماجرا تکرار شد و باز هم به شکل عجیبی برخی سوالات امتحانات نهایی در دسترس کانال‌های تلگرامی قرار گرفته است. مشرق در گزارشی و با انتشار یک ویدئوی ارسال‌شده از سوی دنبال‌کنندگان خود، مدعی است که در ویدئوی منتشر‌شده، سوالات و پاسخ سوالات امتحانات نهایی در ده‌ها کانال بزرگ تلگرامی لو رفته که مطابق وب‌سایتی که به صورت آنلاین، ساعت و زمان لحظه‌ای را به نمایش می‌گذارد، از حدود ساعت 07:47 صبح، تنها چند دقیقه پس از شروع امتحان نهایی سراسری مدارس، سوالات و پاسخ‌ها لو رفته است.
همان‌طور که اشاره شد، خرداد ماه 1402 نیز تنها چند دقیقه پس از برگزاری اولین امتحان نهایی، سوالات امتحان منتشر شد. نقدی که دانش‌آموزان در رابطه با انتشار و درز کردن آن دارند، این است که به همان شیوه‌ای که سوالات در اختیارشان قرار می‌گیرد، به همان شکل نیز پاسخ‌ها احتمال دارد به دست دانش‌آموزان در جلسات امتحان هم برسد.
با وجود اینکه 26 اردیبهشت ماه، رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت وزارت آموزش‌و‌پرورش در نشست خبری از تمهیدات جدی این وزارتخانه برای برگزاری امتحانات نهایی گفته است اما همچنان این سوال مطرح است که اگر تمهیداتی مانند راکت، سیگنال‌یاب و دوربین مداربسته در حوزه‌های امتحانی وجود دارد، پس چرا باید مجددا شاهد لو رفتن سوالات امتحانات نهایی باشیم؟ البته که اجرا و ضمانت امنیت حوزه‌های نهایی برای وزارتخانه‌ای که از عهده صدور کارت ورود به آزمون هم عاجز مانده بود، امری شبیه به شوخی است و با توجه به پیشینه عملکردش در همین چند هفته گذشته، نباید این اظهارات را جدی گرفت.
کنکور برای دانش‌آموزان هم‌نسل ما یک غول بود. توجه کنید! تنها یک غول بود. ولی ظاهرا با تاثیر سوابق تحصیلی بر کنکور، موانع رسیدن به دانشگاه به چندین غول در چند مرحله تبدیل شده‌اند که اگر در هر کدام از آنها موانع بر روند شما تاثیر بگذارد، در هر صورت نسبت به دانش‌آموزانی که شرایط بهتر دارند، باخته‌اید.
هرچند تصمیم اولیه تاثیر سوابق تحصیلی، تصمیم نادرستی نبود اما در دو سال گذشته، خیریتی که آموزش‌و‌پرورش برای دانش‌آموزان در نظر گرفته بود، با بی‌تدبیری‌های خود این وزارتخانه مانند لو رفتن سوالات امتحان نهایی حالا به شری تبدیل شده که خود آموزش‌و‌پرورش درحال انکار آن است.

حالا دیگ حلیم را چگونه هم بزنیم؟
القصه، امسال به جز لو رفتن سوالات امتحانات نهایی شاهد غیراستاندارد بودن سوالات نیز بودیم. در اقدامی غیرقابل‌باور یکی از سوالات امتحان نهایی علوم پایه نهم، آمده بود: «پخت حلیم در ایام محرم و ماه مبارک رمضان در بسیاری از استان‌های کشور مرسوم است. برای پخت و هم زدن حلیم در دیگ‌های بزرگ از کفگیرهایی با دسته‌های بلند استفاده می‌شود. توضیح دهید استفاده از این کفگیرها چگونه باعث راحتی کار می‌شود؟»
به دنبال غیراستاندارد بودن این آزمون، 86 هزار نفر کارزار اعتراض به امتحان نهایی علوم پایه نهم را امضا کرده‌اند و نه‌تنها دانش‌آموزان بلکه معلم‌ها هم به این شیوه از سوالات معترض بودند. یک منبع آگاه در آموزش‌و‌پرورش در رابطه با کلیت تغییر الگوریتم سوالات امتحان نهایی به «فرهیختگان» می‌گوید: «نوع نگرش به سوالات تغییر کرده و حافظه‌محور نیست. در حوزه ابتدایی، سوالات عملکردی است و در متوسطه هم سوالات مفهومی است. دیگر اینگونه نیست که دانش‌آموزان یک متنی را حفظ کنند. شبیه‌سازی موقعیت، توصیف یک شرایط و به‌طور کل تحلیلی است و باید با توجه به اهداف آن کتاب درسی به موقعیت برسند.»
طرح سوالات مفهومی، نیازمند برخورداری از یک کیفیت آموزشی مناسب است. بدیهی است دانش‌آموز مدرسه دولتی که از حداقل‌های استانداردهای آموزشی برخوردار است، در این ماراتن بازنده خواهد بود و باز هم این نوع سوالات به نفع دانش‌آموز مدارس غیردولتی است؛ چراکه با توجه به کیفیت مناسب و کلاس‌های مختلف فوق‌العاده، امتحان نهایی را -با درنظر گرفتن تاثیر سوابق تحصیلی- یک پکیج خواهند دید و در این پکیج، طرح سوالات مفهومی را هم درنظر خواهند گرفت و برای تقویت قوه استدلالی دانش‌آموز، وقت خواهند گذاشت.
در اینجا برای دانش‌آموز مدرسه دولتی احتمال قبولی و تاثیر نمرات امتحانات نهایی 50 درصد بود و حالا به 30 درصد خواهد رسید. عدالت آموزشی که رهبر انقلاب در فرمایشات خود روی آن تاکید داشت، کجای ماجرا و سیاست جدید امتحانات نهایی است؟

متن کامل این گزارش را در روزنامه فرهیختگان بخوانید.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۱

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

محمدامین ایمانجانی، مدیر مسئول: 

رادیکال‌ها علیه رقابت بر سر ایده‌های حکمرانی

درباره متن انتخاباتی خاتمی و اصلاح‌طلبان میانه‌رو؛

خاتمی در نهایت فایده‌گرایانه تصمیم میگیرد

دنیا علیه خیمه‌سوز‌ها؛

همه چشم‌ها رو به رفح است

نعیمه موحد، دبیر سایت فرهیختگان آنلاین:

همیشه شعبون یه بار هم رمضون!

زهرا میرزایی، دکتری حقوق زن در اسلام:

مخالف حضور زنان در هر جایی

سارا مسعودی، دانشجوی دکتری رسانه:

می‌شود امید داشت!

سیده‌فریضه سیدی‌کیانور، دکتری مدیریت ورزشی:

یک رای، یک نور

حاشیه‌‌ی تبریک روز ملی خلیج‌فارس؛

شوآف با استقلال و پرسپولیس ممنوع!

شریف لکزایی، عضو هیات‌علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی:

پاسخ مقتدرانه به یک چالش تمدنی

در پی عملیات ایران علیه اسرائیل؛

آتش‌بس غیر‌رسمی در غزه امضا شد

ما قصه غدیر را شادمانه می‌گوییم؛

اگرچه می‌دانیم عاشورایی در راه است

تحلیل حقوقی پیشنهاد حذف ساکنان خارج از کشور از واجدان شرایط؛

راه‌حل در جای دیگر است

علی مزروعی، خبرنگار گروه نقد روز:

ضربه ستیزه‌گرها به جمهوریت

صحنه‌هایی که در اختتامیه «فجر» آفریده شد؛

کلاس درس رایگان خانم‌های بازیگر برای فعالان حوزه خانواده

عطیه همتی، دبیرگروه نقد روز:

چرخش دوربین از میدان آزادی به روستا

نگاهی به فیلم «بی‌بدن» و روایت متفاوت آن از دوگانه کلیشه‌ای قصاص و بخشش

وقتی جنجال قاتل می‌شود

ابراهیم فیاض، جامعه‌شناس:

بازسازی از مسیر عدالت یا فوتبال؟

تاملی در میزان انطباق لایحه برنامه هفتم با سیاست‌های کلی نظام؛

برنامه هفتم؛ آنچه هست و آنچه باید باشد

«عادی بودن» برای عامه مردم تعریفی دارد؛

پیامدهای سیاسی یک روایت عادی

حمیدرضا مقدم‌فر عنوان کرد؛

دشمن حضور مردم پای صندوق رای را هدف گرفته

یکی از بخش‌های مهم دستگاه اطلاعاتی، بخش فرهنگی و علمی است؛

22 اصل مهم برای دستگاه‌های نظارتی در عرصه فرهنگی و علمی  

دستگاه‌های مسئول در امنیت سایبری ضعیف عمل می‌کنند؛

صیانت از ابرداده‌ها؛ ماموریت فراموش‌شده

چقدر سخت است بزرگ کردن یک انسان. آیا می‌توانم!؛

تعالی هویت زن در گرو تکریم خود

حاشیه‌نگاری دیدار رهبر انقلاب با اقشار مختلف زنان؛

باز هم پشت‌مان درآمدید

در ارتباط با خرید و اجاره مسکن برای دهک‌های درآمدی متوسط و پایین؛

تجربه تامین مالی ساخت مسکن در کره‌جنوبی

به بهانه سالروز تاسیس شورای عالی انقلاب فرهنگی؛

ترسم نرسی به کعبه ای اعرابی!

دکتر طهرانچی درباره تفتیش عقاید در هاروارد، پنسیلوانیا و...

محاکمه دانشگاه توسط دیکتاتورهای اتوکشیده

آلودگی هوا یک معضل جدی برای سلامت شهروندان؛

لطفا با ماسک مطالعه شود

ارسلان مالکی، مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن؛

تامین مسکن کشور با مشارکت عموم مردم

مصطفی غفاری، دکترای جامعه‌شناسی سیاسی و مدرس دانشگاه امام صادق(ع):

خط قرمز‌های سیاسی نباید مبهم باشد

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار