• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۳-۰۳-۰۹ - ۱۱:۳۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
دکتر محمدمهدی طهرانچی:

در فضای آلوده رسانه‌ نسبت به شهید رئیسی، جفا شد

دکتر محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد در اجلاس سراسری مدیران گروه‌های حقوق، فلسفه، علوم قرآنی، ادیان و عرفان، فقه و مبانی حقوق اسلامی که صبح دیروز در واحد تهران مرکزی برگزار شد، با گرامیداشت یاد و خاطره سیدالشهدای خدمت آیت‌الله رئیسی و همراهان ایشان، گفت: «مقام‌معظم‌رهبری از این شهدای بزرگوار به‌عنوان شهیدان پرواز اردیبهشت نام بردند.»

در فضای آلوده رسانه‌ نسبت به شهید  رئیسی، جفا شد

فرهیختگان: دکتر طهرانچی در اجلاس صبح دیروز با اشاره به شهادت آیت‌الله رئیسی و همراهان خاطرنشان کرد:  «واقعیت این است که جفاهای زیادی در فضای آلوده رسانه‌ای نسبت به شهید بزرگوار آیت‌الله رئیسی روا داشته شد. در فضای مجازی که مانند همیشه مخالفان حرکت مصلحان را به استهزا می‌گیرند، پس از شهادت ایشان، نکاتی را که ویژگی مثبت بود به‌عنوان نکات منفی ذکر کردند.»
دکتر طهرانچی ساده‌زیستی را یکی از ویژگی‌های بارز رئیس‌جمهور شهید عنوان کرد و افزود: «آیت‌الله رئیسی در خانواده‌ای روحانی محیطی را ایجاد کرده بود که همسر و دختران ایشان بانوانی فاضله و دانشگاهی و مایه افتخار جامعه اسلامی باشند، اما دیدیم چگونه به ایشان حمله می‌کردند. واقعیت این است که آیت‌الله رئیسی نعمت و الگوی مدیریت بود و شهادت ایشان را به جامعه حقوقی کشور تسلیت می‌گوییم. این شهید بزرگوار مدرک کارشناسی‌ارشد گروه حقوق خود را از واحد تهران مرکزی اخذ کرده بود و افتخار این دانشگاه است.»
رئیس دانشگاه آزاد ادامه داد: «با همه نامهربانی‌ها، ذره‌ای از همت و تلاش برای مردم کم نگذاشت و خود را وقف خدمت کرده بود. بنده یک‌دهه ایشان را می‌شناختم و سراغ ندارم، حتی یک روز را برای استراحت خود خرج کرده باشد. درطول شبانه‌روز سه، چهار ساعت خواب و استراحت داشت و بقیه زمان ایشان صرف مردم می‌شد. دیدیم برخلاف تصور کسانی که می‌گفتند او دیپلماسی نمی‌داند، از 68 کشور برای تسلیت آمدند و کشورهای زیادی هم اعلام عزای عمومی کردند. اینها نکاتی است که باید به آنها توجه شود.»
دکتر طهرانچی با تعریف رسالت و ماموریت دانشگاه گفت: «رسالت دانشگاه مفهوم درون‌گرایانه و عمومی دارد که در چهارچوب نظام آموزش عالی تعیین می‌شود، اما ماموریت دانشگاه مفهومی برون‌پایه است که به‌طور خاص می‌تواند نسبت به نظام‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی، دفاعی، امنیتی و سلامت و دیگر زیرنظام‌های حکمرانی تعریف شود.» وی با بیان اینکه دانشگاه آزاد دارای چهار نظام علمی، فناوری، فرهنگی و تربیتی است، اظهار کرد: «مقام‌معظم‌رهبری می‌فرمایند: رکن اصلی تعریف دانشگاه علم است. البته در تعریف دانشگاه از جهات سیاسی و اجتماعی و مانند اینها هم عناصری وجود دارد، اما عمده علم است. دانشگاه سه وظیفه اصلی دارد. اول، عالم تربیت کند، دوم، علم تولید کند، سوم، به تربیت عالم و تولید علم جهت بدهد. این بیانات به ماموریت دانشگاه اشاره دارد و این درحالی است که رشته‌های فلسفه، الهیات و... ماموریتی در جامعه ندارند و درعین‌حال رشته حقوق هم رسالت ندارد. هرکدام از دوگانه رسالت ـ ماموریت حذف شود، آن رشته ناقص خواهد بود.»
وی در ادامه با اشاره به آمار ورودی دانشجویان در سال تحصیلی گذشته تصریح کرد: «وضعیت ورودی دانشجویان نشان می‌دهد رشته حقوق به‌شدت توانمندساز شده است و رشته‌هایی مانند فلسفه و الهیات که هیچ کاری با توانایی ندارند و در حوزه دانایی صرف قرار دارند، کمترین دانشجو را جذب کردند. البته اینکه رشته حقوق در جایگاه نخست انتخاب داوطلبان قرار گرفته، نشان از کمال این رشته نیست، بلکه نشان‌دهنده اقبال اجتماعی است که به‌لحاظ توانایی بخشی رشته حقوق مورد توجه قرار گرفته و اگر جوانان ببینند این رشته توانایی بخش نیست، وضعیت تغییر می‌کند.»

متن کامل این سخنرانی را در روزنامه فرهیختگان بخوانید.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار