• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۳-۰۳-۰۸ - ۱۶:۵۹
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
در آستانه انتخابات؛

نظرسنجی‌ها از آموزش عالی آمریکا چه می‌گوید؟

در آستانه انتخابات 2024 آمریکا نظرسنجی‌ها از ارزشمندی مقاطع 4 ساله دانشگاهی و کاهش 69 درصدی کیفیت آموزش عالی می‌گوید.

نظرسنجی‌ها از آموزش عالی آمریکا چه می‌گوید؟

ندا اظهری، مترجم: امسال آمریکا انتخابات ریاست‌جمهوری را دارد که از اهمیت بالایی هم برای این کشور و هم برای سیاست‌های جهانی برخوردار است. در این میان، با توجه به نزدیک شدن به زمان رأی‌گیری‌ها، آموزش عالی این کشور روی صندلی داغ قرار گرفته است. به‌رغم بسیاری از موضوعات دانشگاهی از جمله بدهی‌های دانشجویی، فرهنگ دانشگاهی، چالش‌های ناشی از کمک‌های فدرال به دانشجویان (FAFSA) که در آموزش عالی وجود دارد، به راحتی می‌توان فرض کرد بین مشکلات و راه‌حل‌های پیشنهادی سیاستی، افق روشنی وجود دارد. در نظرسنجی‌ای که به تازگی انجام شده، مشخص است افرادی که در این رأی‌گیری شرکت کرده‌اند در این فضای سیاسی از اصلاحاتی حمایت می‌کنند که امروزه، بیشتر برای اطمینان از ارزش آموزش عالی انجام می‌شود و به‌دنبال آن هستند که سیاستگذاران برای تحقق آن اقدام می‌کنند. سیاست «راه سوم» که در پی رسیدن به جامعه‌ای حمایتگر اجرا می‌شود، در مشارکت با «گروه استراتژی جهانی» و «گروه استراتژی GS» در مسیر گشایش این چشم‌انداز حرکت کرده و در قالب این نظرسنجی که بین 21 مارس تا 26 مارس 2024 انجام شده، از 1500 شرکت‌کننده در رأی‌گیری پیرامون ارائه دیدگاه‌های شخصی در مورد آموزش عالی، چگونگی بررسی مشکلات فعلی در سیستم آموزش عالی و چگونگی نگاه آنها به نقش واشنگتن در اصلاحات موثر پرسش‌هایی را مطرح کرده است. ماحصل این رأی‌گیری به این صورت است که رأی‌دهندگان ارزش تحصیلات دانشگاهی و ارتباط آن با آینده مالی مطمئن را مشاهده می‌کنند اما از این موضوع مطلعند که تغییراتی باید برای حفظ این بازگشت سرمایه مثبت برای نسل‌های آینده اعمال شود. آنها از سیاستگذاران می‌خواهند که اصلاحات ارزش محور را پیش ببرند که به حضور راحت‌تر در کالج و بهره‌مندی از مزایای آن کمک می‌کند. با تمرکز بر تغییراتی که خرابی‌ها را اصلاح کرده و کمبودها را بهبود می‌بخشد، در ادامه این بررسی‌ها، درک عمومی از آموزش عالی و راهکارهایی را مورد آزمایش قرار داده و رأی‌دهندگان به‌دنبال آن هستند که عملکرد سیاستگذاران را در راستای بهبود سیستم آموزش عالی برای دانشجویان و پرداخت‌کنندگان مالیات بررسی کنند.

در‌حالی‌که اعتماد عمومی به آموزش عالی در پایین‌ترین حد خود در آمریکا قرار دارد، رأی‌دهندگان آمریکایی نشان دادند قادرند در چنین شرایطی بین اعتماد و ارزش تمایز قائل شوند. درعین‌حال آنها آموزش عالی را ارزشمند می‌دانند و به‌دنبال آن هستند که همزمان شاهد تمام قابلیت‌های آن باشند. از هر 10 رأی‌دهنده، حدود 8 نفر (80 درصد) بر این باورند که مقاطع چهارساله دانشگاهی ارزش بالایی دارد. از نظر رأی‌دهنده‌های 18 تا 44‌ساله، این درصد بالاتر هم می‌رود و حدود 85 درصد آرا را به خود اختصاص می‌دهد. به‌طور کلی 56 درصد رأی‌دهنده‌ها نگاه مثبتی به سیستم آموزش عالی آمریکا دارند و درصد این مثبت‌اندیشی از 55 درصد در سال 2019 تغییر کرده است. از منظر احزاب مختلف، 65 درصد دموکرات‌ها، 52 درصد احزاب مستقل و 48 درصد جمهوری‌خواهان سیستم آموزش عالی را مثبت تلقی می‌کنند.

رأی‌دهندگان همچنین شکافی را بین مدارک تحصیلی دانشجویان و ارتباطات آنها با نیروی کار و اقتصاد فعلی مشاهده می‌کنند که به‌طور مستقیم در تضاد با نتایجی است که می‌خواهند از آموزش عالی ببینند. زمانی که در مورد تطبیق آموزش عالی برای ارزشمند ماندن در بازار کار پرسش شد، بیش از دو‌سوم رأی‌دهندگان (68 درصد) اعلام کردند دانشجویان برای سازگاری با اقتصاد درحال تغییر و موفقیت در بازار کار، به مدارک مختلف تحصیلی نیاز دارند. علاوه‌براین رأی‌دهندگان شاهد چالش‌های ناشی از همه‌گیری کرونا هستند که همچنان بر آموزش عالی تاثیر می‌گذارد و درنتیجه سوالاتی در مورد کیفیت آموزش ارائه شده و ارتباط آن با نیازهای نیروی کار برقرار می‌شود. 69 درصد از رأی‌دهندگان معتقدند همه‌گیری کرونا باعث کاهش کیفیت آموزش عالی شد. این دیدگاه در طیف سیاسی آمریکا هم ریشه دوانده به‌طوری که 75 درصد از جمهوری‌خواهان، 68 درصد از حزب مستقل و 64 درصد از دموکرات‌ها به‌شدت یا تا حدی با این مساله موافقند که کیفیت آموزش عالی افت کرده است.

قریب‌به 62 درصد رأی‌دهندگان بر این باورند پس از همه‌گیری کرونا، موسسات آموزش عالی نتوانستند ارزشی را که پیش از همه‌گیری داشتند، ارائه دهد. همین‌طور 64 درصد از آنها تصور می‌کنند همه‌گیری باعث شده است آموزش عالی کمتر بتواند به دانشجویان کمک کند تا با بازار کار همگام شوند و 63 درصد هم معتقدند به‌دلیل افزایش کلاس‌های آنلاین و کاهش کلاس‌های حضوری، کیفیت کاهش یافته است. با در نظر گرفتن تمام موارد، 65 درصد از رأی‌دهندگان بر این باورند که تعداد کمتری از فارغ‌التحصیلان دوران دبیرستان در آینده راهی دانشگاه می‌شوند زیرا ارزش و مزیت‌های قبلی را در بازار کار ارائه نمی‌دهد. این مساله باید زنگ خطری برای مدافعان آموزش عالی و رهبران نهادی را به صدا درآورد که به‌طور تقریبی دوسوم رأی‌دهندگان ارزش آموزش عالی را در 10 سال آینده کاهش می‌دهند. به‌رغم نگرانی 77 درصد از رأی‌دهندگان از اینکه افزایش بدهی وام‌های دانشجویی باعث کاهش ارزش آموزش عالی می‌شود، 57 درصد معتقدند ادامه تحصیلات عالی ممکن است هزینه به‌دنبال داشته باشد اما درنهایت در بلندمدت ارزشمند می‌شود؛ دیدگاهی که بیشتر دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان دارند. سوالی که برای سیاستگذاران و موسسات در حرکت رو به جلو مطرح می‌شود، این است که چگونه می‌توان ارزش و بازگشت سرمایه‌ای را ارائه کرد که عموم مردم انتظار دارند و اعتماد را به موسسات آموزش عالی بازگردانند. 

متن کامل گزارش را در روزنامه فرهیختگان بخوانید

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار